Мета уроку: узагальнити та закріпити знання, здобуті учнями на попередніх уроках; розвивати навички аналізу художнього тексту та творчі здібності школярів; виховувати високі моральні цінності та любов до творчості Р. Л. Стівенсона
Тема. Система образів та моральні цінності у романі Р.Л. Стівенсона «Острів скарбів».
Мета: узагальнити та закріпити знання, здобуті учнями на попередніх уроках; розвивати навички аналізу художнього тексту та творчі здібності школярів; виховувати високі моральні цінності та любов до творчості Р. Л. Стівенсона
Епіграфи: Как беден тот, у кого ничего нет, кроме денег.
А. Гриф
Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Як ви ставитесь до подорожей? Чи подобається вам подорожувати?
Чи можна відвідувати інші країни, не виходячи з дому?
«Світ –корабель, розум- вітрило, думка-кермо,»- говорить турецьке прислів’я.
Як ви розумієте цей вислів?
Отже, за допомогою уяви, думки ми знов маємо можливість вирушити у подорож, але не звичайну, а за скарбами, бо нашим капітаном буде Р. Л. Стівенсон, а маршрутним листом – його роман «Острів скарбів». Записи будемо вести у «бортових журналах»- зошитах.
II. Оголошення теми уроку, епіграфа, визначення мети
III. Актуалізація опорних знань
1. Щоб наша подорож була вдалою, треба перевірити та налагодити прибори.
На «Барометрах настрою» відмітьте, будь ласка свої почуття.
Заповнення барометра настрою на картках
П. І. Б. учня__________________________
На початку уроку
Мої почуття
Наприкінці уроку
Піднесеність
Радість
Упевненість у собі
Спокій
Тривожність
Незадоволення
Сум
Не визначився
Що показують наші прибори? (оголошення результатів)
2. Робота у парах
А зараз ми, як справжні мандрівники, перевіримо маршрут.
На ваших партах є карти, які треба виправити: встановити послідовність подій роману.
1. Старий морський вовк у заїзді «Адмирал Бенбов»;
2. Моряцька скриня;
3. Що я почув, сидячи у діжці з-під яблук;(№4)
4. Я їду до Бристоля; (№3)
5. Людина з острова;(№6)
6. Шукання скарбів;(№8)
7. Пригоди на березі; (№5)
8. У ворожому таборі; (№7)
9. Повернення;(№10)
10. Падіння ватажка. (№9)
IV. Опрацювання теми уроку
1. Слово вчителя.
Нарешті, всі прибори перевірили, карту виправили, можна вирушати у путь!
Вчитель читає вірш
Он с собою взял в плаванье
карту морей,
На которой земли – ни следа;
И команда, с восторгом
склонившись над ней,
дружным хором воскликнула: «Да!»
Для чего, в самом деле, полюса,
параллели,
Зоны, тропики и зодиаки?
И команда в ответ: «В жизни этого нет,
Это чисто условные знаки?
На обыденных картах – слова, острова,
Всё сплелось, перепуталось –
жуть!
А на нашей, как в море, одна
синева,
Вот так карта – приятно взглянуть!»
Цей вірш Р. Л. Стівенсону присвятив Л. Керолл, автор книги «Аліса у країні Чудес».
– Яку рису характеру Стівенсона підкреслив письменник? (його любов до подорожей) Р. Л. Стівенсон дуже любив мандрувати. Перші свої подорожі він здійснив, не виходячи з дому, прикутий через важку хворобу до ліжка. Письменник писав вірші, у яких він уявляв себе мандрівником.
2. Зупинка перша. Бліц-турнир «Морські зірочки»
Учитель: Я бачу на нашому шляху першу перешкоду. Наш корабель зупинили морські зірочки. Вони пропонують нам перевірити свої знання з біографії Р. Л. Стівенсона.
– Що в житті письменника означають такі речі: (на зірочках малюнки речей)
1. Герб Шотландії – народився у Шотландії 1850 р.
2. Маяк – сімейна справа – дід та батько були будівельниками маяків
3. Книга В. Скотта «Айвенго» – дуже багато читав, любив романи В. Скотта
4. Фонендоскоп- у дитинстві багато хворав;
5. Ліжко – був прикутий до нього, називав його «країна ліжка»
6. Зошит, ручка – рано почав писати, віршувати
7. Юридичні символи- закінчив Единбурзький університет за фахом юриста
9. Мапа острова скарбів – написав роман
10. Острів Самоа- провів останні роки життя
11. Туземці та табличка «Туситала» – це означає «оповідач». Так назвали Стівенсона туземці за його цікаві розповіді.
Бесіда.
– До якого літературного жанру відноситься твір Р. Л. Стівенсона?
(Роман – великий і складний за будовою твір, у якому широко охоплено життєві події, що відбуваються протягом тривалого проміжку часу, зображено велику кількість героїв)
– Що відомо про історію створення роману? (вперше роман побачив світ у 1881р. він був присвячений пасинку Ллойду Осборн)
– Як виник задум написати роман про пошуки скарбів? (одного разу, граючись зі своїм пасинком, Стівенсон намалював карту невідомого острова. «Як називається ця земля?»- запитав хлопчик. «Острів скарбів» – відповів автор.)
– Яку участь у створенні роману відігравала родина Стівенсона? (кожного дня родина збиралась за столом: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв. Батько написав список речей, що знаходилися у «сундуку» пірата.)
3. Зупинка друга «Свистати всіх нагору»
– Хто є героями роману?
– На які табори їх можна розділити?
Учитель. Перед вами два прапори: британський та піратський. Ваше завдання записати імена героїв під той прапор, під яким вони вирушили у путь.
Британський
Джим Хокінс
Доктор Лівсі
Сквайр Трелоні
Капітан Смолетт
Піратський
Бен Ган
Біллі Бонс
Чорний Пес
П’ю
Сільвер
Флінт
Морган
– З якою метою обидві команди вирушають у подорож?
– Що більше подобалося юнакові у подорожі: романтика пригод чи самі скарби? (романтика пригод)
4. Зупинка «Рифи перешкоди»
Учитель. На нашому шляху рифи «Перешкоди». Тільки досвідчені моряки зможуть їх подолати.
Ваше завдання: спираючись на текст, стисло дати характеристику героям:
1 група – доктор Лівсі;
2 група – сквайр Трелоні;
3 група – капітан Смолетт;
Заслуховування відповідей дітей.
Перегляд м/ф характеристики героїв
– Чи згодні ви з такою характеристикою героїв?
Учитель. Характеризуючи членів команди ми не назвали одного, від імені кого ми дізнаємося про події, описані в романі.
– Хто, на вашу думку, є головним героєм роману?
– Чи подобається вам Джим? Чим?
– Які риси характеру притаманні Джину?
– Чи завжди вчинки Джима були правильними? Коли він припустився помилок?
– Чи згодні ви з думкою капітана Смолетта, який сказав: «Ти по-своєму, можливо, й непоганий хлопець, але даю тобі слово, що ніколи більше не візьму тебе в море. Бо ти з породи пестунів і робиш усе, що захочеш…»?
– Який висновок із поведінки Джина можна зробити для себе?
5. Течія «Історична»
Ми з вами пливемо течією «Історичною». Вона нам допоможе з’ясувати, звідки з’явилося піратство. Учні-історики мали випереджальне завдання: приготувати повідомлення про походження цього явища.
1 учень.
Ніхто не знає, коли з’явилися перші пірати. Мабуть, це сталося тоді, коли уморі почали з’являтися неозброєні судна, що перевозили незліченні багатства. Легка здобич приваблювала піратів, і з часом такий від заробітку перетворився на спосіб життя. Перші згадки про морських розбійників у Давній Греції відносяться до VI ст. до н. е. . але цілком можливо, що вони існували і раніше.
2 учень
Найбільшого розвитку піратство набуло в Англії під час правління королеви Єлізавети I. Перші експедиції англійських моряків були звичайними проявами законного піратства. Єлізавета I наказувала своїм капітанам перехвачувати як можна більше іспанських кораблів із золотом та забирати їх скарби. Та навіть, коли експедиції прийняли науковий характер, у морях все одно було багато піратів, які нападали та грабували їх.
3 учень
Команда на кораблі епохи Єлізавети перебувала у плаванні інколи протягом кількох років, між висадками на берег могло пройти декілька місяців. Однією з найбільш серйозних проблем, з якою зіштовхнулись капітани кораблів під час тривалих подорожей, була нудьга та, як наслідок, некерована поведінка команди. За умовами, що запаси прісної води були на кораблі обмежені. Єдиними розповсюдженими напоями були пиво, вино, що призводило до пияцтва не тільки на борту корабля, але і в портах.
4 учень.
Відомо, що пірати мали свій прапор. Він був чорного кольору, на ньому зображувався череп та схрещені кістки, і мав назву «Веселий Роджер». Існує версія виникнення цього словосполучення. Вона полягає у тому, що пірати під час зустрічі з судном спочатку піднімали чорний прапор для попередження, а потім – червоний, що означало «на пощаду не розраховуй». Можливо, назва червоного прапора Joli rouqe потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roqer – веселий Роджер.
– У нашому XXI столітті є пірати?
– Чому вони обрали такий спосіб життя? Що може подобатися у піратстві?
Зачитайте монолог Сільвера про піратство.
Завдання (у парах)
Які «цеглинки» складають фундамент піратського життя ?
шибениця-самотність-жадібність-мандри-небезпека-зрада-гроші-горілка-розваги-вбивство
Як закінчується життя піратів?
Учитель. Мабуть, такий підсумок життя піратів промовляє сам про себе. Можливо, якби у юності ці люди могли передбачити, на що перетвориться їхнє життя, вони б зробили інший вибір. Недарма просвітитель Жан-Жак Руссо «Люди, будьте людяними»
Чому команда капітана Смолетта, яка була набагато меншою, ніж команда Сільвера, змогла перемогти? (у них були дисципліна та порядок, вони підтримували один одного, поважали та не зраджували)
6. «Тренажер режисера» (робота у парах)
Учитель.
Зараз ви побуваєте у ролі режисера. За допомогою тренажера спробуйте уявити, щоб сталося, якби відбулися зміни у сюжеті твору. Свої висновки запишіть у таблицю.
Можливі зміни в сюжетіНаслідки для ідеї твору та персонажів
Команда Джима Хокінса не зустріла Бена Гана
Не взяли Сільвера на корабель
Джим не дізнався про підступні наміри піратів
Джим не поїхав шукати скарби, а залишився чекати вдома
7. «Острів Скарбів»
Учитель. Нарешті, ми потрапили на справжній острів скарбів. Я бачу скриню. Можливо, в ній є скарб.
– Як ви гадаєте, що у цій скрині?
Учитель відкриває скриню,а в ній нічого немає.
– Дивно! Що б це могло значити?
– Можливо, скарби за якими вирушали герої роману були несправжніми?
– Зачитайте, будь ласка, як говорить Джим про своє враження від мандрівки.
(«Решта скарбів – бруски срібла і зброя – все ще лежить там, де Флінт закопав їх, і коли хочете знати мою думку, їм там і місце.А мене вже ні волами, ні арканом не заманиш удруге на оцей клятий острів…»)
– Чому Джима не цікавлять більше гроші? Що зрозумів юнак?
Зачитайте епіграфи до уроку.
– Що є справжнім скарбом для людини? Як ви розумієте ці вислови?
Я прошу вас наповнити цю скриню справжніми скарбами, за якими варто вирушати у подорож, щоб припинити, нарешті, вбивства, насилля, зраду, підлість.
Кожна група презентує свій скарб, який кладе у скриню
(родина, батьківщина, Україна, здоров’є; дружба, щирі стосунки, кохання; творчість, знання, талант)
– Р. Л. Стівенсон про найважливіші для нього скарби написав вірш, який ми зараз послухаємо.
МОИ СОКРОВИЩА
Те орехи, что в красной коробке лежат,
Где я прячу моих оловянных солдат,
Были собраны летом: их няня и я
Отыскали близ моря, в лесу у ручья.
А вот этот свисток (как он звонко свистит!)
Нами вырезан в поле, у старых ракит;
Я и няня моим перочинным ножом
Из тростинки его мастерили вдвоем.
Этот камень большой, с разноцветной каймой
Я едва дотащил, весь иззябнув, домой;
Было так далеко, что шагов и не счесть. . .
Что отец ни тверди, а в нем золото есть!
– Які дивні скарби називає письменник найдорогоціннішими? (Горіхи, свисток, каменюка)
– Чи можна їх зарахувати до справжніх? (Так, бо ці скарби – це приємні спогади, дитинство, радість спілкування, теплі почуття).
– Яке «золото» є у каменюці, що приніс хлопчик додому? (Золото – це краса.Ця каменюка для хлопчика здалася красивою, він тягнув її додому з великими для нього труднощами)
V. Підведення підсумку
1. Учитель.
Відомий український філософ, письменник Г. Сковорода говорив: «Збери всередині себе свої думки і в собі самому шукай справжніх благ. Копай в середині себе криницю для тої води, яка зростить і твою оселю і сусідськ
– Як ви розумієте назву твору?
«Острів скарбів» – це не просто частина землі серед розбурханого океану, на якій заховано золото. Це назва має символічне значення. У душі кожної людини повинен бути острів, де містяться добро, порядність, милосердя, любов. Саме це і є найбільшими скарбами.
2. Наша подорож скінчилась.
Перевіримо прибори: зробить відмітки на «барометрах настрою».
– Чи змінився ваш настрій? Яким він став?
2. Виставлення оцінок
3. Домашнє завдання. Складіть поради для тих, хто бажає вирушити у подорож за скарбами.
Уславлення сміливості, винахідливості, порядності в романі. Стівенсона «Острів скарбів»
Мета: вчити складати характеристику літературних героїв, з'ясовувати причини їх вчинків, розвивати зв'язне мовлення; вчити працювати в групі, виховувати прагнення до високих моральних цінностей.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
- Відгадайте головоломку - прочитайте епіграф до уроку, вислів східного поета Х ст. Фірдоусі.
(Мной дружби обичай вражде предпочен; Закон человечности - вот мой закон.)
- Це позитивні герої. Про них сьогодні й піде мова.
II. Робота над текстом твору
1. літературний диктант «Впізнай героя»
1) «Завів його я у кімнату і пам'ятаю, як цей витончений, вишукано одягнений молодий чоловік у білосніжній перуці, чорноокий, чудово вихований, вразив мене своєю несхожістю на сільських незграб, що відвідували наш трактир». (Доктор Лівсі)
2) «Це був високий чоловік, більше 6 футів на зріст, гладкий, з повним суворим обличчям, що загрубіло й обвітрилося під час довгих мандрів.
У нього були чорні рухливі брови, які свідчили, що їхній власник не злий, але пихатий і має запальний характер». (Сквайр Трелоні)
3) «Він прекрасний чоловік, але впертий, як чорт». (Капітан Смолетт)
4) «Він був людиною похмурою. Все на кораблі дратувало його. Він розказав нам про причини свого невдоволення...». (Капітан Смолетт)
5) «Усім єством я зневажав старого, який тільки й робив, що бурмотів та стогнав. Хто завгодно з молодих єгерів із задоволенням поїхав би замість нього. Але сквайр хотів, щоб їхав саме він, а бажання сквайра для слуг було законом. Ніхто, окрім старого..., не смів і побурмо-тіти». (Том Редрут)
6) «Мені до душі цей хлопчисько. Кращого за нього я не зустрічав. Він більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви». (Джим Хокінс)
2. інтерактивне опитування
3. Колективне складання схеми.
«Продовж речення»: Джим - ...
Джим - дитина, хлопчик, який пройшов через недитячі пригоди, випробування.
Викликає захоплення
Джим - кмітлива, спостережлива людина:
Джим - неслухняний хлопчик, він робить, що заманеться, й саме тому, як не дивно, рятується сам і допомагає своїм друзям:
Викликає подив і повагу
Джим - добра людина:
Викликає захоплення, здивування
Джим - чесний хлопець:
Викликає повагу
4. робота в групах
завдання. Дати характеристику літературному героєві. Час на обговорення - 5-7 хв.
1 група - лікар лівсі;
2 група - сквайр Трелоні;
3 група - капітан Смолетт;
4 група - Бен Ган.
1 група. лікар лівсі - це молодий, охайний, підтягнутий чоловік.
Він спокійна, витримана людина, як і годиться його професії. лівсі вірний своєму обов'язкові навіть тоді, коли доводиться лікувати неприємних або огидних людей (наприклад, пірати на острові, Біллі Бонс).
лікар - чоловік чесний, порядний і надійний, сміливий і розумний.
Інакше кажучи, «ідеальний чоловік».
2 група. Сквайр Трелоні - чоловік немолодий та запальний. Він добре стріляє, має чималий життєвий досвід, але наївний і довірливий, через що мало не загинули чесні люди на «Іспаньйолі». У листі з Брістоля Трелоні із захопленням розповів про чутки, згідно з якими його ошукали під час придбання корабля, розповідає про «чудового» повара Джона Сільвера та «нестерпного» капітана Смолетта. Більше того, сквайр не вміє тримати язика за зубами, тож мало не весь Брістоль знав, куди й навіщо вирушає «Іспаньйола». Цей герой порядний, сміливий, але має й ряд недоліків. Іншими словами, «і на сонці бувають плями».
3 група. Капітан Смолетт не викликає захоплення у героїв, які вирушають у небезпечну подорож. Він здається їм занадто суворим, не люб'язним, принциповим, хоча він просто виконує свій обов'язок. Капітан - чоловік сталих принципів, відповідальний, вимогливий до себе і підлеглих. Але оцінити позитивні риси його характеру герої змогли, лише перебуваючи в екстремальній ситуації, коли з'ясувалося, хто друг, а хто - ворог. Інакше кажучи, він уособлює «оманливу неприступність».
4 група. Бен Ган - колишній пірат, якому кортіло здобути скарби капітана Флінта. Він досяг своєї мети дорогою ціною - перебував на безлюдному острові протягом трьох років. За цей час він змінився, роз каявся у минулому грішному житті та допомагав у боротьбі з піратами. Бен Га н заволодів скарбами, але найбільшим його бажанням було не володіння ними, а повернення до людей, додому. Цей герой - «грішник, що розкаявся». ІІІ. Висновки
- Позитивні герої роману «Острів скарбів» не схожі між собою, когось із них можна вважати ідеалом, когось - ні, але їх об'єднує віра в добро, порядність, відповідальність за життя інших людей, вірність своєму слову, високим моральним принципам.
IV. Домашнє завдання
Підготувати цитати до образів піратів.