Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.

Про матеріал

Мета: дати дітям поняття про другорядні члени речення; навчити розрізняти другорядні члени речення (додатки, означення, обставини); Розвивати вміння знаходити їх у тексті, виділяти їх у контексті умовними позначками; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їх синтаксичну роль; виховувати повагу до свого роду, родоводу, родини; зберігати пам'ять про своїх предків.

Перегляд файлу

Українська мова  5 клас                      ______________________

Урок № 29

Тема: Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.

Мета: дати дітям поняття про другорядні члени речення; навчити розрізняти другорядні члени речення (додатки, означення, обставини); Розвивати вміння знаходити їх у тексті, виділяти їх у контексті умовними позначками; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їх синтаксичну роль; виховувати повагу до свого роду, родоводу, родини; зберігати пам'ять про своїх предків.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ІКТ, підручник, звукозапис пісень «Ой роде наш красний» та «Родина», сигнальні картки та цифри,  таблиця «Другорядні члени речення», інструкція для гри «Знайди предмет за інструкцією», конверти із завданнями для гри «Майстер – шеф», картки з дидактичним матеріалом, мікрофон.

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Оберніться назад і привітайте наших гостей.

2. Психологічна настанова

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів у роботі. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого сьогоднішнього уроку такий (Слайд1):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

    Звучить народна пісня «Ой роде наш красний»  у виконанні народної співачки Ніни Матвієнко.

3. Вступне слово вчителя

- Діти! Урок наш розпочався народною піснею «Ой роде наш красний» у виконанні народної співачки Ніни Матвієнко.

- Як ви гадаєте, що символізує тут образ калини? (Відповіді дітей)

     Образ калини символізує наш увесь рід, велике родове дерево нашого народу. А тепер гляньте на малюнок де зображений дуб-велетень (Слайд2)

  • Що ви бачите на ньому? (Дуб. Сильне могутнє дерево).
  • скажіть, що станеться з ним, коли його зрізати під корінь? (Воно зав'яне, всохне).
  • Ось тому й співає Ніна Матвієнко, звертаючись до нас: «Не цураймося, признаваймося – небагацько нас є!»

     Уявіть собі, що це дерево – розділ науки про мову – Синтаксис.(Слайд 3)

Щоб воно не зав'яло, йому потрібне коріння.

(Вчитель прикріплює до дерева у вигляді коріння головні члени речення – підмет і присудок – і другорядні члени речення – додаток, означенння, обставину).

  • Діти у корінні кожного родового дерева зберігається пам'ять роду, а в корінні нашого дерева – сила нашої рідної мови, ваші міцні знання про мову. Тому ми сьогодні на уроці повинні гарно попрацювати.

4. Оголошення теми і завдань уроку

     Тема нашого уроку «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина». Учні записують у зошит дату, класна робота, тему уроку.

(Слайд 4)

     На сьогоднішньому уроці, ми повинні навчитися :

  • розрізняти другорядні члени речення;
  • знаходити їх у тексті і підкреслювати;
  • ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їх синтаксичну роль
  • вчитися  поважати  свій рід, родовід, родину;
  • зберігати пам'ять про своїх предків (Слайд 5)

    Перш ніж говорити про другорядні члени речення, ми проведемо лінгвістичну гру «Голосую»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Лінгвістична гра «Голосую»          
( на запитання вчителя «так» чи «ні»  учні відповідають сигнальними картками: так –зелена,  ні –червона)
1.Граматична основа реченння – підмет і присудок? (так)
2.Дівчинка і хлопчик – це словосполучення? (ні)
3.Хороша дівчинка –  головне слово хороша? (ні)
4.Я займаюся спортом – односкладне речення? (ні)
5.Як я люблю вчитися!!! Окличне речення? (так)
6.За емоційним забарвленням є розповідні,питальні,спонукальні речення? (ні)
7.Підмет найчастіше виражається іменником і займенником?  (так)
8.Присудок найчастіше виражається прийменником і часткою? (ні)
9.Поширене словосполучення –словосполучення ,що має більше ніж 2 слова (так)

ІІІ. Сприйняиия і засвоєння нового матеріалу

  1. Слово вчителя
                 Другорядні  важливі члени речення,

тут вони не для прикраси, не для клечання.

Думку можуть(помічав це, безумовно, ти)

пояснити, уточнити і доповнити.

Поділяються, напевне, неспроста вони

на додатки, означення і обставини

Д.Білоус

  1. Міні - лекція.

     Члени речення ,які доповнюють головні члени речення, називаються другорядними членами речення. До другорядних членів речення ставимо різні запитання. Другорядні члени речення поділяються на додатки, означення та обставини. Вони пояснюють головні і другорядні члени речення.

  Щоб правильно визначити другорядні члени речення, питання до них слід ставити спочатку від головних членів, а потім від відомих другорядних.

 

     Діти, на дереві Синтаксисі є ще маленькі корінчики – запитання. У підмета хто? що? У присудка – що робить підмет, що з ним роблять?, який він є, що він є?,  у додатка – питання непрямих відмінків, у означення – який? чий? котрий? У обставини – де? куди? звідки? як? коли? чому? з якою метою? (Слайд 6)

     Усі вони допомагають дереву бути сильним.

  1. Робота з таблицею в групах

А зараз давайте розділимось на групи. Розглянемо таблицю.

Другорядні члени речення (Слайд 7)

Додаток

Означення

Обставина

Означає предмет

Вказує на ознаку предмета

Вказує на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб)

Питання

Кого? чого?

кому? чому?

кого? що?

ким? чим?

на (у) кому? на (у) чому?

Який? чий?

котрий?

Де? куди? звідки? коли? чому? як з якою метою?

Підкреслення

 

 

 

(пунктирна лінія)

(хвиляста лінія)

(риска – крапка)

Приклади

Я милуюся (чим?) калиною

Ми народилися у прекрасному (якому?) селі Червоноіванівка.

 

Наша родина зібралася (де? ) на дачі.

 

  • І група готує усне повідомлення про додаток;
  • ІІ група – про означення;
  • ІІІ група – про обставину.

(Відповіді учнів)

  1. Робота з підручником і біля дошки

Виконати вправу 116

 5. Творча робота

     Вдома вам потрібно було написати розповідь на тему "Моя родина".

 (Діти зачитують вправу). Давайте послухаємо, що написав(ла) __________

  Чи використав(ла) ти у реченнях своєї розповіді, окрім головних, ще й другорядні члени речення?

  1. Пояснення вчителя про види речень за наявністю другорядних членів речення (поширені й непоширені)

     Речення, які складаються тільки з головних членів (граматичної основи), називаються непоширеними.   Наприклад: Україна співає. Родина виховує. Село процвітає.

     Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називають поширеними. Наприклад:   Мамина пісня у серці бринить. Знайому пісню вітерець співав про Україну.

     Яким роблять мовлення другорядні члени речення? На це питання допоможе вам відповісти гра "Знайди предмет за інструкцією". (Учень за 30 с повинен знайти предмет).

                ІНСТРУКЦІЯ                ІНСТРУКЦІЯ

1.Підійди.                              1. Підійди до письмового столу.

2.Відкрий.                              2. Відкрий першу шухляду.

3.Візьми.                                3.Візьми книжку.

4.Іди.                                      4.Іди до вчителя.

5.Зупинися.                           5.Зупинися біля нього.

6.Віддай.                                6.Віддай  книжку вчителеві. 

ЯКИЙ ВИСНОВОК МОЖЕМО ЗРОБИТИ З ЦІЄЇ ВПРАВИ?  (Другорядні члени роблять мовлення не тільки образним та емоційним, а ще й влучним, конкретним).                           

VІ. Закріплення нового матеріалу

1.Диктант із коментуванням

     Написати текст. Підкреслити усі члени речення.

   У лісі дихнуло приємним холодком. Батько з сином зупинилися. Високо в небі курликали журавлі. Вони летіли у теплі краї. Весною птахи повернуться в свої рідні домівки.

   2.  Ігрова  хвилинка-аудіювання.

        Прослухайте  речення. У  кожному  з  них - один  другорядний  член, який  ви повинні  назвати  і  підняти  цифру  «1», якщо  він  додаток ;  якщо  означення  -  «2», якщо  обставина  -  «3».

 

1.Любуйтеся  калиною, коли  цвіте, а  дитиною  коли  росте.

 

2. Де  срібліє  вербиця  там  здорова  водиця.

 

3. Стоїть  у дворі  дівонька, як  над  ставом  калинонька.

 

3. Гра «Майстер-шеф» . Учні  отримують  конверти.

         -  Як  ви  зрозуміли, ця  рубрика – кулінарна. Але  що  ми  будемо  готувати?        У меню  одна  страва – «Поширене речення».  Інгредієнтами  до  цієї  страви  є другорядні члени, які  ви  додасте  до  поданих  граматичних  основ  і  створите  поширене  речення. А  коли  речення  буде готове, підкресліть  всі  члени  речення, вкажіть  спосіб  їх  вираження.

І група – Дівчата вишивали.

ІІ група - Калина оспівана.

ІІІ група -  Калина — символ.

 

  1. Фізкультхвилинка.  (Слайд 8,9,10,11)

На екрані з’являтимуться рядки вірша про Україну. Кожен рядок – це окреме речення. Якщо ви бачите в ньому додаток, піднімаєте руки вгору і махаєте ними.  Якщо означення – робите хвильки. Якщо обставина – тупаєте ногами:

Я вклонюся Батьківщині!

Українакрай казковий.

Любо жити в Україні!

Тут зміцнів народ чудовий!

  1. Робота в парах. Редагування. (Картки)

      Тепер, діти, я пропоную вам самостійну роботу. Ви отримуєте текст, у якому вже підкреслені члени речення, але він зіпсований неправильним їх визначенням. ви повинні записати їх, підкреслити всі члени речення, виправивши помилки.

 

Моя БатьківщинаУкраїна.   Я   люблю  її  безмежні, красиві, неосяжні простори.  Україна – завжди  прекрасна. Вона  живе  в моєму серці, звучить рідною піснею і заворожує  силою  слова.

V. Підсумок уроку. Оголошення та коментування оцінок

1. Бесіда

  1. Які другорядні члени ми вивчили?
  2. На які питання вони відповідають?
  3. Як підкреслюються в реченні?

2. Лінгвістична гра «Склади схему» (Слайд 12)

На екрані реченнями .  Накресліть схеми цих речень.

Блідий місяць над Дніпром сплив. Мерехтить роса навколо на жовтій траві.

3.  Гра «Мікрофон» (Слайд 13)

     Учні у мікрофон повідомляють, що сподобалось їм на уроці, що найбільше запамяталося. Учитель оголошує та коментує оцінки.

4. Слово вчителя. (Слайд 14)

     Діти,ви сьогодні добре попрацювали. Думаю, що дерево Синтаксис буде міцно стояти, коли у нього таке міцне коріння, такі міцні ваші знання про головні та другорядні члени речення.

     Я впевнена, що ви зумієте зберегти свою мову, свою пісню, свою культуру, свій дух.

     Тож не даймо всохнути родовому дереву нашого народу!

Людське безсмерття з роду і до роду

У вись росте з коріння родоводу.

І тільки той, у кого серце чуле,

Хто знає, береже минуле

І вміє шанувать сучасне, -

Лиш той майбутнє вивершить прекрасне!

Звучить пісня  «Родина» Назарія Яремчука

VІ. Домашнє завдання: (Слайд 15)

1.Вивчити правила § 12.

2. Виконати вправу 118 (середній рівень).

3. Виконати вправу 131(достатній рівень).

4. Скласти скласти 3 речення  про рідне село, підкреслити всі члени речення (високий рівень).

(Слайд 16)

 

Додаткове завдання

1.Вибірковий диктант. 

Завдання: із речень виписати окремі члени речення. 

  1. Виписати означення:

Добре насіння посієш – збереш багато врожаю.

  1. Виписати підмет:

Діло майстра боїться.

  1. Виписати присудок:  

Добро роби завжди. 

  1. Виписати обставину:

Зробив діло – гуляй сміло.

(Добре діло роби сміло.)

 

1

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
10203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку