Конспект уроку із зарубіжної літератури для 7-го класу на тему: "Новела «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Б

Про матеріал

Матеріал містить розробку уроку за новелою О.Генрі "Останній листок". Тема уроку:Новела «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий шедевр «митця»)

Перегляд файлу

Зарубіжна література    7 клас

Тема. Новела «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий шедевр «митця»)

Мета. Удосконалювати навички аналізу художнього образу; розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у творі, навички здорового способу життя; виховувати кращі людські якості: чуйність,

Обладнання. Тексти новели О. Генрі «Останній листок»,  шість капелюхів мислення британського психолога Едварда де Боно, зображення  скульптури Мікеланджело “Мойсей», відеокліп С. Копилової «Останній листок».

Тип уроку. Урок формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка д. з.

На сьогодні ви мали прочитати новелу О. Генрі «Останній листок»

 Літературна гра «Так – ні»

1. О. Генрі – англійський письменник? (Ні, американський).

2. Новела – твір, для якого характерний стрімкий розвиток і несподіваний фінал? (Так).

3. О. Генрі написав 287 новел? (Так).

4. Джонсі захворіла на бронхіт? (Ні, на пневмонію).

5. Сью і Джонсі були випадковими знайомими? (Ні, подругами).

6. Лікар, вперше оглянувши хвору Джонсі,оцінивши її стан здоров`я , сказав, що вона має один шанс із десяти (Так).

7. Джонсі мріяла намалювати Неаполітанську затоку? (Так).

8. Берман був скульптором? (Ні, художником).

9. У кімнаті Бермана на мольберті полотно чекало на перший мазок майстра 25 років (Так).

10. Джонсі перемогла хворобу?(Так)

11. Берман переміг хворобу? (Ні)

12. Берман мав бороду, як у Мікеланджело? (Ні. Як у Мойсея.)

Проблемне запитання.

Хто ж такий Мойсей? Чи не випадково автор порівнює із ним Бермана?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     На сьогоднішньому уроці ми будемо розкривати образ Бермана, удосконалювати   навички порівняльного аналізу цього художнього образу; вчитися в певній мірі вирішувати проблеми, що порушуються в творі; вчитися умінню виживати в світі у важкій ситуації, бути людяними,згадаємо деяку правила здорового способу життя, виховувати в себе естетичні смаки.

Запис теми уроку в зошити.

IV. Робота над темою уроку

Словникова робота

Пневмонія – це хвороба, для якої характерне запалення легень, 

Плющ – повзучий чагарник, що чіпляється своїми повітряними корінням за стіни, стовбури дерев та ін.  На відповідних поверхнях (дерева і скелі), вони можуть збиратися на висоту до 25-30 м вище за рівень землі.

Мольберт – (від нім. Malbrett — «малярська дошка») — підставка (зазвичай тринога), на якій художник установлює підрамник із полотном, картон і таке інше для малювання.

Шедевр - зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

Неаполітанська затока – частина Тірренського моря, розташована на західному березі Італії, відома красою навколишньої місцевості, багата тваринним світом. Візитна картка Італії.

Химера – галюцинації, обман чуття, викликаний хворобливим станом організму.

Робота у групах. Клас поділено на шість груп.

Реалізація  мети  уроку стосовно образу Бермана за допомогою шести капелюхів мислення британського психолога Едварда де Боно.

Можливі відповіді.

 

Білий капелюх: інформація

Берман – це художник. Він був сусідом Сью та Джонсі. Йому було більше шести десяти років.  Хотів написати шедевр, але уже 25 років  його на мольберті чекало полотно на перший мазок майстра. А Берман так і не малював. Заробляв собі на прожиття тим, що позував молодим художникам, яку не мали змоги оплатити професіоналів. Холодної листопадової ночі намалював листок плюща. Застудився, захворів на пневмонію. Помер.

Жовтий капелюх: логічний позитив

Хоч Берману і не щастило у житті, але він не втратив найважливішу рису – людяність. Він, як міг, піклувався про Сью та Джонсі, був «сторожовим псом, що захищав двох молодих художниць», підтримує їх у важку хвилину. Мріє про кращі часи, коли напише шедевр і разом з дівчатами переїде в краще місце. Небайдужий, співчутливий, гуманний. Здатний на справжнє добро і любов до ближнього. Здатний на самопожертву: не думаючи про те, що може під дощем сам захворіти, Берман створив шедевр людяності та чуйності. Він врятував життя Джонсі. Він здійснив подвиг.

Чорний капелюх: критика

«Капосний дідок», невдаха, нічого не робить, щоб створити шедевр, а тільки говорить про нього, усе життя чекає на музу. П`є забагато джину і від нього тхне ялівцевими ягодами. У нього негарна зовнішність. Неохайний, його житло швидше нагадує лігвище. Сью про нього говорить: «Гидкий старий базікало».

Червоний капелюх: почуття та інтуїція

Берман спочатку викликає негативні емоції, можливо, навіть почуття відрази. Неприємно мати справу із людиною, яка забагато п`є, забагато говорить всього непотрібного та забагато витрачає часу даремно. Але в кінці твору ставлення до Бермана змінюється. Він не просто намалював листок, він створив шедевр  людяності. Листок був намальований настільки майстерно, що Джонсі навіть не помітила, що він був несправжній. Берман викликає захоплення.

Зелений капелюх: креативність

Чому О.Генрі зобразив у фіналі новели смерть Бермана? Краще б він залишився жити, заробив трохи грошей та виїхав разом із дівчатами в краще місце. Чому Берман нікому не розказав про свій намір намалювати листок? Можливо, хтось йому допоміг би в цьому, забезпечив би тепло та гарячу їжу після створення шедевру, вчасно надав би допомогу І Берман не помер би, а подолав би хворобу.

Синій капелюх: управління процесом

Скласти сенкан

 Берман

гуманний, добрий

піклується,  створює,  ризикує

Жертвує своїм життям заради Джонсі

Герой

Скласти діаманту

Берман

буркотливий, лінивий

позує,  п`є,  деградує

старий невдаха, вірить в одужання

підтримує, малює, жертвує

турботливий, чуйний

Мойсей

-  Повернемося до проблемного запитання. Хто такий Мойсей?

Демонстрація скульптури Мікеланджело «Мойсей»

Повідомлення учня-історика.

Мойсей – біблійна особа, вождь і законодавець народу єврейського, пророк . Він вивів народ ізраїльський до землі обітованої, але сам так її і не побачив. Довго тривав такийісторичний перехід. На цей народ неодноразово чатувала смерть (не тільки фізична, але й психологічна – зневіра).  І кожен раз Мойсей рятував народ і від голоду, і від зневіри. Він жертвував собою заради свого народу. І ті, хто дійшов, здобули свободу, вільне життя!

- Чи випадково автор порівнює Бермана з Мойсеєм? (Мойсей урятував свій народ, а Берман ціною свого життя урятував Джонсі)

Слово вчителя

Чи могла б новела О. Генрі закінчитися щасливо? Можливо. Як чудово, коли ніхто не хворіє. Тим більше, бідні люди, у яких немає грошей на дороге лікування.  Тому варто згадати про здоровий спосіб життя, загартовування організму.

Існує така притча. У Стародавньому Римі в холодний день теп­ло одягнений юнак зустрів старого воїна. На воїні була лише натільна пов'язка.

Як ти, старий, не змерз у такий холод? — запитав юнак.

Але ж ти не закриваєш обличчя? — відповів воїн.

Та це ж лице, воно звикло! — здивувався юнак.

То уяви собі, що я — весь обличчя, — відповів старий воїн. Обличчя звикає до холоду, до змін температури. Так має звикнути і все тіло. Потрібне тренування.

 Кожен повинен починати з себе. Після консультації з лікарем, отриманих від нього рекомендацій можна загартовуватися і тим самим зміцнювати імунітет. Особисто я роблю зарядку, бігаю на стадіоні кроси, а взимку займаюся лижною підготовкою. Крім того, на Водохреща купаюся в ополонці та бігаю взимку босоніж.  Тоді і почуваєшся здоровим і до аптеки не потрібно ходити. А зараз послухаємо наших знавців  із загартовування.

C:\Users\anykey\Desktop\DSCF2066.JPG

Захист проекту учнями «Загартовування організму».

V.  Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.    

         Прослуховування та перегляд відео кліпу «Останній листок» Світлани Копилової.  (За мотивом новели О.Генрі «Останній листок»)

Бесіда.

- Чи вдалося авторці пісні Світлані Копиловій передати головну думку твору?

  Бесіда                        

- Пригадайте приклади самопожертви у творах зарубіжної літератури.

                                          Прометей, Герда, Том Сойєр

- Чи доводилося вам заради своїх рідних, друзів відмовити собі у чомусь на їхню користь? Чи доводилося вам заради них чим-небудь жертвувати?

    VІ.  Домашнє завдання

- В античній літературі плющ символізує безсмертя і буяння життя. 

Намалюйте останній листок плюща для Джонсі. Якого кольору буде ваш листок? На листочку напишіть свої думки про те, як потрібно жити на землі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ткач Ірина Валеріївна
    Корисна розробка. Скористаюся у роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Григораш Олена Вікторівна
    Неординарний підхід до розкриття образу Бермана.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
7 березня 2018
Переглядів
9158
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку