Конспект уроку: "Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем? Шляхи компенсації сліпоти у повісті «Сліпий музикант»

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури у 6 класі: "Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем? Шляхи компенсації сліпоти у повісті «Сліпий музикант». Презинтація уроку зарубіжної літератури у 6 класі: "Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем? Шляхи компенсації сліпоти у повісті «Сліпий музикант».

Перегляд файлу

Клас: 6

Предмет: зарубіжна література

Тема уроку: Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем? Шляхи компенсації сліпоти у повісті «Сліпий музикант»

Мета уроку:

формування ключових компетентностей: уміння вчитися  - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – вміння співпрацювати в колективі, групі; сприяти опануванню етики громадянських стосунків; комунікативної – розвивати вміння висловлювати свої думки, почуття; формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із фактами життєвої і творчої біографії письменника, з його сприйняттям України; допомогти усвідомити головні думки повісті; викликати захоплення художньою майстерністю  автора над соціальними проблемами людини; розвивати навички колективної та індивідуальної роботи, самостійного пошуку інформації з додатковими матеріалами, інтернетресурсами; уміння виразно читати, переказувати, висловлювати власні думки та враження, аргументувати їх, давати свою оцінку діям та вчинкам людям з обмеженими можливостями, робити висновки; узагальнювати матеріал, розвивати уяву, творче мислення; вдосконалювати навички роботи над художнім текстом; виховувати кращі моральні людські якості: чуйність, милосердя, співчуття до ближніх, толерантне ставлення, терпимість до людей з обмеженими можливостями; прищеплювати любов до рідної землі,  до світу прекрасного - мистецтва, повагу до талановитих людей, прагнення розвивати власні таланти (здібності), не коритись долі за будь-яких обставин.

Обладнання: портрети письменника; комп’ютерна презентація  за темою уроку; фонозаписи  «Звуки сопілки» (рокопера,  Японський), Марія Недєлкова «Сліпий музикант»; портрети: Джордж Ширінг, Ванга,  Микола Лобачевський, Девід Бланкетт, Марла Раньян, Джон Брамлітт, Андреа Бочеллі, Клод Моне; карта України; виставка найвідоміших творів письменника; цитати; картки творчих груп.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.    

Форма уроку: психологічне дослідження.

Методи і форми роботи: музикотерапія, прийом «Приваблива мета», «Психологічне занурення», «Спроектована ситуація», виразне читання, слово вчителя з поєднанням методу мозковий штурм, асоціативна розминка, ситуація «Соціальна адаптація», індивідуальноа робота  у групах - парах: завдання пошуково-дослідницького характеру, фізкультхвилинка, релаксаційна хвилина з елементами поетичності, обмін враженнями про почуте на первинне сприйняття тексту (реакцію читача), інтерактивна вправа  «Ланцюжок думок», створення асоціативного куща, хвилина роздумів, творча робота «Кодекс щасливої людини», «Знайди відповідність», коментоване читання з обґрунтуванням, обмін враженнями про почуте, метод «Закінчи фразу», метод «Обери своє серце», написання  фанфіку.

Очікувані результати:

 Після уроку учні зможуть:

  •              розповісти про основні етапи життєвої та творчої біографії В.Короленка та його зв’язки з Україною;
  •              називати людей з обмеженими можливостями, які незважаючи на проблеми досягли успіху;
  •              визначати кодекс щасливої людини;
  •              бачити не лише очима, а й серцем;
  •              визначити актуальні проблеми повісті «Сліпий музикант»
  •              прищепити любов до рідної землі,  до світу прекрасного - мистецтва, повагу до талановитих людей.

Випереджаюче завдання: учні заздалегідь поділені на 9 груп (в залежності від кількості дітей – це робота в парі) і виконують індивідуальне випереджувальне завдання за загальною мультимедійною презентацією та матеріалами повідомлень. Регламент виступу групи не більше 3 хвилин.

Проблемне питання уроку:

  •                   Чому люди з обмеженнями можуть домогтися успіху, а їх серце бачить краще, ніж очі?
  •                   Чи справді сліпі очі, коли затулені зіниці?

Епіграф  уроку:

                                                                   Сліпі очі, коли затулені зіниці.

                                                                                                     Г.Сковорода

                                                                   Серце бачить краще, ніж очі.

                                                                                      Японське прислів’я

 

Хід уроку

І. Організація учнів для роботи.        

Музикотерапія. Звучать звуки сопілки, через 15 – 20 сек. читання вірша вчителем. Слайд 1 - 2.

Читання вчителем вірша Людмили Васильєвої (Лєгостаєвої).

                  Країна сліпих

На далекій-далекій Півночі,

Де півроку вкриває все сніг,

Де в казках народились Гориничі,

Там простерлась КРАЇНА СЛІПИХ.

 

Кожен другий сліпим був з народження,

Ті ж, хто зрячим у світ цей прийшов,

Став сліпим своїм власним погодженням:

Вирізнятись від всіх там грішно.

-  Діти, що ви відчули? Так, це музика, яку можна побачити і відчути лише серцем.  

        ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Бесіда

- Що таке серце? (Важливий орган людини без якого вона не може жити…)

- Яку функцію виконує у людини? (Дає можливість повноцінно працювати всім органам…)

    Прийом «Приваблива мета».

     (На дошці   розвішані портрети видатних людей, які втративши зір зуміли досягти висот у житті: Гомер, Джордж Ширінг, Ванга,  Микола Лобачевський, Девід Бланкетт, Марла Раньян, Джон Брамлітт, Андреа Бочеллі, Клод Моне.) Слайд 3 – 5.   

Слово вчителя з поєднанням методу мозковий штурм.

 У нашій країні живе багато різних і несхожих один на одного людей. Ми вічно кудись поспішаємо і часом не помічаємо тих, хто відрізняється від нас. А точніше буде сказати, людей з обмеженими можливостями, яким держава присвоює статус «інвалід по зору»… Тих, кого прийнято називати сліпими.

- А чи це так?

Ці люди живуть точно так само як і ми, зрячі люди, серед нас, а не в якійсь іншій країні. І відрізняються від нас лише тим, що живуть в абсолютній темряві. Але це зовсім не означає, що вони нещасні і це залежить від нас. Навколишній світ також цікавий і значущий для сліпих. Навіть навпаки, для сліпої людини світ здається набагато прекраснішим, так як він недосяжний йому візуально, і незрячому доводиться домальовувати його у своїй уяві.

    Сумна статистика дає привід для роздумів: «Кількість хворих з важкими вадами зору неухильно зростає в усьому світі, і сьогодні сягає більше 400 млн. чоловік, з них майже 16 тисяч - діти». Це ціле місто.

     Асоціативна розминка.

- Які образи-асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «сліпі»? (Сліпі                одинокі, нещасні, безпомічні, беззахисні, бідні, самотні, вразливі…)

- Серце – ніжне, поранене, розбите … .

 

     Ситуація «Соціальна адаптація».

- Чи легко жити людині з обмеженими можливостями? Які риси характеру треба мати, щоб зуміти вижити і стати Людиною? Яке призначення людини на Землі? Для чого вона створена? Який слід повинна залишити після себе? 

- Чи можуть люди з обмеженнями домогтися успіху?  Дійсно, як бачимо, існує багато прикладів відомих людей, які прийняли виклик долі і добилися вражаючого успіху, при цьому маючи інвалідності та інші відхилення від здорового фізичного тіла.

Головна мета життя цих людей - це здатність не миритися з обставинами, жити і творити, втілюючи свої заповітні бажання. Живи щиро і доб’єшся всього незважаючи на обмеження!

           Прийом «Психологічне занурення» 

- Діти, подивіться ще раз на портрети цих людей, що їх об’єднує? (Скляний  погляд, проблеми із зором, відомі люди, які мають травми).       

- Скажіть, чим  вони обділені у житті? Що ви про них знаєте? (Захист творчої роботи групою «Волонтери»  про людей з обмеженими вадами. Додаток 1)

-  Як ви гадаєте, якою ж буде тема сьогоднішнього уроку?

(Тема уроку та епіграф  написані на презентації. Учні записують її у своїх зошитах.)

- Які завдання сьогодні ми будемо вирішувати?

- Як ви розумієте епіграфи до уроку? Чи погоджуєтесь з ними? Слайд 6.

- Яку головну пробему людства порушив автор у творі? (Чуйність, милосердя, співчуття, терпимість до людей з обмеженими можливостями, прагнення розвивати власні таланти та не коритись долі за будь-яких обставин.)

Прийом «Спроектована ситуація»

- Як ви гадаєте, чи легко їм жити за таких умов? А ви б змогли? Як вони бачать, як живуть? Пізнають все на дотик; бачать і відчувають лише серцем; не живуть, а існують…

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

      Слово вчителя. Сьогодні ми з вами  познайомимось з життєвим і творчим шляхом Володимира Короленко – російським та українським письменником, людиною з великим і сильним серцем, який народившись в Україні змушений був переїхати до Росії, а згодом, через 29років, повернувся знову до рідної Полтавщини, де  й назавжди залишився.

Володимиру Короленко вдалося проникнути у глибини людської душі. Його життя і творчість пов'язана з Україною, а повість «Сліпий музикант»  вказує на українську тематику. У цьому творі автор порушив проблему знедолених людей та розповів про те, як треба їх долати.

Проблемні питання:

- Чому люди з обмеженнями можуть домогтися успіху, а їх серце бачить краще, ніж очі?

- Чи справді сліпі очі, коли затулені зіниці? На ці  питання ми спробуємо відповісти протягом уроку.

      Перевірка домашнього завдання сьогодні буде здійснюватись за планом творчими групами в ході уроку, ви всі будете нести вагомий внесок в урок, а вкінці розкажете наскільки велике у вас серце і на що воно здатне. А я поставлю вам оцінку за підготовлену вами роботу, за щирі думки, за велике серце. Тож вдалої нам роботи!

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.

    Перевірка знань учнів про біографічні відомості В. Короленка за допомогою індивідуальної роботи  у групах: завдання пошуково-дослідницького характеру.  (Учні заздалегідь поділені на 9 груп і виконують індивідуальне випереджувальне завдання за мультимедійною презентацією, яке за опорними схемами захищають). Слайд 7.

                             Творчі групи:

1.Група «Волонтери». Видатні люди  з вадами сліпоти та шляхи їх реалізації (Додаток 1).       

2.Група «Біографи». Володимир Короленко – велич української та російської літератури (Додаток 2). Слайд8 – 10.

3.Група «Літературознавці». Творча спадщина Володимира Галактіоновича. (Додаток 2). Слайд 11 – 12.

4.Група «Правозахисники». Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем? (Додаток 2). Слайд 13.

5.Група «Музеєзнавці». Пам’ятні місця пов’язані  з Короленком (Додаток 2). Слайд14 – 17.

6.Група «Мистецтвознавці». Сімейні живописні традиції Короленків (Додаток 2). Слайд 18.

7.Група «Кінокритики». Екранізації творів (Додаток 2). Слайд 19.

8.Група «Маркетологи». Дизайн та презентування (реклам) книги В. Короленка «Сліпий музикант» (Додаток 2). Слайд 20.

9.Група «Фільмографи». Фільмографія (Додаток 3). Слайд 26 – 27.

  Фізкультхвилинка та музикотерапія. Слайд 21. Звучить музика сопілки.

 - Діти заплющіть очі. Уявіть наш великий, безмежний світ. Який він гарний, ні -  це не для мене. Власне не зовсім для мене. Бо я сліпа. Очима я не можу побачити сонце, небо, квіти і дику грушу. Очима – ні. Я світ бачу серцем, всім своїм єством, вбираю його, причащаюся від його краси і за все дякую Богу: і за квітку, і за травину, за пташиний спів і за те, що я здатна все це відчути, немов і справді побачими. Я хочу показати красу цього великого світу, візьму сопілку та й заграю…

 - Який висновок ви можете зробити після почутого ?

  Релаксаційна хвилина з елементами поетичності. Діти із заплющеними очима показують руками, що вони відчувають, прослуховуючи поезію.                            

                                                Сліпий художник

Сліпий художник малював,
Як б’ється серце в нього.
Як він безмежно ним кохав,
Як мав таку ще змогу.
Він завжди це лиш малював,
Лиш те, що міг відчути
Лиш подих вітру і небес,
У такт із серцем звуки.
Кохати поглядом не  міг,
Як часто ми кохаєм.

Він знав, що очі не дозволять
Побачити хоч краєм.
Та він від цього не страждав
І серце біль не знало.
Воно усе його життя
Як вірний друг трималось.

                                                   Юлія Гаврушко

- Що відчуло ваше серце?

       Слово вчителя з поєднанням методу мозковий штурм.    

Володимир Галактіонович постійно захищав бідних,   беззахисних, обділених долею, йому вдалося проникнути у глибини людської душі. «Очі, - сказав хтось, - дзеркало душі».

- А що робити тому у кого очі не бачать світла, а темрява завжди супроводжує. Чи правда, що душа стає теж темна? В. Г. Короленко у своїй  повісті «Сліпий музикант» зобразив сліпого від народження, але дуже обдарованого хлопчика і спробував відповісти на вічні питання про те, що таке щастя і чи можна бути щасливим за таких обставин?  Яку роль відіграють у житті людини мистецтво і любов? (Людина окрилюється,  якщо живе у любові, присвячує своє життя улюбленій справі, має підтримку незважаючи на свій стан здоровя).

 Дійсно, у кожної людини в певний період життя настає такий момент, коли потрібно зробити вибір: як дальше жити, як ставитися до людей, до світу. Життєвих доріг дуже багато, і майбутнє людини залежить від цього правильного вибору. 

 «Людина створена для щастя, як птах – для польоту», говорив Володимир Галактіонович Короленко.

 - Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського, головного героя повісті «Сліпий музикант».

Історія створення повісті «Сліпий музикант». Слайд 22.

Робота з літературознавчим словником. Робота з підручником.

          Теорія літератури:

Етюд(фр.) – «вивчення», «дослідження».

Володимир Галактіонович називає свій твір «Психологічний етюд» і визначає в передмові його мету: «Основний психологічний мотив етюду – це інстинктивний, органічний потяг до світла. Звідси душевна криза мого героя та її розв’язання». Будь-яка людина проходить стадії формування своєї особистості. Цей процес починається в ранньому дитинстві і продовжується протягом життя. При цьому дехто досягає поставлених цілей і «бачить світло», а інші плинуть за течією, залишаючись у «мороці».

У повісті, на прикладі головного героя Петра Попельського, показано шлях людини, яка, почавши з повної темряви,  досягла просвітління, прозріння, хоч і не фізичного, але духовного. Сподіваюсь, що ви це відслідкували, читаючи твір.

- Пригадайте, що таке повість?

Назвіть головні ознаки повісті. Докажіть, що «Сліпий музикант» - це повість.

-  Яке визначення давав сам письменник? («Етюд»)

Виразне читання уривку вчителем чи учнями з обґрунтуванням (розділ І, с.139 - 140).

Обмін враженнями про почуте на первинне сприйняття тексту (реакцію читача).

- Які ваші враження (відчуття, емоції) від прочитаної повісті? (Біль, тривога, щеміт серця, навертання сліз, переживання…). Поділіться відчуттями.

- Що вас  «зачепило» при читанні твору?

- З якими героями ви познайомились? Дехто з вас уже розпочав читати повість. Давайте переглянемо кадри фільму. Слайд 23 – 24. Які почуття ви відчули, чи  усвідомили біль, відчуття безвиході, внутрішню боротьбу Петра Попельського. 

-  Як ви гадаєте, чи знайде Петро Попельський себе у житті, своє місце у світі?

-  Чи може людина з обмеженими можливостями бути потрібною і навіть щасливою? За яких умов? (Може,  Петро знайшов своє покликання, він усвідомив, що його талант потрібний людям, він приносить їм радість, викликає сльози, пробуджує душі, робить людей щасливими.)

   Мозковий штурм. Бесіда з учнями:

- Від чийого імені ведеться розповідь?

- Де відбуваються події повісті?

- Як звати головного героя ? Назвіть інших членів родини.

- В якій сім’ї народився Петрусь?

         Інтерактивна вправа  «Ланцюжок думок».

- Яким способом сприймав оточуючий світ сліпий хлопчик?

- Як ставилася  мати до хлопця? Як відносився дядя Максим? Підтвердіть свої думки текстом.

- Чому Дядя Максим казав такі жорстокі слова: «Цей малий буде ще більше нещасніший, ніж я. Краще б йому не родитися.»

- Поясніть слова «У малого немає очей, згодом не буде ні рук, ні ніг, ні волі…»

- Хто зіграв велику роль у його вихованні ?

- Які проблеми порушує автор у повісті.      

- Знайдіть і зачитайте картини  української природи.

Створення асоціативного куща

- Які асоціацї виникають у вас, коли ви чуєте слово «сліпий». Чи змінились вони?

Сліпий    … (талановитий, чуттєвий, самовпевнений, обдарований, люблячий, життєрадісний, добрий, щирий )

- А як ріс Петро Попельський? Підтвердіть свої думки текстом.

 (Жалібно кричав, вільно й швидко лазив, насторожував слух, обмацував кожну річ, розвивав інші свої здібності.)

     Хвилина роздумів.

- Як  живеться сліпим людям, людям з обмеженими можливостями у наш час?

- Що ви знаєте про таких людей? Чи ви звертаєте свою увагу на них?

- Давайте визначимо, коли ж людина може стати щасливою?

 Творчу група «Фільмографи». Слайд 26 -27.

Зацікавив і художників образ людини, позбавленої зору. Образ знедолених увіковічнений у мистецтві не одне століття. Художники по своєму вбачали проблему нещасних і увиразнювали в образах сліпих ідею прагнення не бути самотнім, бути реалізованим у суспільстві, не обмеженим у своїх можливостях, бути повноцінною людиною. Тож відомими шедеврами й нині залишаються картини В. Перова «Приїзд інститутки до сліпого батька», П. Пікассо «Сніданок сліпого»,  Т.Шевченко автоілюстрація «Сліпа з дочкою», до поеми «Невольник» намальована картина «Сліпий», К.Ушинський «Сліпий кінь», Моріс Метерлінк «Сліпі»…

Вагомий внесок щодо цієї теми приділили і у фільмографії. Кінематографи й нині присвячують свої твори цій темі. Були створено фільм «Квіти в спогадах і снах», де показано життя сліпого художника, який продовжує малювати, радіти життю, незважаючи на свою «недугу». У нього є і друзі і підтримка. Фільм «Хто косить вночі» - про взаємини сліпого батька і зрячого сина. «Сліпа любов» - про почуття незрячих, пролюбов ніжну, смішну і навіть сліпу. Фільм «Лист до Лу» - про життя маленького веселого і непосидючого хлопчика від народження, який може бачити світ тільки своїм серцем ...

        Творча робота «Кодекс щасливої людини»

1.Не можна бути щасливим одному і не помічати щастя інших.

2.Ніщо так не прикрашає людину, як щира посмішка.

3.Не може бути людина щасливою, якщо вона ображає оточуючих.

4.Ти  зобов’язаний говорити правду і додержуватися свого слова.

5.Умій співпереживати ближньому, надай плече і дружню підтримку.

6.Захищай бідних,   беззахисних, обділених долею.

7.Незважаючи на проблеми у житті чини супротив обставинам.

8.Щаслива людина зобов’язана ділитись щастям з іншими.

9.Щаслива та людина, у якої серце відкрите.

V. Застосування знань, умінь і навичок.

 «Знайди відповідність». Тести взаємоперевірка (Додаток 4). Слайд 28 - 29.

- Розгадайте і прочитайте цитати за схованими малюнками.       

Коментоване читання з обґрунтуванням. Висловлювання про  В.Короленка. Слайд 30.

«Ім’я Короленка викликає у мене глибоку повагу». (Ромен Роллан)

«Не одне покоління сприймало Короленка і як свого вчителя, і як власну совість». (Сергій Залигін)

«Радію тому, що він живе серед нас як якийсь титан, якого не можуть торкнутися всі ті негативні явища, на які так багаті наша література й життя». (Іван Бунін)

Обмін враженнями про почуте.

-  Як ви розумієте ці цитату Г.Сковороди «Сліпі очі, коли затулені зіниці»?

-  Поясніть японське прислів’я «Серце бачить краще, ніж очі».

- Про які цінності В.Короленка наголошували поети. Поділіться своїми враженнями.

   Метод «Закінчи фразу». Слайд 31. В.Короленко – це …

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 Рефлексія. Метод «Обери своє серце». Слайд 32.

- Яке місце у твоєму серці займає Україна?

- Як ви думаєте, яке серце у «сліпих»?

- Коли б ви були скульптором, який би пам’ятник поставили Володимиру Галактіоновичу Короленко, хто був би у підніжжя поряд біля нього?

- Що нового я відкрив у собі, для себе?

- Що нового чого дізнався під час уроку?

- Поясніть, чи відповідають епіграфи темі нашого уроку. Як ви їх розумієте?

    Г.Сковорода говорив: «Коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти, то, на мою думку, ти щасливий». То ж щасливої вам дороги!

VІІ. Виставлення оцінок та їх коментування «Збір діамантів».

VІІІ. Диференційоване домашнє завдання: Слайд 33.

Обов’язкове завдання:

1.  Читати та переказувати с. 140-148.

2. Намалювати формулу щасливої людини, або власне оформлення обкладинки до повісті «Сліпий музикант»

Індивідуальне завдання:

Підготувати повідомлення  на одну з тем:

1.«В. Короленко і Україна».

2. «Образи дітей у творах В. Короленка».

3. Написати фанфік (передісторію) до повісті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Використані джерела:

1. Абдуллаєва З. Критики про фільм «У темряві» / / Енциклопедія вітчизняного кіно. ЕІ: http://www.russiancinema.ru/template.php?dept_id = 15 & e_dept_id = 1 & e_person_id = 257с.

2. Ананьєв Л.М. Теорія відчуттів. - Л.: Вид-во ЛДУ, 2002. - 455 с.

3. Короленко Володимир Галактіонович [Електронний ресурс] // Вікіпедія: вільна енциклопедія. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Короленко Володимир Галактіонович.

4. Короленко Володимир Галактіонович [Електронний ресурс] // Житомирська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олега Ольжича: сайт. – Режим доступу : http://www.lib.zt.ua/node/480.

5. Світова література. 5 – 9 класи. Програма/О.М.Ніколенко, К.В.Таранік  -Ткачук, С.П.Фоміна,  О.В.Ревнивцева, Н.В.Онищенко// http://www.mon.gov.ua

6. Світова література. 6 клас: розробки уроків/Л.А.Чередник. – Х.: Вид-во «Ранок», 2014. – 320с.

7. Інші інтернет джерела

 

 

 

 

 

             Матеріали для повідомлень учнів                                                       Додаток 1. Повідомлення творчої групи «Волонтери». Видатні люди  з вадами сліпоти та шляхи їх реалізації

Василя Єрошенка – унікальна людина, він був мандрівником, письменником, музикантом, педагогом, лінгвістом-поліглотом (знав близько 20 мов, європейських і східних: англійську, французьку, тайську, бірманську, хінді, чукотську, туркменську, мови). Василю Яковичу судилося поєднати Україну з країнами Сходу: Японією, Таїландом, Бірмою, Індією, Китаєм. Історію його життя і його творчу спадщину дбайливо зберігають і ретельно досліджують насамперед в Японії та Китаї. В Японії українця Василя Єрошенка визнано класиком дитячої літератури. У чотири роки від тяжкої хвороби повністю осліп. Та все ж зміг самостійно об’їхати мало не півсвіту. Інтерес до країн Сходу виник у Василя ще в московській школі-притулку для сліпих дітей, де він навчався, після відвідання притулку китайським дипломатом. По закінченні школи Василь, працюючи скрипалем в оркестрі сліпих, самотужки вивчав історію релігії та філософії. Василь мандрував без поводирів, і допомогу в дорозі надавали йому есперантисти багатьох країн.

Девід Бланкетт англієць, що став міністром внутрішніх справ в уряді Тоні Блера. Таке призначення стало досить гучним, адже в країні ще не було сліпих від народження людей, що займали такий високий пост. Те, що Девід не може бачити стало ясно практично відразу після його народження. Батьки виховували хлопчика в усвідомленні того, що він може сам всього досягти, якщо захоче. Муніципалітет постановив віддати чотирирічного Девіда в спеціальний інтернат. Хлопчик пройшов через жорстку школу життя, полюбивши спорт. У 16 років Девід пішов на конфлікт з директором свого коледжу, який не хотів давати дітям повноцінно вчитися. Пробитися наверх  зміг завдяки феноменальній пам'яті і величезної працездатності.

Марла Раньян - це олімпійська спортсменка, яка ніколи не дозволяла своїй хворобі зламати її дух. Жінка народилася в Каліфорнії, перенесла хворобу Штаградта, це хвороба  очей, що призвело її до сліпоти. Жінка відмовилася брати участь тільки в змаганнях паралімпійців, хоча і була там багаторазовою чемпіонкою. Раньян стала першою в історії слабовидящей спортсменкою, яка прийняла участь в Олімпіаді, їй належить національний рекорд у бігу на 5000 метрів. Вона не тільки бігун-марафонець, але ще і магістр в галузі спеціальної освіти, допомагає людям долати бар'єри і повністю розкривати свій потенціал. Вона сказала, що вирішила досягти успіху ще будучи маленькою дитиною. Адже лікарі сказали їй, що сліпота завадить досягти успіху в житті. Раньян звертається до дітям і сім'ям з порушеним зором: «Ваше майбутнє не написано заздалегідь, тільки вам вирішувати, як реагувати на втрату зору.

Андреа Бочеллі - це один з найвідоміших у світі оперних співаків, який позбавлений зору. Народився в Італії. Коли Бочеллі було 12 років, під час гри у футбол йому в голову потрапив м'яч. В результаті хлопчик, який мав ще й вроджену глаукому, повністю осліп. Хоча сьогодні Бочеллі відомий своїм унікальним ангельським високим голосом, він не відразу знайшов себе у музиці. Андреа закінчив юридичний факультет університету й отримав диплом юриста. Один час він працював за спеціальністю, а спів у супроводі фортепіано в барах і на вечірках стало його хобі. Сам співак каже: «Все, що має значення в житті, полягає в намірі. До мети треба йти вперто, наполягаючи на своєму».

Клод Моне - це один з найбільш впливових і важливих діячів мистецтва, лідер руху імпресіонізму. Народився у Парижі. З самого раннього віку створював ескізи природи. Найвідомішими роботами є «Водяні лілії» і «Соняшники». Його картини нині коштують мільйони, будь-який значущий музей мріє роздобути полотна цього імпресіоніста. Сьогодні вони є в паризькому Луврі, в Нью-Йорку.

Джон Брамблітт – відомий художник, який втративши зір малював свої картини на дотик. Його картини продаються більше ніж в 20 країнах світу. Отримав три президентські награди за новаторські художні уроки з живопису.

Вангелія Пандева Димитрова,  відома як Ванга — сліпа болгарська ясновидиця, містик і травник, лікувала травами своїх друзів. У дитинстві була звичайною дівчинкою з блакитними очима та білявим волоссям. Але, коли їй виповнилося три роки, під час народження другої дитини померла її мати, а батька мобілізували до болгарської армії. У 12 років підхопив її вітер й кинув майже неушкодженою на землю за два кілометри від місця, де забрав. Її нібито знайшли після довгих пошуків, дуже перелякану, з очима, засипаними піском, які вона не могла розтулити через сильний біль. Це стало причиною її майбутньої сліпоти.
    Джордж Ширінг - відомий сліпий піаніст, який помер у віці 91 року. Сучасний джазовий піаніст, який народився сліпим. Однак з трьох років майбутній віртуоз почав навчатися грі на фортепіано. Не отримавши вищої музичної освіти емігрував до США, де й прославився як видатний джазовий піаніст. На рахунку Джорджа Ширінга більше 300 творів. Джордж Ширінг двічі став лауреатом "Греммі". А чотири року тому піаніста посвятили у лицарі Британської імперії за видатні заслуги в галузі музики.

Джеймс Тербер - мультиплікатор і гуморист, мав дуже поганий зір.

Джон Мільтон - відомий поет і письменник, був сліпий.

 

Додаток 2. Повідомлення учнів про життя і творчість В. Короленка

Повідомлення групи «Біографи». Володимир Короленко – велич української та російської літератури

Володимир Галактіонович Короленко належить двом культурам — російській та українській. Народився 15 липня 1853 р. в місті Житомирі. Його батько, Галактіон Панасович, служив повітовим суддею і відрізнявся непідкупною чесністю, що різко виділяла його з-поміж місцевих чиновників. Мати, Евеліна Йосипівна Скуревич, була донькою поміщика середніх статків. Батьки майбутнього письменника були чесними, добрими, порядними людьми, шанобливо ставилися до інших. Саме вони виховали у своїх дітях милосердя, співчуття до знедолених, негативне ставлення до жорстокості.

Дитячі роки Короленка минули на Житомирщині. Там же, у житомирській гімназії, хлопець почав своє навчання. Та незабаром батька перевели до Рівного. Туди ж переїхала вся родина. Володимир продовжив навчання у Рівненській гімназії.

Невдовзі в сім’ї Короленків сталося велике горе: помер батько. Мати і п’ятеро дітей лишились без будь-яких засобів до існування. Володимирові довелося сам на сам зустрітися з величезною несправедливістю, що існувала у світі.

Після закінчення гімназії із срібною медаллю Короленко у 1871 р. вступив до Петербурзького технологічного інституту, але через матеріальні нестатки мусив покинути навчання.

 Щоб прогодувати родину, він пішов працювати. У 1874 р. Володимир перейшов до Петровської сільськогосподарської академії у Москві.

У роки навчання в академії Короленко захопився народницьким рухом, брав участь у студентських виступах, і у 1876 р. його виключили з академії. Упродовж року юнакові довелося жити в місті Кронштадт під наглядом поліції. Він працював коректором у друкарнях і репетитором у багатих сім’ях, якийсь час був чоботарем і чорноробом.

За підозрою у революційній діяльності, без слідства й суду, навесні 1879 р. його вислали до В’ятської губернії. Майже шість років провів Короленко у тюрмах та на засланні.

Однак суворі умови життя не зламали волі письменника. Важкі шість років заслання стали часом формування зрілого письменника, дали багатий матеріал для його майбутніх творів.

У 1885 р. В. Короленкові дозволили жити в Нижньому Новгороді. У цьому місті письменник прожив десять років, які стали роками його найактивнішої літературної та громадської діяльності.

У 90-х рр. XIX ст. письменник багато подорожував, відвідував Крим, Поволжя, Кавказ, Південний Урал. У 1893 р. Короленко побував на Всесвітній виставці в Чикаго (США).

Та де б не був письменник, його завжди вабила Україна. У 1900 р. він приїхав з Петербурга до Полтави і відразу й назавжди полюбив це місто. Понад двадцять років письменник мешкав там.

У Полтаві письменник і помер 25 грудня 1921 р. Нащадки Короленка і досі живуть у цьому місті.

Повідомлення групи «Літературознавці». Творча спадщина Володимира Галактіоновича

Перший твір В. Короленка побачив світ у 1879 р. У петербурзькому журналі «Слово» було надруковано його новелу «Епізоди із життя шукача».

Наступні твори вийшли друком лише через шість років, упродовж перебування письменника в Нижньому Новгороді. Саме тоді були написані оповідання «Яшко», «Убивець», «Сон Макара», «Соколинець» та багато інших.

У 1886 р. вийшла перша книга письменника «Нариси та оповідання», яка отримала захоплений відгук А. Чехова. Справжнім тріумфом автора стала повість «Сліпий музикант» (1886).

Переїзд до Полтави зблизив Короленка з видатними діячами української культури — Панасом Мирним, М. Коцюбинським, І. Тобілевичем.

Повідомлення групи «Правозахисники». Володимир Короленко – це людина з великим і сильним серцем?

Після революції 1917 р. тисячі дітей стали безпритульними, бо Росія була охоплена громадянською війною. Володимир Короленко вболівав за долю безбатченків, тому в березні 1919 р. організував у м. Полтаві Лігу порятунку дітей. Ліга займалася постачанням дітям їжі й одягу, створенням лікарень, колоній, шкіл. Уже наприкінці 1919 р. на Полтавщині знайшли притулок майже 10 000 дітей. Письменник уважав, що Ліга потрібна не лише дітям, а й дорослим, бо їхні серця мають відтанути від ворожнечі й наповнитися добром. Будинок В. Короленка був відчинений для всіх, хто потребував прихистку й тепла.

Митець виступив на захист удмуртів (одна з народностей Сибіру) від наклепницького звинувачення у вбивстві людини (під час ритуалу), опублікувавши серію статей під рубрикою «Мултанська справа». Його викривальна промова в суді приголомшила всіх. Після чотирьох років бюрократичної тяганини несправедливий вирок було скасовано.

У Полтаві письменника називали «народним губернатором», його слово було вагомим навіть для влади. До останнього дня Короленко боровся за правду і справедливість.

У 1921 р. тяжко хворому В.Г. Короленку було надано спеціальний вагон-салон для поїздки за кордон на лікування разом із родиною, але він відмовився залишити Батьківщину. Три дні Полтава прощалася з митцем. День його похорону був оголошений у місті траурним. Зупинилися всі промислові підприємства, не працювали школи, установи, театри і кінотеатри, бібліотеки. Деякі організації й приватні особи замість вінків на могилу робили внески від його імені для голодуючих. Понад 100 тис. (за іншими джерелами — 40 тис.) мешканців Полтави і навколишніх сіл проводжали в останню путь улюбленого письменника. Ця дорога стала шляхом у Безсмертя.

Повідомлення групи «Музеєзнавці». Пам’ятні місця пов’язані  з Короленком

В Україні шанують пам’ять про письменника і громадського діяча В. Г. Короленка.

У місті Рівне, у будинкові, де знаходилася чоловіча гімназія, зараз розташований музей В. Короленка.

Будинок-музей у 1973 р. відкрито в місті Житомирі, на батьківщині письменника.

Музей-садиба В. Короленка є у Полтаві. У селі Хатки відкрито музей на дачі письменника.

Окрім того, ім’я В. Короленка присвоєно Полтавському національному педагогічному університету, Полтавській гімназії № 10, Харківській державній науковій бібліотеці, Чернігівській обласній бібліотеці, школі в Житомирі.

У 1990 р. Спілка письменників України встановила літературну премію імені Короленка за найкращий твір, написаний російськомовними літераторами України.

Повідомлення групи «Мистецтвознавці». Сімейні живописні традиції Короленків

Як відомо, сімейною традицією Короленків було малювання. Батько письменника, Галактіон Опанасович, мав гарний хист до нього. Пізніше, на професійному рівні, живописом займалася донька. В. Короленка, Наталія, яка вчилася на художницю у Франції.

Гарно малював і сам письменник. У малюнках він завжди намагався не просто зафіксувати зорові враження, а поставити і вирішити певні художні завдання, осягнути внутрішній зміст явищ, їх заманливу таємницю, простоту і правду. В. Короленку вдавалося лаконічними засобами передавати у замальовках складну реальність, проникати в глибину внутрішнього світу людських почуттів та бажань.

Малюнки В. Короленка зберігаються у музеї-садибі письменника в Полтаві, у музеях Москви та Санкт-Петербурга.

Повідомлення групи «Кінокритики». Екранізації творів

Твори В. Короленка були екранізовані. За ними в різний час було знято такі фільми: «Довгий шлях» (СРСР, 1956, режисер Л. Гайдай), «Поліська легенда» (СРСР, 1957, режисери П. Василевський, М. Фігуровський), «Сліпий музикант» (СРСР, 1960, режисер Т. Лукашевич), «Серед сірих каменів» (СРСР, 1983, режисер К. Муратова).

Повідомлення групи «Маркетологи». Дизайн та презентування (реклам) книги В. Короленка «Сліпий музикант»

Людині дуже важко жити одній, тим більше тоді, коли вона має проблеми із здоровям. І лише родина, кохана, сімя, підтримка друзів та улюблена справа  дають можливість повноцінно жити не відчуваючи потреби  бути непотрібним.  Музика, мистецтво має один з найсильніших впливів на людину, на її емоційний стан. Якщо ви хочете дізнатися, як музика ледь не згубила і як вона ж урятувала талановитого юнака, що був обділений долею, допомогла йому знайти свій шлях у житті, навіть відчути себе щасливим - читайте повість В. Короленка «Сліпий музикант». Проникніть у глибину людської душі  та віднайдіть ключик для подолання проблем!

 

  Додаток 3.                                

Повідомлення групи  «Фільмографи». Фільмографія

У фільмі Олексія Романова «Квіти в спогадах і снах» (Росія, 2002р) показано життя сліпого художника Мансура Закірова, який продовжує малювати, радіти життю, незважаючи на свою «недугу». У нього є і друзі і підтримка.

Фільм Аркадія Когана «Хто косить вночі» (Росія, 2005р) - про взаємини сліпого батька і зрячого сина. Тут в якості теми піднімається протиставлення і водночас зближення незрячого світу з зрячим. У цьому фільмі показано життя Олександра, який втратив зір у 12 років. Втративши зір, він відчуває світ у всіх інших проявах. Саша живе повним життям і радіє їй, намагається справлятися зі своїми труднощами сам. У нього є улюблена робота, багато друзів, дружина і трирічний зрячий син, якого він вчить бачити світ. Бачити не очима, а серцем.

Фільм Люка Боланда «Лист до Лу» (Бельгія, 2005р). Тут ми бачимо життя маленького хлопчика Лу, який може бачити світ тільки своїм серцем .... Він сліпий від народження і дуже відрізняється від своїх однолітків. Батькам нелегко з хворою дитиною. Але, незважаючи на всі труднощі, це веселий і непосидючий хлопчик. 

«Земля безмовності і тьми». Німеччина, 1971 р.  - документальний фільм режисера В. Херцога. Головний герой фільму - Фіні Штраубінгер, жінка, в підлітковому віці втратила зір і слух. Після 30 років депресії та ізоляції вона знайшла в собі сили повернутися до "нормальної" життя. 

«Місто сліпих». Реж. Олександр Сидоров. Росія, 2005 р. Сліпі невпевнено ходять на прогулянці, йдуть на роботу на комбінат, їдуть на електричці ... Розшифрувати цей образ можна так: дорога - це життєвий шлях людини, сліпому дуже важко йти по дорозі твердим і рішучим кроком, і життя йому доводиться «промацувати» також обережно, потихеньку.

«Сліпа любов». Реж. Юрай Лехотскі. Словаччина, 2007. Буває любов ніжна, буває смішна і навіть сліпа .... Картина розповідає про почуття незрячих. За словами творців стрічки, "знайти своє місце в житті непросто і людям з хорошим зором, тому навіть важко уявити, наскільки важче це зробити сліпим ".

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Горбань Людмила Вікторівна
    Візьму цікаві ідеї до підсумкового уроку. з теми.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Герасимчук Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кудак Інна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ложкова Ірен
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Raitarovska Vita
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Федорук Маргарита Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
10375
Оцінка розробки
4.9 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку