28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу на тему: "Михайло Опанасович Булгаков (1891-1940) «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова"

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу на тему: "Михайло Опанасович Булгаков (1891-1940) «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова"
Перегляд файлу

1

 

УРОК №54

9 КЛАС

Тема: Михайло Опанасович Булгаков (1891-1940) «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і влада, трагедія митця

Мета: познайомити учнів із біографією М. О. Булгакова, її українськими сторінками, простежити особливості стосунків письменника та влади, проаналізувати сюжет і оповідну систему твору; розвивати аналітичне та критичне мислення, прищеплювати інтерес до особистості та творчості Булгакова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет М. Булгакова, відео про історію створення СРСР, відео про життя і творчість М. Булгакова.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

1. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової) в) Франко-Пруської.

2. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

3. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

4. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

5. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

6. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

1. Як автор зобразив у творі тогочасне життя Німеччини?

2. Як у творі розкривається тема дружби?

3. Яка роль Патриції Гольман у житті трьох товаришів?

4 Розкрийте тему війни в романі.

5. Розкрийте тему кохання в романі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя: Творчість великого митця російської літератури Михайла Булгакова дуже цікава і різноманітна. За своєю сутністю він був ліриком, але життя змусило його стати сатириком. Саме сатира допомагала йому маскувати зображення тогочасних вад суспільства. Він не міг змиритися з насильством, зі знищенням інтелігенції. Головною проблемою своєї країни він вважав відсутність культури і темноту. Він кидався у бік на захист „розумного, доброго, вічного”, що було створено кращими людьми Росії.

Все це спонукало його до творчості, настільки багатогранної, що твори Булгакова й нині сприймаються і розуміються по-різному.

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя: Розгорніть зошити і запишіть дату, класна робота і тему уроку.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя: Повість М. Булгакова «Собаче серце» – це своєрідний відгук на культурно-соціальну ситуацію в радянській Росії 1920-х років. У творі висвітлено політичні та соціальні проблеми тогочасного суспільства. Тому слід згадати історичні події України та Росії в 20-х роках ХХ століття. Ви знаєте, що в 1917 році відбулася Жовтнева революція і до влади прийшли більшовики, утворивши СРСР на чолі з Леніним. Яким же було політичне, суспільне, економічне та культурне життя під час утворення СРСР, ми дізнаємось, переглянувши відео.

 

Перегляд відео про утворення СРСР

 

Слово вчителя: Саме в цей час жив і творив свої знамениті твори відомий російський письменник українського походження М. Булгаков. Життя його тісно пов’язано з Україною, зокрема з Києвом. Давайте детальніше познайомимось з основними віхами життя і творчості митця, переглядаючи відео. А ваше завдання, на основі переглянутого скласти план життя і творчості письменника.

 

Перегляд відео про життя і творчість М. Булгакова.

 

Перевірка складеного учнями плану.

 

Слово вчителя: Дитинство і юність Михайла пройшли у Києві, з яким пов'язане становлення митця. Він захоплювався класичною літературою й архітектурою, музикою і драматургією. Вивчав давні малюнки і написи у церквах, відвідував відомий театр Соловцова. На Андріївському узвозі містилася квартира Булгакових, що стала прообразом будинку Турбіних у романі "Біла гвардія" та п'єсі "Дні Турбіних". Зараз у цьому домі - меморіальний музей письменника. (Показ фото музею)

Найращі театри Москви: МХАТ, Камерний театр, театр імені Вахтангова ставлять п’єси Булгакова: «Дні Турбіних», «Багровий острів», «Зойчина квартира». Прем’єра «Зойчиної квартири» відбулася 22 жовтня 1926 року в Києві, в Театрі російської драми, а вже потім — у театрі імені Вахтангова. Успіх спектаклів колосальний. Драматурга Булгакова впізнавали на вулицях, на виставах був повний аншлаг, завісу піднімали безліч разів, лунали овації акторам, авторові. Але що голосніше звучав людський поголос, то жорсткіше реагувала радянська критика. Булгакова викликають на допит у ОДПУ, на квартирі письменника було проведено обшук, конфісковано щоденник, примірник повісті «Собаче серце». 1929 рік Михайло Булгаков називає роком катастрофи. З репертуару театрів рішенням Головреперткому знято всі п’єси письменника, заборонено до постановки нові твори «Біг», «Кабала святенників», триває справжнє цькування з боку офіціозної критики, вичерпано всі джерела доходів, Булгаков думає про самогубство. Він пише листи Йосипу Сталіну, іншим членам уряду з проханням дозволити йому виїзд із СРСР.

18 квітня 1930 року відбулася знаменита телефонна розмова Булгакова зі Сталіним. Сам Михайло Опанасович до кінця своїх днів вважав цю розмову важливою і знаковою. Булгаков залишився в СРСР, його взяли в Художній театр на посаду асистента режисера, але стосунки із владою залишилися напруженими, тому невипадково проблема «митець і влада» стає головною у його творах 30-х років.

Історія написання повісті «Собаче серце»

Слово вчителя: Повість була написана в 1925 році, але не видана через вплив Лева Каменєва, який вважав її антирадянською та протибільшовицькою. Згодом Булгаков написав п'єсу за мотивами твору і 1926 році намагався поставити ії в Московському художньому театрі. Тим не менше, спектакль було скасовано після того, як рукопис і копії були конфісковані таємною поліцією. Зрештою, Максим Горький втрутився і отримав рукопис. Лише в 1987 році повість було видана в СРСР, тобто пройшло понад 60 років після її написання.

Сюжет повісті

Слово вчителя: Сюжет повісті «Собаче серце» заснований на принципах наукової фантастики. У той же час це одне з тих творів, які наважувалися бути «справжніми» і зачіпати події. М. А. Булгаков написав його як відгук на культурно-соціальну ситуацію в радянській Росії 1920-х років. Автор зачіпає не тільки питання революції, долю інтелігенції на її тлі і розвиток нової влади, але також проблему моральності. Питання добра і зла, злочину і покарання, відповідальність за свої діяння і долі людей завжди хвилювали російських письменників.

У повісті «Собаче серце» зіставляються різні соціальні верстви і розглядається їх взаємодія. З одного боку, це інтелігенція в особі професора Преображенського, якого доктор Борменталь, без перебільшення називає світилом сучасної медицини. А з іншого боку – це «нове суспільство» в особі голови домкома Швондера і пройдисвіта Шарикова, якого сам професор і породив в ході помилкового експерименту. Цей експеримент виявився важливим і небезпечним одночасно. Перетворивши бродячого пса в людини з придатками колишнього кримінальника, професор не здогадувався, чим це може обернутися.

 

VІ. Підсумки уроку

Бесіда:

  • У який період жив і писав Михайло Булгаков?
  • Твори яких жанрів створив письменник?
  • Якими були відносини письменника з офіційною владою?
  • Що пов’язувало Булгакова з Україною?
  • Коли було створено та опубліковано повість «Собаче серце»?

 

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати повість М. Булгакова «Собаче серце».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

І варіант

1. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

2. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

3. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

4. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

5. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

6. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

1. Як у творі розкривається тема дружби?

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

ІІ варіант

1. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

2. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

3. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

4. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

5. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

6. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

1. Як автор зобразив у творі тогочасне життя Німеччини?

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

ІІІ варіант

1. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

2. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

3. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

4. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

5. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

6. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

1. Яка роль Патриції Гольман у житті трьох товаришів?

 

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

ІV варіант

1. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

2. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

3. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

4. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

5. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

6. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

1. Розкрийте тему війни в романі.

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

V варіант

1. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

2. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

3. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

4. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

5. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

6. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

1. Розкрийте тему кохання в романі.

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

VІ варіант

1. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

2. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

3. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

4. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

5. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

6. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

1. Розкрийте тему війни в романі.

 

Самостійна робота за твором Е. М. Ремарка «Три товариші»

VІ варіант

1. Ім’я головного героя роману:

а) Роберт; б) Людвіг; в) Джон.

2. Ким деякий час працював Роберт в кафе «Інтернаціональ»?

а) поваром; б) зварювальником; в) кочегаром.

3. В майстерні по ремонту чого працюють товариші:

а) літаків; б) потягів; в) автомобілів.

4. В якому місяці помирає Патриція?

а) червень; б) грудень; в) березень.

5. Німеччина після якої з війн описана у творі:

а) ІІ світової; б) І світової; в) Франко-Пруської.

6. Як називали друзі куплений автомобіль?

а) Карл; б) Фрідріх; в) Вільгельм.

1. Розкрийте тему війни в романі.

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
24 січня
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку