Селютіна Марина
НВК «Ерудит»
м. Київ
Тема. Планета Маленького принца
Мета: працювати над виразним читанням за особами, розмірковувати над відносинами героїв повісті, розкрити сутність алегоричних образів твору, розгадувати загадки Маленького принца; виховувати бажання працювати над собою.
Встав вранці, вмився, привів себе до ладу -
і відразу ж упорядкуй свою планету.
Сент-Екзюпері
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
1. Опитування
Дайте визначення:
• притчі;
• алегорії;
• казки.
2. Перевірка домашнього завдання
Усна відповідь на запитання: «Хто з героїв Екзюпері міг повторити його слова: Звідки я родом? Я родом із дитинства, як із якоїсь країни».
(Повторити слова Екзюпері, звичайно, міг би льотчик-оповідач. Він так і не став дорослим, змушений жити у світі дорослих і пристосовуватися до нього. Сум з дитинства відчувається у багатьох його фразах. Вимовити ці слова міг би і Маленький принц, який є втіленням дитячого, безпосереднього, чистого світосприйняття.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А може, планета Маленького принца є «країною дитинства»?
Словесне малювання. Якби у вас була власна планета, якою б вона виглядала? Хто б на ній жив? Опишіть вашу планету.
ІІІ. Робота з текстом
1. Читання розділу V
Робота у групах.
«Загадки Маленького принца»
• Чому Маленькому принцу треба було випалювати паростки баобабів?
(Щоб вони не виросли, не захопили всю планету та не розірвали її.)
• Що означає баобаби і планета, якій вони загрожують?
(Кожна група висловлює свою думку.)
Баобаби - це зло, яке поселяється в душі людини. Якщо не працювати над собою, не «випалювати» паростки зла у своїй душі, то воно розростеться, заповнить всю душу, серце людини і може розірвати його.
Згадайте вираз «лопнути від злості», «сійте розумне, добре, вічне».
• Як зрозуміти вислів «Встав ранком, вмився, привів себе до ладу - і відразу ж упорядкуй свою планету»?
(У прямому сенсі - людині потрібно стежити як за чистотою, так і за порядком на своїй планеті. Треба не смітити, вчасно прибирати, захищати її, стежити за екологічним станом рідної планети. У переносному сенсі - не можна забувати про чистоту духовну, треба берегти свою душу від паростків зла. Духовна чистота не менш важлива за фізичну.)
2. Читання VII розділу за особами
• Чому посварилися льотчик та Маленький принц?
(Оповідач прагнув відремонтувати літака, а хлопчик хотів з'ясувати, навіщо троянді шипи.)
• Якою була ситуація з точки зору дорослого?
(Він хотів урятуватися, повернутися додому, а Маленький принц не міг йому допомогти, тільки заважав своїми питаннями.)
• Чому Маленького принца так хвилювало, «навіщо троянді шипи»? (На його планеті жила троянда, і хлопчик не хотів, щоб баранчик її з'їв. Він хотів зберегти і квітку, і баранчик, але не знав як.)
• Хто з героїв височіє над особистими проблемами до глобальних, а хто – ні?
(Льотчик зараз думає тільки про порятунок свого життя, все інше для нього - неважливо, Маленький принц, стривожений власною проблемою, замислюється над «вічними» питаннями: «Мільйони років у квітів ростуть шипи. І мільйони років баранці все одно їдять квіти. Так невже ж це не серйозна справа - зрозуміти, навіщо вони щосили намагаються відростити шипи, якщо від них немає жодної користі? Невже це не важливо, що баранці і квіти воюють один з одним?».)
3. Читання VIII, IX розділів за особами
• Розкажіть про характер Троянди.
(Горда, примхлива, кокетлива, вразлива)
• Як складалися стосунки Маленького принца та Троянди? (Маленький принц дбав про квітку, а вона весь час вередувала.)
• Чому Маленький принц вирішив залишити свою планету?
(Він страждав через непорозуміння з квіткою. Під час прощання Роза зізналася Маленькому принцу, що любить його, але він уже прийняв рішення і не змінив його.)
З'ясуйте алегорію образу Троянди.
В образі Рози ми бачимо жінку, прекрасну, улюблену, але примхливу, горду, егоїстичну.
• Яких висновків дійшов герой казки?
(«Нічого я тоді не розумів. Треба було судити не за словами, а за справами. Вона дарувала мені свій аромат, осяяла моє життя, як сонце; Я не повинен був тікати. За цими невиразними хитрощами я повинен був відчути ніжність. Квіти такі непослідовні!.. І я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити».)
• Як ви розумієте останні слова хлопчика: «І я був ще дуже молодим, я ще не умів любити»? Що означає любити?
(Розуміти, підтримувати, прощати...)
IV. Домашнє завдання
Підібрати підписи-цитати до малюнків із розділів VII-IX.