Конспект уроку можна використати на уроках української мови у 5-му класі. Цей урок містить цікаві ігрові моменти, багато завдань у формі гри, що є актуальним і ефективним у навчанні для дітей 5-го класу.
Клас:5
Тема уроку: Групи слів за значенням:синоніми,антоніми.
Епіграф до уроку:
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля…
Максим Рильський
Мета уроку: поглибити знання про групи слів за значенням; формувати вміння визначати в реченнях і текстах синоніми й антоніми;утворювати синонімічні ряди й добирати антонімічні пари,доречно вживати їх у мовленні; виховувати любов до рідного слова; розвивати логічне й образне мислення,культуру усного й писемного мовлення;збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, картки для гри,картки з текстами.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
1. Перевірка готовності дітей до уроку.
Нумо,діти,до роботи!
Для навчання час настав.
Наберімося охоти
До потрібних добрих справ!
II Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.-Діти, сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».
1. Виправлення тексту.
( на мультимедійній дошці з’являється текст)
Дівчинка іде по воду. По дорозі неквапливо іде пастух. Іде стадо корів.
- Чи сподобався вам цей текст? Чому?
- Щоб ви хотіли змінити в ньому?
- А як потрібно правильно це зробити? Чи змогли б ви зараз це зробити?
Проблемне запитання
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось як можна замінити ці слова на інші не втративши змісту.
- А також дізнаєтесь, як вони називаються і зможете підбирати до них слова з протилежним значенням.
- Діти,сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».Запишіть сьогоднішню дату та тему уроку.
III.Ознайомлення з новим матеріалом,його осмислення.
-Лексика мови постійно збагачується. Одне й те ж саме поняття характеризується з різних сторін, виділяються нові його ознаки. В лексемах може відбиватися ставлення мовців до предметів реального світу, їхні емоції та волевиявлення. Між словами, що позначають одне розгалужене поняття чи його компоненти або різні відтінки й оцінки, встановлюються близькі зв'язки. їх називають синонімічними,а слова-синонімами.
-Синоніми – слова різні за звучання, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол, бузько. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.
-Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний.
1.Гра «Знайди синоніми»
( З’являються речення на мультимедійній дошці і вчитель пропонує дітям знайти в них синоніми)
*Гармидер,галас,гам у гаї. (Т.Шевченко)
*Багрець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів. (М.Бажан)
*Спіють ябука, і зріє виноград, стигнуть сливи золотисті. (М.Терещенко)
IV.Виконання вправ на застосування й закріплення знань,формування вмінь, навичок.
1.Робота з текстом.
-Діти прочитайте обидва тексти, порівняйте їх.Чим вони подібні і чим відрізняються? За допомогою чого досягнуто такого ефекту?
Тексти надруковані на картках.
Текст1:
Ішов мисливець лісом. Побачив на гілці білку. Скинув з плеча рушницю й націлився увись. Білка-скік! -та й визирає здаля з віття. Він мерщій услід-звірятко ще далі. Мисливець поспішив навпростець через кущі, та тільки й бачив пустунку. Огледівся - навколо хаща. Раптом - гвалт! - угруз у яму. А білка згори:ках-ках.
Текст2:
Простував ловець гаєм. Узрів на галузці вивірку. Зняв з рамена гвинтівку й направив догори. Вивірка-плиг!-і виглядає оддалік із гілля. Той хутчій слідом-тваринка знову в далеч. Ловець поквапився прямцем крізь чагарники, а її,капосниці, й слід пропав. Подивився-кругом гущавина. Зненацька-ой леле!-застряг у вибоїні. А вивірка зверху: ха-ха!
Вибіркова робота:
До виділених слів у другому тексті знайти відповідники-синоніми в першому, записати.
(Простував-ішов;
узрів-побачив;
з рамена-з плеча;
ловець-мисливець;
подивився - огледівся)
2.Рольова гра «Мікрофон»
Утворити синонімічний ряд до слова говорити. Учні по черзі називають слова,передаючи один одному уявний мікрофон.
3.Вибірковий диктант.
-Антоніми-це слова протилежні за значенням. І тому ваше завдання виписати з речення парами спільнокореневі антоніми. Виділити префікси.
*В землі кроти за всякої погоди для себе риють виходи і входи.
*Чим швидше виїдеш, тим скоріше приїдеш.
*Зійде сонце, зайде сонце, а затим настане ніч.
*Зло легко приходить,та тяжко відходить.
4.Поетична пауза.
(Уривок на мультимедійній дошці)
Сипле,сипле,сипле сніг,
З неба сірої безодні.
Міріадами летять
Ті метелики холодні.
Сипле,сипле,сипле сніг,
Килим важче налягає…
Молодий вогонь в душі
Меркне,слабне,погасає.
І.Франко
-Виразно прочитайте уривок поетичного твору. Що створює виразність вірша? З якою метою повторюються дієслова?
-З поетичного тексту вииішіть синонімічний ряд. Доберіть синоніми до словосполучення метелики холодні.
Фізкультхвилинка
Хто там, хто там вже втомився (оплески)
І наліво похилився? (нахили)
Треба всім нам разом встати, (встають)
Фізкультпаузу почати (оплески)
Руки вгору, руки в боки.
І зроби чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
І тихесенько сідай,
Працювати починай.
5.Робота з підручником.
- Перед вам завдання, де вам потрібно дібрати за змістом наведених висловлювань пропущені в них антоніми, поставити їх у потрібній формі.
*Тричі крига замерзала,тричі й…
*І світає, і палає…
*Діла добрих обновляться,діла злих…
*В тім гаю, у тій хатині, у раю, я бачив…
Слова для довідки:розтавати,смеркати, розвиднюватися,оживати,загинути,пекло,щастя.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра «Підбери антонім»
(Слова надруковані на картках)
-До кожного слова підібрати антонім:
Зло-
Зимовий-
Увійти-
Високо-
Правда-
Чистий-
Старість-
Реальний-
Починати-
2.Відгадати загадки:
*Сильніше сонця,слабша вітру, ніг не має, а плаче.(Хмара)
*Біле поле,чорне насіння,хто його сіє, той розуміє.(Книжка)
*Як живе-лежить,як помре-біжить. (Сніг)
3.Вправа «Я-поет»
(Текст з’являється на мультимедійній дошці)
-Потрібно з дужок дібрати такі синоніми, щоб слова у вірші римувалися. Складений вірш записати у зошит.
Як виросту-збудую (дім,будинок,хату),
На хаті колесо (приладнаю,закріплю,прикріплю),
А там я поселю (крилату,летючу,літаючу),
Лелечу,клекітну (родину,сім’ю,пару).
Нехай розводиться (селиться,гніздиться),
По всіх деревах і (будинках,хатах,оселях),
Нехай мені щоночі (здається,сниться,ввижається),
Що я літаю, наче (пташка,птиця,птах).
VI.Підбиття підсумків уроку.
1Рефлексія.
- Я дякую вам за старанність, активну роботу на уроці.
- Чого ви навчилися на уроці? Що нового дізналися?
- Що було найцікавішим?
- А що викликало у вас труднощі?
- Над чим слід вам ще попрацювати?
- Що б ви побажали собі на наступний урок?
VI.Домашнє завдання.
1.Творча робота.
-Діти, вам потрібно скласти власну казку,персонажі якої мають протилежну зовнішність та різні риси характеру. Використати антоніми, а також складні слова жили-були,тяжко-гірко,біль-недуга,брат-товариш,радість-щастя.