Пристендовий урок "Періодичний закон Д. І. Мендєлєєва. Структура періодичної системи хімічних елементів"

Про матеріал

Пристендовий урок - це педагогічна інновація, в процесі якої вчитель розкриває власну технологію провдення певного реального уроку, детально аналізує кожен етап його макро- і мікроструктури, аргументує доцільність застосованих методів навчання. Цей урок «без учнів» дає змогу акцентувати увагу на важливих моментах підготовки заняття.

Перегляд файлу

 

Чевельчанська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пристендовий урок

 

8 клас

 

Тема: Періодичний закон Д. І. Мендєлєєва. Структура періодичної системи хімічних елементів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                Підготувала

                                                                              Вчитель хімії

                                                                                   Чевельчанської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                                                                 Удовенко Інна Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 р.

Пристендовий урок 8 клас

Тема: Періодичний закон Д. І. Мендєлєєва. Структура періодичної системи хімічних елементів.

Мета:

Навчальна: пригадати способи класифікації хімічних елементів, ознайомити із структурою періодичної системи, малими та великими періодами, групами елементів і їхнім поділом на головні та побічні підгрупи, звернути увагу на зміну металічних і неметалічних властивостей елементів;

Розвиваюча: розвивати  вміння виділяти головне, суттєве, аналізувати, зіставляти властивості  хімічних елементів та їх сполук на основі виявлених закономірностей, розвивати логічне мислення, навчально-пізнавальні можливості учнів;

Виховна: виховувати в учнів розуміння, що періодичний закон є  загальним законом розвитку природи, а періодична система – величезним узагальненням про елементи й утворені ними речовини, підводити учнів до висновку про пізнавальність світу, формувати почуття  патріотизму та національної гордості, віру у творчі сили свого народу, повагу до праці вченого – титана науки.

Очікуваний результат:

Учень:

  • знає передумови виникнення періодичного закону;
  • описує та розуміє періодичний закон;
  • звертає увагу на повторюваність властивостей елементів;
  • знає структуру періодичної системи;
  • звертає увагу на різницю між групами та періодами;
  • аналізує зміну властивостей елементів у зв’язку з їх розташуванням у Періодичній системі Д. І. Мендєлєєва.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форми проведення уроку: прийом «Скажіть комплімент сусіду по парті», вправа «Що знаємо? Що хочемо дізнатися? Що дізналися?», фронтальна бесіда, робота з підручником, “Лінгвістична розминка”, гра «Вірю – не вірю», робота в парах.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва, картки.

Структура уроку:

І. Організаційний момент (2 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)

V. Закріплення вивченого матеріалу (13 хв)

VІ. Домашнє завдання (2 хв)

VІІ. Підбиття підсумків уроку (2 хв)

Хід уроку:

Організація процесу, заснованого на гуманістичних позиціях, буде результативною за умови співпраці між вчителями й учнями. Радість і її очікування повинні пронизувати все життя й діяльність дитини. Отже, співробітництво є необхідною передумовою для особистісного самовизначення учнів. Воно сприяє відкриттю перед учнем перспективи його зростання, допомагає домагатися радості успіху. Співробітництво вчителя і учнів, засноване на любові до дітей, прийняття їх як особистостей, передбачає створення процесу ситуацій переживання успіху.

 

Періодичний закон є істинним компасом для дослідників.

В. Рамзай

Таблиця Менделєєва — це таблиця історії та миротворення.

О. Є. Ферсман

І. Організаційний момент.

Важливість цього етапу полягає в тому, що з нього починається ство­рення психологічної атмосфери уроку й узагалі організаційних умов, за яких досягається успіх навчальної діяльності. Організаційний етап відіграє важливу виховну роль, формуючи в дітей уміння організовуватися, зосе­реджуватися, формуючи розуміння відповідальності. На даному етапі, я використала прийом емоційного стимулювання «Скажіть комплімент сусіду по парті», який дає змогу створити в учнів позитивне ставлення до навчання. Перша обов’язкова умова створення успішної ситуації — атмосфера доброзичливості в класі впродовж усього уроку. (Складові доброзичливості: усмішка, добрий погляд, увага одне до одного, інтерес до кожного, привітність, м’які жести.)

Емоційне стимулювання. Прийом «Скажіть комплімент сусіду по парті».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Це етап уроку, на якому відтворюються знання, вміння або життєвий досвід учнів, необхідні для опанування но­вого матеріалу. Це дає вчителю можливість оцінити, на якому рівні пере­бувають учні, наскільки вони готові до сприйняття нової інформації. Тоб­то цей етап можна назвати підготовчим. Тому, для актуалізації опорних знань учнів я використала вправу «Що знаємо? Що хочемо дізнатися? Що дізналися?», яка розвиває в учнів критичне мислення. Учням задаються питання для самостійного осмислення за темою уроку. Відповіді записуються кожним учнем в колонки «Що знаємо?» і «Що хочемо дізнатися?» у таблицю. Остання колонка може заповнюватися вже після наступного етапу. Потім учні заповнюють останню колонку таблиці. Після чого йде спільне обговорення того, чи співпали колонки 2 і 3. Колонка «Що хочу дізнатися?» дає поштовх до подальшого пошуку нової інформації самостійно.

Вправа «Що знаємо? Що хочемо дізнатися? Що дізналися?»:

Що знаємо?

Що хочемо дізнатися?

Що дізналися?

Групи подібних елементів: лужні, інертні елементи та галогени.

Перші спроби класифікації хімічних елементів

За якими ознаками Д.І.Мендєлєєв побудував періодичну систему?

Що можна дізнатися з однієї клітинки ПС?

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Метою цього етапу є збудження ін­тересу учнів до обговорюваної теми й розумової активності, підготовка до свідомого сприйняття нового матеріалу. За твердженням психологів, мотивація стимулює процеси навчання, допомагає створити у школярів спрямованість на навчальну роботу і, найголовніше, перетворює учнів з об'єкта навчання на його суб'єкт, перетворюючи зміст навчання на особистісно значущий для дітей.

Ключовий момент створення успішної ситуації — висока мотивація пропонованих дій: «В ім’я чого? Заради чого? Навіщо?» Мотив— найсильніший механізм.

Використання методичного прийому «Сніжна грудка». Алгоритм прийому, тема і пропоновані слова записано на дошці:

СЛОВО - РЕЧЕННЯ - ПИТАННЯ - ВІДПОВІДЬ

Тема: відомості, які можна знайти про хімічний елемент у періодичній системі.

Пропоновані слова:  хімічний символ, назва, порядковий номер, атомна маса, будова атома.

Вчитель показує на учня і говорить: «Слово!». Той промовляє слово, яке стосується заданої теми. Показує на іншого учня і каже: «Речення!». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.

Але це ще далеко не все. На сьогоднішньому уроці ми детальніше розглянемо періодичну систему Д. І. Менделєєва і навчимося нею користуватися. Нам це буде необхідно для подальшого успішного вивчення хімії.

Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу кількість учнів. 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Цей етап має самостійне значення. Його мета — опанування учнями нових знань і способів дії.

Тому організація цього етапу, мабуть, і є мірилом педагогічної майс­терності та зрілості вчителя. Адже тут необхідно показати найвищий «пі­лотаж» і у власній діяльності, і в організації активної діяльності учнів, зро­бити все, щоб заплановані мета і завдання були досягнуті, щоб урок мож­на було назвати вдалим, ефективним. Тому я вважаю, що доцільно використати на цьому етапі – проблемне навчання, мета якого є засвоєння учнями не лише основ хімії, а й самого процесу здобування знань, розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів. Тому перед учнями постає проблемне запитання, відповідь на яке вони знайдуть у процесі уроку.

Проблемне запитання: Що ж виявилося після того, як Д.І. Мендєлєєв розташував елементи у порядку зростання їхніх атомних мас?

Також важливим для створення ситуації успіху є уміння працювати з підручником, вміти виділяти головне, робити опорні схеми. Тому під час уроку кілька хвилин учні 8 класу працювали з підручником і виписували основні ознаки , які помітив учений після того, як розташував елементи у порядку зростання їхніх атомних мас.

Робота з підручником.

Завдання для учнів: проаналізувавши текст підручника, випишіть ознаки, які помітив учений після того, як розташував елементи у порядку зростання їхніх атомних мас.

Очікувані ознаки:

  1. Періодично (тобто через певне число елементів) повторювалися елементи з подібними властивостями: … Li … Na … K, або  … F … Cl … Br … I …
  2. Періодично змінюються властивості елементів і утворюваних ними речовин.
  3. Періодично, починаючи з Літію, послаблюються металічні властивості і посилюються неметалічні.
  4. Періодично змінюються властивості сполук елементів: від основних – через амфотерні – до кислотних.
  5. Періодично зростає найвища валентність елементів за Оксигеном (точніше Флуором) і зменшується валентність неметалів у їхніх сполуках з Гідрогеном:

… R2O – RO – R2O3 – RO2 – R2O5 – RO3 – R2O7 – RO4

… RH4 – RH3 – RH2 – RH …

Періодичний закон, сформульований Д.І. Мендєлєєвим у 1869 році: Періодичність – це повторювання певних ознак. Звідси і назва горизонтальних рядів елементів у таблиці – періоди.

Важливим компонентом уроку є розповідь учителя. Розповідь — це сюжетне повідомлення, і завдання вчителя — знайти яскраві факти, які спонукатимуть учнів до роздумів і переживань, по­в'язаних з визначеною метою. У процесі слухання учням пропонується складати опорний конспект, схему, заповнювати таблицю. Перед початком роботи використовую прийом «зняття страху», «авансування  успішного результату» , наголошую, що це не проста робота, але кожен може з нею впоратися.  В  кінці коментую окремі роботи. Якщо це учень із групи «надійних»,  можливо сказати «тільки ти міг це так добре зробити»,  а якщо із групи «впевнених», то «ти сьогодні дуже зібраний, уважний, у тебе чудово все вийшло». У дітей із групи «невпевнених» і «зневірених» важливо побачити навіть маленький успіх.

«Ось бачиш, як у тебе добре все вийшло». Можна оцінити окремі деталі роботи. "Найбільше тобі вдалося...”,"Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...”

Розповідь учителя.

Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства хімічних елементів утворили вертикальні стовпчики, то одержимо довгу форму ПС. Існує ще коротка форма ПС. У ній великі періоди розбиті на два ряди, у кожному з яких вища валентність послідовно зростає від І до VIII. Усього відомо сім періодів: три малі і чотири великі. Останній, сьомий період, не завершений – до сьогодні відкриті ще не всі елементи, що до нього входять. Кожен хімічний елемент має в таблиці своє місце і свій порядковий номер.

Скільки хімічних елементів відомо? (На сьогоднішній день відомо 118 хімічних елементів).

З чим у вас асоціюється Періодична система? (З багатоповерховим будинком).

2. Періоди.

Розповідь учителя.

Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів. Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з двох рядів хімічних елементів (7 періодів).

3. Головні та побічні підгрупи.

Розповідь учителя.

Група – вертикальний ряд хімічних елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп).

Розрізняють головну (складається з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з елементів лише великих періодів).

4. Властивості елементів у підгрупах.

Робота з таблицею.

Закономірність зміни властивостей хімічних елементів

Властивості

Закономірності зміни у головних підгрупах

Закономірності зміни у періодах

Металічні

Посилюються ↓

Посилюються ←

Неметалічні

Посилюються ↑

Посилюються →

Вища валентність за Оксигеном

Постійна

Збільшується →

Валентність у летких сполук Гідрогену

Постійна

Збільшується ←

Перегляд відеофільму «У чому ж геніальність таблиці Мендєлєєва».

Також під час вивчення нового матеріалу я використала дидактичний матеріал – перегляд відеофільму, що допоміг мені встановити логічні зв’язки у навчальному матеріалі.

5. Значення Періодичної системи та Періодичного закону.

 Назвіть явища природи, які періодично повторюються (пори року, час доби, робота серця).

Тепер ми можемо з упевненістю сказати, що Періодична повторюваність характерна не тільки для хімічних елементів, а й для природи взагалі. Це один із основних законів природи.

“Лінгвістична розминка”

  1.  Назвіть елементи, що починаються на букву “а”.

2. Із букв б, л, м, р, о, х складіть назви елементів-галогенів (Хлор, Бром).

3. Зі складів –дні-,   -ра-, -маг-, -літ-, -ній-, -ні- складіть назви елементів-металів (Літій, Радій, Магній).

4. Скласти назви елементів з букв слова: Платина і Криптон.

5. Складіть назви елементів із букв слова Протактиній.

Вправа «Лінгвістична розминка» допомагає учням детальніше ознайомитися з Періодичною системою хімічних елементів і таким чином стимулює до створення ситуації успіху на уроці.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

До цього етапу включається осмислен­ня нових знань і вмінь, їх систематизація та узагальнення, закріплення ви­вченого — дуже важлива дія, яка забезпечує ґрунтовність навчання. До­сягається шляхом репродуктивного відтворення вивченого, виконанням завдань та визначення головного в новій інформації, а потім виконання проблемних і творчих завдань на основі вивченого. Під час цього етапу не­обхідно використовувати практичні завдання, різноманітні питання, які потребують активної розумової діяльності, доречним буде поєднання ін­дивідуальної та групової роботи.

Перед тим як розпочати закріплення вивченого матеріалу, я вирішила провести хімічну фізкультхвилинку, що сприяє поліпшенню функціонування мозку, відновлює тонус м'язів, що підтримують правильну поставу, позбавляють напруження з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.

Педагогічна технологія «Створення «ситуації успіху» дає можливість подолати дитячі лінощі, навчити отримувати задоволення від праці. Завдання вчителя  - дати дитині щастя праці, щастя творчості, навчити цінувати це.

Фізкультхвилинка

Учитель.  Що, стомилися? Тож  хвилинку  відведемо  для  відпочинку. Встаньте.

Широко  руки  хімія  простягає ( руки  в  сторони).

В  усі  сфери  життя  заглядає( колові  рухи  руками):

 - У  медицину – раз (присідання),

- У  побут – два( присідання);

- У  господарство – три ( присідання).

Вправи  знову  почали.

Будівельник, енергетик, металург(почергове  відведення  прямих рук  назад)-

Усі  без  неї  як  без  рук ( руки  в  сторони).

Уперед  крокує  наука  ця ( крокувати  на  місці)

Їй  не  бачити  кінця( крокування  на  місці)

Продовжимо  ми  працювати,

Щоб  науку  цю  вивчати( учні  сідають  за  парти).

Узагальнення відповіді на проблемне запитання: Що ж виявилося після того, як Д.І. Мендєлєєв розташував елементи у порядку зростання їхніх атомних мас?

Фронтальна бесіда:

  1. Коли був сформульований Періодичний закон?
  2. Для яких хімічних елементів найбільш характерні а) металічні; б) неметалічні властивості? Наведіть приклади.
  3. Назвіть елементи І групи ПС. Які зних належать до головної, а які – до побічної підгрупи?

Успіх проведення бесіди багато в чому залежить від правильності постановки питань. Питання задаються учителем усьому класу, щоб всі учні готувалися до відповіді.

Питання повинні бути короткими, чіткими, змістовними, сформульованими так, щоб будили думку учня. Не слід ставити подвійних, що підказують чи питань, що наштовхують на угадування відповіді. Не слід формулювати альтернативних питань, що вимагають однозначних відповідей типу “так” чи “ні”.

Робота в парах: Гра «Хрестики-нулики»

1. Виграшний шлях – металічні елементи.

Na

B

O

Ni

N

Ne

Nd

He

Hg

2. Виграшний шлях – неметалічні елементи.

H

O

As

He

Ca

Cr

Zn

Cu

Br

3. Виграшний шлях – прізвища вчених, що не причетні до класифікації хімічних елементів.

Бутлеров

    Менделєєв

       Шанкуртуа

Берцеліус

Шеєле

      Деберейнер

Авогадро

Мейєр

    Лавуазьє

4. Виграшний шлях – оксиди лужних металів.

Au2O

Ag2O

Al2O3

K2O

Cs2O

Fr2O

BaO

Cu2O

Li2O

5. Виграшний шлях – неправильно складені формули летких водневих сполук.

Na2Н

HCl

NH4

KH

NH3

AsH5

H2Se

CH4

H3S

Релаксація (гра «Вірю – не вірю»)

Вкажіть правильність тверджень, відповідаючи відповідно «вірю» чи «не вірю» (Інший варіант проведення: в розданих роздрукованих текстах виберіть правильні твердження).

  1. Графічним відображенням періодичної таблиці є періодичний закон (не вірю)
  2. На період відкриття періодичного закону були відомі 65 хімічних елементів (не вірю)
  3. Вертикальний стовпчик хімічних елементів називається групою (вірю)
  4. Властивості хімічних елементів та їх сполук перебувають в періодичній залежності від атомної маси елементів (вірю)
  5. 3 період є великим, бо містить 18 елементів (не вірю)
  6. 7 період є малим, бо ще не завершений (не вірю)
  7. Елементи ІІ групи головної підгрупи утворюють вищі оксиди типу ЕО (вірю)
  8. Рутеній – Родій – Паладій утворюють родину платиноїдів (вірю)
  9. Інертні гази й лужні метали не утворюють летких сполук з Гідрогеном (вірю)
  10. У малих періодах із зростанням відносних атомних мас елементів поступово послаблюються металічні властивості (вірю)
  11. Деякі елементи побічних підгруп можуть виявляти змінну валентність (вірю)

Дидактичні ігри будуть ефективними, якщо їх використовувати систематично, послідовно, дотримуючись головного принципу дидактики: "від простого до складного". Спочатку необхідно ознайомити дітей з ігровим матеріалом, застосовуючи його в повсякденній індивідуальній та груповій роботі, підготовчих вправах, а згодом і під час занять. Треба обов'язково заохочувати дітей до частого використання знайомих ігор у вільний час, адже це дає їм можливість закріпити вже набуті навички, шукати нові можливості перемогти та пограти з різними партнерами.

Завершення вправи  «Що знаємо? Що хочемо дізнатися? Що дізналися?»:

Що знаємо?

Що хочемо дізнатися?

Що дізналися?

Групи подібних елементів: лужні, інертні елементи та галогени.

Перші спроби класифікації хімічних елементів

За якими ознаками Д.І.Мендєлєєв побудував періодичну систему?

Що можна дізнатися з однієї клітинки ПС?

Вивчили періодичний закон та структуру періодичної системи хімічних елементів.

Що таке групи та періоди у ПС.

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати §§ 6-7. Скласти кросворд з теми: «Періодичний закон Д. І. Мендєлєєва. Структура періодичної системи хімічних елементів».

Мета цього етапу — пояснити особливості виконання домашньої роботи, провести інструктаж, моти­вувати необхідність її виконання. Завдання, яке учень виконує вдома, є ланкою, що з'єднує попередній і наступні уроки та вирізняється знач­ною самостійністю, індивідуальністю. Домашня робота концентрує увагу учнів на головному, сприяє міцному засвоєнню матеріалу, розвиває пам'ять та автоматизує навички. До того ж ця діяльність має значне виховне зна­чення. Щоб уникнути типових для домашньої роботи недоліків (переван­таження, одноманітність, невиконання роботи), необхідно звертати ува­гу на вдосконалення методів розробки, постановки й перевірки завдань. 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

  1. Що вам сподобалося на уроці?
  2. Що не вдалося засвоїти?
  3. Вам всім роздані так звані «смайлики», виберіть будь ласка той «смайлик», який відповідає вашому настрою.

C:\Users\1\Desktop\1444049119_22222.png

Рефлексія — обов’язкова складова сучасного уроку. Це своєрідне підбиття підсумків навчальної діяльності учнів, якийсь самоаналіз, що дозволяє зафіксувати досягнутий результат і оцінити свою роботу.

 

Висновок: двадцять перше століття  вносить в наше життя величезну кількість нових понять, подій.  Стрімко міняється техніка, технології, і щоб встигнути за всім, щоб не почувати себе викинутим за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. Як забезпечити учня багажем знань, як навчити його здобувати знання і відчувати при цьому радість, задоволення собою і своїми досягненнями? Педагоги, науковці, психологи шукають нові підходи до навчання, створюють нові технології.

   Один із методів та заходів психолого – педагогічної підтримки діяльності учнів є створення ситуації успіху. Головна ідея цього методу – створити атмосферу успіху у навчанні.

 

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку