Конспект уроку І.П.Котляревський "Наталка Полтавка."

Про матеріал
Навчитися визначити критерії жіночої краси: як зовнішньої, так і внутрішньої, що знайшли своє відображення в п’єсі (на прикладі образу Наталки), удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам; вчитися грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи
Перегляд файлу

Урок української літератури в 9 класі

 

Автор: Соломаха Любов Іванівна, учитель української мови та літератури ЗЗСО «Василівська  гімназія-філія»

 

Тема уроку: «Наталка Полтавка» Іван Петрович  Котляревський. Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Мета уроку:

 навчальна: навчитися визначити критерії жіночої краси: як зовнішньої, так і внутрішньої,  що знайшли своє відображення в п’єсі (на прикладі образу Наталки),  удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам; вчитися грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи;

 розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, вміння аналізувати різні джерела інформації (відео, аудіо, художні та поетичні твори);

 виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини та пам’ятати культурну спадщину народу.

Міжпредметні зв’язки: художня культура, музичне мистецтво, сучасна література.

Обладнання, наочність: тексти п’єси, ілюстрації до неї, фонозаписи пісень,  уривки з фільму «Наталка Полтавка», поезія українських поетів.

Тип уроку: комбінований.

Методи, прийоми і форми роботи:

Цитатний диктант, рольова гра «Вживання в емоційний стан героя»      робота в групах,  бесіда, складання «асоціативного грона», «складання сенкану, міні-дискусія «Обери позицію», «відкритий мікрофон», «схеми», «читання по ролях».

 

Хід уроку

Епіграф до уроку:

Щастя дістається тим,

Хто за нього бореться.

Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

 

І. Організаційний момент. Привітання .

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Цитатний диктант.

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

 «Ти був бідним, любив мене — і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

 Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

 «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

 Хто з героїв характеризує виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)

  «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)

  Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)

 Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводити бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами — пив, гуляв і шахровав гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро...». (Терпило)

 Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство — єсть то божа воля,/ З милим їх ділити — єсть щаслива доля?» (Наталка)

  До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилихи)

 Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)

  «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота — без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

 «Так і я з чорноморцями буду тетерю їсти, горілку пити, люльку курити і черкес бити. Тілько там треба утаїти, що я письменний: у них, кажуть, із розумом не треба висоватись, та се невелика штука». (Микола)

 

Взаємоперевірка (учні обмінюються роботами).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети, епіграфу уроку.

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Рольова гра «Вживання в емоційний стан героя».

Учні від імені Наталки  розповідають про  життя,  аргументують свою точку зору .

Учитель.

Сьогодні кожен із вас задумується над тим, як сподобатись один одному, що зробити для того, щоб про тебе приємно говорили люди. Чи не так? Найпершим порадником для кожного з нас є мама. Вона виховувала доньку, вчила шити, прясти, готувати їжу, поратися у хаті. Пошана до батьків, до матері, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру українських дівчат і хлопців. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей. Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить її вийти заміж за багатого нелюба. І як вчинила Наталка?

 

Уривок з фільму «Наталка Полтавка» (дія 1, ява 4,5).

 

2. Бесіда:

- Через що страждає героїня твору?

- Які риси Наталка проявила у розмові з мамою?

- Як ви оцінюєте вчинок дівчини?

- А як би ви вчинили?

- А чи така покірна Наталка?  Нагадайте, як змінилась її поведінка, коли вона зустріла Петра?

 

Читання по ролях – дія 2, ява 17.

 

  • Чому ж повчає нас ця чарівна дівчина: постійно коритися чи відстоювати своє право на щастя?
  • Яким бачить  для себе Полтавка майбутнє родинне життя?
  • Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?
  • Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?

 

  1. Створення узагальненого образу героїні. Складання учнями асоціативного грона. (Групова робота)

 

Образ Наталки "Тигролови" - Dovidka.biz.ua

 

  1. Відповідь на проблемне питання:

Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?  Метод «Обери позицію». (Міні дискусія)

  • Чи є привабливим образ такої дівчини, як Наталка, для сучасного хлопця?
  • Якою ж є красива дівчина для українців в наш час?
  • Як змінився внутрішній світ наших сучасниць?
  • А якою ви бачите свою ідеальну дівчину?

 

Учитель. Давайте звернемося до  сучасної української поезії . Може, хтось вміє кохати краще за поетів. Напевно, хтось вміє. Та хто ж зможе краще за них розповісти про любов?

 

Учні читають вірші М. Вінграновського, В. Симоненка, В. Малишка.

 

Учитель: Як бачите, палітра краси досить широка. Та хіба тільки зовнішність є основою краси?  У французького письменника Віктора Гюго є дивовижний роман «Собор Паризької Богоматері». Нагадаємо зміст: у одного героя потворна зовнішність - красиве серце, у іншого красиве обличчя - потворне серце. Та у Наталки поєднується краса зовнішня і внутрішня. (Елемент компаративного аналізу).

 

5. Складання сенкану до образу Наталки (Індивідуальна робота):

Наталка Полтавка

Працьовита, вірна

Поважає, чекає, кохає

Щастя для неї - бути з коханим

Українка.

 

6. Пошукове завдання. (Робота з книгою)

Скільки всього пісень у п'єсі? Які вони за мотивами, жанровими особливостями? Яка їх роль у драмі? Навести приклади.

(І. Котляревський занумерував 19 пісень, проте їх 22. Є ліричні ("Віють вітри, віють буйні", історичні ("Гомін, гомін по діброві"), бурлацькі ("Та йшов козак з Дону, та з Дону додому"), жартівливі ("Ой під вишнею, під черешнею"), сатиричні (" Всякому городу нрав і права"). 

 

7. Створення узагальненого емоційного образу героїні. (Робота в парах).

Зобразити за допомогою схеми, описати почуття  Наталки 2-3 словами.

C:\Users\Admin\Desktop\Screenshot_1.jpg

 

 

 

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Відкритий мікрофон.

  • Які найкращі риси української дівчини уособлює образ Наталки Полтавки?
  • Чим саме тебе причарував образ Наталки Полтавки?
  • Чи може бути для сучасної молоді прикладом Наталка Полтавка?
  • Як ви вважаєте, Наталка Полтавка буде для вас взірцем? Які риси її характеру вас приваблюють?
  • Що було найцікавішим на уроці?
  • Що ж таке щастя, як за нього боротися?
  • А чи готові ви боротися за своє щастя?

Слово вчителя:

Все в житті починається з любові.

Наталка – гімн великому коханню. Цей образ буде приваблювати ще не одне покоління

На сьогоднішньому уроці ви мали можливість задуматися над власними вчинками, звичками. Тож візьміть для подальшого свого життя певні цінності, якими володіла Наталка: простота, щирість, вірність, рішучість в боротьбі за щастя. Бажаю вам знайти в житті справжнє кохання і нехай воно окриляє ваше життя!

 

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум за темою: «Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини».

Підібрати з зарубіжної літератури, сучасної літератури персонажі, які уособлюють жіночу красу

docx
Додав(-ла)
Соломаха Любов
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку