Мета: ознайомити учнів із біографією Сервантеса, поняттям «пародія», історією створення роману про Дон Кіхота, виявити відмінності між твором Сервантеса і лицарськими романами; розвивати вміння конспектувати лекцію, навички порівняльного аналізу; розширювати культурний світогляд, прищеплювати інтерес до творчості Сервантеса. Проаналізувати з учнями образ Дон Кіхота, допомогти зрозуміти його суперечливість; розвивати навички аналізу образної системи твору, творчого переказу, роботи в парі, розвивати усне мовлення; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: таблиця «Порівняльна характеристика лицарських романів і роману М. де Сервантеса "Дон Кіхот"»). Аудіозапис музики Л. Мінкуса до балету «Дон Кіхот», ілюстрації до роману Г. Доре та С. Бродського.
ТЕМА: Життєвий шлях М. де Сервантеса. Історія створення роману Дон Кіхот». Пародійний характер твору. Образ головного героя роману. Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості
Мета: ознайомити учнів із біографією Сервантеса, поняттям «пародія», історією створення роману про Дон Кіхота, виявити відмінності між твором Сервантеса і лицарськими романами; розвивати вміння конспектувати лекцію, навички порівняльного аналізу; розширювати культурний світогляд, прищеплювати інтерес до творчості Сервантеса. Проаналізувати з учнями образ Дон Кіхота, допомогти зрозуміти його суперечливість; розвивати навички аналізу образної системи твору, творчого переказу, роботи в парі, розвивати усне мовлення; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: таблиця «Порівняльна характеристика лицарських романів і роману М. де Сервантеса "Дон Кіхот"»). Аудіозапис музики Л. Мінкуса до балету «Дон Кіхот», ілюстрації до роману Г. Доре та С. Бродського.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель ознайомлює клас із результатами оцінювання рецензій, коментує типові помилки, зачитує найбільш вдалі твори.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
✵ Бесіда
1. Що вам було відомо про Дон Кіхота до першого знайомства з розділами роману М. де Сервантеса?
2. Кого зазвичай називають донкіхотами? Що означає поняття «донкіхотство»?
3. Які асоціації у вас викликає слово лицарі
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
✵ Слово вчителя
Мало хто з наших сучасників читав лицарські романи. Мода на них минула багато століть тому. Проте й донині живуть великий інтерес і любов до книги, що її автор замислював як пародію на лицарські романи,— роману «Дон Кіхот». Головний герой твору та його вірний зброєносець Санчо Панса стали вічними образами літератури.
На цьому та наступних уроках проаналізуємо вибрані розділи роману, близько познайомимося з його героями.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
✵ Слово вчителя
(Текст виступу вчителя див. на сайті interactive.ranok.com.ua)
Учні заповнюють таблицю «Іспанське Відродження».
ІСПАНСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ
Умови виникнення |
|
Нас виникнення |
|
Представники |
|
ПЛАН ВИСТУПУ ВЧИТЕЛЯ
1. Умови виникнення іспанського Відродження.
2. Представники іспанського Відродження.
3. Жанри іспанської літератури доби Ренесансу.
4. Життя М. де Сервантеса.
Учитель перевіряє таблиці 3—4 учнів.
✵ Повідомлення учнів
(Тексти повідомлень «Історія створення роману "Дон Кіхот"» та «Цікаві факти про роман М. де Сервантеса» див. на сайті interactive.ranok.com.ua)
✵ Робота з таблицею (в парах)
Ознайомтеся з таблицею «Порівняльна характеристика лицарських романів і роману М. де Сервантеса "Дон Кіхот"». Знайдіть у тексті роману Сервантеса приклади, що ілюструють тези таблиці.
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЛИЦАРСЬКИХ РОМАНІВ І РОМАНУ М. ДЕ СЕРВАНТЕСА «ДОН КІХОТ»
Лицарські романи |
Роман «Дон Кіхот» |
Зображений світ і герої є умовними. Проза життя відсутня |
Умовні ситуації лицарського роману перенесено в реальні обставини Іспанії початку XVII ст. Описи життя іспанської провінції є реалістичними, наповнені побутовими подробицями |
Багато казкових ознак: фантастичних персонажів, чародійства |
Казкових ознак немає. Усі неймовірні ситуації та випадки мають реальне пояснення |
Головний герой — лицар, що здійснює подвиги в ім'я Прекрасної Дами. Зазвичай він молодий, гарний собою, сміливий, чемний |
Головний герой — зубожілий гідальго, який животіє в злиднях. Він немолодий і негарний на вигляд |
Герой творить добро: бореться з чудовиськами, руйнує підступи злих чарівників, допомагає скривдженим |
Намагаючись творити добро, герой незмінно потрапляє в халепу сам і приносить неприємності навколишнім |
3—4 пари учнів представляють результати роботи. Клас доповнює їхні відповіді.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
✵ Бесіда
✵ Творчий переказ тексту з елементами інсценізації
Розкажіть, як Дон Кіхота посвятили в лицарі:
а) від імені корчмаря;
б) від імені самого Дон Кіхота.
✵ Продовження бесіди
✵ Робота з обладнанням
1. Яким Дон Кіхот зображений на ілюстраціях Г. Доре? Яким — на малюнках С. Бродського?
2. Як ви вважаєте, кому з митців удалося точніше втілити образ героя та передати дух роману? Аргументуйте свій вибір.
3. Як ви гадаєте, чому ілюстрації саме цих художників вважають неперевершеними? У чому полягає майстерність Доре та Бродського?
✵ Виконання завдання (робота в парах)
Використовуючи дібраний вдома цитатний матеріал та результати обговорення образу героя в класі, складіть письмову характеристику Дон Кіхота. Визначте основні позитивні й негативні риси характеру героя.
Пара учнів представляв виконану роботу. Клас доповнює характеристику.
✵ Постановка проблемних питань
1. Як ви вважаєте, Сервантес висміяв у романі лицарські ідеали взагалі чи лише недоцільність учинків Дон Кіхота?
Пояснення вчителя. Сервантес висміяв відірвані від життя ідеали, їхню несумісність із реальністю. Саме тому він обирає їхнім носієм людину хоч і благородну, але мозок якої «до решти висох». Як стверджував російський письменник Д. Мережковський, за моральним розвитком Дон Кіхот стоїть набагато вище від навколишніх, а в інтелектуальному перебуває на середньому рівні. Він має добре серце, але мертві, застарілі ідеали не можуть вказати йому шляху та мети в житті. Таким чином, коріння зла — не в самому героєві, а в тому, що полонило його розум.
2. Як ви вважаєте, чи мала подорож Дон Кіхота якусь перспективу? Чому?
3. Чи змінилося під час мандрів ставлення відважного лицаря до своїх учинків і до світу, в якому він живе? Обґрунтуйте свою відповідь.
4. Російський письменник І. Тургенєв писав: «Дон Кіхот переймався відданістю ідеалам, заради яких він ладен зазнати всіх злигоднів, пожертвувати власним життям». Чи згодні ви з цим висловлюванням? Свою думку обґрунтуйте.
✵ Робота з епіграфом
1. Як характеризує образ героя М. де Сервантеса сучасна українська поетеса Л. Костенко?
2. Як ви гадаєте, чому рядки з вірша поетеси «Балада моїх ночей» стали епіграфом до уроку?
3. Чи збігаються ваші уявлення про героя зі сприйняттям його Л. Костенко? Дайте розгорнуту відповідь.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати цитатний матеріал про подвиги Дон Кіхота.
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про історію створення роману «Дон Кіхот», цікаві факти про роман М. де Сервантеса.