Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі на тему: «Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»»

Про матеріал

Конспект уроку

із зарубіжної літератури у 6 класі

на тему: «Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»»

Мета уроку: визначити роль Різдва в еволюції образу Ебенезера Скруджа, показати учням силу найбільшого християнського свята, що здатне впливати на життя людини, наповнюючи його справжнім змістом;

розвивати навички вдумливого читання, зв'язного висловлювання, вміння робити висновки на основі прочитаного та формулювати власні судження;

виховувати учнів у дусі християнських ідей: гуманізму, потреби в добрі, шанобливого ставлення до Різдва.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

із зарубіжної літератури у 6 класі

на тему: «Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»»

 

 

 

 

 

                                      Підготувала

                                                                    учитель зарубіжної літератури

 ЗОШ І-ІІІ ступенів села Городниця

                                                      Гусятинського району

                                                      Тернопільської області

                                     Голич К. М.

 

 

 

2018


Тема уроку: Значення образу Різдва у творі Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

Мета уроку: визначити роль Різдва в еволюції образу Ебенезера Скруджа, показати учням силу найбільшого християнського свята, що здатне впливати на життя людини, наповнюючи його справжнім змістом;

розвивати навички вдумливого читання, зв’язного висловлювання, вміння робити висновки на основі прочитаного та формулювати власні судження;

виховувати учнів у дусі християнських ідей: гуманізму, потреби в добрі, шанобливого ставлення до Різдва.

Обладнання: портрет Чарлза Діккенса, музичний твір «Різдвяні дзвони» у виконанні гурту «Шпилясті кобзарі» та «Щедрик», текст коляди «Небо і земля», презентація «Різдво в Україні».

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Епіграф: Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити добро, і хай живе Різдво.

Ч. Діккенс

Хід уроку

I Організаційний момент

Учитель. Доброго дня, дорогі діти.

(Діти стають у коло)

За руки, любі візьміться

Один одному всміхніться.

Хай ваше серце буде повним любові,

Щоб було в нім добра доволі.

Один одному в очі зазирнемо,

Хай усмішки на устах сяють,

Сумними діти в класі не бувають.

(Діти сідають за парти)

II Актуалізація опорних знань

Літературна гра «Перевір себе».

  1.               Як звали Марлі? (Джейкоб.)
  2.               Скільки років пройшло від смерті Марлі до початку подій описаних у повісті? (Сім.)
  3.               Кому належать слова: «Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов та ласка!»? (Крихітці Тіму.)
  4.               Що відправив Скрудж родині Кретчитів на Різдво? (Індичку.)
  5.               Із приводу чого хвилювалася місіс Кретчит у Святвечір? (Чи вийде пудинг смачним і красивим.)
  6.               У кого в дитячі роки навчався Скрудж? (У Феззивіга.)

III Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Від небесного Едема

Світла зірка Віфлеєма

Путь небесну провела.

Путь, де люди без поміхи

Взнали щастя не в розкошах,

Не в хоромах і не в грошах,

А в душевній чистоті,

І в любові, і в єднанні,

В віковічному братанні,

В братній щирості святі.

Так писав відомий український письменник Г. Чупринка про величезне свято Різдва.

На сьогоднішньому уроці ми покликані простежити за тим, на які метаморфози здатна людина, яке місце і силу у християнському світі має Різдво, як до цього свята ставиться сам автор. А також знайдемо відповідь на запитання: чому Діккенса називають батьком Різдва?

IV Оголошення теми і мети уроку

V Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1.               Учитель.
  •                   Про який день календаря йдеться у творі?
  •                   Давайте усі разом зануримось в атмосферу цього величного свята. Глибоко вдихнімо повітря, яке пахне хвоєю (у класі розпилений запах хвої), а ще запросімо пані Хурделицю, щоб потрусила сніжком (дівчинка в костюмі Хурделиці посипає клас штучним снігом). Неодмінним атрибутом Різдва є ялинка. Ось ми уже відчуваємо її неповторний запах (вчитель ставить на стіл ялинку). Звичайно ж ці свята наповнюють різдвяні мелодії (звучить пісня «Щедрик» у виконанні групи «Pentatonix»). Зауважте, це українська народна пісня в обробці українського композитора М. Леонтовича. Зараз вона звучить мовою Діккенса, а відомий цей твір в Америці та Європі під назвою «Carol of the Bells».
  1.               Гра «Сніжка».
  •                   Зараз я вам пропоную пограти у сніжки. Хто спіймає сніжку, той і відповідатиме на моє запитання.

(Вчитель кидає сніжку тому, хто відповідатиме)

  •                   Які емоції наповнюють вас, зазвичай, у різдвяний час? (Емоції радісні, хочеться співати, розважатися, іти до храму…)
  •                   У фарбу якого кольору ви б умочили пензель, якби хотіли змалювати свій різдвяний настрій?
  •                   Які герої повісті близькі вам за сприйняттям цього величного свята?
  1.               Творче завдання.
  •                   Розкажіть від імені різних героїв повісті про їхнє ставлення до Різдва. Використовуйте цитати з тексту.

Матеріал для вчителя.

Ставлення персонажів «Різдвяної пісні в прозі» до Різдва

Збирачі коштів для бідних: «У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості»

Рудокопи: «Усі вони були одягнені по-святковому».

Охоронці маяка: «Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята».

Клерк та його сім’я: «Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі».

Фред: «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

Крихітка Тім: «Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто дозволив кульгавим ходити, а сліпим бачити».

  1.               Коментар учителя.

Як бачимо, більшість героїв повісті люблять Різдво, готуються до нього, очікують див і подарунків.

  1.               Слово учителя.

Усі ми знаємо, яку важливу роль у житті кожного з нас відіграє родина. Це – наш дім, наш захисток, наші рідні люди.

У головного героя повісті Скруджа люблячої родини не було. Вірніше, він сам зробив усе, щоб її не було, забув навіть про племінника. Але, на щастя, у кінці твору він зрозумів свої помилки.

Як приклад дружної сімї, в якій всі підтримують один одного, незважаючи на скруту, на сторінках повісті Ч. Діккенса зображене життя родини Кретчитів.

  1.               Бесіда.
  •                   Що відомо про Боба Кретчита та його родину? (Він служив у конторі Скруджа, який платив йому 15 шилінгів на тиждень. У Боба була велика сімя: дружина і 5 дітей. Крихітка Тім був калікою, він не міг ходити. У батьків не було грошей на лікування сина.)
  •                   Як жили Кретчити? (Вони жили бідно, але дружно, любили і піклувалися одне про одного.)
  •                   Чому напередодні Різдва вся сімя Кретчитів зображена веселою? (Тому, що вони з нетерпінням очікували цього свята, вірили у його велич і значення в житті людей.)
  •                   Як Кретчити ставилися до Скруджа? (Незважаючи на жадібність Скруджа, Кретчити не тримали на нього зла, усе йому прощали.)
  •                   Як характеризує Боба Кретчита той факт, що він у різдвяну ніч запропонував тост за Скруджа? (Боб був дуже доброю й милосердною людиною.)
  •                   Як ви думаєте, чи змінився Скрудж після відвідин оселі Кретчитів разом із Духом? Що в ньому змінилося? (Скруджа схвилювало те, що він дізнався про неминучу смерть Крихітки Тіма. Він наказав краще топити в конторі, підвищив Бобу платню, дав грошей на лікування Тіма, зробив подарунки усім Кретчитам.)
  1.               Коментар учителя.

Із змісту повісті відомо, що Кретчити сповідували любов, милосердя, добро, віру в Бога, взаємодопомогу. Ці моральні принципи є важливими для життя всіх людей.

Змалювання цієї родини потрібне також для того, щоб показати, що сила людини не в грошах, а в сімї.

  1.               Робота з епіграфом.

Як слова епіграфа пов’язані з темою уроку? (Різдво принесло добро всім героям повісті, змінило на краще їхнє життя.)

  1.               Проблемне питання.
  •                   Чи можуть в реальності бути такі люди, як Скрудж та його товариш Марлі?
  1.          Коментар учителя.

Свічка – один з невід’ємних атрибутів Різдва. Її запалюють, щоб відігнати від себе зло і освітити добро. Нехай полум’я свічі допоможе нам дібрати правильні слова, аби змінити таких людей як Ебенезер Скрудж.

(Учні по черзі за бажанням беруть із рук учителя свічку і виголошують свої звернення)

  •                   Яку притчу із Біблії варто розповісти таким як Скрудж? (Притчу про блудного сина.)
  •                   Назвіть ключове слово сьогоднішнього уроку. (Різдво.)
  1.          Асоціативний ряд – запишіть, які асоціації виникають у вас із образу Різдва.

Р – радість, родина

І – іскра, ікона

З – зірка

Д – диво, добро

В – вогонь, веселощі

О – очікування

  1.          Інтерактивна технологія «Мікрофон».
  •                   Що вам відомо про Різдво?

1 учень: Різдво – одне з найвеличніших християнських свят.

2 учень: Це свято народження Ісуса Христа.

3 учень: У давнину це було свято коляди – народження Сонця.

4 учень: Його святкували 22 грудня, якраз на зимове сонцестояння, коли день починає довшати.

5 учень: За старим стилем свято починалося 25 грудня ввечері, а за новим – 6 січня ввечері.

  1.          Перегляд презентації «Різдво в Україні».
  2.          Робота в групах.

I група: «Сенкан-корона» на тему «Різдво».

Різдво.

Світле, прекрасне.

Ощасливлює, змінює, надихає.

Свято, яке я найбільше люблю.

Радість.

II група: «Діаманта» на тему «Різдво».

Різдво.

Веселе, довгоочікуване.

Дзвонить, сповіщає, прославляє.

Коляда, кутя, рідня, молитва.

Змінює, допомагає, очищає.

Добре, милосердне.

Свято.

 

III група: «Метелик» на тему «Різдво».

Різд-во

О-світ-ле-не

Жит-тє-стверд-жу-ю-че

За-га-льно-о-чі-ку-ва-не

Доб-ро

Я-лин-ко-во-ко-льо-ро-ве

Ви-со-ко-мо-раль-не

Ми-ло-серд-не

Чу-до

  1.          Презентація завдань, виконаних у групах.
  2.          Слово учителя.
  •                   У яких піснях найчастіше звучить захоплення Різдвом? (У колядках.)
  •                   Давайте запросимо колядників і самі з ними поколядуємо, прославляючи цей величний день.
  1.          Виконання колядки «Небо і земля» учнями.
  2.          Гра «Чарівний глечик».
  •                   Колядників прийнято винагороджувати за коляду. Гостинці знаходяться у чарівному глечику, вони незвичайні, а із сюрпризами.

(Звучить музичний твір «Різдвяні дзвони» у виконанні гурту «Шпилясті кобзарі». Діти із глечика дістають цукерки із побажаннями:

Веселих свят!

Щасливого Нового року!

Нехай тобі завжди щастить!

Веселого Різдва!

Нехай Різдво принесе тобі радість!

Нехай твій різдвяний стіл буде багатим!

Нехай ніколи тебе не покидає добрий настрій!

Нехай добро завжди буде поруч із тобою!

Нехай коляда ніколи не обминає твій дім!)

VI Узагальнення та систематизація набутих компетентностей

  •                   Визначте, яку силу Різдва приписує автор. Чи ви згідні із ним? (Це свято має величезне силу, воно здатне творити дива, відкривати людям істини.)
  •                   Чи зрозуміли ви, чому Діккенса називають батьком Різдва?

VII Домашнє завдання

Знайти і записати в зошит народні традиції та звичаї, які відносяться до святкування Різдва на Україні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Андрусик, С. Система уроків з вивчення повісті Чарльза Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”. 6 клас / С. Андрусик // Зарубіжна література в школах України. – 2009. – № 11. – С. 38-43
  2. Івашина, Л. Дні милосердя, доброти, всепрощення : Про різдвяну подорож Скруджа в часі і просторі як можливість осягнути своє життя. Щасливий фінал як особливість різдвяного оповідання : [урок] / Л. Івашина // Зарубіжна література . – 2010. – Листопад (№ 41-42). – С. 38-39
  3. Капелюшна, Божена. Різдвяна подорож : Літературна гра за твором Ч.Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”, 6 клас / Б. Капелюшна, Л. Суркова // Зарубіжна література. – 2006. – Груд. (№ 46). – С. 26-27.
  4. Середюк, Т. Ч. Діккенс. “Різдвяна пісня у прозі”: у пошуках методичних варіантів. Образ вогню, домашнього вогнища як люч до осягнення ідейного задуму автора : Система уроків із залученням інтерактивних прийомів: “гронування”, “сенкана”, “пошук інформації” та ін. / Т. Середюк // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. – № 11. – С. 45-50
  5. Штанько, Л. І. Урок за повістю Ч. Діккенса “Різдвяна пісня в прозі” в 6 класі / Л. І. Штанько // Зарубіжна література в школі. – 2008. – № 20. – С. 13-15.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Петелецький Віталій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Голич Наталія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
3713
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку