22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 7 класу на тему : " Проблема взаємин між батьками й дітьми (За оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Символічність назви "

Про матеріал
Проблема взаємин між батьками й дітьми (За оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Символічність назви оповідання" Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Обладнання:Зарубіжна література: підруч.для 7 – го кл/ Євгенія Волощук, Олена Слободянюк.- Київ: Генеза, 2015. – 272 с., картки, кадри з кінофільму, словники для дітей.
Перегляд файлу

1

 

Відкритий урок

 

Вчитель – Ревенко Г. А

Зарубіжна література

7 клас

Тема: Проблема взаємин між батьками й дітьми  (За оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Символічність назви оповідання

Очікувальні результати: Ознайомити з основними фактами життя і творчості Джеймса Олдріджа; розвивати вміння аналізу художнього твору, вирізняти кульмінаційні моменти сюжету, їхнє значення для розкриття образів персонажів; вчити аналізувати образи персонажів: їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами; вчити знаходити у оповіданні символи, виявляти їх прихований зміст, множинність тлумачення; навчати висловлювати власне ставлення до порушених у оповіданні проблем, актуальність проблематики для сьогодення; виховувати почуття любові до батьків, прагнення порозумітися з ними на основі народних традицій

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання:Зарубіжна література: підруч.для 7 – го кл/ Євгенія Волощук, Олена Слободянюк.- Київ: Генеза, 2015. – 272 с., картки, презентація, кадри з кінофільму, словники для дітей.

 

Зміст уроку

  1. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми, мети уроку.

  «З родини йде життя людини» - говорить народна мудрість. І це справді так. Як із струмочка починається ріка, так і життя починається з сім′ї. Корені кожного з нас закладені у батьківській оселі. Куди б нас доля не закинула, неодмінно у спогадах повертаємось до батьківської хати. Ми шукаємо у батьківській хаті тепла, затишку і порозуміння.

 Але чому так часто виникає непорозуміння між дорослими і дітьми? Як побудувати здорові родинні стосунки?  Як допомогти людям, переобтяженим нескінченними турботами, усвідомити важливість психологічного комфорту в сім′ї? Як зробити так, щоб сімейні стосунки мали міцне коріння?   Тож сьогодні ми будемо разом з героями оповідання англійського прозаїка Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» вчитися  будувати міцні родинні стосунки.

 

Запишіть, будь ласка, тему нашого уроку. (На дошці).

  1. Учитель. Коротко про письменника.

    Англійський письменник Джеймс Олдрідж створював книжки про сильних духом людей мужніх професій — пілотів, спортсменів і вояків. Він і сам був схожий на них: майстерно керував літаком, пірнав з аквалангом, володів зброєю. Сучасники згадують, що в характері письменника поєдналися мужність і ніжність: у нього було обличчя мрійника й статура боксера. Зовнішня сила й внутрішня делікатність притаманні й героям Дж. Олдріджа. Вони розуміли, що в складних життєвих ситуаціях головне — не перемога, а її ціна, особливо останнього кроку.

   Джеймс Олдрідж народився у Австралії. Батьки Джеймса були родом із Великої Британії і намагалися зберегти звичаї своєї батьківщини в Австралії. Батько працював редактором місцевої газети і своїми статтями й промовами пристрасно боровся за моральність співгромадян. Мати на згадку про батьківщину створила чудовий квітник із троянд, а своїх п’ятьох дітей батьки виховували в повазі до навчання й праці. У родині багато читали, цінували красу справжніх почуттів. 1938 р., після закінчення Мельбурнського комерційного коледжу, юнак поїхав продовжувати навчання в Англію, де вступив до одного з найпрестижніших університетів світу — Оксфорду. Потім закінчив курси для пілотів, займався журналістською діяльністю в лондонських газетах.

   Під час Другої світової війни письменник працював військовим кореспондентом. Воєнні події спостерігав у Греції, Іспанії, Італії, Єгипті. Боротьба з фашизмом визначила теми його творів, які з’явилися в цей час, — романи «Справа честі» (1942), «Морський орел» (1944), «Дипломат» (1949). З горнила війни Дж. Олдрідж вийшов справжнім письменником, який майстерно володів напруженим сюжетом, глибоким баченням людських стосунків і характерів. У своїх творах він шукав вирішення проблем сучасного суспільства, звертаючись до історичного або міфологічного минулого.

   Спогади дитинства письменник утілив у творах про австралійську природу, дитячі пригоди, учасниками яких нерідко ставали тварини, зокрема коні. Ці благородні тварини є героями творів «Дивовижний монголець» (1974), «Їзда на диких поні» (1976), «Розбите сідло» (1982). У 1950-х роках письменник побував у Криму й на Кавказі. Враження від морських подорожей Дж. Олдрідж відобразив в оповіданнях, серед яких один із найвідоміших творів письменника — «Останній дюйм»(1957), а також його продовження — «Клітка для акули» (1957). Він був одним з керівників міжнародної організації «Письменники за мир». За що 1972 року отримав Золоту медаль Всесвітньої ради миру. 1986 року за роман  «Правдива історія Плюваки Мак - Фі» він отримав нагороду Приз від однієї з найвідомішої британської газети «Гардіан».

   Письменник неодноразово бував в Україні, у м. Києві, зустрічався з читачами,давав інтерв’ю, одне з них було надруковане під назвою «І в мені частка України». Джеймс Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань». Оповідання «Останній дюйм» було перекладено українською В. Гнатовським одразу після його публікації англійською мово

 

«Останній дюйм». Історія створення

Наприкінці 1950-х років Дж. Олдріджі з дружиною й синами відпочивав на Чорноморському узбережжі Кавказу. Разом із синами-підлітками письменник багато часу проводив біля моря.

   Їхніми улюбленими заняттями були підводне полювання й підводна зйомка. У ці роки Дж. Олдрідж написав посібник «Підводне полювання», де детально ознайомив читачів із життям підводного світу й секретами полювання. Враження від Чорного моря й спогади про Червоне море, зокрема Акулячу бухту, знайшли відтворення в оповіданні «Останній дюйм».

 

  1. Повторення відомостей з теорії літератури. Робота з картками.

Давайте пригадаємо вивчене з теорії літератури.

На кожній парті є комплект (на двох) карток у конверті. Ви маєте знайти та скласти відповідники до теоретичних понять.

 

ОПОВІДАННЯ

 

 

НЕВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР,У ЯКОМУ ЗАЗВИЧАЙ ОПИСАНО ОДИН ЕПІЗОД ІЗ ЖИТТЯ ГЕРОЯ

ПОВІСТЬ

ПРОЗОВИЙ ТВІР, ЗА ОБСЯГОМ БІЛЬШИЙ, НІЖ ОПОВІДАННЯ, В ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО НИЗКУ ПОДІЙ ІЗ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТА ДЕТАЛЬНО ЗМАЛЬОВАНО ПОВ’ЯЗАНИХ З НИМ ДРУГОРЯДНИХ ПЕРСОНАЖІВ

РОМАН

 

 

ВЕЛИКИЙ ЗА ОБСЯГОМ ПРОЗОВИЙ ТВІР, У ЯКОМУ ЗОБРАЖЕНО ЗНАЧНУ ЧАСТИНУ ЖИТТЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ АБО ЙОГО ДОЛЮ В ЦІЛОМУ

ХУДОЖНЯ

ДЕТАЛЬ

 

ВИРАЗНА ПОДРОБИЦЯ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ, ЯКА МІСТИТЬ ВАЖЛИВУ ІНФОРМАЦІЮ І МАЄ САМОСТІЙНЕ ЗНАЧЕННЯ

СИМВОЛ

 

 

ОБРАЗ, ЯКОМУ ПРИТАМАННІ ІНАКОМОВНА БАГАТОЗНАЧНІСТЬ І ГЛИБИНА УЗАГАЛЬНЕННЯ. У ЛІТЕРАТУРНОМУ ТВОРІ СИМВОЛОМ МОЖЕ БУТИ ГЕРОЙ, КАРТИНА ПРИРОДИ, ПРЕДМЕТ І НАВІТЬ ХУДОЖНЯ ДЕТАЛЬ

 

 

  1.  Словникова робота. У кожного з дітей на парті є словник.

Діти, у кожного з вас є словник, яким ви можете скористатись при необхідності.

Словник

Тример –пристрій для регулювання польоту літака.

П′ядь – міра довжини, що дорівнює відстані між кінцями розтягнутих великого і вказівного пальців.

Дюйм – англійська міра довжини (2,5 см).

Миля (морська) – міра довжини (1652 м).

Хамсин – сильний гарячий вітер.

Стартер – пристрій для запуску автомобільних, авіаційних двигунів.

Піке - зниження літака з великою швидкістю під кутом понад 30 градусів до земної поверхні.

Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48см.

Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.

Акваланг - апарат індивідуального користування для дихання людини під водою, що складається з балонів із стисненим повітрям і дихального пристрою.

  1. Робота над текстом. Складання плану. Робота з картками.

Давайте пригадаємо сюжет оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» та складемо його план .  У кожного з дітей на парті є  план зі зміненим порядком. Діти мають визначити правильну послідовність дій в оповіданні, позначивши олівцем правильне розташування пунктів плану.

План

1.Сім′я Деві.

2.Політ на острів.

3.В Акулячій бухті.

4.Зйомки акул.

5.Поранений Бен.

6.Літак піднімається у небо.

7.Деві намагається посадити літак.

8. Останній дюйм.

9. У лікарні.

 

 

 

 

  1. Бесіда за питаннями. Робота з текстом.
  • Як автор описує сімейні стосунки у родині Бена?Як ставляться до Деві батьки? (ст..118)(  Хлопчик ріс самостійно, розумів, що батьки ним не цікавляться, їм до нього байдуже))
  • У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміли один одного,були байдужими один до одного.)
  • З якими труднощами стикнувся Бен у своєму професійному й сімейному житті?
  • Що спонукало героя підзаробити підводною зйомкою?(Він лишився без роботи, а за цю зйомку телекомпанія пообіцяла три тисячі доларів, хоч така робота була йому не до вподоби, але це був заробіток)
  • Як ви гадаєте, чому він узяв із собою сина?(Мати їх покинула,син не можна було лишати одного)
  • Як ставиться батько до Деві під час польоту? (Роздратовано, різко, неуважно, він пожалкував, що взяв з собою сина, бо той дратував його своєю невпевненою поведінкою ,і він наказував йому не плакати різким, роздратованим голосом).
  • Як Бен говорив з Деві? Відповідь підтвердіть цитатами з  тексту. ( Бена дратував зляканий вид хлопчика. Він не міг цьому зарадити, не знав, як з ним поводитися. «Він знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє розмовляти з сином», «…закричав батько» ).
  • Як почуває себе Деві під час польоту? ( Він мав нещасний вигляд, трохи боявся невідомих для нього поштовхів літака, «опустив голову і тихенько заплакав»)

Отже, зробимо висновок. Як розвиваються стосунки батька і сина на цьому етапі? (На цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо  глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння)

  • Як ви гадаєте, який образ на даному етапі у творі може символізувати такі стосунки? ( перегляньте ст. 119, пустеля, мертва пустеля)

 Таким чином, уже з перших сторінок новели Джеймс Олдрідж загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей.

  • Батько і син поряд. Чого навчає Бен сина під час польоту?(Бен навчає Деві вести літак на посадку).
  • І Ось герої в бухті.У  чому  виявляється відсутність звички турбуватись про сина?( не взяв для нього води,  не  нагадав, щоб  Деві  взяв  собі  щось  для  розваги, він шкодує, що Деві не захопив із собою вудочки,і при цьому шкодує, що не нагадав про це хлопцеві, він лише наказує, дає розпорядження закопати мішок з продуктами у мокрий пісок, змочити пісок морською водою, подавати інструменти. ін )
  • Чого Деві боявся на узбережжі? Що в його поведінці дратувало батька?(Батько мав перебувати під водою 20 хвилин і Деві боявся залишитись один на узбережжі,тому що ніхто не знав про їхнє перебування на узбережжі, це дратувало батька, але батько намагається його заспокоїти, хоч і грубувато: «Ти не бійся, нічого з тобою не станеться!»)
  • Як ставиться Деві до наказів батька? (він сумлінно їх виконує)
  • Чи переживає Деві за батька, коли той занурюється у воду?(Так, він переживає, що зривається вітер,він дуже уважний до всього, що відбувається)
  • Чому акула поранила Бена? (Йог руки і груди, через неуважність, були вимазані кров′ю від кінського м′яса)
  • Чи переживає Бен за сина у момент поранення? (ст. 122). Так , йому страшно було подумати, що після його смерті Бен залишиться тут сам. Це було гірше, ніж його власне становище. Він розумів, що сина тут не скоро знайдуть, якщо взагалі знайдуть)
  • Як поводить себе Деві, коли батька поранили акули? (вислуховує і виконує з мужністю усі його накази, перев′язує руки, перебинтовує їх, витягує з акваланга, тобто поводить себе, як дорослий самостійний чоловік, не жаліється, що йому тяжко)
  • Що було у той момент єдиною надією на порятунок? (Літак, який повинен був вести Деві)
  • Як поводить себе Бен, коли розуміє, що на сина лягає вся відповідальність за їх повернення і літак повинен підняти у повітря Деві?(він хоче примусити сина самостійно думати, упевнено робити те, що він повинен зробити. Хотів підбадьорити його, але в нього це не виходило, він боявся його налякати, переживає за сина, а в літаку його голос стає лагідним)
  • Що думає Деві про батька і матір у польоті? (Він подумав, що ніколи не зможе плакати. У нього на все життя висохли сльози. Тільки раз за свої 10 років він похвалився, що його батько – льотчик. Але він пам′ятав усе, що батько розповідав про цей літак. Що він вже не боїться батька, віне хоче, щоб не помирав батько, не хоче, щоб помирала мати, він у руслі цих подій став дорослим) ст. 126
  • Чи впорався зі страхом на останньому дюймі Бен?  Ст. 128(Бен втратив самовладання, його огорнув страх, ним оволоділа смерть, і він не міг більше ні говорити, ні кричати, ні плакати, він навіть не міг викрикнути: «Пора!»)

 

  1. Робота з ілюстраціями у підручнику.(ст..130)

Розгляньте кадри з кінофільму «Останній дюйм» і встановіть у послідовному порядку, яким  епізодам оповідання  вони відповідають. Зачитайте ці епізоди.

  1.          Підсумкова бесіда по оповіданню.
  • Тож давайте визначимо, які ключові події розкривають проблему батьків і дітей у оповіданні «Останній дюйм»

 

1.Політ Бена і Деві до бухти.

2.поведінка героїв при пораненні Бена.

3.Політ та приземлення.

4.Лікарня: подолання «останнього дюйму, у взаємовідносинах між батьком і сином.

 

  • Як екстремальна ситуація допомагає змінити взаємини батька і сина? (Почнемо з Бена). Що зрозумів Бен?

    Бен переосмислює своє ставлення до сина, він зрозумів, що син – це найдорожче, що він має. Бен стає справжнім батьком – турботливим, люблячим, співчутливим.

  • Прокоментуйте слова Бена: «Ніколи не знаєш, на що ти здатний, доки не спробуєш».

   На плечі Деві лягає справа дорослої людини, яку він з честю виконав. Він зрозумів, що батько любить його.

  • Скажіть, сильним Деві зробили обставини, чи батько просто не знав характеру свого сина?

 

  • Діти, які поради ви можете дати Бену, щоб його стосунки з сином покращувались?

Поради Бену:

  1. Більше приділяти уваги сину

2. Стати другом і наставником

        3. Відкрито проявляти свою любов

  1. Поважати особистість сина
  2. Співпереживати і радощі і прикрощі сина
  3. Приймати сина таким, яким він є
  • Що можете порадити Деві, аби порозумітися з батьком?

Поради Деві:

  1. По мірі можливості зрозуміти проблеми батька.
  2. Допомагати йому.
  3. Не звинувачувати.
  4. Прислухатися до порад батька.
  5. Підтримувати у життєвих випробуваннях.

 

  1. Робота над кадром з фільму.

Діти, уважно перегляньте кадр із фільму «Останній дюйм» .

  • Скажіть, чи видно з кадру, що батько і син порозумілися. Які деталі про це говорять?(Син ступає слід в слід за батьком, обходить його, допомагає одягнути куртку, говорить, що хоче літати, як і батько)
  • Знайдіть цей уривок у підручнику та зачитайте його.(ст.. 129)
  1. Слово вчителя. Теорія літератури.

 

 Оповідання Дж. Олдріджа містить усі ознаки пригодницького твору. Тут є і надзвичайні обставини, і стрімкий розвиток сюжету, й екзотична природа.Проте найбільше автор приділяє увагу не захопливим пригодам, а змінам у душі героїв. Це визначає психологізм твору, який можна назвати не тільки пригодницьким, а й психологічним оповіданням. У кожному новому епізоді головними персонажами поперемінно стають то батько, то син. Це дає змогуавторові зазирнути у внутрішній світ обох героїв і показати ситуацію з різних поглядів. На початку твору поміж батьком і сином існує стіна непорозуміння,вони не вміють навіть спокійно розмовляти — батько повчає й гримає, а хлопчик боїться й плаче. Усе змінило поранення батька, адже від Деві залежала їхня подальша доля. Передчуваючи велику біду, батько по-іншому починає дивитися на сина, і, хоча він ще не знаходить потрібних слів, зближення відбулося. Бен думає про те, щоб тільки не налякати сина, спонукати його діяти й думати самостійно. А Деві своїми діями доводить, що в нього є характер, сила й мужніс

 

  1. Підсумок.

Скажіть, як ви гадаєте, чому оповідання має назву «Останній дюйм»? чи є ця назва символічною?

    ( У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить.  Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» ).

 

Вчитель. Бен і Деві ціною надзвичайних випробувань знайшли шлях  до серця один одного. Цим шляхом вони намагатимуться йти в подальшому своєму житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм».

  • Не допускайте конфліктних моментів в стосунках з батьками.
  •  Будьте уважними, терплячими один до одного.
  • Намагайтеся вникати в проблеми рідних та близьких людей.
  • Краще не «зводити останніх дюймів», ніж потім їх  долати.

 

  • «Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо». Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

 

 

  1.   Робота «РОДИННЕ ДЕРЕВО». Група з чотирьох учнів.

Діти, я гадаю, що ви розумієте, що міцні стосунки у родині можна побудувати не тільки в екстремальній ситуації.

 

В українській міфології дуб, посаджений батьком у дворі, символізував міцний рід. Коли у подружжя народжувався син, у землю кидали два жолуді, коли народжувалась дівчинка – калинові зерня. У вас на партах є комплект листя. Виберіть,будь ласка, 3 -5 листочки з тими характеристиками, які найнеобхідніші в сімейних стосунках, на вашу думку. Коли будете , підходьте до дошки та приклеюйте свої листочки. Пояснюйте свій вибір починаючи з фрази «Ми вважаємо найважливішим….тому, що ». Ось ми й висадили дуб міцної української родини.

 

 Прокоментувати результати роботи учнів по групах.

 

  1.          Оцінювання учнів.

 

  1.           Домашнє завдання.

Творче завдання. 1. Напишіть твір-роздум про стосунки дітей і батьків на тему «Крок назустріч».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку