Тернопільський ліцей №21 –
спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети
Конспект уроку на тему:
«Ідея радості життя й відкриття світу у романі
Е. Портер «Полліанна»»
Підготувала вчитель
зарубіжної літератури
Буяк О.М.
ТЕРНОПІЛЬ
Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е. Портер «Полліанна»»
Мета: завершити роботу над текстом роману Е.Портер «Полліанна», з’ясувати, які зміни відбулися у житті мешканців міста з появою Полліанни, скласти правила гри, навчитись самим грати «Гру у радість»;
Тип уроку: комбінований;
Обладнання: текст роману Е.Портер; презентація за темою уроку, малюнки учнів до твору.
Епіграф: «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ!
Живи і радій!»
Е. Портер «Полліанна».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Дорогі діти! Сьогодні ми з вами завершуємо вивчення чудового твору. Роман «Полліанна» (показую книгу) належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але і наш ставлення до життя. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей як ставиться до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні, на уроці ми поговорили про це все, а ще ви навчитесь грати в радість і я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховати оптимізм і любов до людей /слайд 1/.
ІІІ. Актуалізація опорних знань /перевірка домашнього завдання/
-Пригадаємо, як все починалося.
1.Вправа «Так чи ні?»/вчитель читає твердження, а учень відповідає «так» чи «ні»).
Учитель: - Молодці! Ви добре запам’ятали твір. А тепер зверніть увагу на екран – на вас дивиться рудоволоса, усміхнена дівчинка, а ніколи не сумує, завжди радіє/слайд 2/.
2. Прийом «Асоціативний куш»
-Які асоціації у вас виникають зі словом «Полліанна» /слайд3/
/Сонце, посмішка, радість, простота, терпіння, любов, дружба, милосердя, душевність, чуйність, винахідливість/
IV. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку /слайд 4/.
«Радість – це емоційний вираз великого щастя» (тлумачний словник)
Мама, усмішка, сонце, друзі, квіти, веселка. Це те, що ми живемо, дихаємо, бачимо, відчуваємо – це радість життя. А ще, коли досягаємо поставленої мети і бачимо результат виконаної роботи.
V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1. Слово вчителя. У своєму творі Е.Портер зображує життя персонажів, і зокрема, головної героїні, сповнене випробувань та хвилювань. Проте саме Полліанна показує приклад, як можна пережити всі негаразди долі. Е.Портер вважала: «Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і радіє з усього. Однак я ніколи не поділяла думки про те, що ми мусимо заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше їх зустрічати бадьоро і радісно.»
Містер Пендлтон називає Полліанну «любителькою веселок», «райдужною дівчинкою». Вона перетворює його сумну кімнату на казковий палац, який сяє всіма кольорами веселки. А веселка – це добрий і радісний знак. Це природнє диво, яке вселяє радість і надію в тих, хто її бачить. Такою «веселкою» для людей є Полліанна.
2. Прийом «Мозковий штурм» Веселкова палітра характеру Полліанни.
- Визначте по кольоропису веселки риси характеру Полліанни.
Складаємо правила «гри у радість» /слайд 8/.
Висновок: В житті Полліанни багато труднощів, але вона не зневірюється. Навпаки, своєю добротою, щирістю змінює життя мешканців міста, навчивши їх радіти життю.
Міс Поллі – Джиммі – Ненсі - містер Пендлтон- місіс Сноу.
1 учениця(міс Полі)
Мені 40 років, я живу в великому будинку. У мене було спокійне налагоджене життя. Я майже не згадувала свою сестру Дженні, вважала її зрадницею. І ось раптом цей страшний лист. Почуття обов’язку змусило взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Але з часом я дуже прив’язалася до цієї непосидючої, щирої і веселої дівчинки. Я навіть не зрозуміла, коли змінився мій характер, але мені це подобається. Полліанна змусила мене полюбити життя, переступити через гординю. Полліанна не тільки змінила мій характер, вона змінила мою долю. Я щаслива – поряд зі мною улюблена племінниця Полліанна і мій коханий – доктор Чилтон.
2 учень (містер Джон Пендлтон).
Я дуже багата людина. У мене великий будинок. Колись, дуже давно, я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я живу один, ніщо не радує мене, навіть моє багатство. З появою Полліанни, дівчинки – веселки , моє життя змінилося Я зрозумів, що справжня домівка неможлива без руки і серця жінки та присутності дитини. Я дуже хотів, щоб Полліанна переїхала жити до мене, але вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати її. Але саме Полліанна вмовила мене всиновити сироту Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина. У нас справжня сім’я. Дякую, тобі, Поліанно!
3 учениця (місіс Сноу)
Я хвора жінка, у мене параліч ніг. Мені дуже прикро, усі люди можуть ходити, а я немічна, повинна лежати в ліжку. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це мене дратувало. Але поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся, робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною. Дякую тобі, Поліанно, за віру в життя
4 учень (Джиммі) Мені щойно минуло 10 років. Торік я жив у сиротинці. Але нас таких там було багато і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку, ну звичайну, щоб була мама, не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого не було. Завдяки Полліанні у мене з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я. Спасибі, тобі, Поліанно.
Висновок: Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’янілі серця. Люди, переймаючи «гру в радість2 стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Складання сенкану.
Багато говорили про Поліанну і як підсумок цієї розмови – сенкан / на дошці учень записує/
2. Слово вчителя «Світове визнання твору».
Е.Портер – творець найоптимістичнішого літературного персонажа. Завдяки її твору по всьому світу створювалися клуби Полліанни, влаштовувалися змагання з «гри в радість». Кількість членів Клубу Полліанни по всьому світу склала 4 млн. людей.
Найвище визнання любові до літературного героя – це пам’ятник. У вересні 2002р. у м. Літелтон, США, він був відкритий./слайд 10/.
А 9 червня 2002р. офіційно проголошено Днем Полліанни. Шанувальники творчості Е.Портер збираються у цьому місті і проводять тут літературні свята.
У нашій школі також існував клуб шанувальників Полліанни. Цих учнів надихнула ця дівчинка на створення прекрасних малюнків /на дошці/, вони досліджували екранізації твору/ 12 фільмів, найкращий 2013р, кадри бачили/ і результатом цієї співпраці став оцей буктрейлер/ пояснити значення слова і показати учням буктрейлер.)
VІ. Підбиття підсумків.
В житті завжди є радості моменти!
Відритим будь і їх не пропусти.
А щоб життя тобі всміхалося,
Йому частіше усміхайся ти!/слайд 13/
Дякую за роботу. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня. Треба любити все, що є справжнім життям.
Життю не можна навчитися, треба просто жити і радіти/слайд 14/
VІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до уроку позакласного читання.
1