Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу на тему "Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві. Традиційні образи"

Про матеріал

Урок на тему "Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві. Традиційні образи українського і зарубіжного фольклору. Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва" на перший погляд може здатися занадто складним та академічним для учнів 6 класів, але працюючи не лише з теоретичними, а й практичними поняттями, види мистецтва стають зрозумілими та цікавими.

Перегляд файлу

Зарубіжна література (6 клас). Урок № 1

Дата ____________

 

Тема. Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві. Традиційні образи українського і зарубіжного фольклору. Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва. НЛ - 2

Мета:

- навчальна: дати уявлення про специфічні ознаки різних видів мистецтва, проілюструвати вічні образи в літературі й мистецтві, порівняти традиційні образи українського і зарубіжного фольклору, звернути увагу на особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва, закріпити поняття теорії літератури «художній образ», «вічний образ», «традиційний образ»;

- розвивальна: розвивати навички практично виявляти ознаки різних видів мистецтва, продовжувати розвивати навички читання, переказу, роботи з книгою; фантазію, образне мислення;

- виховна: виховувати естетичні смаки та цікавість до творів різних видів мистецтва.

Обладнання: карта світу, карта України, ілюстрації, роздаткові матеріали «Письменники зарубіжної літератури на карті світу (6 клас)», кольорові олівці, ілюстрації різних видів мистецтва

Очікувані результати:

  • викликати інтерес до вивчення художніх творів зарубіжної літератури,
  • з’ясувати значення понять теорії літератури «художній образ», «вічний образ», «традиційний образ», наочно це проілюструвати;
  • фронтально перевірити рівень читацьких умінь і навичок учнів.

Теорія літератури: «художній образ», «вічний образ», «традиційний образ»

Епіграф: Художній образ — краплина, у якій видно цілий світ.    Антон Чехов

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

- Мистецтво осягає буття людства, суспільства, особистості, природи в художніх образах. Художній образ є основою будь-якого різновиду мистецтва, а також фольклору (як народного мистецтва). Художній образ поєднує реальний світ і творчий задум митця (художній вимисел), уявлення (або ідею) та конкретне, індивідуальне втілення (у предметах, явищах, особах персонажів тощо). Образність (тобто здатність до творення художніх образів) відрізняє мистецтво від інших видів духовної діяльності, наприклад, від науки, де важлива точність, а не вигадка.

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

  1. Слово вчителя.

- Для розуміння художнього образу важливо не тільки те, який зміст у ньому втілено (ідея чи уявлення), а й те, як він створений, які засоби використовує митець для увиразнення образу (наприклад, портрет, пейзаж, мова, вчинки і т. д.). Потрібно враховувати й співвідношення одного художнього образу з іншими, його зміни в процесі розвитку сюжету твору (це стосується словесного, драматичного, музичного видів мистецтва).

ІV. Актуалізація опорних ЗУН.

1. Перевірка домашнього завдання.

Учні виголошують короткі висловлювання про свого улюбленого героя.

2. Вступна бесіда

- За допомогою чого були створені ваші художні образи?

- З чого ще можна побудувати художній образ?

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

  1.               Визначення теоретичних понять (с. 8, 10). Запис у зошит. Доповнення.

Художній образ — це втілення загального (уявлення про життя, людину, людські стосунки, ідеали тощо) у конкретно-чуттєвій формі (тобто в предметах, явищах). Ознаки художнього образу: конкретність, цілісність, динамізм, умовність, знаковість, діалогізм, багатозначність, життя в часі.

Художні образи (види)

За змістом розрізняють такі види художніх образів, як образи-предмети, образи-персонажі, образи-описи (зображення природи, помешкання, міста тощо), образи автора, розповідача, читача та ін.

Традиційні образи

Ті художні образи, які переходять з однієї епохи в іншу, до яких часто звертаються митці, даючи їм власне трактування, називаються традиційними.

У Японії такими традиційними образами є сакура (вишня), гора Фудзі, красуня, самурай (воїн у Стародавній Японії, людина, яка служить) та ін. В Україні традиційними образами в усній народній творчості ми вважаємо калину, вербу, сонце, козака, матір та ін. Традиційний образ (у художній літературі) — образ, що переходить від однієї літературної епохи до іншої, зберігається й активно функціонує протягом тривалого часу або в одній національній літературі, або в різних національних літературах.

Вічні образи

Традиційні образи здатні долати кордони окремих країн, набуваючи значення для людей усього світу. У такому випадку традиційні образи називаються вічними. Це, як правило, образи-персонажі, що мають можливості для філософського осмислення буття. Не всі традиційні образи стають вічними, бо інколи вони мають сенс тільки для конкретної нації чи народу. Проте вічні образи завжди мають ознаки традиційності. У світовій літературі вічними образами стали Христос, Богоматір (як і інші біблійні образи). Прометей, Ікар, Боян тощо. Вічний образ (у художній літературі) — літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.

2. Робота з ілюстраціями різних видів мистецтва.

Робота з роздатковим матеріалом «Письменники зарубіжної літератури на карті світу (6 клас)» та картами.  (Діти роблять послідовно підписи імен авторів ЗЛ (з опорою на зміст пыдручника), яких будуть вивчать у 6 класі, та розфарбовують прапори їхніх країн за вказівкою вчителя.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія

  1. Літературний практикум

Дітям запропонувати створити свій художній образ (малюнок + 6 речень опису), що міг би стати ідеєю для створення пам’ятника, до понять:

  • любов
  • світло
  • біль
  • радість
  • сміх
  • материнство
  • дитинство
  • допомога
  • розум
  • задоволення
  • прогрес.

2. Презентація робіт (ті, хто не встигне, доробить вдома цю роботу)

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Підготувати коротку розповідь про відомого міфологічного персонажа.

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

1. Узагальнююча бесіда.

1. Що таке художній образ?

2. Назвіть основні ознаки художнього образу.

3. Які функції виконує художній образ у мистецтві?

4. Які художні образи називають традиційними, а які — вічними? У чому полягає подібність і відмінність між ними? Наведіть приклади.

 

  1. Гра «Розподіли правильно»

За рядами учні мають обрати правильний варіант:

1 ряд – худ.образ

2 ряд – вічний образ

3 ряд – традиційний образ

 

Матеріал для гри: калина (Т), Дон Кіхот (В), Том Сойєр (Х), Полліанна (Х), козак (Т), самурай (Т), Ромео і Джульєтта (В), Прометей (В), осінь (Х), сакура (Т), гроза (Х), Дон Жан (В), мавка (Т), любов (Х).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Хомякова Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Хоменець Наталія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 липня 2018
Переглядів
46359
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку