Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: "Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Ставлення автора до своїх героїв" допоможе вчителю підсумувати знання учнів за повістю Марка Твена, зробить урок яскравим, кольоровим, творчим та ігровим!
Зарубіжна література (5 клас)
Урок № ____
Тема: Том Сойєр та Гекльберрі Фінн (за повістю Марка Твена)
Мета: допомогти учням розкрити образи головних героїв, використовуючи різні прийоми (кола Вена, інтерв’ю з героями повісті, читання в особах, асоціативне гроно), перевірити знання тексту повісті;
розвивати навички непідготовленого усного мовлення, «живого» спілкування з героями повісті, навички переказу улюблених уривків від імені різних героїв, уміння порівнювати образи героїв, давати оцінку діям і вчинкам героїв;
виховувати найкращі моральні якості (чесність, порядність, доброту благородство, вірність у дружбі, оптимізм, витривалість тощо).
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: виставка учнівських ілюстрацій, повітряні кульки на дошці, фішки-смайлики, таблиці для характеристики художнього образу, кольорові олівці, кольорові наліпки, подарунки (пазли) для трьох команд, різнокольоровий папір, елементи одягу для головних героїв.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Розподілити учнів на три команди, обрати капітанів команд та їхні назви.
ІІ. Актуалізація опорних ЗУН учнів.
За кожну правильну відповідь команді дається фішка-смайлик.
1. Справжнє ім’я та прізвище Марка Твена? (Семюель Ленгхорн Клеменс)
2. Що означає псевдонім - Марк Твен? (Мірка два – два сажені)
3. Що видало Тома, коли він хотів збрехати рідним, що був у школі, а сам гайнув з хлопцями на річку? (Чорна нитка на комірі сорочки)
4. Хто першим випросив у Тома щітку для білування паркану? (Бен Роджерс)
5. Що Бен Роджерс пожертвував Тому за те, щоб побілувати паркан? (Яблуко)
6. Хто жила у серці Тома Сойєра перед тим, як там оселилася Беккі Тетчер? (Емі Лоренс)
7. Що в зовнішності головного героя, на його думку, «отруювало все його життя»? (Кучеряве волосся)
8. Яку нагороду отримували учні недільної школи за 2 вивчені біблійні вірші? (Синій квиток)
9. За що можна було отримати Біблію в дешевенькій оправі від директора школи? (10 жовтих квитків)
10. Яку хворобу Том Сойєр діагностував на своєму пальці, коли черговий раз не хотілося йти до школи? (Гангрена)
11. Що представляло собою зуболікарське знаряддя тітки Поллі? (Шовкова нитка з петлею)
12. Де і чим Гекк Фінн думав зводити бородавки? (На кладовищі здохлим котом)
13. Що Том Сойєр нашкрябав на дошці для Беккі Тетчер? (Я тебе люблю)
14. Чим втішав Том Сойєр Беккі Тетчер після невдалих заручин? (Мідною шишечкою від коминкових граток)
15. Хто такі Чорний Месник Іспанських Морів, Кривава Рука та Гроза Морів? (Том Сойє, Гек Фінн та Джо Гарпер в ролі піратів)
16. Яким умовним сигналом користувались друзі, коли затівали чергову пригоду? (Нявчання)
17. За що хотів помститися індіанець Джо лікарю? (Батько лікаря не дав їжі Джо, коли той просив, та посадив його у в’язницю)
18. На чому поклялися Том і Гекк, що ніколи і нікому не розкажуть про те, що бачили на кладовищі уночі? (На крові)
19. Кого хотів підставити індіанець Джо? (Мафа Поттера)
20. Як хлопці зрозуміли, що їхня відсутність стала відома усьому місту і рідні їх шукають? (Почули гарматні постріли у місті)
21. Чому після повернення з острова Том подумав, що може обійтися і без Беккі Тетчер? (Йому достатньо було і слави пірата)
Учні зачитують листи до Тома Сойєра, Гека Фінна, Беккі Тетчер та вірші про них.
Обговорення листів. За найкращі роботи дати фішки учням.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
- Тож на уроці ми після знайомства з героями повісті спробуємо порівняти два образи Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна, знайти спільні та відмінні риси характеру хлопців. Але не забувайте, що в нашій спільній роботі дух змагання горить до кінця уроку, тож найспритніших та найрозумніших чекають сюрпризи.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Інтерв’ю з Томом Сойєром, Гекльберрі Фінном та Беккі Тетчер.
У ролі героїв повісті виступають підготовлені учні. Вони розказують про себе, а інші ставлять їм по кілька додаткових запитань.
Актори отримують додаткові наклейки.
С. 245 – 246 (Том, Сід, Мері, тітка Поллі, автор) – розділ 18
С. 227 - 229 (Том, Гек, автор) – розділ 10 повністю (можна с.253)
С. 273 (Беккі, Том, автор) – розділ 31
КОЛА ВЕНА
Том Сойєр |
Гекльберрі Фінн |
||
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
|
|
1. Добрі, щирі, люблять пригоди, відважні, сповнені життєвої енергії, бешкетники і вірні друзі |
|
|
VІ. Закріплення ЗУН учнів.
Дайте відповідь на питання: Яким було дитинство у героїв твору?
1 команда: створення асоціативного грона до слова ДИТИНСТВО (робота з таблицями).
Д – ДИТЯЧЕ
И – ІГРОВЕ
Т – ТЕПЛЕ
И – ІНТЕРЕС ДО ПРИГОД
С – СОНЯЧНЕ
Т – ТОВАРИСЬКЕ
В – ВЕСЕЛЕ
О – ОМРІЯНЕ
2 команда: створення променевої таблиці за допомогою кольорових наліпок
3 команда: намалювати дитинство.
VІІ. Підсумок уроку та коментар домашнього завдання.
Оцінювання учнів, нагородження команд подарунками.
Домашнє завдання:
Підготувати усну характеристику образа Тома Сойєра (І варіант) та Гекльберрі Фінна (ІІ варіант).