Тема уроку: Образ Мцирі - символ прагнення до свободи, життєлюбства, патріотизму (за поемою М. Лермонтова «Мцирі»).
Мета: показати єдність душі героя зі світом природи, його прагнення до свободи і волі; розвивати культуру зв'язного мовлення; вчити критично мислити; виховувати почуття любові до Батьківщини, патріотизму.
Обладнання: портрети М. Лєрмонтова, репродукції картин Ф. Васильєва, О. Ренуара, М. Ге. Гори. Віко, ілюстрації до твору, музичні твори Р. Вагнера, А. Шонберга, К. Орфа, проектор на екран для демонстрації мультимедійних слайдів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Звучить музика А. Шонберга
У всіх одна святиня
Куди не глянь, де не спитай
Рідніша їм своя пустиня
Аніж земний в чужині рай
Нема без кореня рослини
А нас, людей, без батьківщини
Звучить увертюра Р.Вагнера до опери «Тангейзер». На тлі тихого звучання музики учні читають уривки з твору «Одна Батьківщина і більше не буває...»
Уривки твору
... немає життя без Батьківщини, бо Батьківщина - це доля, яка випадає раз на віку, бо Батьківщина - це мати,яку не вибирають, як і долю...
... в ній твоє коріння, радість і смуток, волелюбний дух, твій рід. Лише камінь росте без коріння. А в кожної людини є своє корені:це рідна земля, батьки...
Бесіда
Що має відчувати людина, яка їх утратила?
Сутність «свободи по-справжньому може оцінити та людина, яка пізнала горе й біль принижень, перебуваючи в рабстві. Давайте побудуємо ланцюжок асоціацій до слова
Свобода => воля => Батьківщина=> рідний дім=>
II. Презентація теми, мети, завдань, епіграфу уроку супроводжуються показом слайдів
Тема:Образ Мцирі - символ
прагнення до свободи,
життєлюбства, патріотизму
Мета: показати єдність душі героя зі світом природи, його прагнення до свободи і волі; розкрити значення монологу; розвивати культуру зв'язного мовлення; вчити критично мислити; виховувати почуття любові до Батьківщини, патріотизму. Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та навичок. Форми організації навчання: групові.
Завдання уроку :
Епіграф до |
уроку: |
|
«... |
Напрасно грудь |
полна желаньем и тоской...» |
|
|
М. Лермонтов «Мцирі» |
Як ви розумієте зміст епіграфа? А хто підібрав би інший? Чому?
Словникова робота:
Відомості з теорії літератури
III. Сприймання та усвідомлення матеріалу.
На попередньому уроці ми залишили нашого героя в ту мить, коли його серце прагнуло вирватись на волю, щоб побувати на Батьківщині. Ви уважно стежили за діями Мцирі, намагаючись зрозуміти його тривогу, прагнення до свободи.
Робота у дослідницьких групах.(Учні діляться на групи. Завдання даються для кожної групи)
Групові форми дослідження проблеми: «Єдність душі героя зі світом природи, його прагнення до свободи і волі».
Герой хотів пізнати для волі чи для тюрми народженні люди, чи прекрасна земля? З надією потрапити до рідного краю, на Батьківщину він втікає з монастиря, який вважав тюрмою.
1 група
Прагнення героя до свободи
Та допомога од людей
Я не бажав, для їх очей
Я був чужий...
(коментування рядків)
Висновок: Душа Мцирі прагнула боротьби, виру почуттів, людського щастя.
Захист опорної схеми «Прагнення до свободи»
2 група
Шлях юнака на Батьківщину
передсмертний час?
Висновок: Надія повернутись на Батьківщину нездійсненна, і Мцирі просить перед смертю винести його в сад. Це його остання надія побачити рідний Кавказ.
Захист опорної схеми
Шлях на батьківщину
«Про рідний край співає він
І з тим навіки я засну…»
З група
Природа для Мцирі
Висновок: Описи природи показують внутрішній світ героя, духовну єдність його з гордою, вільною природою, чутливість у сприйманні життя навколишнього світу.
Звучить музика. На тлі тихого звучання музики учні читають фрагменти з «Листа до героя».
Фрагмент з «Листа до героя»
Привіт, дорогий Мцирі!
Пише тобі Андрушко Юрій, учень 7-А класу. Мені дуже сподобалась твоя мужність, сміливість, відчайдушність. Я б, напевно, розгубився такій ситуації, а ти боровся за свою волю до кінця. Ти не впав у відчай, відкрив перед смертю душу ченцю. Ти молодець. Та все ж не такої тяжкої долі бажав я тобі. Мені дуже імпонує твій образ. І якщо мені пришилося б вибрати собі друга серед літературних героїв, то саме ти став би для мене справжнім товаришем. Адже така людина як ти ніколи не зрадить, не залишить у скруті. Мені є багато чому повчитись у тебе. Та й тобі, я думаю, було б цікаво зі мною.
До побачення, мій друже.
Написання сенканів
Мцирі
Юний, сумний, безсилий
Бореться, страждає
Прагне повернутися на Батьківщину
Волелюбний
Складання реклами за твором
Герой страждає і «радіє», мріє повернутися на Батьківщину. Але надія нездійсненна... Чи втамує цей біль герой, чи зможе скоритися долі? Читайте поему М. Лєрмонтова «Мцирі» і дізнаєтесь яким був цей
герой.
«Мікрофон»
Що відчували ви, коли читали твір? (поділіться враженнями один з одним і спробуйте висловити «фразами»)
IV. Підведення підсумків уроку
В. Г. Бєлінський про «Мцирі» писав: «Можна без перебільшень сказати, що поет брав кольори веселки, промені в сонця, стукіт у громів, шум у вітрів, - що вся природа сама несла і дарувала йому матеріал, коли він писав поему.
То чи можемо ми стверджувати, що образ Мцирі є символом прагнення до свободи, життєлюбства, патріотизму? Чому? Доведіть.
Звучить музика.
Є щось святе в словах: мій рідний край. Для мене - це матусі пісня ніжна. І рідний сад від квіту білосніжний.
V. Домашнє завдання
І-ІІ р.
ІІІ-ІУ р.