Конспект уроку "Хімічні властивості лугів"

Про матеріал

Конспект уроку з хімії допоможе закріпити знання про основи; сформувати вміння складати формули основ, давати їм назви; активізувати пізнавальну діяльність учнів на всіх етапах уроку, розвивати їх логічне мислення та творчі здібності. Ознайомить учнів з лугами та їх хімічними властивостями.

Перегляд файлу

Урок № 46                         

Тема: Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями.

Мета:

Освітня: закріпити знання про основи; сформувати вміння складати формули основ, давати їм назви та вміння виявляти луги за допомогою індикаторів; вивчити хімічні властивості лугів, розглянути правила техніки безпеки під час роботи з лугами, розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій;

Виховна: виховувати витримку, уміння співпрацювати та об’єктивно оцінювати свою роботу та роботу інших учнів; сприяти формуванню наукового світогляду, ідей матеріальної єдності світу, виховувати толерантне ставлення учнів у процесі групової роботи.

Розвиваюча:  активізувати пізнавальну діяльність учнів на всіх етапах уроку, розвивати їх логічне мислення та творчі здібності, продовжити формувати і розвивати прийоми розумової діяльності (аналізу, порівняння,

абстрагування, конкретизації).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, вмінь і навичок.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, частково – пошукові, творчі; інтерактивні.

Обладнання: таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, програмне забезпечення -  презентація до уроку Microsoft PowerPoint,  опорна схема.

Матеріали: луги, індикатори – універсальний, лакмус, метилоранж і фенолфталеїн, пробірки, хлоридна кислота, купрум(ІІ) сульфат.

Наскрізні змістові лінії: здоров’я і безпека: заходи безпеки під час роботи з лугами.

Хід уроку:

Девіз нашого уроку: Навчаємось не заради школи, а задля життя.

Сенека

(давньоримський філософ)

І. Організаційний момент

а) Привітання;

ДЕВІЗ НАШОГО УРОКУ:

Навчаємося не заради школи, а задля життя… ”

б) Ще давньоримський філософ Сенека говорив, що навчатися потрібно не заради школи, а задля життя. Тож я запрошую вас до навчання і, сподіваюсь, що сьогодні воно буде для вас цікавим та пізнавальним, а отримані знання знадобляться у житті.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Давайте пригадаємо який ми з вами розпочали вивчати розділ неорганічної хімії?

Бесіда.

  • Які ви знаєте основні класи неорганічних сполук?
  • Що таке оксиди? Назвіть їх класифікацію.
  • Що таке кислоти? Які вони бувають.
  • Що таке основи?
  • Що таке солі?

Діти, відкриваємо зошити і записуємо число, класна робота.

  1. «Мереживо»

Учні малюють «хімічне» мереживо з використанням умовних позначок.

Кислоти -   ║ ; оксиди -       ;  основи –

Учням диктуються формули речовин: H2S, CaO, HBr, NaOH, HNO3, Cu(OH)2, HF, Fe2O3, H3PO4, Fe(OH)3, H2SiO3, KOH, H2CO3, SO3, HI.

 

                                                          

 

 

2. «Детектор брехні»

Відповідь «Так чи ні»

А тепер я вас перевірю на детекторі брехні, якщо ви були уважні і спостережливі на попередніх уроках, то ви з легкістю пройдете цей етап. Успіхів!

На столах є кольорові кружечки.  Відповідати на питання не потрібно, а лише піднімати кружечок. «Так» - зелений і «Ні» - червоний. 

1.Сполука, що складається з катіонів металічного елемента й гідроксильної групи називається основою. (так)

2. Карбон(ІІ) оксид або чадний газ – корисний для людини. (ні)

3. В людському шлунку є кислота. (так)

4. Унаслідок взаємодії металу з кислотою завжди утворюється лише сіль і виділяється водень. (так)

5. Кислоти змінюють забарвлення фенолфталеїну на малиновий колір. (ні)

6. Всі гідроксиди розчинні у воді. (ні)

7. Усі кислоти взаємодіють як з основними, так із кислотними оксидами. (ні)

8. Розчинні у воді основи називаються гідроксиди. (ні)

9. Сполуки, що утворюються при горінні простих речовин називаються оксиди. (так)

10. Основність кислоти залежить від кількості атомів Гідрогену. (так)

11. Формула Фосфор(V) оксиду – Р2О3. (ні)

12.Оксиду SО3 відповідає сульфатна кислота. (так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учням пропонується на презентації розглянути такі побутові засоби хімії: «Містер Мускул», «Кріт», «Милам», «Альмагель». «Містер Мускул» – універсальний засіб для кухні, «Кріт» – засіб для прочищення каналізаційних труб та «Милам» – засіб для чищення кухонних плит, а також медичний препарат «Альмагель», який призначають у разі захворювання шлунку.

Всі ці засоби різні у використанні, а деякі з них є дуже небезпечними для здоров’я. Як ви гадаєте, що входить до їхнього складу? Та об’єднує їх одне: до їхнього складу входять основи.

Проблемні запитання.

  1. Чому, застосовуючи засоби побутової хімії, необхідно користуватись гумовими рукавичками?
  2. Чому одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоров’я людини, а інші – лікують?

Відповідь на ці запитання можна отримати, розглянувши тему сьогоднішнього уроку. Тому, діти, сформулюйте тему нашого з вами уроку. Тема уроку: Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями.

Учням оголошується тема, вчитель роздає «промені» очікувань, діти записують свої очікування від уроку, прикріплюють «промені» до «задумливого сонечка» (за бажанням, можна озвучити).

ІV. Вивчення нового матеріалу

На основі фізичних властивостей основ пригадати правила техніки безпеки. Наголосити учням, як себе поводити з лугами.

Хімічні властивості основ

  1.        «Дія розчинів лугів на індикатори»

Діти, назвіть мені будь ласка хто такі хімічні «хамелеони». Це індикатори. Які ви знаєте індикатори? Як ви гадаєте, чим вони нам допоможуть при виявленні лугів?

1.2. Демонстрація «Взаємодія лугів з кислотами»

Ca(OH)2 +2HCl = CaCl2+ 2H2O

Робимо «шпаргалку».

Нагадать дітям, про валентність хімічних елементів та зрівнювання хімічних рівнянь.

Реакція обміну – хімічна реакція між двома складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинами.

Реакція нейтралізації – реакція між лугом та кислотою з утворенням солі та води.

1.3. Демонстрація  «Взаємодія лугів з кислотними оксидами»

Результати дослідження записують в зошит, продовжуючи опорний  конспект:

Луг  + кислотний оксид = сіль + вода  

CO2 + Ca(OH)2 = CaCO3 ↓+H2O

Зверніть увагу: сіль, яка утворилась, містить той самий кислотний залишок, що й кислота, яка відповідає цьому кислотному оксиду.

1.4. Демонстрація  «Взаємодія лугів з солями»

Результати дослідження записують в зошит, продовжуючи опорний  конспект:

Луг  + сіль =  нова сіль + нерозчинна основа

2NaOH +CuSO4  =Na2SO4 +Cu(OH)2

V. Релаксація

  • Якщо ви переконані у необхідності ощадливого поводження з водою, сплесніть у долоні.
  • Якщо ви закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби, сплесніть у долоні над головою.
  • Якщо ви ніколи не залишаєте сміття у лісі, тупніть ногою.
  • Якщо ви не кидаєте сміття на вулиці, підморгніть.
  • Якщо ви завжди вимикаєте світло, коли виходите з кімнати,затуліть праве око долонею.
  • Якщо до вашої кімнати залетів джміль і ви намагаєтесь випустити його, а не вбити,змахніть руками.
  • Якщо ви переконані, що кожен повинен піклуватись про збереження навколишнього середовища, простягніть обидві руки своїм сусідам.

V. Засвоєння вивченого матеріалу.

«Мозковий штурм»

  1. З якими речовинами можуть взаємодіяти луги?
  2. Що утворюється внаслідок взаємодії лугів із кислотними оксидами?
  3. Що утворюється внаслідок взаємодії лугів із кислотами? Як називається дана реакція?
  4. Що утворюється внаслідок взаємодії лугів із солями? Як називається дана реакції, які її умови?

Робота у групах.

Діти, у вас на столі є картки з основими класами неорганічних речовин. Ваше завдання: їх про класифікувати, вибрати луг і написати хімічні рівняння: перша група взаємодія з кислотними оксидами, друга – з кислотами, третя – з солями.

FeO, SO3, H2SO4, HCl, H3PO4, HBr, MgO, CO2, LiOH, NaOH, Fe(OH)3, Mg(OH)2, CuSO4, FeCl3, Al2(SO4)3, ZnI2, Na2O.

V. Підбиття підсумків уроку

Учні роблять висновок, чому, застосовуючи засоби побутової хімії, необхідно користуватись гумовими рукавичками, а також те, що одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоров’я людини, а інші – лікують.

Оцінюючи результати уроку, спільно виставляються оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи й участі в інших формах навчальної діяльності.

VІ. Домашнє завдання

 Опрацювати § 33 ст. 172-179 , виконати завдання № 3, 5 ст. 180.

VІІ.Рефлексія

  • Чи досяг я своїх цілей…
  • ДІЗНАВСЯ . . .
  • ЗРОЗУМІВ . . .
  • НАВЧИВСЯ . . .
  • НАЙБІЛЬШІ ТРУДНОЩІ Я ВІДЧУВ . . .
  • Я НЕ ВМІВ, А ТЕПЕР УМІЮ . . .
  • НАЙБІЛЬШИЙ МІЙ УСПІХ – ЦЕ . . .

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
20 березня 2018
Переглядів
4554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку