Узагальнити набуті знання учнів за творчістю американської письменниці Е. Портер, доторкнутися серцем до радості найвідомішого її творіння – повісті «Полліанна», збагачувати власний світ духовності; розвивати мовлення учнів, позитивне мислення, читацьку пам'ять, висловлювати та аргументувати власну точку зору, навички виразного читання, переказу, інсценізації; сприяти усвідомленню значимості в житті людини віри в позитив, виховувати доброзичливість, взаєморозуміння та взаємоповагу.
Тема. Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е. Портер «Полліанна»
Мета: узагальнити набуті знання учнів за творчістю американської письменниці
Е. Портер, доторкнутися серцем до радості найвідомішого її творіння – повісті «Полліанна», збагачувати власний світ духовності; розвивати мовлення учнів, позитивне мислення, читацьку пам'ять, висловлювати та аргументувати власну точку зору, навички виразного читання, переказу, інсценізації; сприяти усвідомленню значимості в житті людини віри в позитив, виховувати доброзичливість, взаєморозуміння та взаємоповагу.
Обладнання: книга Елеанор Портер «Полліанна» , мультимедійна презентація «Радій життю», паперові квіти, додаткові картки, вітальні листівки-посмішки
Тип уроку: урок узагальнення набутих знань
Епіграф:
Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.
Е. Портер
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Вступне слово вчителя
Любі діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Плідно будемо працювати,
Високі бали заробляти.
Шановні п’ятикласники! Сьогодні незвичайний урок. Він особливий тим, що до нас завітали гості, яких ми завжди зустрічаємо з радістю і хорошим настроєм. Девіз нашого уроку – «Радій життю» (Слайд 1).
2. Вправа «Подаруй посмішку».
Вчитель. Щоб налаштуватися на приємний урок, давайте подаруємо посмішку один одному. А також перед вами на партах вітальні листівки-посмішки, запишіть своє вітання і подаруйте їх однокласнику.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
На жаль, сьогодні ми не так часто зустрічаємо веселих і життєрадісних людей. Повсякденні турботи заполонили їхні думки і серця. Люди розучилися радіти життю, бути щасливими. Можливо, вони не познайомилися із героїнею роману «Полліанна» Е. Портер, (Слайд 2) тому не навчилися радіти життю всупереч життєвим труднощам.
ІІІ. Оголошення теми уроку (Слайд 3)
Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити.
ІV. Епіграф уроку (Слайд 4)
Епіграфом нашого уроку будуть слова авторки роману «Полліанна», американської письменниці, Елеонор Портер. Хороші слова, а чи відповідають вони нашому уроку – вирішувати вам. Ваші думки з приводу цього питання я слухатиму в кінці уроку.
V. Робота над темою уроку
1. Слово вчителя
Діти! Дізнавшись, що наш клас прочитав роман " Полліанна", до нас на урок завітала сама авторка твору – Елеонор Портер. Я думаю, що ви можете звернутися до пані Портер із своїми запитаннями, які вас турбують.
2. Інсценізація «Автор і читачі»
- Розкажіть, будь ласка, про історію написання книги?
Авторка. Історію «неординарної дитини» я писала в саду, що ріс просто на даху будинку в Нью-Йорку. Кращого кабінету для себе я й уявити не могла. Роман «Полліанна» вийшов друком 1913р.
- Яка доля роману після першого видання?
Авторка. Цей твір одразу здобув визнання і популярнісь. До мене почали надходити листи від читачів із проханням розповісти про подальші пригоди головної героїні твору. Тому у 1915р. вийшла друком нова книжка – «Юність Полліанни», тут розповідається, якою стала героїня, коли виросла.
- Чому книга «Полліанна» така популярна?
Авторка. У книжці утверджуються такі цінності, як щастя в родинному колі, допомога ближньому, відчуття оптимізму, пошук духовної опори в житті, глибока і дієва віра в Бога, необхідність змінювати навколишній світ на краще.
-Як ви думаєте, що захопило читачів у романі?
Авторка. Вміння дівчинки долати труднощі і у всьому знаходити радість.
- Дякую за увагу, було приємно з вами поспілкуватися.
3.Мета уроку (Слайд 5)
Оскільки книга така особлива, а найбільше вражає її героїня, то ми сьогодні на уроці повинні досягти таких результатів:
- визначити вплив героїні твору на жителів містечка;
- допомогти зрозуміти особливості образу маленької мужньої дівчинки;
- навчитися грати в гру «Радість»;
- довести, що можна знайти щось радісне у всьому і бути щасливим.
4. Проблемне запитання (Слайд 6)
- Що для вас означає радість?
(учні відповідають)
5. Виразне читання уривку вірша Ф.Шіллера «До радості», що став гімном Євросоюзу
Ода «До радості» Ф.Шіллер
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям;
Їх в простори пориває,
Не відомі мудрецям.
6. Цитати про радість (Слайд 7)
Радість - це коли душа перестає просити те, чого у неї немає, і починає радіти тому, що є. (Соц. мережа)
Треба завжди бути радісним. Якщо радість закінчується, шукай, в чому помилився. (Л. Толстой)
7. Запитання
- Яка цитата про радість найкраще розкриває зміст роману «Полліанна»?
- Хто у творі найчастіше вживає словосполучення «я рада»?
- Що вам відомо про Полліанну?
- Що ви дізналися про її сім’ю?
8. Гронування: Полліанна Вітьєр (Слайд 8)
9. Робота з текстом твору
Знайдіть і зачитайте портрет Полліанни. (Розділ 3 «Приїзд Полліанни») (Слайд 9)
10. Словникова робота
- Що таке портрет?
Портрет – опис зовнішності героя художнього твору.
11.Рольова гра «Стань героїнею» (Слайд 10)
Розказати від імені Полліанни, яким уявляла дівчинка своє нове помешкання, на які стосунки сподівалася і що насправді отримала.
«Я дуже рада, що тітка Поллі взяла мене до себе жити. Вона моя єдина родичка. Мій тато розповідав, що тітка живе в чудовому великому будинку на пагорбі із просторими кімнатами. Я давно мріяла про свою кімнату, а найбільше - про килими і картини. Коли ми вперше познайомилися з тіткою, то вона мені заборонила згадувати про тата. Напевно, вона так про мене піклується.
На жаль, моя кімната була зовсім не із мрій. Вона знаходилася на задушливому горищі. Тут не було таких килимів і картин, як в інших кімнатах. Але з вікна видно чудовий краєвид, ще кращий ніж на картині. Яка я рада, що тітонька дала мені саме цю кімнату!»
Зверніть увагу на цитати із тексту, які підтверджують сказане Полліанною.
12. Бесіда
- Чому дівчинка зраділа такій непривабливій кімнаті?
(Вона грала «гру в радість»)
- Хто її навчив цієї гри?
(Тато)
- А які правила «гри в радість»?
13. Суть гри «Просто радіти» (Слайд 11)
14. Перегляд фрагмента фільму «Полліанна» («Гра»)
Найкраще про цю гру розкаже сама дівчинка. Прошу подивитися фрагмент із фільму Полліанна» (фільмів понад 10)
15. Складання ланцюжка: (Слайд 12)
Кого Полліанна залучила до «гри у радість»?
1. Ненсі.
2. Місіс Сноу.
3. Джона Пендлтона.
4. Хлопчика Джиммі.
5. Лікаря Чилтона.
6. Священика Пола Форда.
7. Тітку Поллі.
Чому Тітка Поллі остання в цьому списку?
16. Фізкультхвилинка
Подивіться на зображення дівчинки. Вона така чарівна, що до неї теж хочеться посміхнутися. Тож …
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться,
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
17. Дидактична гра «Упізнай героя!».
Умови гри. Учні мають прочитати портрет героя(картки), а інші його відгадати.
18. Проблемне запитання (Слайд 13)
- Яка роль Полліанни в житті мешканців Белдінгсвіля?
(Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!)
19. Вибірковий диктант (Слайд 14)
1. Обери риси характеру, притаманні Полліанні
Добра, мовчазна, щира, хитра, балакуча, заздрісна, відкрита, обережна, люб'язна, сердита, чемна, турботлива, жадібна, смілива.
2. Доберіть самостійно риси характеру Полліанни.
20. Пограймося у радість! (Слайд 15)
Може, повчимося гратися у радість? Кожен з вас мав пригадати (або вигадати) якусь прикрість, що могла трапитися з вами, а ми спробуємо знайти в кожній ситуації те, з чого можна радіти.
21. Бесіда
- Скажіть, чому Полліанна одного разу припинила грати «гру радість»?
(Вона потрапила в аварію і травмувала ноги. Як же я тепер зможу чомусь радіти, коли не ходитиму?)
- Як мешканці Белдінгсвіля намагалися підтримати дівчинку?
(Кожен приходив до будинку міс Поллі і розказував, що грає гру і це змінило його життя на краще. Так вони надіялися, що це підбадьорить дівчинку і вона буде грати.)
22. Виразне читання (Слайд 16)
Прочитайте, як сприйняла звістку дівчинка про щастя своїх друзів
Міс Поллі рішучим голосом сказала:
Усе місто грає в твою гру, і всі його мешканці стали щасливішими – усе завдяки одній маленькій дівчинці, яка розповіла про гру й навчила грати в неї.
Полліанна радісно заплескала в долоні.
– Я така рада, – вигукнула вона. Раптом її обличчя осяяла щаслива усмішка. – А знаєте, тітонько Поллі, тепер я й справді можу дечому радіти. Я рада, що мої ноги раніше могли ходити, інакше я просто не змогла б усе це зробити!
І чим закінчилася історія мужньої дівчинки?
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу
Після оптимістичних слів Полліанни хочу підвести підсумок, звернувшись до епіграфа уроку
1. Робота з епіграфом уроку (Слайд 17)
Як ці слова Е.Портер розкривають тему нашого уроку?
Авторка роману «Полліанна» закликає всіх до головного правила – треба радіти, тому що життя дуже складне, але людина не повинна впадати у відчай, замикатись, страждати, пасувати перед проблемами та негараздами. «Треба просто жити і радіти» - як говорила героїня роману «Полліанна».
2. Метод «Незакінчене речення»: (Слайд 18)
- Полліанна мене навчила …
VІІ. Домашнє завдання (Слайд 19)
Підготуватися до уроку контролю знань, намалювати ілюстрацію до роману «Полліанна»
VІІІ. Підсумок уроку (Слайд 20)
1. Оцінювання
2. Слово вчителя
На завершення уроку давайте подаруємо нашим гостям паперову гвоздику, ця квітка із роману «Полліанна», на згадку про наш урок «Радій життю»