Тема. Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в поемі.
Мета: поглиблювати знання учнів про поему, її національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства що уособлюють самодержавство, панів, чиновників, духовенство, простий український народ; проаналізувати побут українців, їхні звичаї, традиції; з’ясувати значення алюзії на українську історію в поемі.
розвивати логічне мислення, уміння аналізувати прочитане, розмірковувати над змістом твору, виділяти головне, суттєве;
виховувати високі патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого рідного краю, родинних звичаїв і обрядів, прищеплювати любов до рідної
Епіграф.
Списуючи з природи,
автор «Енеїди» не погрішив проти істини,
народність відображається в поемі, як у дзеркалі.
С. Стеблін-Камєнський
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Вступне слово вчителя
Дорогі діти!
2.Формування емпатійної здатності учнів (емоційне налаштування)
«Квітка побажань»
Учитель бере квітку і говорить побажання учням, далі дає її дітям, які, передаючи ланцюжком одне одному, висловлюють побажання.
3. Аркуш самооцінювання
У кожного з вас є на парті аркуш самооцінювання, працюючи на уроці, самостійно оцінюйте свої знання, приклеюючи смайлики, які потім перетворяться в бали
ІІ. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ви почали вивчати творчість І.котляревського, пригадаймо , хто ж він такий
Полтава, «Енеїда», духовна семінарія, Наталка Полтавка, таємна покровителька, благодійник, військова служба, учительство, постійний театр
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
І. Котляревський за своє життя написав усього 3 твори. Багато це чи мало ?
Для того, щоб прославитися, здавалось би, цього замало, але Котляревському вистачило одного твору, що навіки увійти в історію української літератури
Який це твір нам допоможе визначити Літературний пазл (прокоментувати вислови)
Енеїда – поема народна, істинно класичне творіння
Енеїда – твір наіскрений сонцем, розпашілий од земних пристрастей О.Гончар
ІV. Повідомлення теми та мети уроку, епіграф
«Енеїда» Івана Котляревського – оригінальний твір нової української літератури, написаний народною розмовною мовою. Створювалась вона тривалий час, понад двадцять п’ять років, її ще називають «енциклопедією українського народознавства кінця XVIII– початку XIX століття», бо в творі змальовані різноманітні явища суспільного життя в Україні того часу, відтворені характерні риси побуту звичаїв нашого народу. Своєю «Енеїдою» Котляревський розповів усьому світові, що є такий народ – українці – із самобутньою культурою, традиціями.
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Асоціативний квітка
Які асоціації у вас виникають зі словом традиція. Запишіть їх на пелюстку та приклейте на нашу квітку
2.Робота над змістом твору
Які ж традиції Котляревський змалював у своєму творі .
Утворімо ж ментальну карту
Крім зовнішніх прикмет українського життя, у творі є ще спроби показати стосунки між представниками різних верств тодішнього суспільства. Саме тут автор вдається до сатиричного змалювання панів і чиновників, яких утілено в образах богів – мешканців Олімпу. У кожному з них можна побачити типові риси українського панства, передусім – нехтування долями простих людей.
I варіант. Завдання: Спираючись на текст, покажіть, як зображені в поемі пани.
II варіант. .Завдання: Спираючись на текст, охарактеризуйте земних жителів – простих людей.
( І. Котляревський показує богів аморальними, здатними до підлих вчинків – хабарництва, наклепів. Якщо Зевс, найголовніший з усіх богів, «кружляв сувуху і оселедцем заїдав», то що ж дивуватися з Нептуна-дряпічки або з Еола-розпускника? Не кращі від богів жінки-богині – сварливі і мстиві любительки інтриг і пліток. Навіть Зевс не витримав, назвавши їх вчинки «негожими».
Панів і чиновників Котляревський відтворив ще й іншим способом. Багатьох із них автор помістив у пекло, куди потрапив Еней по дорозі до батька. Можна сказати, поет своєрідно покарав усіх, хто знущався з простих людей. Дісталося від чортів і цехмістрам, і ратманам, і бургомістрам, і писарям, і суддям, які «по правді не судили, та тільки грошики лупили і одбирали хабарі».
Дістається від Котляревського й простому люду.
У пекло Котляревський помістив скупих, брехунів, гульвіс, самогубців, лжевчених, графоманів, пияків, балакунів, модниць, перекупок, паліїв, ворожбитів, злодіїв, картярів, лікарів-партачів —усіх, чиї дії народ трактував як аморальні, за які людина після смерті потрапляє в пекло, де зазнає тяжких мук.
Поет звинувачує й тих, хто не дбає про честь сім'ї: дівчат, що забувають про дівочу гідність, звідниць; парубків, які ізроду не женились, підбивали на любощі заміжніх молодиць, що зраджують своїх чоловіків. Осуд у поета викликають святенниці, які на людях "молилися без остановки" і "били сот по п'ять поклон", а поховавши молитовники "казились, бігали, скакали і гірше дещо в темноті".
У перших розділах поеми троянці змальовані у знижувальному плані - це ватага розбишак, які люблять порозважатися, зазирнути в чарчину, їхня поведінка чимось нагадує розваги запорожців. Ватажок троянців - Еней - «парубок моторний» і «хлопець - хоч куди козак», вдатний до всяких витівок. Він теж любить погуляти. Але водночас це люди обов’язку. Коли виникає потреба боронити рідний край, то Еней і троянці виявляють мужність, патріотизм, поводяться як доблесні воїни. В останніх розділах поеми, змальовуючи цих героїв, Котляревський відходить від бурлескних традицій. В образах Енея й троянців виразно простежуються риси доблесного українського козацтва.
В останніх розділах поеми серед троянців Котляревський виділяє два образи - Низа й Евріала. Ці юнаки приєдналися до троянського війська, щоб допомогти йому воювати проти ворога, і поплатилися життям.
Котляревський захоплюється мужністю воїнів і через їхні образи висловлює свої погляди на те, як потрібно любити й обороняти Вітчизну:
Отже, поема «Енеїда» не просто бурлескний, веселий твір. У ньому є справжня сатира на тодішнє панство й чиновництво, що свідчить про талант І. Котляревського, але й про його громадянську мужність, любов до простого народу й неприйняття соціальної несправедливості).
Діти, чому Котляревський, говорячи про античних герої та богів, зображує насправді українське панство та чиновництво (хоче насправді розповісти про життя українського суспільства у 18 ст.). Цей прийом називається алюзією.
Розгорнімо підручник на С.92, прочитаймо визначення алюзії
Знайдіть алюзію у творі
VІ. Підсумок уроку
Ви добре попрацювали на уроці, порахуйте смайлики, підсумуйте бали
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати С.92, виписати цитати до характеристики образу Енея