Компаративний урок з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури. Мета уроку: узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні.
`
Бердянська загальноосвітня школа № 9
Бердянської міської ради Запорізької області
«Таємниця Різдва»
( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»)
Підготувала
учитель російської мови
та зарубіжної літератури
ЗОШ І-ІІІ ступ. №9
Піперкова В.Я.
2015
Тема. Таємниця Різдва ( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»).
Мета: узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; поглибити знання учнів про жанри; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні; розвивати навички аналізу тексту, зокрема компаративного, навички виразного читання, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати речову літературознавчу, полікультурну, соціокультурну й комунікативну компетенції; виховувати відповідальність за свої вчинки, любов до ближнього, милосердя, доброту, людяність, інтерес до літератури та мистецтва; створити атмосферу святкового передноворічного настрою, Різдвяних свят.
Тип уроку: компаративний урок з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури.
Обладнання: тексти повістей М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», портрети письменників, мультимедійна установка; куточок України: ікона, рушники, віфлеємська зірка, дідух, кутя, хліб, узвар; куточок Англії: комин, різдвяні шкарпетки, різдвяний вінок, Ангел, пудинг.
Це радісні дні – дні милосердя і доброти.
Нехай в ці дні буде над кожним із нас
Боже благословення, його любов та ласка.
Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
1.Звучить пісня М.Леантовича «Щедрик».
Учитель та учні читають вірш.
Бувають дні, як откровення Боже –
Благословіння зоряних небес,
Коли на себе справжніх ми похожі
І в нас Ісус воістину воскрес.
Коли світліють скривджені обличчя,
Збагнувши суть духовного буття,
І хочеться подумати про вічність,
А не про тлін короткого життя.
Коли усе прозоре на світанні,
Як в перші дні творіння на землі,
А ми, як діти Єви і Адама,
Шукаєм Бога в ранішній імлі.
Коли в душі так ясно, тихо, чисто,
Летять думки і пада білий сніг,
Зелена зірка світиться перлисто,
А час невтомний прискоряє біг.
У дні такі Завіт прадавній з Богом
У серці, що відкрилось, ожива,
І ми в собі народжуємось знову
Під знаком світлоносного Різдва.
2. Оголошення теми уроку
Учитель.
Цей урок ми присвятимо святу із свят – Різдву Христовому, адже його відзначають і в Україні,де народився М.Гоголь, і на батьківщині англійського письменника Ч.Діккенса, з героями чиїх творів ми зустрінемось під час уроку. (Слайд №1)
3. Читання епіграфа
Учитель
З дитинства ми очікуємо в морозну зимову ніч Різдва. Різдво – свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найвеселіших свят, яке приносить подарунки.
У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. І якщо навіть диво не трапиться, то дивом є вже саме свято.
Новорічні й різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному. За словами Ч.Діккенса, це…(читання епіграфа). Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку: в них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення. (Слайд №2)
ІІ. Робота над темою уроку
Учитель
Для ефективної роботи на уроці ви розділилися на дві групи: «українців» та «англійців», щоб була можливість розрізняти групи, ви вдягнулись відповідно. Роботу на уроці ми будемо оцінювати за допомогою карти неба. Для того, щоб ваше небо дійсно виглядало різдвяним і зоряним, ви протягом уроку отримуватимете зірочки за роботу. Тож, починаємо.
1.Інтерактивна вправа «Асоціативний ряд»: запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва (група «українців»)
Р – радість, родина.
І – іскра, ікона.
З – зірка, зима, зорі.
Д – диво, добро, душа.
В – веселощі, вогонь.
О – очікування, очищення.
2. Інтерактивна вправа «Сенкан»: скласти сенкан «Різдво» (група «англійців»):
Учитель
Ми поринемо у світ літературних героїв різних народів. Їх поєднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки не обійтися.
3. Засвоєння літературознавчого поняття.
- Що таке фантастика?
Фантастика – світ химерних уявлень та образів письменника, який базується на основі раніше засвоєних фактів із реального життя. (Слайд №3)
- Назвіть жанр твору Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
- Що таке повість?
Повість – епічний твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів. (Слайд №4)
Твір має поетичну назву «Різдвяна пісня в прозі», бо пісня – ліричний твір. Тому й основа повісті Діккенса має ліричний характер. Як відомо, різдвяні пісні відрізняються особливою святковістю, піднесеністю, бо це перемога добра над злом.
4. Бесіда за змістом твору.
- Хто є головним героєм «різдвяної пісні у прозі»? (Слайд №5)
- Складіть «асоціативне гроно» зі слів, з якими у вас асоціюється образ Скруджа на початку твору. (Слайд №6)
- Хто провідав Скруджа Різдвяної ночі?
- Скільки подорожей здійснив герой у Різдвяну ніч?
- Куди подорожував Ебенезер Скрудж? (Слайд №7)
- З якою метою духи відвідали Скруджа? (Щоб змінився, зрозумівши свої помилки).
- Чи вдалося їм змінити жмикрута? ( Так, Духи Різдва вилікували Скруджа від зла і жадання грошей).
5. Робота з текстом у групах.
Група «українці»: складіть ланцюжок помилок Скруджа ( Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів – Самотність ). (Слайд №8)
Група «англійці»: заповніть табличку внутрішнього стану героя і пейзажу, виписуючи цитати із строф.
( І - «Стояла холодна, похмура погода, та й до того ж іще запав туман…»
«Скрудж з’їв свій похмурий обід у похмурій корчмі…
V - « Ні імли, ні туману! Ясний день…»,
«Золоте сонце! Прозоре свіже повітря!» /
«Подякуй небу і світлому святу Різдва! – На коліна!»
6. Бесіда:
- Коли герой говорить про себе, що він щасливий? ( Коли змінив жорстокість на милосердя, злість - на доброту, жадібність – на щедрість, а байдужість – на людяність). (Слайд №9)
- Отже, чи роблять гроші людину щасливою? (Слайд №10)
( Інтерактивна вправа « Обери позицію» ) (Слайд №11)
- Як на вашу думку, чи можна вважати реальним переродження Скруджа із скнари в людину, «яка вміє славити Різдво»? (Слайд №12)
- Який прийом використовує автор, розповідаючи про ці події?
Учитель
А зараз я пропоную вам здійснити невеличку прогулянку різдвяними вулицями Лондона.
7. Перегляд відеоролика про Різдво в Англії.
8. Інтерактивна вправа – гра ( запитання учні дістають з різдвяного чобітка Санти Клауса) (Слайд №13)
Англійський Дід Мороз – Санта Клаус підготував вам завдання. Представник групи «англійців» витягне по одній відмінності, зачитає її голосно і поставить запитання учасникам групи «українців», як ми в Україні готуємося до Різдва.
шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків? (Слайд №15)
Учитель
Напередодні Різдва в Україні згадують М.Гоголя та його відомий твір «Ніч перед Різдвом». До нас завітали гості За цитатами ви повинні назвати героїв твору Гоголя. (Слайд №20)
9. Гра «Парад героїв повісті – казки»: «актори» - представники групи «українців» представляють кожен свого персонажа,зачитуючи цитати – характеристики. Учні – «англійці» впізнають героя.
1) «…їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі» (Оксана) (Слайд №21)
2) «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному» (Солоха) (Слайд №22)
3) «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі» (Вакула) (Слайд №23)
4) «Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней , кругленьким п’ятачком…У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди…» (Чорт) (Слайд №24)
5) «…він сидів на підлозі по-турецькі перед невеликою діжкою... роззявив рота, поглянув на вареники й ще сильніше роззявив рот. Тоді вареник вистрибнув із миски, хлюпнувся в сметану, перевернувся на другий бік, підстрибнув угору й потрапив просто йому до рота» ( Пацюк ) (Слайд №25)
6) « Та його побоювання було іншого роду: він боявся більше того, щоб не дізналась його половина, що й без того вже страшною рукою своєю зробила з його товстої коси таку тоненьку. «Бога ради, доброчесна Солохо,- говорив він, тремтячи всім тілом. - Ваша добрість, як сказано в писанії Луки, глава трина... трин... Стукають, їй-богу, стукають! Ой, сховайте мене куди - небудь» ( Дяк ) (Слайд №26)
10. Робота в групах
Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта – «українці»; Оксани і Солохи – «англійці»
( Сміливість, хитрість, розум, підступність, богобоязливість, слабкість, вірність, скромність, мстивість )
Висновки: чорт і Вакула мають абсолютно протилежні риси характеру.
Оксана і Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві
мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.
11. Бесіда за змістом повісті «Ніч перед Різдвом»:
Учитель
Події повісті закінчилися добре. Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана ж «майже всю ніч картала себе вголос». Це була не проста ніч, а різдвяна. Коли очищається душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу, і навіть черевички їй не потрібні. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання!
В Україні в ніч проти Різдва під вікнами співають колядки. Тому, хто колядує, завжди господар кине в торбу ковбасу чи хліб, гроші чи цукерки, хто чим багатий.
11. Перегляд відеоролика «Колядки. Український вертеп»
12. Учні співають вивчені різдвяні пісні
Із Різдвом Христовим
Я щиро вітаю!
Щастя і здоров’я
Вам усім бажаю!
Нехай віра в серці
Кожного засяє,
Матір Божа з неба
Усіх привітає!
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Рефлексія
Учитель
Отже, і «Різдвяна пісня в прозі» Діккенса і «Ніч перед Різдвом» Гоголя містять в собі характерні ознаки жанру різдвяної повісті. Назвіть їх.
Особливості «різдвяної» повісті:
V. Оцінювання роботи учнів за допомогою кількості зірочок.
VІ. Домашнє завдання.
Напишіть твір – мініатюру за однією з тем:
«Традиції святкування Різдва в моїй сім’ї»
«Моя мрія у різдвяну ніч»
«Моя різдвяна історія» (Слайд №31)
VІІ. Підведення підсумку уроку
Продовжте речення: «Різдвяні повісті Ч.Діккенса та М.Гоголя змусили мене замислитись над тим, що…» (Слайд №32)
Учитель
Ми побачили, як змінилися герої розглянутих нами творів. Пам’ятайте, що людина завжди може змінитися. Тож поспішайте робити добро і вірте в те, що все і всі змінюються на краще у різдвяну ніч. Будьте уважними до людей, нікого не ображайте, даруйте радість і подарунки.
А наш урок нехай стане для вас приємною згадкою про дивовижне свято душевної чистоти, любові, милосердя і співчуття. (Слайди №33-34)
Не можу закінчити наш урок без приємних подарунків (діти отримують подарунки до свят).
Додатки
В Україні Різдво святкують з 6 на 7січня. Розпочинається святкування 6 січня різдвяною вечерею - це святвечір. Молодь колядує, а діти носять вечерю хрещеним. 7 січня люди вітають один одного словами «Христос народився, славимо його!»
2) Як католики готуються до Різдва? ( Посту як такого немає. Є так званий Адвент – час очікування свята. Ревні католики протягом місяця перед
Різдвом намагаються більше часу присвячувати молитвам і відвідуванню церкви, спілкуванню з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не
їдять м’ясо. У святвечір після вечірньої меси родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Одне з частувань – зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом). Як відбувається ця традиція в Україні?
В Україні віруючі постяться перед Різдвом. 6 січня взагалі не їдять нічого цілий день, аж доки на небі не з’явиться перша зірка .В святвечір господиня ставить на стіл 12 пісних страв: кутю, узвар, вареники, млинці, пироги з капустою та інше. Після вечері колядують. В цей день не можна сваритися, злитися, говорити погане.
Головна страва на Різдво це кутя і узвар. Кутя – солодка каша з пшениці, тертого маку, горіхів, ізюму та меду
Так, дарують. Після вечері батьки обдаровують дітей, гостей і один одного грошима і подарунками, що символізує майбутній достаток і багатство.
Подарунків діти чекають від батьків, а ще на святвечір вони носять вечерю своїм хрещеним, а ті дарують їм подарунки.
Перед Різдвом господиня обов’язково прибирає оселю. Традиційно українці прикрашають оселю рушниками, ставлять сніп жита чи пшениці – Дідух, щоб не переродився рід, щоб родило жито, пшениця і всяка пашниця. А ще кладуть сіно чи то під стіл, чи то під скатертину.
Так, є. Вони відтворюють умови народження Христа і схожі на лялькову виставу.