Матеріал уроку пов'язаний з історією математики, із задачами практичного змісту та таких, що застосовуються в нестандартних ситуаціях. Підготовка до такого уроку сприяє розвитку в учнів інформаційної компетентності, здатності проявити свої творчі здібності. Зв'язок з іншими предметами: малюванням, літературою, інформатикою - зацікавить учнів навчальним матеріалом.
Тема: Паралельні та перпендикулярні прямі
Мета:
Тип уроку: формування умінь і навичок
Обладнання: набір креслярських інструментів, мультимедійна дошка, презентації, картки-сигнали: «Перевірмо домашнє завдання», «Практикум», «Вищий пілотаж», «Обговорюймо», «Робота в парах», набір «Пам’яток для учнів», малюнки.
Хід уроку
Любі хлопчики і дівчата!
Хочу побажати вам гарного уроку,
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб хотіли дуже всі відповідати.
Щоб допомагало вам вміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти.
Отож часу не втрачаймо
І урок розпочинаймо!
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, повідомляє форми роботи на уроці за допомогою карток-сигналів: перевірка домашньої роботи, теоретичних знань, практикум, робота в парах, обговорення
Учні класу, працюючи в групі, мали завдання:
Девіз уроку: Математику слід вивчати у школі ще й з тією метою, щоб набуті знання були достатні для звичайних потреб у житті
(М. І. Лобачевський).
Взаємоперевірка домашніх задач за зразком
Задача № 1
Дано: , 4 в 3 рази більше за 6.
Знайти: 3, 4
Розв’язання
l і 3 - внутрішні різносторонні кути. Оскільки 1=3, то а||в. 6=3 як відповідні. Оскільки 4 в 3 рази більше за6, а отже і за 3 то можемо позначити градусну міру 3 = х, 4 = 3х. Так як 4 і 3 суміжні, то 4 + 3= 180°. Маємо рівняння: х + 3х = 180, 4х=180, х=180:4=45 ° - 3, 45*3=135° -4.
Відповідь: 45 °, 135°.
Задача 2
Дано: l=70o, 2=50o i АВ║СД.
Знайти: l, 2
Розв’язання
Оскільки АВ║СД, тo 4 = l = 70°, 5=2=50o як внутрішні різносторонні.
l + 3+2 =180°. 3= 180°-(1 + 2 ) = 180° - (70°+50°)=60°.
Відповідь: 70°, 50°, 60°.
— Як часто в житті ми зустрічаємо паралельні та перпендикулярні прямі? Люди яких професій мають з ними справу щодня?
- Дійсно, музиканти та диригенти постійно дивляться на 5 паралельних ліній нотного стану, архітектори, будівельники застосовують ці знання при проектуванні та будівництві, і від правильності їхньої роботи залежить життя багатьох людей, дизайнери використовують їх в оформленні інтер’єрів (ви знаєте, що за допомогою паралельних ліній можна зорово збільшити простір). Навколо нас дуже багато і паралелей, і перпендикулярних ліній: плитка у ванній кімнаті, ламінат на підлозі, труби опалення, краї дороги, дорожня розмітка, опори мостів і багато-багато іншого. Тому тема нашого уроку дуже важлива.
Формулювання теми, мети і завдань уроку. Записати дату в зошитах, вид роботи
Учитель. На уроці ми продовжимо формувати поняття про паралельні і перпендикулярні прямі, формувати вміння будувати та знаходити на рисунках перпендикулярні та паралельні прямі,формувати навички застосування вивченої теорії в нестандартних ситуаціях.
Учитель на кожну парту роздає «Пам'ятку для учня» і пропонує ознайомитися з нею.
Мій розумний учню!
Учитель. Цього року ви почали вивчати геометрію. Кожен з вас уже зміг переконатися, який це цікавий і багатогранний розділ математики. В Давній Греції всіх ораторів навчали геометрії. На дверях школи було написано: «Не знаючий геометрії та не ввійде сюди». Геометрія вчить доводити, а мова людини переконлива лише тоді, коли вона в змозі доводити свої думки. І ми теж будемо з вами сьогодні переконливо доводити правильність свого рішення.
Учень. Евклід (III ст. до н. є.) — видатний давньогрецький математик. Наука має небагато відомостей про життя і діяльність Евкліда. Відомо, що він родом з Афін, був учнем Платона. Як свідчить Паппа Александрійський, Евклід був людиною м’якого характеру, дуже скромною і незалежною. Його твір «Начала», мабуть, найбільш поширений науковий трактат у світі. На скільки популярні «Начала», можна судити з того, що в англійських школах і тепер геометрію вивчають за деякими з цих книг. З книги Евкліда почалась дедуктивна будова геометрії — з аксіом і основних понять будують означення, що доводять теореми. Евклідова геометрія побудована на базі аксіом абсолютної геометрії та аксіоми Евкліда про паралельні прямі. Саме ця аксіома стала «каменем спотикання» для ще одного видатного математика.
Учень. Лобачевський Микола Іванович (1792-1856) — великий російський математик. Народився у Нижньому Новгороді. Був професором Казанського університету. М. І. Лобачевський — перша людина, яка відважилась виступити з новою, відмінною від евклідової, теорією геометрії, завоювавши собі звання «Коперника геометрії». 1826 року він передав до університету рукопис «Стислий виклад початків геометрії зі строгим доведенням теореми про паралельні». М. І. Лобачевський випередив свій час, і його ідеї знайшли повне визнання і застосування як у математиці, так і у фізиці, а в геометрії почалась нова ера.
Учитель. Слово має представник від групи теоретиків.
Учень від групи демонструє комп'ютерну презентацію, слайди якої містять теоретичний матеріал до теми.
Повторення теорії. Тест-контроль теоретичних знань. Учні в зошиті позначать відповіді знаками «+» або «-». Визначте істинність тверджень:
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
- |
+ |
+ |
Учитель. «Закінчить речення...».
Учитель. «Знайдіть відповідність»
V. Застосування знань, умінь і навичок
Тест-контроль пройдено. Переходимо до практикуму.
Виконання усних вправ.
Задача 1
Там лес и дол видений полны;
Там о заре прихлынут волны
На брег песчаный и пустой,
И тридцать витязей прекрасных
Чредой из вод выходят ясных,
И с ними дядька их морской.
A.C. Пушкин «Руслан и Людмила»
Спис першого богатиря паралельний спису другого, котрий в свою чергу паралельний спису третього богатиря і т. д. Чи можна стверджувати, що спис тридцятого богатиря паралельний спису першого? Учні доводять твердження усно (за властивістю паралельних прямих С1║С2, С2║С3, отже С1║С3, ... можна стверджувати, що С1║С30)
Задача2 ( про трьох поросят)
Будинки поросят Наф-Наф, Ніф-Ніф, Нуф-Нуф розташовано в кутах трикутника АВС. Треба побудувати їм нові будинки-кути, але вони повинні бути рівними зі старими за градусною мірою. Дороги а і с паралельні. Де будуть мешкати поросята?
Задача 3. Царівна - жабка
Задача 4. Наведіть шість прикладів букв українського алфавіту, які мають паралельні чи перпендикулярні прямі.
Практична робота. Робота в парах
а)
б) Заповніть пропуски використовуючи
символи || і
АА1… AD; А1D1... А1B1 ; B1C1... А1B1 ; CD... C1D1 ; DC... AB ; D1D1... А1D1 ; CD...AB.
Розв’язання. 1) проведемо через точку М пряму KL, паралельну до прямої АВ. KMA = MAB = 30° (внутрішні різносторонні кути при паралельних прямих KL і АВ і січній AM).
2) За властивістю паралельних прямих маємо КL || СD.
3) КМС = DCM = 70° (внутрішні різносторонні кути при паралельних прямих КL і СD і січній СМ).
4) Тоді СМА = СМК + КМА = 70° + 30° = 100°.
Відповідь: 100°.
Завдання парам «Поспішайте побачити»
Знайти помилки на рисунках
Паралельні прямі зустрічаються всюди
Паралельні прямі
Поряд мчать і вдень і вночі
Чи є у світі такі далі
Щоб зустрінутись вони?
(Картинки: Парфенон, нотний стан, клавіші роялю, Потьомкінські сходи в Одесі, набережна колонада в Одесі, колонада на площі Святого Петра в Римі, найбільший міст в Дубаї Арабські об’єднані емірати, розмітка на дорозі)
Приклади паралельних прямих, які оточують нас у навколишньому світі
Є такий вислів: «Не вірю очам своїм»
Скільки проведено січних?
Вертикальні прямі паралельні?
Горизонтальні прямі паралельні?
Учитель. Слово для висвітлення результатів своєї роботи має група практиків.
Учні подають комп'ютерну презентацію, що містить слайди із зображеннями практичного використання паралельних та перпендикулярних прямих.
VI. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок.
Сьогодні пройшли по знайомим сторінках,
Одну за другою розв’язуючи задачі.
Усе, що зібрали по крупицях,
У зв’язках, у єдності
У всій широті, глибині, красі
Усвідомивши ознаки й властивості паралельних прямих
Учитель. Протягом уроку ви свідомо й критично переглянули пройдений матеріал визначили для себе, який матеріал засвоїли добре, а який потребує додаткового опрацювання вдома. -
Наліпки кожному учню.
VI. Домашнє завдання