Конспект уроку" Групи слів за значенням:синоніми,антоніми".

Про матеріал

Конспект уроку можна використати на уроках української мови у 5-му класі. Цей урок містить цікаві ігрові моменти, багато завдань у формі гри, що є актуальним і ефективним у навчанні для дітей 5-го класу.

Перегляд файлу

Клас:5

Тема уроку: Групи слів за значенням:синоніми,антоніми.

Епіграф до уроку:

 Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля…

           Максим Рильський

 

Мета уроку: поглибити знання про групи слів за значенням; формувати вміння визначати в реченнях і текстах синоніми й антоніми;утворювати синонімічні ряди й добирати антонімічні пари,доречно вживати їх у мовленні; виховувати любов до рідного слова; розвивати логічне й образне мислення,культуру усного й писемного мовлення;збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, картки для гри,картки з текстами.

 

 

Хід уроку:

 

І. Організаційна частина.

 1. Перевірка готовності дітей до уроку.

 

Нумо,діти,до роботи!

Для навчання час настав.

Наберімося охоти

До потрібних добрих справ!

II Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.-Діти, сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».

  1. Виправлення тексту.

( на мультимедійній дошці з’являється текст)

 

Дівчинка іде по воду. По дорозі неквапливо іде пастух. Іде стадо корів.

 

- Чи сподобався вам цей текст? Чому?

- Щоб ви хотіли змінити в ньому?

- А як потрібно правильно це зробити? Чи змогли б ви зараз це зробити?

Проблемне запитання

 

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось як можна замінити ці слова на інші не втративши змісту.

- А також дізнаєтесь, як вони  називаються і зможете підбирати до них слова з протилежним значенням.

 

- Діти,сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».Запишіть сьогоднішню дату та тему уроку.

 

 

III.Ознайомлення з новим матеріалом,його осмислення.

 

-Лексика мови постійно збагачується. Одне й те ж саме поняття характеризується з різних сторін, виділяються нові його ознаки. В лексемах може відбиватися ставлення мовців до предметів реального світу, їхні емоції та воле­виявлення. Між словами, що позначають одне розгалужене поняття чи його компоненти або різні відтінки й оцінки, встановлюються близькі зв'язки. їх називають синоніміч­ними,а слова-синонімами.

 

-Синоніми – слова різні за звучання, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол, бузько. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.

 

      -Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови:  світло – темрява, світлий – темний.

 

1.Гра «Знайди синоніми»

( Зявляються речення на мультимедійній дошці і вчитель пропонує дітям  знайти в них синоніми)

*Гармидер,галас,гам у гаї. (Т.Шевченко)

*Багрець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів. (М.Бажан)

*Спіють ябука, і зріє виноград, стигнуть сливи золотисті. (М.Терещенко)

 

IV.Виконання вправ на застосування й закріплення знань,формування вмінь, навичок.

1.Робота з текстом.

-Діти прочитайте обидва тексти, порівняйте їх.Чим вони подібні і чим відрізняються? За допомогою чого досягнуто такого ефекту?

Тексти надруковані на картках.

Текст1:

Ішов мисливець лісом. Побачив на гілці білку. Скинув з плеча рушницю й націлився увись. Білка-скік! -та й визирає здаля з віття. Він мерщій услід-звірятко ще далі. Мисливець поспішив навпростець через кущі, та тільки й бачив пустунку. Огледівся - навколо хаща. Раптом - гвалт! - угруз у яму. А білка згори:ках-ках.

 

 

 

 

 

Текст2:

Простував ловець гаєм. Узрів на галузці вивірку. Зняв з рамена гвинтівку й направив догори. Вивірка-плиг!-і виглядає оддалік із гілля. Той хутчій слідом-тваринка знову в далеч. Ловець поквапився прямцем крізь чагарники, а її,капосниці, й слід пропав. Подивився-кругом гущавина. Зненацька-ой леле!-застряг  у вибоїні. А вивірка зверху: ха-ха!

Вибіркова робота:

До виділених слів у другому тексті знайти відповідники-синоніми в першому, записати.

 

(Простував-ішов;

узрів-побачив;

з рамена-з плеча;

ловець-мисливець;

подивився - огледівся)

 

2.Рольова гра «Мікрофон»

Утворити синонімічний ряд до слова говорити. Учні по черзі називають слова,передаючи один одному уявний мікрофон.

 

3.Вибірковий диктант.

-Антоніми-це слова протилежні за значенням. І тому ваше завдання  виписати з речення парами спільнокореневі антоніми. Виділити префікси.

 

*В землі кроти за всякої погоди для себе риють виходи і входи.

*Чим швидше виїдеш, тим скоріше приїдеш.

*Зійде сонце, зайде сонце, а  затим настане ніч.

*Зло легко приходить,та тяжко відходить.

 

4.Поетична пауза.

(Уривок на мультимедійній дошці)

 

Сипле,сипле,сипле сніг,

З неба сірої безодні.

Міріадами летять

Ті метелики холодні.

 

Сипле,сипле,сипле сніг,

Килим важче налягає…

Молодий вогонь в душі

Меркне,слабне,погасає.

                                І.Франко

 

-Виразно прочитайте уривок поетичного твору. Що створює виразність вірша? З якою метою повторюються дієслова?

-З поетичного тексту вииішіть синонімічний ряд. Доберіть синоніми до словосполучення метелики холодні.

 

Фізкультхвилинка

Хто там, хто там вже втомився (оплески)

І наліво похилився? (нахили)

Треба всім нам разом встати, (встають)

Фізкультпаузу почати (оплески)

Руки вгору, руки в боки.

І зроби чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

І тихесенько сідай,

Працювати починай.

 

 

5.Робота з підручником.

- Перед вам завдання, де вам потрібно дібрати за змістом наведених висловлювань пропущені в них антоніми, поставити їх у потрібній формі.

*Тричі крига замерзала,тричі й…

*І світає, і палає…

*Діла добрих обновляться,діла злих…

*В тім гаю, у тій хатині, у раю, я бачив…

 

Слова для довідки:розтавати,смеркати, розвиднюватися,оживати,загинути,пекло,щастя.

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Гра «Підбери антонім»

(Слова надруковані на картках)

 

-До кожного слова підібрати антонім:

Зло-

Зимовий-

Увійти-

Високо-

Правда-

Чистий-

Старість-

Реальний-

Починати-

 

2.Відгадати загадки:

*Сильніше сонця,слабша вітру, ніг не має, а плаче.(Хмара)

*Біле поле,чорне насіння,хто його сіє, той розуміє.(Книжка)

*Як живе-лежить,як помре-біжить. (Сніг)

 

 

 

3.Вправа «Я-поет»

(Текст зявляється на мультимедійній дошці)

-Потрібно з дужок дібрати такі синоніми, щоб слова у вірші римувалися. Складений  вірш записати у зошит.

Як виросту-збудую (дім,будинок,хату),

На хаті колесо (приладнаю,закріплю,прикріплю),

А там я поселю (крилату,летючу,літаючу),

Лелечу,клекітну (родину,сімю,пару).

Нехай розводиться (селиться,гніздиться),

По всіх деревах і (будинках,хатах,оселях),

Нехай мені щоночі (здається,сниться,ввижається),

Що я літаю, наче (пташка,птиця,птах).

 

VI.Підбиття підсумків уроку.

1Рефлексія.

- Я дякую вам за старанність, активну роботу на уроці.

- Чого ви навчилися на уроці? Що нового дізналися?

- Що було найцікавішим?

- А що викликало у вас труднощі?

- Над чим слід вам ще попрацювати?

- Що б ви побажали собі на наступний урок?

 

VI.Домашнє завдання.

1.Творча робота.

-Діти, вам потрібно скласти власну казку,персонажі якої мають протилежну зовнішність та різні риси характеру. Використати антоніми, а також складні слова жили-були,тяжко-гірко,біль-недуга,брат-товариш,радість-щастя.

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 липня 2018
Переглядів
2436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку