Тема уроку: Підсумковий урок за міфами Давньої Греції (у формі «Що? Де? Коли?»
Мета уроку: повторити зміст вивчених міфів Давньої Греції; за допомогою ігрового матеріалу зацікавити учнів до вивчення творів світової літератури; розвивати активність, активізувати мислення на уроці
Тип уроку: літературна гра
Обладнання: малюнки учнів, «чорний ящик» з предметами, ілюстрації для «лото», кросворд, карта Європи
Греки творили своїх богів зі свого власного генія і своєї власної краси.
І.Бродський.
Основний зміст уроку:
І. Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Ознайомлення з правилами гри.
Правила гри: клас ділиться на 2 команди. Завдання вибирають капітани. Питання різного рівня складності позначено відповідним кольором: синім – звичайне – 1 бал, червоним – складне – 2 бали, зеленим – бліц – 3 питання – 1 бал, чорним – чорний ящик – 1 бал.
ІІІ. Хід гри:
-
Капітани команд витягають карточки із запитаннями, команда відповідає:
-
Від кого дізналася мати Нарціса про долю свого сина? (від віщуна Тіресія)
-
Чому німфа Ехо не могла говорити?
-
«Чорний ящик»: тут те, у що був перетворений хлопчина Аскалаб Деметрою? Що це?
-
«Чорний ящик»: Тут предмет, який придумав учень Дедала, яким ми з вами користуємось у школі? Що це?
-
Чому на трон сів правити Еврісфей, а не Геракл?
-
Як Гераклові вдалося вичистити Авгієві стайні?
-
Хто такі кентаври, як з ними розправився Геракл?
-
Як виглядала лернейська гідра. Хто допоміг їй у боротьбі з Гераклом?
-
Як батьки Геракла дізналися, що їх син має надзвичайну силу?
-
Як Геракл поборов немейського лева? Яку користь це принесло героєві?
-
Кого Деметра перетворила на птаху сича і за що?
-
Хто такий Тіфон, де він жив?
-
Хто такий пес Кербер? Де він жив і як він виглядав?
-
Як Геракл позбавився від міднокрилих птахів?
-
Хто такі Гесперіди? Хто був їх батьком?
-
Бліц: 1. Бог Сонця (Геліос)
2 Жінка Зевса (Гера)
3 Бог, який супроводжував в царство тіней душі померлих (Гермес)
-
Бліц: 1 Хто такий Атлант?
2 Чому шкутильгав Гефест?
3 Богиня кохання.
-
Бліц: 1 Верховний Бог
2 Жінка царя Міноса
3 Хто допоміг Гефесту прикувати Прометея?
-
Бліц: 1 Богиня чаклунства
2 Острів заслання Дедала
3 Хто така Артеміда?
-
Назвіть подвиги Геракла (капітани двох команд)
-
Як Геракл справ справився з Геріоновими коровами?
-
«Чорний ящик»: Тут те, завдяки чому загинув Ікар.
-
«Чорний ящик»: Тут предмет, що люди носять на згадку про Прометея. Що це за річ і чому саме її носять люди?
-
Хто звільнив Прометея, як це сталося?
-
Як було покарано Зевсом прометея за його велику любов до людей?
-
Як Прометеєві вдалося обдурити Зевса?
-
Як вдалося Прометею заволодіти вогнем і передати його людям?
-
Чого навчив людей Прометей?
-
Чому давні греки називали небо «п’ятим океаном»?
-
Чому підкорювачів неба звуть Ікарами, а не Дедалами?
-
Як були зроблені крила Дедала та Ікара?
-
Хто такий Мінотавр і як він виглядав?
-
Чому Дедал спинився на острові Кріт у Міноса, чим він там займався?
-
Хто був за фахом Дедал? Хто навчив його різних ремесел?
-
Хто був учнем Дедала, які речі він виготовив, що ними і досі користуються люди?
-
«Чорний ящик»: в цій коробці – річ завдяки якій персе фона не могла назавжди повернутися у царство тіней? Що це?
-
Як міф про Деметру і персифону пояснює зміну пір року?
-
Хто кинувся на допомогу Персифоні, коли Аїд ніс її у царство тіней?
-
Що зробила з Аїдом Афродіта та її син Ерот?
-
Яка доля спіткала Нарцісса. Символом чого вона стала?
-
«Чорний ящик»: Тут предмет, який повинен був забрати Геракл в амазонок?
-
Хто такі амазонки7
-
Знайти серед поданих малюнків зайві. Пояснити чому.(Додаток 1).
-
Скласти малюнки в порядку зростання подій.(Додаток 2).
-
Розв’язати кросворд
-
…теж не забувала за Геракла. Він був іще немовлям і лежав в Амфітріоновому бойовому щиті, як богиня наслала на нього двох великих змій.
-
Весело засміявся бешкетник… з такої витівки матері-красуні, вибрав із свого сагайдака найгострішу стрілу і натяг тятиву
-
Спершу Геракл не зважав на нього, та коли той надто боляче вщипнув на нього, герой так придавив його, що того й слід на болоті запався
-
Швидко об’їздив … гори й долини, придивляючись, чи не розкололася земля, чи не проникло ясне денне сяйво в його мертве царство.
-
А підземний пес одвертав очі від сонця і люто гавкав. Тільки піна летіла навкруги з його трьох пащ
-
Геракл встиг тільки вичинити його шкуру, яку надумав завжди носити замість плаща. А хижакову голову – замість захисного шолома
-
Запитання : "Ти мені – я тобі»
-
Які географічні назви виникли на честь титана Атланта? (Атлаські гори, Атлантичний океан, Атландида)
-
Які географічні назви виникли на честь Дедалового сина Ікара?(Ікарійське море, острів Ікарія)
-
Конкурс художників – ілюстраторів(розпізнати міф за ілюстраціями. Підготовленими суперниками. Зробити підписи до них)
-
Конкурс пантомім – вгадати з якого міфу і кого з героїв показують учні.
ІV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання: прочитати міф про Троянську війну
Завдання для розвитку критичного мислення (дидактичні матеріали за міфами Давньої Греції) 1.Вправа:Виправ помилки.
-
«Дуже шанували люди богиню родючості Афродіту. Рідну сестру всемогутнього Зевса» (Деметру)
-
«Персефона не зостанеться на землі, я ж бо сам бачив, як вона скуштувала нашої їжі – кілька соняшникових насінин (гранатових зернят)
-
«О могутня Афродіто, зроби так, щоб Нарцісс теж зазнав щасливого кохання! (нещасного…)
-
«Справдились слова сліпого Тіресія – надивившись на себе, Нарцісс тихо заснув» (помер)
-
«Прометей став вільний, а смертні люди, заради яких він прийняв страшні муки, носять відтоді коралі» (перстені, каблучки)
-
«У шаленій нестямі Зевс звелів закувати титана Прометея в кайдани на самому краї землі до стрімкої скелі у горах Карпатах» (Кавказу)
-
«Прокинувся Геракл і побачив над собою дві вовчі пащі і червоні бридкі очиці» (зміїні)
-
«Гідра мала великий зміїний тулуб і три голови, з яких дві були смертні, а третя – середня – безсмертна (9,8, дев’ята)
-
«Царя Міноса спіткала велика біда: Пасіфая народила йому сина, що мав тіло чоловіка, а голову – ніби в козла, та ще й козлячий хвіст теліпався у нього іззаду» (бика, бичачий)
-
«У захваті Ікар забув батькову засторогу й полинув нижче, ще нижче, аж до моря» (вище, вище, неба)
2.Вправа «Послідовність»
-
Крики на допомогу
-
Афродіта просить сина Ерота влучити у серце похмурого бога
-
Гермес у царстві Аїда
-
Деметра і Персефона прибувають на острів Трінакрію
-
Німфа Кіана робить спробу допомогти Корі
-
Природа сумує разом з матір’ю
-
Зевс не може порушити законів підземного світу
-
Похмурий Аїд об’їжджає гори і долини
-
Гелі ос розповідає про побачене
-
Персефона куштує гранатових зернин
-
Бог підземного царства відчув силу кохання
-
Міфологічне пояснення зміни пір року
-
Засмучена Деметра шукає доньку
-
Бог підземного царства відчув силу кохання
2.Вправа «Міфологічний диктант»
-
Земна жінка, що народила Зевсові сина – славетного Геракла (Алкмена)
-
Син Зевса і Гери, грізний бог війни, символ войовничості (Арей)
-
Богиня, що народилася з морської піни біля кіпру (Афродіта)
-
Покровителька родинного життя та шлюбу (Гера)
-
Кульгавий бог (Гефест)
-
Богиня родючості і землеробства (Деметра)
-
Син славетного митця Дедала (Ікар)
-
Вродливий юнак, що закохався сам у себе і став квіткою (Нарцісс)
-
Уславлений співець, чоловік німфи Еврідіки (Орфей)
-
Німфа, яку покарала Гера, позбавивши її власної мови (Ехо)
-
Мікейський володар, якому змушений був коритися Геракл (Еврісфей)
-
Гора на півночі Фіссалії, міфічна оселя богів (Олімп)
4.Вправа «Впізнай бога за символами»
-
Блискавка, орел, дуб – Зевс – бог грому і блискавки
-
Гранат і пава – Гера – богиня шлюбу
-
Тризуб. Дельфіни, білі коні – Посейдон – бог моря
-
Золота колісниця, запряжена чорними кіньми, пес Кербер – Аїд – бог підземного царства
-
Зброя, сова, оливкова гілка –богиня мудрості Афіна Паллада.
-
Лавровий вінець, музи, ліра – Аполлон – бог мистецтва
-
Срібна стріла, дикі тварини, лань – Артеміда – богиня полювання, покровитель тварин
-
Закриті очі, у руках терези – Феміда – богиня правосуддя
5. Метод РОФТ
Роль
|
Отримувач
|
Форма
|
Тема
|
Персефона
|
Деметра
|
Враження-спостереження
|
Рідна земля миліше неволі
|
Деметра
|
Аскалаф
|
Звертання-побажання
|
Слово-не горобець – вилетить – не впіймаєш
|
Зевс
|
Деметра
|
Виправдання
|
Не можна порушувати законів підземного царства
|
Ехо
|
Афродіта
|
Прохання
|
Щоб Нарцісс теж зазнав нещасного кохання
|
Нарцісс
|
Відображення у воді
|
Благання
|
Хай вода не роз’єднає нас!
|
6.Метод «Карта персонажів»
7.Сенкани
Дедал
винахідливий, наполегливий
різьбить, творить, будує
мріє піднятися в небо
Митець
Геракл
сильний, мужній
звільняє, перемагає, допомагає
здобув безсмертя на Олімпі
Герой
8.«Павутинка дискусії» на уроці за міфом про Прометея.
Чи виправданий вчинок Прометея по відношенню до людей?
-
Метод РОФТ
-
Діаманти
-
ГЕРАКЛ
сильний, безстрашний
бореться, змагається, перемагає
Залежать від волі мстивої Гери 9. ДІАМАНТИ.
заздрить, посилає, чекає (сенкани-порівняння).
слабкий, боягузливий
ЕВРІСФЕЙ
-
ПРОМЕТЕЙ
співчутливий, милосердний
допомагає, навчає, страждає
Від їх рішень залежить доля смертних
вимагає, наказує, карає
мстивий, ненависний
ЗЕВС
Устіяновська Вікторія Михайлівна, вчитель-методист СЗШ № 10 м.Стрия.