6 клас
Зарубіжна література
В. Г. Короленко. «Сліпий музикант» №2
Вчитель – Г. А. Ревенко
Петро Попельський і Евеліна
Мета: розкрити красу стосунків Петра і Евеліни, показати значення Евеліни у житті Петра Попельського; удосконалювати навички аналізу прозового твору; розвивати вміння висловлювати власні думки, правильно будувати судження, робити аналіз та узагальнення матеріалу; розширювати словниковий запас учнів; поглиблювати знання учнів з теорії літератури (епілог); виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення один до одного та до людей з обмеженими можливостями, чуйність, повагу; любов до рідної природи та прагнення у досягненні власної мети.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання : підручник для 6 – го класу загальноосвітніх навчальних закладів./ Євгенія Волощук. – К.: Генеза, 2014. – 256 с. ; предметний сюжет, презентація, кадри з фільму «Сліпий музикант», портрет В. Г. Короленка
Зміст уроку
Ми продовжуємо роботу над повістю В. Г. Короленка «Сліпий музикант». СЛАЙД №1 Хочу вас сьогодні познайомити із слов′янською богинею Ладою. Свято Лади наставало тоді, коли починав танути сніг, і тривало до початку весняних робіт.
Це богиня гармонії, краси і любові. Найпрекрасніша із богинь. Лада принесла світові живу воду, прийшовши до людей по Веселці з немовлям, з пшеничним колосом та квітами. В руці вона тримала червоне яблуко з виноградом. Немовля — то втілений світ, а яблуко, як і яйце — початок усього сущого. Сонячне світло спалахнуло тоді сімома райдужними кольорами. Слово «лад» нині означає «гармонію», «взаєморозуміння» і «красу».
Сьогодні ми прослідкуємо красу стосунків Петра Попельського і Евеліни. З′ясуємо значення Евеліни у житті Петра. Повторимо відомості з теорії літератури.
Тож запишіть тему нашого уроку. СЛАЙД №2.
А зараз повторимо відомості з теорії літератури.
На кожній парті є комплект карток у конверті. Ви маєте знайти та скласти відповідники до теоретичних понять. Піднімайте руки, коли виконаєте роботу. Учні зачитують визначення.
ОПОВІДАННЯ
|
НЕВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР,У ЯКОМУ ЗАЗВИЧАЙ ОПИСАНО ОДИН ЕПІЗОД ІЗ ЖИТТЯ ГЕРОЯ |
ПОВІСТЬ |
ПРОЗОВИЙ ТВІР, ЗА ОБСЯГОМ БІЛЬШИЙ, НІЖ ОПОВІДАННЯ, В ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО НИЗКУ ПОДІЙ ІЗ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТА ДЕТАЛЬНО ЗМАЛЬОВАНО ПОВ’ЯЗАНИХ З НИМ ДРУГОРЯДНИХ ПЕРСОНАЖІВ |
РОМАН
|
ВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР, У ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО ЗНАЧНУ ЧАСТИНУ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ АБО ЙОГО ДОЛЮ В ЦІЛОМУ |
СЮЖЕТ |
ПОСЛІДОВНІСТЬ ПОДІЙ, ЯКА СКЛАДАЄ ЗМІСТ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ |
На дошці відтворено предметний сюжет. З ним вчитель працюватиме протягом уроку. На ньому зображено сопілку, букет польових квітів, хустинку, слово «біль», дві половинки серця,сльози, слово «жаль», яскраве серце.
Ми щойно повторили, що сюжет – це послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Запам′ятайте, що в художніх творах докладно зображуються ті предмети, які мають певне значення для розвитку подій.
Перед вами сюжетний ребус
- Діти, як ви можете розшифрувати перший блок предметного сюжету? Поясніть зображені на ньому предмети.
[сопілка, польові квіти, хустинка]біль [серце,сльози]жаль[серце]
Слово вчителя. Петрусь все ще соромиться говорити про свою сліпоту, але зворушений добротою Поліни, він врешті зізнається, що він сліпий. Тож розглянемо другий блок предметного сюжету. Як ви можете його пояснити?
(Ми бачимо, що під час їхньої зустрічі у серці кожного з них з′являються нові відчуття. Такі, котрих вони не відчували раніше. У серці Петруся – це почуття болю, приниження каліки, він довідався, що його фізична вада може викликати не самий жаль, а й ляк. Він ще не міг усвідомити тяжкого почуття, пекучий біль підступав йому до горла і він плакав. Евеліна теж вперше у своєму житті зіткнулася зі словом «сліпий». І це слово завдало незгладимого удару в її маленьке жіноче серце. Вона не втрималась на висоті своєї солідності й сама гірко і безутішно заплакала. )
Дитина народилася зрячою, і це додало йому снаги і впевненості у собі
Тож прокоментуймо третій блок нашого сюжетного ребусу.
Діти, перегляньте уважно кадри з фільму «Сліпий музикант». Будьте готові відповісти на запитання.
Вчитель нагадує про кличний відмінок в українській мові.
А тепер попрацюємо в групах. У кожного на парті є картки з зазначеними сюжетними моментами. Вам потрібно спочатку опрацювати їх у парі та вибрати один найважливіший на вашу думку , після чого об′єднатись у групу по чотири та з двох варіантів вибрати один та пояснити свій вибір. (А чому цей момент не вибрали за основний)
1.Перша зустріч Петра і Евеліни.
2.Друга зустріч Петра та Евеліни.
3.Перші сльози Петруся.
4.Кохання Евеліни і Петруся.
5. Народження дитини.
6. Зізнання Петруся у тому, що він сліпий.
Кожен із вас по – своєму правий. Тому що всі ці моменти є важливими у житті Петра.
Підведення підсумків. Виставлення оцінок.
До уроку: