Конспект уроку зарубіжної літератури для 6 класу "Д.Родарі «Листівки з видами міст…». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша"

Про матеріал

Мета уроку :

Зацікавити життєвим та творчим шляхом Д.Родарі, навчити учнів осмислено аналізувати поетичний твір, активізуючи всі якості культурного читача;розвивати навички виразного читання поезії, вміння висловлювати враження від прочитаного, характеризувати образ ліричного героя;виховувати любов до художнього слова, формувати загальнолюдські якості: доброту, щирість, співчуття, небайдуже ставлення до життя.

Перегляд файлу

Тема:    Д.Родарі  «Листівки з   видами міст…». Широта  світу  та  його  сприйняття ліричним героєм вірша

Мета : 

        Зацікавити  життєвим та творчим шляхом   Д.Родарі,

        навчити    учнів    осмислено     аналізувати    поетичний    твір,

        активізуючи    всі    якості  культурного читача;

        розвивати   навички   дослідницької   та   самостійної   роботи, навички   усного   мовлення,   логічного   мислення,   уміння  будувати аргументоване власне висловлювання,

        розвивати   навички   виразного     читання   поезії,     вміння  висловлювати   враження від  прочитаного, характеризувати  образ ліричного героя;

        виховувати любов до   художнього  слова, формувати загальнолюдські якості:  доброту,    щирість,  співчуття, небайдуже ставлення до життя.

 

Епіграф уроку: «Художні твори – як давні, так і сучасні – виховують розум, розвивають уяву й дарують дітям ключі від таємниць»       

                                                                  Д.Родарі                                                                                                                                                                                                                                         

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя.

Подорож… Хто ж не любить подорожувати? Мабуть, таких людей немає. Сьогодні я  вам пропоную мандрівку до прекрасної країни Італії, батьківщини відомого дитячого письменника та поета Дж.Родарі . За свої чудові твори для дітей він був удостоєний найвищої нагороди в галузі дитячої літератури – медалі Г.К.Андерсена.

Хто ж він цей славетний Д.Родарі? Про що писав? До чого прагнув?

На ці питання ми і спробуємо дати відповідь під час нашої подорожі.

ІІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

  • Гра зі словом листівка.

         Завдання: з даного слова утворити нові слова.

Листівка – лист, лис, сила, тил, тік, сік, кіт, квіти, лак, лик.

  • Що ви знаєте про листівки?

     (Листі́вка – відкритий лист на цупкому прямокутному аркуші паперу, що містить зазвичай адресу, поштову марку та зображення з одного боку і текст повідомлення з іншого).

  • Робота з текстом.

      Листівка давно стала звичним атрибутом будь-якого свята. Ми даруємо листівки на день народження, на Різдво та Новий Рік, вітаємо своїх близьких і рідних за допомогою листівок з річницями та пам’ятними подіями.

     Та чи задумувалися ви, що цей простий клаптик картону має свою історію та традиції? Приміром, у Японії найперші листівки були подвійними, а у США у далекому 1893 їх не надсилали поштою, а дарували винятково як сувеніри.

     Найперша вітальна листівка датується 15 сторіччям і зберігається у Британському музеї. Вона приурочена до Дня усіх закоханих. Дослідники сходяться на думці, що її автором був герцог Орлеанський, який начебто і надіслав цю листівку з буцегарні своїй коханій.

     З тих пір пройшло немало часу і ось у 19 сторіччі вітальні листівки набули величезного поширення. Їх приурочували і до Великодня, і до дня святого Патріка та Різдва.

    Одного разу в 1840 році заможний англійський джентльмен не встигав поздоровити з Різдвом кагалу своїх друзів і знайомих. Тому він замовив в художника тисячу вітальних листівок з нескладним малюнком. Ці листівки були надіслані поштою у конверті.

     Листівки, які лишилися, цей джентльмен продав просто на вулиці по шилінгу за кожну. Цим джентльменом був Генрі Коул, перший директор Музею Вікторії та Альберта, що в Лондоні.

      У 1878 на Всесвітньому поштовому конгресі в Парижі ухвалено міжнародний стандарт листівки, з 1904 її ліва половина відведена для листа. Із кінця ХІХ ст. вітальні картки починають друкуватися в багатьох європейських країнах.

      Їх кількість вже обчислюється мільйонами. В Україні вітальні картки започаткувала серія з куточками Києва, яка побачила світ 1895 р. з легкої руки Степана Кульженка.

  • Що нового дізналися про листівки?
  • Як ви гадаєте, хто може бути причетним до створення листівок?
  • Допускаєте, що і письменники та поети можуть створювати свої листівки

IУ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

2.     Життєвий і творчий шлях Д.Родарі 

3.     Бесіда

-         Яким ви уявили собі Д.Родарі?

-         Що найбільше цікавило і хвилювало автора? («Ми мусимо прагнути перебороти все, улаштувати так, аби все стало новим, аби брехливе, брудне, потворне наше життя стало справедливим, чистим, веселим і прекрасним»)

-         За що він був нагороджений медаллю Андерсена?

Слово вчителя

 Перш ніж зануритися в поетичний світ Дж.Родарі, давайте створимо інформаційне гроно «Хто він такий – Дж.Родарі?»

      4. Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика»

Р – розважливий, розумний

О – обдарований

Д – дружелюбний, добрий, довірливий

А– активний

Р– рішучий

І– ініціативний

     5.Постановка проблемного запитання «У чому істинна краса людини та світу?»

  1. Виразне читання вірша Дж.Родарі «Листівки з видами міст» від початку до слів «А глянь за картинки…» учителем.
  •                  Обговорення прочитаного:

- Як ви гадаєте, чому Родарі зосереджує увагу на туристичних листівках?

- Які пам’ятки історії та культури Італії згадано у творі? Що ви про них знаєте?

- Якими ви уявляєте Рим, Мілан, Венецію, Геную, Неаполь?

- З якою інтонацією слід читати рядок «Чудово! Прекрасно! Розкішні види!» Поясніть свою думку.

- Схарактеризуйте ліричного героя за прочитаною частиною вірша.

  1. Перегляд слайд-презентації(ілюстрацій) з видами міст Італії.
  2. Читання мовчки вірша учнями від слів «Глянь за картинки…» до кінця.
  • Обговорення прочитаного.

- З якою метою автор запрошує заглянути за картинки?

- Які риторичні запитання підсилюють і прогнозують непривабливі картинки життя італійців за лаштунками? Зачитайте їх.

- Що переживає ліричний герой вірша? Опишіть його стан.

- Чому він не вірить «чужим речам», а вірить «своїм очам»?

- Що хоче побачити ліричний герой сам, а не з допомогою туристичних листівок? Наведіть приклади антитези.

- Зачитайте картини, які побачить ліричний герой «у натурі, без глянцю».

 Дослідження художніх світів твору

     - На скільки частин можна поділити текст?

                  Підберіть слова, якими можна схарактеризувати ці світи.

                                               Краса    Буденність

                       Рим                                                         Скаче

Колізей                 плаче

Капітолій                           діло робить

Форум                       байдикує

Пізанська вежа                                        на роботу, не снідавши

Мілан                                                       спать лягає на голому камені

Венеція                             не обідавши

Генуя                                                      ніде прихилить голову

Неаполь

Везувій                                                                             

      Чудово! Прекрасно! Розкішні види!                      Міста – у натурі, без глянцю

 

                   Картинки веселі                                                 Життя суворе

 

ЛИСТІВКИ

Краса світу

Враження

Буденність

Враження

Рим

Колізей

Капітолій

Форму

Піза

Мілан

Венеція

Генуя

Неаполь

Везувій

Прекрасно!

 

Чудово!

 

Розкішні види!

Хто скаче, хто плаче

Хто діло робить, хто байдикує

Хто на роботу йде, не сні давши,

Хто спать лягає, не обідавши

Бо ніде прихилити голову

Натура, без глянцю

                 Картинки веселі                   Життя − суворе

 

 Характеристика образу ліричного героя

Схарактеризуйте образ ліричного героя, використовуючи цитати твор                          

                               Не вірю я чужим речам

           Вірю я своїм очам    Дозвольте самому

                                  розглянуться

 

              Сам подивлюся  Сам я побачу

                                       Сам я узнаю

Зробіть висновок : який же  ліричний герой поезії?

(Вміє цінувати красу, відчуває неосяжність світу, прагне до його відкриття, співчуває знедоленим, хоче справедливості, небайдужий, до всього намагається долучитися сам, хоче іншим допомогти зрозуміти,що за працю повинна бути гідна винагорода)

 Літературознавча робота

         - Які художні засоби вам відомі?

         Знайдіть названі художні засоби, які використовує Д.Родарі у вірші.

         Епітети:      «блискучі»,«безжурні», «славетні», «розкішні»

         Метафора:      «Венеція-краля»

         Анафора:        «Хто…»

         Антитеза:       Скаче – плаче, робить – байдикує

         Перелічення:  «Рим – Колізей,Капітолій і Форум…»

         Риторичні запитання: «А глянь за картинки – чи так воно вийде?», «Чи

        справді в Венеції тільки й роботи – Гондоли ганять і співать без турботи?», «Чи

        справді безжурні неаполітанці Тільки те й знають, що гулі  і танці?»

        Інверсія: «Купує в Італії кожен турист», «Не вірю я…», «Хай сам я побачу»

         -  Який художній засіб є центральним у творі? (Антитеза)

 Обговорення проблемного питання  «У чому істинна краса людини та світу?»

V. Закріплення знань, умінь і навичок

    Підсумкова бесіда:

       Чи можуть поштові листівки з видами міст розповісти про  життя їхніх мешканців?

       У яких словах виражено прагнення автора самому про все дізнатися, відкрити таємниці світу? («Хай сам подивлюся, Хай сам я побачу»)

       Чому головним художнім засобом твору стала антитеза?           

VІ. Рефлексія

1.      Робота з епіграфом

2.     Прийом «Мікрофон»

-         Сьогодні я дізнався…

-         Найбільше мене схвилювало…

-         На мою думку, автор спонукає читача до…

3.     Підсумкове слово учителя

Сьогоднішня подорож підходить до кінця. Ми з вами побували в прекрасній країні – Італії, познайомилися з творчістю Д.Родарі, проаналізувати його поезію «Листи з видами міст». Розглядаючи листівки з видами міст, ми відчуваємо неосяжність світу, його звабливість, прагнемо до його відкриття та дослідження. Я думаю,  що ви збагатили себе досвідом попередніх поколінь, красою творіння рук людських, життєвою мудрістю розуміння справжньої краси та справедливості.

VIІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VIІІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи

  *   Виготовити листівку з видом українських міст і підготувати до неї коментар.

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
7707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку