Мета уроку: ознайомити учнів із ідейно-художнім багатством твору;розвивати навички сприйняття інформації на слух; розвивати навички порівнювати героїв з творів «Усмішка» та «Запах думки»; розвивати уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній твір, висловлювати власні думки та враження; виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, пошуків шляхів виходу із складної, незвичайної ситуації; виховувати життєлюбство.
Тема: Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у
творі. Духовне й фізичне випробування Кліві.
Мета:
розвивати навички порівнювати героїв з творів «Усмішка» та «Запах
думки»;
розвивати уміння виразно читати, переказувати, коментувати художній
твір, висловлювати власні думки та враження;
виховувати життєлюбство.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
10)В останнє на планеті Кліві уявив у себе в руках смолоскип, яким він спричинив небачену досі тут пожежу (Так).
11)Кліві став телепатом (Так).
12) Поштмейстер врятував Кліві (Так).
2. Віднови події
Орієнтовний план
1. Негаразди з кораблем.
2. Аварійне приземлення на З-М-22.
3. Маленьке звірятко без очей та вух.
4. Поєдинок з пантерою.
5. Віч-на-віч із чотирма вовками.
6. Кущ та дятел.
7. Страшна пожежа.
8. Кліві — справжній телепат.
9. Дощ.
10. Порятунок Кліві.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.Запитання за змістом твору
Кліві це двометровий кущ
Подивіться на малюнки і згадайте в кого перетворювався Кліві за допомогою сили думки.
Тварини |
Уявні перетворення Кліві |
Результат |
Пантера |
пантера-самиця |
пантера-відступила |
Вовки |
змія |
вовки відскочили |
Пантера і Вовки |
кущ |
Хижаки втратили інтерес |
Стерв’ятники |
труп |
У стерв’ятників з’явився апетит |
Пантера і вовки |
смолоскип |
Пантера й вовки втекли |
Всі тварини |
пожежа, бурхливе полум’я |
Повна перемога над тваринним світом |
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?» |
4. Робота над схемою «Як працює думка Лероя Кліві?»
5. Випробування, які доводиться долати герою
На боротьбу за життя Роберт Шеклі відводить своєму герою всього три дні. За цей час він повинен випробувати:
Боротьбу зі страхом
Боротьбу з болем
Боротьбу з напругою і невідомістю
6. Якості, які допомагають вижити Кліві.
Йому допомагають такі якості, як: - врівноваженість і спокій (він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),
- дисциплінованість (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),
- мужність і витримка (Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),
- цілеспрямованість, (Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)
- Героя до останнього не покидає надія на спасіння. (Кліві старався відганяти від себе сумні думки й шукав укриття. «Найкраще було б десь зачаїтися, поки не прибудуть рятувальники».)
7.Слово вчителя.
Отже, завдяки врівноваженості, силі духу, терпінню, витривалості та любові до життя людина перемагає страх в оповіданні Роберта Шеклі.
Лерой Кліві зустрічає на чужій планеті звірів, їх безліч - це і вовки , і пантера, і інші. Вони незрозумілі - глухі і сліпі, але від цього не менш небезпечні.
Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Ним може бути і сучасне наше життя. І, враховуючи те, що світ значно змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчуває герой у Роберта Шеклі.. У нього нема часу на розрахунок, у нього нема часу, щоб планувати свої дії.А тому він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою,що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти. Звідси можна зробити висновок, щоЛерой Кливі зміг врятуватися лише завдяки силі свого розуму, так як людина, дійсно, істота розумна і може знайти вихід в екстремальній ситуації завдяки зусиллям волі і розуму.
8. Асоціативне гроно.
З перелічених якостей людей, відмітити ті, що притаманні Кліві.
Риси характеру героя - Відважний, відданий своїй справі (зберіг пошту), сильний духом, розумний, розвинена уява, спостережливий, винахідливий, кмітливий, цілеспрямований, оптиміст, телепат, любить життя, почуття гумору, уміє орієнтуватися в ситуації
Учитель. Ми з вами добре попрацювали, визначили риси характеру Кліві,
які проявляються в екстремальних умовах. А тепер спробуємо порівняти цей твір з вивченим раніше твором Рея Брекдбері «Усмішка».
Порівняння героїв – Тома (Р.Бредбері «Усмішка») і Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
Том (Р.Бредбері «Усмішка») |
Спільні ознаки |
Кліві (Р.Шеклі «Запах думки») |
дитина |
|
дорослий |
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно |
Потрапив у незвичайну пригоду через аварію. |
|
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові. |
Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок |
|
Рятує залишки культури |
Рятує власне життя |
|
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян) |
Конфлікт: Кліві та позаземна фауна |
|
«майбутнє людства» |
пересічна людина |
Учитель.
думки»?
ІV. Підсумок уроку
Учитель. Як ви гадаєте, чи можемо ми сказати, що Рей Бредбері і Роберт Шеклі показують нам якою повинна бути людина майбутнього?
(Так. Вони (автори творів) показують нам як повинна поводитись людина в надзвичайних обставинах).
Учитель. Наші дослідження показали, що завдяки таким творам ми зможемо подолати усі негаразди, і що ці твори є справжнім гімном людині і її розуму.
V. Домашнє завдання
ІІ рівень. Намалювати ілюстрації до твору.
ІІІ рівень. Скласти пам’ятку або написати лист-пораду тому, хто опинився у
надзвичайній ситуації.
ІV рівень. Написати есе «Мої роздуми над сенсом життя».
Учитель. Дякую усім за роботу на уроці.