Зарубіжна література
10 – 11 клас
Позакласний захід на тему «Є цілий світ в душі твоїй…»
Огляд творчості А. А. Фета.
Мета: ознайомити учнів з найяскравішим представником «чистого мистецтва» в російській поезії ХІХ ст.. А. А. Фетом та найхарактернішими рисами його поезії: естетично натхненне переживання; злиття людини зі світом природи; замріяність і схвильованість, музичність вірша, детальність і витонченість пейзажних картин. Розвивати в учнів навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів, прищеплювати їм інтерес до поезії, прагнення жити у злагоді з природою.
Зарубіжна література
10 – 11 клас
Позакласний захід на тему «Є цілий світ в душі твоїй…»
Огляд творчості А. А. Фета.
Мета: ознайомити учнів з найяскравішим представником «чистого мистецтва» в російській поезії ХІХ ст.. А. А. Фетом та найхарактернішими рисами його поезії: естетично натхненне переживання; злиття людини зі світом природи; замріяність і схвильованість, музичність вірша, детальність і витонченість пейзажних картин. Розвивати в учнів навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів, прищеплювати їм інтерес до поезії, прагнення жити у злагоді з природою.
Обладнання: портрет поета Фета, Виставка поезій письменника «Поезії Фета в моїй душі», музичне оформлення із записами класичної музики (романс «На заре ты её не буди»).
Форма заходу нестандартна: клас – «телестудія», кожна група учнів готує телепрограму , присвячену російському поету Фету.
Хід заходу
Епіграф: Хто хоче зрозуміти поета, той мусить піти
в поетову країну.
(Й. В. Гете)
І. Вступне слово вчителя.
Чи задумувались ви коли-небудь над тим, в які моменти життя приходять до поета віршовані рядки? Для чого він записує їх, для чого зберігає для нас? Вірші схожі на фотографії різних фрагментів життя, вони дають змогу зберегти, зупинити швидкоплинний час, почуття, можливість висловиться. Для читача – побачити, почути, приторкнутися до прекрасного. Кожен поет – це особистість, це відгук своєї епохи, свого часу, своєї країни. Ми зібралися сьогодні не в класі, а в телестудії, і поринемо зараз у «поетову країну» за допомогою телепередач, які приготували нам учні. Тож давайте помандруємо з вами в «поетову країну», яка допоможе нам зрозуміти рядки епіграфа.
ІІ. Перша телепередача має назву «Найдраматичніші факти біографії поета Афанасія Афанасійовича Фета».
Перший учень.
Народження А. Фета визвало багато пліток, насмішок, які вплинули на майбутню репутацію поета. Мати поета Шарлотта Фет була законною жінкою німецького чиновника з Дармштадта. Вона народила Афанасія не в Німеччині, а в Росії, в будинку орловського поміщика Шеншина, з яким вирішила пов’язати свою долю. Офіційне одруження Шеншина з нею відбулося після народження сина Афанасія. Через багато років церковні власті розкрили «незаконність» народження А. Фета, і вже у 17-літньому віці його стали вважати не російським дворянином Шеншиним, а дармштадським підданим, сином німецького чиновника Фета. Разом з прізвищем у майбутнього поета забрали не тільки дворянський титул і право на батьківську спадщину, а й право називатись росіянином.
Другий учень.
Кепкування, глузування, а іноді відверті знущання супроводжували А. Фета протягом навчання у німецькому пансіоні. С тих пір в документах він повинен був підписуватись так: «К сему иностранец Фет руку приложил». Після закінчення Московського університету А. Фет йде на військову службу, прагнучи відновити дворянський титул, але це йому не вдається. В цей період стрімко розвивається поетичний талант Фета. Він пише вірші про кохання і природу. Такою була перша половина «буденного» існування Фета.
Третій учень.
Під час військової служби А. Фет знайомиться з дочкою відставного генерала Марією Лазич. Це була серйозна, освічена, музично обдарована дівчина, яка любила поезію. Симпатична зовнішність і внутрішня краса підкорили серце молодого поета, а сама Марія закохалася в того, чиї вірші вважала вершиною досконалості. Але на заваді щастя стали матеріальні негаразди. Відставний генерал не міг забезпечити свою доньку. Фет, позбавлений імені і статків батька, також нічого не мав. Через декілька місяців Фет розірвав свої стосунки з Марією.
Четвертий учень.
Марія Лазич дуже глибоко переживала розрив з коханим. Невдовзі сталася трагедія, про яку з жахом говорили у всіх родових маєтках Херсонської губернії. Марія згоріла. Пожежа виникла від необережно кинутого сірника. Ті, які знали про душевну драму дівчини, вважали, що це самогубство. Та сама думка не давала спокою і А. Фету. Тільки тепер поет відчув, що щастя, яке було поряд втрачене назавжди. Образ Марії Лазич на багато років полонив творчу уяву Фета.
Слово вчителя.
Звертаю вашу увагу на виставку книг – «Поезії Фета в моїй душі». На виставці представлено, як збірки Афанасія Афанасійовича так і збірки письменників ХІХ ст. до яких увішли поезії Фета. З цими книгами ви можете познайомитись ближче в сільській та шкільній бібліотеках.
Існує думка, що найкращі скрипки виходять з дерева, яке обпалила блискавка. Душа А. Фета з дитячих років була обпалена невизнанням його синівських прав, кепкуванням про незаконність народження, потім суворістю військової служби та смертю коханої жінки. Але ж які чарівні звуки лились з душі поета?
ІІІ. Слідуюча візитка нашої телепередачі називається «Наодинці з природою».
П’ятий учень.
А. Фет дуже любив природу. Тому його вірші увібрали в себе всі краски, звуки, всю неповторну красу природи. Я пропоную прослухати вірш «Я пришёл к тебе с приветом». Вірш про кохання. Тема не нова в літературі. А ось вірш поета сповнений свіжості і новаторства. Під новаторством Фет розумів «не нові предмети, а нове їх висвітлення чарівним ліхтарем мистецтва».
Я пришёл к тебе с приветом,
Рассказать, что солнце встало,
Что оно гарячим светом
По листам затрепетало.
Рассказать, что лес проснулся,
Весь проснулся, веткой каждой,
Каждой птицей встепенулся
И весенней полон жаждой;
Рассказать, что с той же страстью,
Как вчера пришёл я снова,
Что душа всё так же счастью
И тебе служить готова.
Рассказать, что ото всюду
На меня весельеем веет,
Что не знаю сам, что буду
Петь, - но только песня зреет.
Шостий учень.
Природа і людина в поезії Фета розчиняється одне в одному. Саме таким є вірш поета «Шёпот, робкое дыханье». З усіх ранніх віршів цей незвичайний і найбільш нетрадиційний. Він став найбільш «фатівським віршем», своєрідним «поетичним мистецтвом». Вірш побудований лише на називним реченнях. Жодного дієслова, лише 26 іменників. Називаючи ту чи іншу річ, поет викликає в читача не пряму мову, а асоціації, які можуть бути з нею зв’язані. Основна тема вірша: почуття кохання. Почуття тонке, яке словами не висловити, невимовно велике. Так про кохання до Фета ніхто не писав.
Шёпот, робкое дыханье,
Трели соловья,
Серебро и колыханье
Сонного ручья,
Свет ночной, ночные тени,
Тени без конца,
Ряд волшебных изменений
Милого лица.
В дымных тучах пурпур розы,
Отблеск янтаря,
И лобзания, и слёзы,
И заря, заря…
Сьомий учень.
Кохання ліричний герой Фета також переживає разом з природою. І, можливо, дарує його сама природа. Мабуть, вона і вирішує кому, коли і як зробити неоціненний дарунок.
Я тебе ничего не скажу,
Я тебя не встревожу ничуть,
И о том, что я молча твержу,
Не режусь ни за что намекнуть.
Целый день спят ночные цветы,
Но лишь солнце за рощу зайдёт,
Раскрываются тихо листы,
И я слышу, как сердце цветёт.
И в большую усталую грудь
Веет влагой ночной…я дрожу,
Я тебя не встревожу ничуть,
Я тебе ничего не скажу.
ІV. Слідуюча сторінка нашої телепередачі називається «Поет - музикант».
Восьмий учень.
Поезії Фета характерна музичність. Це не просто поет, це поет – музикант. На вірші А. Фета написали музику Чайковський, Танаєв, Римський – Корсаков, Балакірєв, Рахманінов. На слова вірша Фета «Я тебе ничего не скажу» Чайковський написав романс. Пропоную послухати ще один поетичний шедевр. Це вірш, який став романсом.
На заре ты её не буди,
На заре она сладко так спит;
Утро дышит у ней на груди,
Ярко пышет на ямках ланит.
И подушка её горяча,
И горяч утомительный сон,
И, чернясь, бегут на плеча
Косы лентой с обеих сторон.
А вчера у окна ввечеру
Долго-долго сидела она
И следила по тучам игру,
Что, скользя, затевала луна.
И чем ярче играла луна,
И чем громче свистал соловей,
Всё бледней становилась она,
Сердце билось больней и больней.
От того-то на юной груди,
На ланитах так утро горит.
Не буди ж ты её, не буди…
На заре она сладко так спит.
Слово вчителя.
Ми з вами познайомились з дивовижними віршами російського поета А. Фета. Один із сучасників А. Фета, поет О. К. Толстой відмітив: «Я наконец познакомился с его книгой. Там есть стихотворения, где пахнет душистым горошком и клевером, где запах переходит в цвет перламутра… А Фет – поэт единственный в своём роде, не имеющий равного себе ни в одной литературе». Задумайтесь над цим.
Сьогодншній захід хочу завершити віршем К. Феофанова «А.А. Фету»
Дякую всім за увагу!
Додатки
Учениця 10 класу Новак Анастасія веде телепередачу «Найдраматичніші факти біографії поета Афанасія Афанасійовича Фета».
Знайомство з виставкою книг «Поезії А.А. Фета в моїй душі»
Вчитель Веремчук Ірина Степанівна знайоме учнів з поезіями Фета
Учениці Арнаутова Ірина (10 клас) та Ротко Поліна (11 клас) ведуть телепередачу «Наодинці з природою».
Учень 11 класу Савченко Віталій веде телепередачу
«Поет – музикант»
Новак Аліна та Ірина Степанівна виконують
романс «На заре ты её не буди»
Захід присвячений творчості А.А. Фета
було завершено читанням вірша К. Фофанова «А.А. Фету»
1