Конспект уроку зарубіжної літератури для 6 класу "Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві".

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити учнів із ідейно-художнім багатством твору;розвивати навички сприйняття інформації на слух; розвивати навички порівнювати героїв з творів «Усмішка» та «Запах думки»; розвивати уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній твір, висловлювати власні думки та враження; виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної ситуації; виховувати життєлюбство.

Перегляд файлу

Тема: Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у  

           творі. Духовне й фізичне випробування Кліві.

 

Мета:

  • ознайомити учнів із ідейно-художнім багатством твору;
  • розвивати навички сприйняття інформації на слух;

          розвивати навички порівнювати героїв з творів «Усмішка» та «Запах    

          думки»;

          розвивати уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній  

          твір, висловлювати власні думки та враження;

  • виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної  ситуації;

виховувати життєлюбство.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Бліц-диктант «Перевір себе».
  1. Зореліт летів крізь колонізоване скупчення Сергон (Так).
  2. Зореліт здійснив вимушену посадку тому, що не працювала система опалення (Ні).
  3. Приземлившись, корабель вибухнув (Так).
  4. Тварини, які населяли планету, були такими ж, як і на Землі (Ні).
  5. Кліві підібрав біля уламків корабля контейнер з провізією (Ні).
  6. Головному герою довелося захищатися від хижих звірів (Так).
  7. Кліві не вдалося зберегти сумку з поштою (Ні).
  8. Лерой провів на планеті ЗМ-22 три дні (Так).
  9. Головний герой переховувався від небезпеки в печері (Ні).

10)В останнє на планеті Кліві уявив у себе в руках смолоскип, яким він спричинив небачену досі тут пожежу (Так).

     11)Кліві став телепатом (Так).

     12) Поштмейстер врятував Кліві (Так).

2. Віднови події

Орієнтовний план

1.       Негаразди з кораблем.

2.       Аварійне приземлення на З-М-22.

3.       Маленьке звірятко без очей та вух.

4.       Поєдинок з пантерою.

5.       Віч-на-віч із чотирма вовками.

6.       Кущ та дятел.

7.       Страшна пожежа.

8.     Кліві — справжній телепат.

9.     Дощ.

10.      Порятунок Кліві.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1.Запитання за змістом твору

  1. У якому зоряному скупченні перебував головний герой? (Зоряне скупчення Серагон)
  2. Ким працював головний герой? (Космічний поштар Лерой Кліві)
  3. Куди він вирішує посадити свій зореліт? (Перша киснева планета З-М-22)
  4. Що сталося під час посадки на планету? (За п’ять метрів двигуни відмовили і він каменем упав на землю…)
  5. Коли Кліві отямився, то що він зрозумів? (Коли Кліві прийшов до тями, з’ясувалося, що він лежить на схилі невеликого пагорба, обличчям у високій траві…)
  6. Яку першу інопланетну істоту побачив Кліві? Що в ній було дивного? (Тварина була схожа на білку … коли вона наблизилась, Кліві побачив, що в неї немає ані очей, ані вух…)
  7. Яку другу тварину побачив Кліві? (Зявився іншій звір, що за розмірами нагадував великого вовка… «Сліпий полює на сліпого»…)
  8. Ким виявився третій звір? (Позаду він почув низьке гарчання й озирнувся. Метрів за 15 від нього стояла істота, схожа на жовто-буру пантеру, також без очей і вух.)
  9. Як головному герою вдалося врятуватися від зграї вовків? (Вовки наближалися. Кліві згадав про пантеру. Він уявив себе пантерою… Вовки відступили…)
  10.      Чому головному герою довелося спробувати стати кущем? (Але довкола лише кущі! …Кліві прикинувся двометровим кущем. Загалом, він поняття не мав, про що думають кущі, але старався з усіх сил. …Кліві був цілком пристойним кущем.)
  11.      Ким довелося стати Кліві, щоб відлякати пантеру й вовків остаточно? (Смолоскип! Кліві одразу зрозумів, що вихід знайдено. Він дихнув вогнем пантері в морду, і та, жалібно скимлячи, позадкувала. Кліві почав поширювати вогонь на всі боки, підпалюючи сухі траву і кущі. Пантера й вовки дременули геть.)
  12.      Чому вода стала для Кліві неприємним розчаруванням? (Тут він відчув на собі першу краплину води… …Його прибило водою, а його пожива – трава і кущі – незабаром наскрізь промокла. Він почав гаснути. Це нечесно. За правилами він повинен був виграти.)

 

  1. Створення схеми “ Перетворення Кліві на образ ”
  • пантера-самиця
  • змія

Кліві                                                   це                                       двометровий кущ

  • труп
  • смолоскип
  • пожежа
  1. Ланцюжок перетворень.

Подивіться на малюнки і згадайте в кого перетворювався Кліві за допомогою сили думки.

Тварини

Уявні перетворення Кліві

Результат

Пантера

пантера-самиця

пантера-відступила

Вовки

змія

вовки відскочили

Пантера і Вовки

кущ

Хижаки втратили інтерес

Стерв’ятники

труп

У стерв’ятників з’явився апетит

Пантера і вовки

смолоскип

Пантера й вовки втекли

Всі тварини

пожежа, бурхливе полум’я

Повна перемога над тваринним світом

Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»

4. Робота над схемою «Як працює думка Лероя Кліві?»

 

 

 

 

 

 

 

5. Випробування, які  доводиться долати герою

На боротьбу за життя Роберт Шеклі відводить своєму герою всього три дні.  За цей час він повинен випробувати:

Боротьбу зі  страхом                                  

Боротьбу з болем                                         

Боротьбу з напругою і невідомістю

6. Якості, які  допомагають вижити Кліві.

Йому допомагають такі якості, як:                                                                - врівноваженість і спокій (він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),

- дисциплінованість  (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),

- мужність і витримка (Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),

- цілеспрямованість, (Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)

- Героя до останнього не покидає надія на спасіння.  (Кліві старався відганяти від себе сумні думки й  шукав укриття. «Найкраще було б десь зачаїтися, поки не прибудуть рятувальники».)

7.Слово вчителя. 

Отже, завдяки врівноваженості, силі духу, терпінню, витривалості та любові до життя людина перемагає страх в оповіданні Роберта Шеклі.

Лерой Кліві зустрічає на чужій планеті звірів, їх безліч - це і вовки , і пантера, і інші.  Вони незрозумілі - глухі і сліпі, але від цього не менш небезпечні.

Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Ним може бути і сучасне наше життя. І, враховуючи те, що світ значно змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчуває герой у Роберта Шеклі.. У нього нема часу на розрахунок, у нього нема часу, щоб планувати свої дії.А тому він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою,що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.  Звідси можна зробити висновок, щоЛерой Кливі зміг врятуватися лише завдяки силі свого розуму, так як людина, дійсно, істота розумна і може знайти вихід в екстремальній ситуації завдяки зусиллям волі і розуму.

 

8. Асоціативне гроно.

З перелічених якостей людей, відмітити ті, що притаманні Кліві.

Риси характеру героя - Відважний, відданий своїй справі (зберіг пошту), сильний духом, розумний, розвинена уява, спостережливий, винахідливий, кмітливий, цілеспрямований, оптиміст, телепат, любить життя, почуття гумору, уміє орієнтуватися в ситуації

  1. Порівняльна характеристика героїв творів Роберта Шеклі «Запах думки» і Рея Бредбері «Усмішка».

 

   Учитель. Ми з вами добре попрацювали, визначили риси характеру Кліві,

які проявляються в екстремальних умовах. А тепер спробуємо порівняти цей твір з вивченим раніше твором Рея Брекдбері «Усмішка».

  • Ми визначили які якості допомогли Кліві вижити. Як ви гадаєте, чи ще довго міг би протриматися Кліві, якби не допомога товариша, який прилетів, щоб його врятувати?
  • Які моральні цінності повинні, на вашу думку, панувати у світі майбутнього?(Доброта, дружба, взаємодопомога, підтримка, відповідальність)
  • Чи був хоча б якийсь натяк на існування цих моральних якостей у новелі «Усмішка»? (Ні)
  • Чому люди знищували все навколо? (Вони були злими на цивілізацію й мстилися за це)
  • Чи був хтось у цьому натовпі, кому було небайдуже майбутнє? (Так)
  • Чому Том не захотів плювати на картину Монни Лізи?
  • Що спільного і відмінного між творами «Усмішка» та «Запах думки»?

 

Порівняння героїв – Тома (Р.Бредбері «Усмішка») і Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)

Том (Р.Бредбері «Усмішка»)

Спільні ознаки

Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)

дитина

  • Події майбутнього. Жертвами технічної катастрофи.
  • Не скоряються обставинам і перемагають їх.
  • Критичне ставлення до дійсності.
  • Самовдосконалення.
  • Уміння бачити не очима, а душею.
  • Уява, фантазія, розум.

дорослий

Потрапив у незвичайну пригоду добровільно

Потрапив у незвичайну пригоду через аварію.

Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові.

Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок

Рятує залишки культури

Рятує власне життя

Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян)

Конфлікт: Кліві та позаземна фауна

«майбутнє людства»

пересічна людина

 

Учитель.

  • Який настрій фіналів новели «Усмішка» та оповідання «Запах

думки»?

  • Що дають нам ці твори?

ІV. Підсумок уроку

 

         Учитель. Як ви гадаєте, чи можемо ми сказати, що Рей Бредбері і Роберт Шеклі показують нам  якою повинна бути людина майбутнього?

(Так. Вони (автори творів) показують нам як повинна поводитись людина в надзвичайних обставинах).

 

         Учитель. Наші дослідження показали, що завдяки таким творам ми зможемо подолати усі негаразди, і що ці твори є справжнім гімном людині і її розуму.

 

V. Домашнє завдання

 

ІІ рівень.   Намалювати ілюстрації до твору.

ІІІ рівень. Скласти пам’ятку або написати лист-пораду тому, хто опинився у    

                  надзвичайній ситуації.

ІV рівень.   Написати есе «Мої роздуми над сенсом життя».

 

       Учитель.  Дякую усім за роботу на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\13588321-Лесоматериалы-гремучая-змея---crotalus-horridus-atricaudatus,-СЏРґРѕРІРёС‚С.jpg

C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\Panther.jpg 

C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\wolf_PNG361.pnghttp://video-otkritka.ru/albom/raznoe-prozrahnii/1223222396_gifs_animaux.gif 

 

 

C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\i (5).jpg C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\2258574_900.jpg

 

C:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\Panther.jpgC:\Users\Админ\Pictures\Шеклі\wolf_PNG361.png ÐšÐµÑ‚яг трояндовий кущ ізольовані на білому тлі — стокове фото

 

 

 

 

http://video-otkritka.ru/albom/raznoe-prozrahnii/1223222396_gifs_animaux.gif

 K:\труп\скульп1.jpg

 

 ÐšÐ°Ñ€Ñ‚инки по запросу факел

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Андрійчук Тетяна Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гурбан Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Писаренко Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
109928
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку