Тема: Значення періодичного закону.
Мета: - узагальнити знання учнів з теми: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома.»,розкрити роль Періодичного закону як фундаментального закону природи,доказу єдності матеріального світу;перевірити ступінь засвоєння матеріалу;стимулювати пізнавальну активність учнів; - розвивати інтерес до вивчення предмета,ерудицію, вміння швидко та чітко формулювати та висловлювати свої думки,логічно міркувати, використовувати свої знання на практиці; - виховувати відчуття причетності до загальної справи,уміння працювати колективно та в групах, опрацьовувати додаткову літературу.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Методи та прийоми: робота в групах,гра, робота з картками,фронтальна бесіда.
Обладнання та матеріали :Періодична система хімічних елементів Д. І. Мендєлєєва, портрет Д. І. Мендєлєєва,магнітна дошка з магнітними знаками, карта подорожі, картки з завданнями.
.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Вітання учителя, емоційне налаштування класу на плідну роботу.
Клас об’єднуємо у дві команди, вибираємо назви команд,капітанів. Учитель на дошці записує назви команд і позначки, які вказують на рівень виконання учнями завдань.
Вступне слово вчителя.
1 березня 2023 року виповнюється 154 років від дня відкриття Д.І. Мендєлєєвим Періодичного закону. Відкриттю закону передувала тривала і напружена наукова праця Дмитра Івановича протягом 15 років (1854 – 1869), а подальшому його поглибленню було віддано ще 25 років. Також багато праці у відкриття цього закону вклали і попередники Мендєлєєва. Це і Деберейнер, Ньюлендс,Меєер. Але жоден з цих учених,окрім Д. І. Мендєлєєва не наважився на підставі поміченої періодичності передбачити нові елементи. Жоден із них не зумів у повному обсязі охопити сукупність фізичних і хімічних властивостей елементів і утворюваних ними речовин,що і розкривають всю глибину періодичного закону. Для них періодичність була лише способом класифікації,вони не побачили в ній фундаментального закону природи. Тож сьогодні ми з вами побуваємо в дивовижній і загадковій країні – Хімічний Елементарій. Орієнтуватися ми будемо по карті,яку ви бачите на дошці. Мешканці цієї країни дуже різноманітні,іноді навіть протилежні за характером, проте всі вони поважають закони свого засновника. Перш ніж вирушити у дорогу, слід перевірити, чи знаємо ми звичаї та закони цієї країни.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Отже,діти, давайте перевіримо чи достатній у вас багаж знань та чи готові ми до подорожі. Зараз у нас буде вікторина,хто знає правильну відповідь піднімає руку.
- Який день вважається днем відкриття Д. І. Мендєлєєвим Періодичного закону? (понеділок 17 лютого 1869 р.)
- Де знаходиться вулкан,названий в честь Д. І. Мендєлєєва? (Курильські острови)
- Який елемент ІІІ групи додають до золота для одержання сплаву, який застосовується в зубопротезній справі? (Галій)
- Хто ввів у науку поняття «період напіврозпаду» та в яких межах він коливається? (Ернест Резерфорд,1904 року. Він коливається від долей секунди до мільярда років)
- Скільки хімічних елементів відомо на сьогодні? (118)
- Яка наукова спадщина Мендєлєєва? (491 наукова праця)
- Від чого найчастіше утворювалися назви хімічних елементів? ( Від назви країни або місцевості,де знайдено хімічний елемент, або прізвище першого відкривача.)
- Діти, я впевнилася,що ви готові до подорожі,але коли ми подорожуємо в інші країни, ми спочатку уважно вивчаємо устрій країни,її порядки т традиції, щоб вільно там почуватися. Ось і перед нашою мандрівкою давайте ще раз згадаємо основні права та обов’язки елементів. (Учитель зачитує основні права та обов’язки елементів)
1.Елемент повинен мати паспорт. Паспорт елемента – це заряд ядра його атома.
2.Елемент має право на окрему квартиру.
3. Елемент не має права змінювати квартиру за власним бажанням.
4. Елементам суворо забороняється заходити в квартири №9 і № 17 (Чому?)
5. Елемент не має права мати більше 8 електронів на останньому рівні.
Отже, а зараз вирушаємо у подорож. Участь беруть обидві команди. Першою відповідає та команда, капітан якої першим підняв руку.
Зупинка 1. «Розминка»
Зупинка 2. «Розкажи мені про мене»
На дошці ви бачите план характеристики елемента. Ваше завдання за планом скласти характеристику зазначених елементів, яка команда швидше та правильно впорається з завданням одержить один бал.(Ag,Au)
Зупинка 3. Виправ помилку.
Учитель. На дошці написано рівняння реакції, але при урівнянні допущені помилки. Команда, яка першою знайде помилки,отримає бал.
Cu + 4 HNO3 = 2 Cu(NO3)2 + 2NO2 + 3H2O
Зупинка 4. Хто швидше?
На дошці написано половинки формул,капітани починають одночасно по команді їх дописувати. Перший,хто правильно виконає це завдання,принесе команді 2 бала.
Зупинка 5. Лабіринт Мінотавра.
У вас на партах є картки з лабіринтом. Яка команда першою дійде до фінішу,одержить 5 балів. ( Правильний шлях – 1,2,7,9,14,18,23,19,20)
Зупинка 6. Я уважний.
В періоди і групи шліхи він нам проклав
Пропахли ми аміаком і хлором
На світі ми не лише для забав
Ось Гідроген – він творить воду
Ось Оксиген життя без нього – не життя.
Карбон,Силіцій – королі природи
Про це вже знає і мале дитя.
Ми елементи,станем у пригоді:
У полі, в школі, в побуті, в біді,
У перукарні, в космосі, на кожному заводі.
Вивчайте нас і користуйтесь нами,люди молоді!
(розповісти де людина використовує зазначені у вірші хімічні елементи)
Зупинка 7. Агент 007
Відгадайте,про який елемент йдеться і дайте характеристику цьому елементу.
1.Нахожусь в любом веществе органическом
А также в алмазах и черном угле
Мой радиоактивный изотоп определяет возраст на земле. (Карбон)
2.Рубина цвет в кольце вам мил
Со мною все дружны
Открыт Берцелиусом был
И назван им я в честь Луны(Алюминий)
3.В старину ценилась дорого
Цветом красная, как золото
Постоянно с ним дружна
В электронике нужна.(Медь)
Зупинка 8.Так чи ні?
Кожній команді я задам по чотири запитання., відповідати потрібно ТАК чи НІ. Якщо всі 4 правильно - команді бал.
Зупинка 9. Дуель.
Команди по черзі задають суперникам запитання. Якщо суперники відповіли приносять собі 1 бал.
Зупинка 10. Найрозумніший.
Знайдіть в періодичній системі елементи,що розташовані за збільшенням їхньої відносної атомної маси. Які протиріччя з’являться, якщо їх розташувати згідно з їх атомними масами?
ІІІ. Підсумки уроку.
Учитель підраховує бали та оголошує команду переможця.
ІY. Виставлення оцінок і коментар до них.
V. Домашнє завдання.
Творче завдання. Запропонуйте свої приклади дієвості періодичного закону в навколишньому світі.
Заключне слово вчителя.
- Діти,сьогодні ми пригадали будову Періодичної системи Д.І. Мендєлєєва,розкрили його роль,як фундаментального закону природи. Ви багато дізналися про корисні властивості деяких елементів. Але пам’ятайте, елементи лише в добрих руках служать добру,а в злих – злу. Ось Фтор це і отруйних газ,але і основа пластмас, Хлор і отруйна речовина але і знезаражує воду, Залізо,це верстати,механізми, але і зброя . Тому я бажаю вам використовувати хімічні знання лише на благо нашої Батьківщини.
Конспект підготувала
вчитель біології та хімії
Непота Оксана Дмитрівна