17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок "Оноре де Бальзак. Життєвий і творчий шлях письменника. Бальзак і Україна. Бальзак – зачинатель соціального реалістичного роману"

Про матеріал

Оноре де Бальзак. Життєвий і творчий шлях письменника. Бальзак і Україна. Бальзак – зачинатель соціального реалістичного роману.

Мета дидактична: ознайомити учнів з основними віхами життя і творчого шляху французького письменника ХІХ ст., ввести учнів у художній світ його творів, дати уявлення про розвиток творчої манери письменника, розкрити тісний зв'язок Бальзака і України.

Мета розвиваюча: розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення, побачити зв'язок творчості Бальзака з епохою та розвитком літературного процесу.

Мета виховна: виховувати інтерес до творчості та особистості письменника.

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника

Обладнання: портрет Бальзака, Евеліни Ганської, ілюстративний матеріал з життя Бальзака, схема-опора до структури епопеї «Людська комедія».

Епіграф: Його життя було коротке, але наповнене,

більше наповнене трудами, ніж днями…

В. Гюго

Перегляд файлу

Урок № 7

Тема: Оноре де Бальзак. Життєвий і творчий шлях письменника. Бальзак і Україна. Бальзак – зачинатель соціального реалістичного роману.

Мета дидактична: ознайомити учнів з основними віхами  життя і творчого шляху  французького письменника ХІХ ст., ввести учнів у художній світ його творів, дати уявлення про розвиток творчої манери письменника, розкрити тісний зв'язок Бальзака і України.

Мета розвиваюча: розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, побачити зв'язок творчості Бальзака з епохою та розвитком літературного процесу.

Мета виховна: виховувати інтерес до творчості та особистості письменника.

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника

Обладнання: портрет Бальзака, Евеліни Ганської, ілюстративний матеріал з життя Бальзака, схема-опора до структури епопеї «Людська комедія».

Епіграф:                                  Його життя було коротке, але наповнене,     

                                              більше наповнене трудами, ніж днями…

                                                                                             В. Гюго

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Літературна вікторина

1. Які ознаки характерні для літературного напряму, що отримав назву «реалізм»? Чим характерна ця доба? (Реалізм – літературний напрям ХІХ століття, де митці зображували життя таким, яким вони його бачили. Доба характерна наявністю двох домінантних напрямів: романтизму і реалізму).

2. Назвіть представника реалізму, з чиєю творчістю ви уже знайомі? (Стендаль).

3. Який був псевдонім у Стендаля? (Стендаль – літературний псевдонім Анрі Марі Бейля).

4. Де народився Анрі Марі Бейль? (Письменник народився на півдні Франції, у місті Гренобль).

5.  Із чим пов’язан вибір Анрі Марі Бейля псевдоніму Стендаль? (Псевдонім виник від назви міста Стендаль у Німеччині, в якому народився Йоганн Йохим Вінкельман, один із теоретиків класицизму, з чиїми поглядами Анрі Бейль сперечався у своїх італійських книгах).

6. Який роман Стендаля зробив його ім’я безсмертним? («Червоне і чорне»).

7.  Який підзаголовок має роман «Червоне і чорне»? Як ви його розумієте? (Підзаголовок роману має назву «Хроніка ХІХ століття». «Хроніка» означає правдиву, вірну часу і духові епохи оповідь без прагнення до точного датування подій).

8. Хто у романі «Червоне і чорне» є прототипом головного героя Жульєна сореля? (Антуан Берте – син сільського коваля).

9. Які зміни у суспільстві сприяли появі реалізму?

Отже, ми з вами пригадали в чому суть реалізму. Ми продовжимо вивчати французьку літературу, але мова піде про іншого французького класика Оноре де Бальзака без якого не можна уявити французьку літературу.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

2.1. Повідомлення теми, мети вчителем.

Сьогодні ми розпочнемо знайомство з творчістю Оноре де Бальзака – класика французької літератури, твори якого стали еталоном реалізму першої половини ХІХ століття.

Оноре де Бальзак належить до тих письменників, які символізують свою епоху. Його життя, його творчість нерозривно пов’язані з історичною добою, в яку їм судилося жити.

Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є: «Оноре де Бальзак. Життєвий і творчий шлях письменника. Бальзак і Україна. Бальзак – зачинатель соціального реалістичного роману».

2.2.Мотивація за методом «Мозковий штурм»

Ознайомитися…

Розвивати…

Виховувати…

2.3. Робота з епіграфом.

Епіграфом до уроку ми взяли слова видатного французького письменника В. Гюго. Які риси особистості Бальзака розкривається у епіграфі?                                                                                                            

 

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

3.1. Робота з портретом.

  

Уважно подивіться на портрет Оноре де Бальзака.

  • Зверніть увагу на погляд письменника. Яким він є? (Задумливий, проникливий).
  • Як одягнений Бальзак? Що ви можете сказати про цю людину? (Охайно, зі смаком).
  • Чи свідчить одяг про рід його занять, манеру триматись? (Одяг письменника і манера триматись свідчить про відношення до інтелігенції).
  • Як ви думаєте, які риси характеру притаманні письменнику?
  • Яке враження у вас викликає портрет Оноре де Бальзака?

 

3.2.Бесіда -інсценізація зустрічі з письменником                                               

       А тепер, любі друзі, дозвольте познайомити вас з нашим гостем - видатним французьким письменником першої половини ХІХ століття Оноре де Бальзаком.

 

Учні і вчитель ставлять запитання, а десятикласник, який виконує роль письменника,відповідає.                                                                          

Питання: Пане Бальзаку, у народі кажуть, що людина живе лише в ті моменти, які назавжди залишаються в пам’яті. Які моменти життя тримає ваша              пам’ять?                                                                                               

Відповідь: У дитинстві я був дуже хворобливою дитиною. Іноді це заважало мені вчитися. Але я багато читав. Після того, як у 1814 р. сім’я переїхала до Парижу, я продовжував навчатися в приватних школах, відвідував лекції в університеті Сорбонна. Диплом юриста я отримав саме тоді, як батько залишив службу, і я пішов працювати.                                                   

Питання: Коли ви відчули потребу писати свої твори?

Відповідь: Я мріяв стати письменником з дитинства. Професія адвоката мене не приваблювала. Сім’я розуміла мої наміри і підтримувала як могла. Мої перші твори створені були тільки з однією метою - заробити грошей. Віршована драма "Кромвель" виявилася невдалою і збагачення не принесла, але я продовжував писати.

 Питання: Який твір ви могли б вважати "початком відліку"?

Відповідь: У 1829 з’явився роман "Останній шуан". Це і був "початок".

Питання: Що саме стало поштовхом для створення "Людської комедії"?

Відповідь: Життя - складна річ. Водночас із творчими невдачами мене переслідували й інші негаразди: з метою заробити швидко гроші брав участь у ризикованих комерційних справах. З’явилися борги, які треба було оплачувати. Працював по 16 годин на добу, писав безупинно. Але поразки й розчарування були для мене своєрідним пізнанням сутності природи світу, без чого "Людська комедія" просто не могла б постати.

 Питання: Пане Бальзаку, чи уявляли ви, яким буде Ваш твір?

 Відповідь: Над створенням епопеї я працював понад двадцять років. Починалося все з написання нарисів на сучасні теми. Згодом той матеріал був Використаний для написання новел. До речі, "Гобсек" (1830) також був спочатку "фізіологічним нарисом" про лихваря. Від початку 30-х рр. я писав великі прозові твори "Шагренева шкіра", "Ежені Гранде", " Батько Горіо", "Темна справа" та ін. Ще на ранніх етапах я схилявся до ідеї написання циклів, унаслідок чого і сформувався задум об'єднати всі романи в епопею. Чи вичерпав задумане? На жаль, ні. Епопея повинна була складатися зі ста п’ятдесяти творів. У результаті я написав 96 — саме вони і становлять твір всього мого життя — епопею " Людська комедія".

 Питання: Чим для вас стала зустріч з Евеліною Ганською? Які враження на вас справила зустріч з Украйною?

Відповідь: Евеліна Ганська - шляхетна, вродлива жінка. Знайомство з нею почалося з листа - відгуку про роман "Тридцятирічна жінка" (1832). Ми листувалися, у Швейцарі відбулася наша перша зустріч. Невдовзі ми зрозуміли, що кохаємо один одного, але бути разом ми не могли - у Евеліни була сім’я і руйнувати її вона не могла. Наше знайомство продовжувалося 18 років. Ми одружилися, хоча й запізно.

Якою я побачив вперше Україну? Здається, краще про те розкажуть мої листи.                                                                                                                      

3.3. Зачитування листів  Бальзака.

1) 28 червня 1847 р. Бальзак пише заповіт, у якому будинок на вулиці Фортюне все своє нерухоме майно передає у спадок Евеліні Ганській. 5 вересня 1847 р. о восьмій вечора, потягом Північно залізниці він від’жджає в Україну. « Це було не лише бажанням, а й спрагою. Це був відпочинок, і я був виснажений, у мене вистачило б сили лише на 24 години. Яка подорож!" 13 вересня Бальзак зупинився в Житомирі."Близько восьмої ранку я побачив велике місто і подумав, що це Бердичів. Подумки я був уже в Бердичеві, а насправді це був тільки Житомир".                                                                              

2) Від Бердичева до Верхівні трактова дорога пролягала через села Нізгурці, Сингаївка, Закутинці.  "Коли я виїхав за місто, то побачив хлібне поле. Це - пустиня, царство хліба. Усе, що я бачив досі, нічого не варте".- Будинок Евеліни Ганської схожий на Лувр або грецький храм, позолочений вечірнім сонцем, яке височило над долиною..."- Тут чудова сукняна фабрика, є лікарня, шампіньйонна оранжерея, іподром, парк. Чудово!"                            

3) У листопаді 1847 р. Бальзак вперше відвідав Київ. "Отже, Київ - це столиця України, це священний град Росії, колишня метрополія, татарський і російський Рим, старша сестра Москви,..."- Пізніше у листі до археографа М. Юзефовича письменник згадуватиме: "1 ось я подумки звертаюсь у ті місця: Київ з його банями, Київ з його пагорбами, садами і багатствами усміхнеться мені, розвіє сум від літературних праць..." Оноре де Бальзак пішов з життя у 1850 році, залишивши незакінченою "Людську комедію". "Привітайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я геній". Ці слова Бальзак сказав своїй сестрі Л. Сюрвіль жартома, ще на початку роботи над епопеєю, але ті слова, насправді виявились пророчими.

3.4. Робота з теорією літератури.

 Одні дослідники творчості Бальзака «Людську комедію» вважають епопеєю, інші вважають циклом творів, об’єднаних тематично. Давайте з’ясуємо, чим вони відрізняються.

  • Епопея – значний за обсягом монументальний твір епічного змісту, в якому широко і всебічно відображені події, що мають вирішальне значення для багатьох поколінь.
  • Цикл романів – це сукупність творів, об’єднаних певним творчим задумом   автора та спільною тематикою.
  • Соціально-реалістичний роман – жанр, для якого характерне поєднання глибокого соціального та психологічного аналізів як героїв, так і середовища, в якому вони діють.

 

3.5. Робота зі схемою «Людська комедія».

«Людська комедія» Оноре де Бальзака була й досі залишається чи не наймасштабнішим твором, у якому автор зобразив життя французького суспільства першої половини XIX століття у всіх його проявах. Ця справжня енциклопедія життя має чітко виражену структуру і складається з трьох циклів, у яких автор осмислив життя тогочасної Франції: «Етюди про звичаї», «Філософські етюди» й «Аналітичні етю­ди». Загалом «Людська комедія» об’єднує 96 повістей і романів зі 144 задуманих.

 

Опорна схема до структури епопеї «Людська комедія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.6. Слово вчителя.

Назвавши твір «Людська комедія», Бальзак заявив у такий спосіб про свій на­мір написати дещо справді грандіозне, те, що мало б таке саме значення, як і «Божественна комедія» Данте. При цьому колам Дантового пекла у Бальзака мали протистояти «кола» соціального життя. Свій твір Бальзак сприймав як своєрідний науково-художній матеріал, що мав допомогти у вивченні психології тогочасного французького суспільства.

У Бальзака розв’язка одного сюжету стає зав’язкою нового або пов’язана з попередніми романами, а наскрізні персонажі створюють ілюзію безперервності того, що відбувається. Адже головний герой «Людської комедії» суспільство, тому приватні долі цікаві Бальзаку не самі по собі, а як складові цієї структури.

Найбільш відомими творами циклу «Етюдів про мораль» є «Гобсек» і «Бать­ко Горіо». Як бачимо, у «Людській комедії» Бальзака, крім людей, діє могутня сила, що підкорила собі і політику, і родину, і мораль, і мистецтво. І ця сила – гроші. Все може стати предметом грошових угод, все підпорядковане закону купівлі-продажу, адже гроші дають владу, вплив у суспільстві, можливість задовольняти честолюбні задуми. У «Людській комедії» автор виводить доволі просту форму­лу успішної людини: щоб досягти рівня «обраних», треба повністю відмовитися від основних заповідей моралі.           

У такому суспільстві немає місця справжнім почуттям, все, що не пов’язане з розрахунком, зазвичай приречене на загибель. Утім, за такими законами, які давно вже стали нормою, живе все французьке суспільство XIX ст.

 

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого

4.1. Бесіда.

1.Де і коли народився Оноре де Бальзак? Хто були його батьки? (Письменник народився 20 травня 1799 року у місті Турі, що на півдні Франції. Батько служив у департаменті).

2.Як починав свій письменницький шлях Бальзак? Чому перші літературні спроби не принесли автору успіху? (Після невдалих спроб написати прозовий твір, Бальзак почав складати віршовану трагедію. Вона провалилась, бо ні історична тема, ні драматургічний жанр не дали можливостей для розкриття особливостей таланту Бальзака).

3.Який твір приніс йому визнання? (Самобутність таланту Бальзака розкрилась у повісті «Гобсек»).

4. Що таке «Людська комедія» Бальзака? (Цикл романів, в яких він хотів змалювати сучасну Францію, дослідити суспільство, основні типи й характери людей).

5.Назвіть відомі вам твори письменника. («Шагренева шкіра», «Невідомий шедевр», «Гобсек», «Полковник Шабер», «Батько Горіо»).

6.Що пов’язувало Бальзака з Україною? (Стосунки з Евеліною Ганською).

4.2. Робота з ілюстраціями.

      Зверніть увагу на ілюстрації.

– Ви певно, здогадались, що на ілюстрації зображена Евеліна Ганська. Яку роль вона відіграла в житті Бальзака?  (Вона була коханням всього його життя).

– До якого моменту з біографії письменника ви могли віднести цей малюнок. Що на ньому зображено? (Бердичів. Там повінчались Бальзак і Ганська).

 

V. Підведення підсумків уроку

5.1. Робота з епіграфом.

Зачитайте епіграф до нашого уроку.

– Чи змінилась ваша думка про творчість Оноре де Бальзак?

– Чи погоджуєтесь ви зі словами В. Гюго?

5.2.  Підсумкове слово вчителя.

 Сьогодні ми ознайомились з біографією видатного французького письменника Оноре де Бальзака.  Про те, що було головним у його                                                                                                    житті, свідчить характеристика, яку дав письменнику його сучасник Віктор Гюго, слова якого ми взяли за епіграф до уроку. Все життя Бальзака було сповнене праці, наполегливої, напруженої. І він сам вимірював його лише своїми творами.

 

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання

Опрацювати конспект, підручник, с. 74-87.

Знати біографію Оноре де Бальзака.

Прочитати повністю повість «Гобсек».

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку