Урок геометрії в 7-му класі "Ознаки паралельності прямих ", метою якого є ознайомити учнів з ознакою паралельності прямих. Виховувати увагу. Розвивати інтерес учнів до навчання.
Тема: Ознаки паралельності прямих
Мета: Ознайомити учнів з ознакою паралельності прямих. Виховувати
увагу. Розвивати інтерес учнів до навчання
Хід уроку
1.Самовизначення до діяльності
Ми продовжуємо вивчення теми … («Взаємне розташування прямих на площині»). Отже, як можуть бути розташовані прямі на площині? (паралельними або перетинатися)
2.Активізація знань та фіксація утруднень
Ми з вами вже вивчили поняття січної та деяких кутів, що утворюються при перетині січною прямих. Давайте згадаємо вивчене і виконаємо тести.
(Учні працюють з тестовими завданнями та роблять взаємоперевірку).
Два варіанта.
(мал.. 1) (мал.. 2)
1. Знайти внутрішні різносторонні кути.
а) < 3 i < 4, < 5 i < 6; a) < 4 i < 3, < 8 i < 7;
б) < 6 i < 4, < 3 i < 5; б) < 4 i < 5, < 3 i < 6;
в) < 1 i < 5, < 2 i < 6. в) < 1 i < 6, < 2 i < 5.
2. Знайдіть внутрішні односторонні кути.
а) < 7 i < 5, < 3 i < 4; a) < 1 i < 5, < 2 i < 6;
б) < 3 i < 5, < 6 i < 1; б) < 2 i < 5, < 5 i < 6;
в) < 6 i < 3, < 5 i < 4. в) < 5 i < 7, < 6 i < 8.
3. Скільки кутів утворюється при перетині двох прямих третьою?
а) 4 ; б) 6 ; в) 8.
( Вчитель відкриває дошку з відповідями. Учні обмінюються варіантами і перевіряють роботи).
Утруднення, що виникло фіксується учнями і розв’язується задача 1.
Задача № 1. Запишіть назви пар кутів зображених на малюнку.
(мал.. 3)
а) < 1 i < 5 - суміжні;
б) < 6 i < 3 - відповідні ;
в) < 7 i < 3 - вертикальні;
г) < 3 i < 1 - внутр. різностор.;
г) < 5 і < 7 - зовнішні;
д) <2 i < 3 - внутр. одностор.
Розв’язавши цю задачу ми розглянули які кути? Учні самі називають!!!
(суміжні, відповідні, внутрішні односторонні, внутрішні різносторонні) .
Отже, на прикладі цієї задачі ми ще раз повторили з вами теми: «Суміжні та вертикальні кути, внутрішні різносторонні та внутрішні односторонні кути.»
3. Постановка мети діяльності
Тепер давайте повернемося до розташування прямих на площині. Ви вже сказали, що прямі можуть … (перетинатися або не перетинатися). Якщо прямі не перетинаються, то вони … (паралельні).
Які ви можете привести приклади паралельних прямих в житті ? Де ми з вами зустрічаємося з паралельними прямими в оточуючому середовищі?
( Залізничні або трамвайні колії, телеграфні дроти…) Так і ми з вами розуміємо, що в деяких випадках, як наприклад рейки, паралельність має життєво важливе значення.
Розглянемо задачу 2.
Дано: < 1 = 30; (мал.. 4)
Знайти: < 2, < 3 ,< 4 та < 5
Розв’язок:
Який кут ми можемо знайти одразу?
( <2, як суміжний з <1, < 1=150, <5 = 30як вертикальний)
Проблема: як найти < 3 і < 4? Яким способом, за допомогою яких приладів ми можемо це зробити? (за допомогою транспортиру виміряти їх градусні міри.) Бачимо, що :
< 1 = < 3, а як вони називаються?
і < 2 = < 4 як вони називаються? (внутр.різностор.)
Тепер знайдемо суму < 1 + < 4 і < 2 + < 3 (сума дорівнює 180), як ці пари кутів називаються? Який висновок можемо зробити? (при перетині прямих січною внутрішні різносторонні кути рівні, сума внутрішніх односторонніх дорівнює 180). А чи завжди так?
4. Вивчення нового матеріалу (10хв)
Спробуємо це визначити за допомогою практичної роботи в групах.
(Клас ділиться на з групи, кожна група отримує малюнок з планом роботи, робить вимірювання і відповідні записи в таблицю).
(мал.. 5) (мал.. 6) (мал.. 7)
План:
№ |
Внутрішні односторонні кути < 1 < 3 |
Внутрішні різносторонні кути < 3 < 2 |
||
1 |
130 |
50 |
50 |
50 |
2 |
45 |
100 |
100 |
110 |
3 |
60 |
120 |
120 |
120 |
Який висновок можна зробити за даними таблиці, якщо врахувати, що в другій групі прямі були не паралельні. (При паралельних прямих внутрішні різносторонні кути, утворені січною рівні. Сума внутрішніх односторонніх кутів дорівнює 180. )
І як ви зрозуміли наша тема : «Ознаки паралельності прямих»
Вчитель вішає таблицю з ознаками паралельності прямих.
Таблиця
Практичне значення даного твердження використовується в кресленні, при побудові паралельних прямих та в будівництві.
Отже висновок:
Прямі a і b паралельні:
5. Первинне закріплення
Задача 3
Через річку прокладений міст. Чи паралельні берега річки якщо < 1 = 40 , а < 2 = 130? ( мал. 8)
(мал. 8) (мал. 9)
< 1 = < 3, як вертикальні, < 2 і < 3 – внутрішні односторонні. Знайдемо їх суму : < 2 + < 3 = 130 + 40 = 170 180. Отже сума не дорівнює 180, тому берега річки не паралельні.
6. Самостійна робота з самоперевіркою по еталону
Задача 4. Чи паралельні трамвайні колії, якщо < 1 = < 2. (мал. 9).
< 1 = < 3 і < 4 = < 2 як вертикальні, з цього випливає, що < 3 = < 4, а це внутрішні різносторонні, тому робимо висновок, що колії паралельні.
7. Рефлексація діяльності
8. Оцінювання учнів. Домашнє завдання
Оцінки за урок …
Д/з за підручником