Конспект уроку
із зарубіжної літератури у 6 класі
на тему: «Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»»
Мета уроку: визначити роль Різдва в еволюції образу Ебенезера Скруджа, показати учням силу найбільшого християнського свята, що здатне впливати на життя людини, наповнюючи його справжнім змістом;
розвивати навички вдумливого читання, зв'язного висловлювання, вміння робити висновки на основі прочитаного та формулювати власні судження;
виховувати учнів у дусі християнських ідей: гуманізму, потреби в добрі, шанобливого ставлення до Різдва.
Конспект уроку
із зарубіжної літератури у 6 класі
на тему: «Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»»
Підготувала
учитель зарубіжної літератури
ЗОШ І-ІІІ ступенів села Городниця
Гусятинського району
Тернопільської області
Голич К. М.
2018
Тема уроку: Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Мета уроку: визначити роль Різдва в еволюції образу Ебенезера Скруджа, показати учням силу найбільшого християнського свята, що здатне впливати на життя людини, наповнюючи його справжнім змістом;
розвивати навички вдумливого читання, зв’язного висловлювання, вміння робити висновки на основі прочитаного та формулювати власні судження;
виховувати учнів у дусі християнських ідей: гуманізму, потреби в добрі, шанобливого ставлення до Різдва.
Обладнання: портрет Чарлза Діккенса, музичний твір «Різдвяні дзвони» у виконанні гурту «Шпилясті кобзарі» та «Щедрик», текст коляди «Небо і земля», презентація «Різдво в Україні».
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Епіграф: Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити добро, і хай живе Різдво.
Ч. Діккенс
Хід уроку
I Організаційний момент
Учитель. Доброго дня, дорогі діти.
(Діти стають у коло)
За руки, любі візьміться
Один одному всміхніться.
Хай ваше серце буде повним любові,
Щоб було в нім добра доволі.
Один одному в очі зазирнемо,
Хай усмішки на устах сяють,
Сумними діти в класі не бувають.
(Діти сідають за парти)
II Актуалізація опорних знань
Літературна гра «Перевір себе».
III Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Від небесного Едема
Світла зірка Віфлеєма
Путь небесну провела.
Путь, де люди без поміхи
Взнали щастя не в розкошах,
Не в хоромах і не в грошах,
А в душевній чистоті,
І в любові, і в єднанні,
В віковічному братанні,
В братній щирості святі.
Так писав відомий український письменник Г. Чупринка про величезне свято Різдва.
На сьогоднішньому уроці ми покликані простежити за тим, на які метаморфози здатна людина, яке місце і силу у християнському світі має Різдво, як до цього свята ставиться сам автор. А також знайдемо відповідь на запитання: чому Діккенса називають батьком Різдва?
IV Оголошення теми і мети уроку
V Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
(Вчитель кидає сніжку тому, хто відповідатиме)
Матеріал для вчителя.
Ставлення персонажів «Різдвяної пісні в прозі» до Різдва
Збирачі коштів для бідних: «У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості»
Рудокопи: «Усі вони були одягнені по-святковому».
Охоронці маяка: «Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята».
Клерк та його сім’я: «Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі».
Фред: «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»
Крихітка Тім: «Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто дозволив кульгавим ходити, а сліпим бачити».
Як бачимо, більшість героїв повісті люблять Різдво, готуються до нього, очікують див і подарунків.
Усі ми знаємо, яку важливу роль у житті кожного з нас відіграє родина. Це – наш дім, наш захисток, наші рідні люди.
У головного героя повісті Скруджа люблячої родини не було. Вірніше, він сам зробив усе, щоб її не було, забув навіть про племінника. Але, на щастя, у кінці твору він зрозумів свої помилки.
Як приклад дружної сім’ї, в якій всі підтримують один одного, незважаючи на скруту, на сторінках повісті Ч. Діккенса зображене життя родини Кретчитів.
Із змісту повісті відомо, що Кретчити сповідували любов, милосердя, добро, віру в Бога, взаємодопомогу. Ці моральні принципи є важливими для життя всіх людей.
Змалювання цієї родини потрібне також для того, щоб показати, що сила людини не в грошах, а в сім’ї.
Як слова епіграфа пов’язані з темою уроку? (Різдво принесло добро всім героям повісті, змінило на краще їхнє життя.)
Свічка – один з невід’ємних атрибутів Різдва. Її запалюють, щоб відігнати від себе зло і освітити добро. Нехай полум’я свічі допоможе нам дібрати правильні слова, аби змінити таких людей як Ебенезер Скрудж.
(Учні по черзі за бажанням беруть із рук учителя свічку і виголошують свої звернення)
Р – радість, родина
І – іскра, ікона
З – зірка
Д – диво, добро
В – вогонь, веселощі
О – очікування
1 учень: Різдво – одне з найвеличніших християнських свят.
2 учень: Це свято народження Ісуса Христа.
3 учень: У давнину це було свято коляди – народження Сонця.
4 учень: Його святкували 22 грудня, якраз на зимове сонцестояння, коли день починає довшати.
5 учень: За старим стилем свято починалося 25 грудня ввечері, а за новим – 6 січня ввечері.
I група: «Сенкан-корона» на тему «Різдво».
Різдво.
Світле, прекрасне.
Ощасливлює, змінює, надихає.
Свято, яке я найбільше люблю.
Радість.
II група: «Діаманта» на тему «Різдво».
Різдво.
Веселе, довгоочікуване.
Дзвонить, сповіщає, прославляє.
Коляда, кутя, рідня, молитва.
Змінює, допомагає, очищає.
Добре, милосердне.
Свято.
III група: «Метелик» на тему «Різдво».
Різд-во
О-світ-ле-не
Жит-тє-стверд-жу-ю-че
За-га-льно-о-чі-ку-ва-не
Доб-ро
Я-лин-ко-во-ко-льо-ро-ве
Ви-со-ко-мо-раль-не
Ми-ло-серд-не
Чу-до
(Звучить музичний твір «Різдвяні дзвони» у виконанні гурту «Шпилясті кобзарі». Діти із глечика дістають цукерки із побажаннями:
Веселих свят!
Щасливого Нового року!
Нехай тобі завжди щастить!
Веселого Різдва!
Нехай Різдво принесе тобі радість!
Нехай твій різдвяний стіл буде багатим!
Нехай ніколи тебе не покидає добрий настрій!
Нехай добро завжди буде поруч із тобою!
Нехай коляда ніколи не обминає твій дім!)
VI Узагальнення та систематизація набутих компетентностей
VII Домашнє завдання
Знайти і записати в зошит народні традиції та звичаї, які відносяться до святкування Різдва на Україні.
Список використаної літератури
1