Конспект уроку із зарубіжної літератури в 6 класі "Таємниця Різдва"

Про матеріал

Компаративний урок з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури. Мета уроку: узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні.

Перегляд файлу

`

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури в 6 класі:

«Таємниця Різдва»

( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»)

 

Підготувала

учитель російської мови

 та зарубіжної літератури

ЗОШ І-ІІІ ступ. №9

Піперкова В.Я.

 

 

 

2015

 

Тема. Таємниця Різдва ( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»).

Мета: узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; поглибити знання учнів про жанри; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні;   розвивати навички аналізу тексту, зокрема компаративного, навички виразного читання, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати  речову літературознавчу, полікультурну, соціокультурну й комунікативну компетенції; виховувати відповідальність за свої вчинки, любов до ближнього, милосердя, доброту, людяність, інтерес до літератури та мистецтва; створити атмосферу святкового передноворічного настрою, Різдвяних свят.

Тип уроку: компаративний урок  з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури.

Обладнання: тексти повістей М.Гоголя  «Ніч перед Різдвом», Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», портрети письменників, мультимедійна установка; куточок України: ікона, рушники, віфлеємська зірка, дідух, кутя, хліб, узвар; куточок Англії: комин, різдвяні шкарпетки, різдвяний вінок, Ангел, пудинг.

                                                            Це радісні дні – дні милосердя і доброти.

Нехай в ці дні буде над кожним із нас 

 Боже благословення, його любов та ласка.

Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»

 

Хід уроку

 

 І.Мотивація навчальної діяльності.

   1.Звучить пісня М.Леантовича «Щедрик».

     Учитель та учні читають вірш.

 

 

 

Бувають дні, як откровення Боже –

Благословіння зоряних небес,

 Коли на себе справжніх ми похожі

 І в нас Ісус воістину воскрес.

Коли світліють скривджені обличчя,

Збагнувши суть духовного буття,

І хочеться подумати про вічність,

А не про тлін короткого життя.

Коли усе прозоре на світанні,

Як в перші дні творіння на землі,

А ми, як діти Єви і Адама,

Шукаєм Бога в ранішній імлі.

Коли в душі так ясно, тихо, чисто,

Летять думки і пада білий сніг,

Зелена зірка світиться перлисто,

А час невтомний прискоряє біг.

У дні такі Завіт прадавній з Богом

У серці, що відкрилось, ожива,

І ми в собі народжуємось знову

Під знаком світлоносного Різдва.

 2. Оголошення теми уроку

   Учитель.

              Цей урок ми присвятимо святу із свят – Різдву Христовому, адже його відзначають і в Україні,де народився М.Гоголь, і на батьківщині англійського письменника Ч.Діккенса, з героями чиїх творів ми зустрінемось під час уроку. (Слайд №1)

 3. Читання епіграфа 

Учитель

        З дитинства ми очікуємо в морозну зимову ніч Різдва. Різдво – свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найвеселіших свят, яке приносить подарунки.

        У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. І якщо навіть диво не трапиться, то дивом є вже саме свято.

        Новорічні й різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному. За словами Ч.Діккенса, це…(читання епіграфа). Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку: в них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення. (Слайд №2)

 ІІ. Робота над темою уроку

      Учитель

      Для ефективної роботи на уроці ви розділилися на дві групи: «українців» та «англійців», щоб була можливість розрізняти групи, ви вдягнулись відповідно. Роботу на уроці ми будемо оцінювати за допомогою карти неба. Для того, щоб ваше небо дійсно виглядало різдвяним і зоряним, ви протягом уроку отримуватимете зірочки за роботу. Тож, починаємо.

 1.Інтерактивна вправа «Асоціативний ряд»: запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва (група «українців»)

 Р – радість, родина.

 І – іскра, ікона.

 З – зірка, зима, зорі.

 Д – диво, добро, душа.

 В – веселощі, вогонь.

 О – очікування, очищення.

2. Інтерактивна вправа «Сенкан»: скласти сенкан «Різдво» (група «англійців»):

  • Різдво;
  • світлий, добрий;
  • дарувати, єднати, радіти.
  • Час милосердя, всепрощення, любові;
  •  свято, диво,життя.

 

 

 Учитель  

    Ми поринемо у світ літературних героїв різних народів. Їх поєднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки не обійтися.

 3. Засвоєння літературознавчого поняття.

  - Що таке фантастика?

  Фантастика – світ химерних уявлень та образів письменника, який базується на основі раніше засвоєних фактів із реального життя. (Слайд №3)

- Назвіть  жанр твору Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».

- Що таке повість?

Повість – епічний твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.              (Слайд №4)

    Твір має поетичну назву «Різдвяна пісня в прозі», бо пісня – ліричний твір. Тому й основа повісті Діккенса має ліричний характер. Як відомо, різдвяні пісні відрізняються особливою святковістю, піднесеністю, бо це перемога добра над злом.

 

 4. Бесіда за змістом твору.

- Хто є головним героєм «різдвяної пісні у прозі»? (Слайд №5)

- Складіть  «асоціативне гроно» зі слів, з якими у вас асоціюється образ Скруджа на початку твору.  (Слайд №6)

- Хто провідав Скруджа Різдвяної ночі?

- Скільки подорожей здійснив герой  у Різдвяну ніч?

- Куди подорожував Ебенезер Скрудж?  (Слайд №7)

- З якою метою духи відвідали Скруджа?   (Щоб змінився, зрозумівши свої помилки).

- Чи вдалося їм змінити жмикрута? ( Так, Духи Різдва вилікували Скруджа від   зла  і жадання грошей).

 

5. Робота з текстом у групах.

 Група «українці»: складіть ланцюжок помилок Скруджа     ( Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів – Самотність ).    (Слайд №8)

Група «англійці»: заповніть  табличку внутрішнього стану героя і пейзажу, виписуючи цитати із строф.

( І  - «Стояла холодна, похмура погода, та й до того ж іще запав туман…»

         «Скрудж зїв свій похмурий обід у похмурій корчмі…

 

V  - « Ні імли, ні туману! Ясний день…»,

       «Золоте сонце! Прозоре свіже повітря!» /

 

  «Подякуй небу і світлому святу Різдва! – На коліна!»

  • Як ви вважаєте, для чого автор наводить образи природи?   ( Вони допомагають розкрити внутрішні почуття героя, його стан).

6. Бесіда:

- Коли герой говорить про себе, що він щасливий?    ( Коли змінив жорстокість на    милосердя, злість  - на доброту, жадібність – на щедрість, а байдужість – на людяність).   (Слайд №9)

- Отже, чи роблять гроші людину щасливою?  (Слайд №10)

( Інтерактивна вправа « Обери позицію» )   (Слайд №11)

        - Як на вашу думку, чи можна вважати реальним переродження  Скруджа із       скнари в  людину, «яка вміє славити Різдво»?   (Слайд №12)

   - Який прийом використовує автор, розповідаючи про ці події?

Учитель

      А зараз  я пропоную вам здійснити невеличку прогулянку  різдвяними  вулицями Лондона.

7. Перегляд відеоролика про Різдво в Англії.

8. Інтерактивна вправа – гра  ( запитання учні дістають з різдвяного чобітка   Санти Клауса)    (Слайд №13)

Англійський Дід Мороз – Санта Клаус підготував вам завдання. Представник групи «англійців» витягне по одній відмінності, зачитає її голосно і поставить запитання учасникам групи «українців», як ми в Україні готуємося до Різдва.

  1. Коли святкують Різдво в Англії? ( Святкують католицьке Різдво англійці з 24 на 25 грудня. У багатьох країнах святкування починають  ще за тиждень).   А коли ж святкують Різдво українці?
  2. Як католики готуються до Різдва?  ( Посту як такого немає. Є так званий Адвент – час очікування свята. Ревні католики протягом місяця перед Різдвом намагаються більше часу присвячувати  молитвам і відвідуванню церкви, спілкуванню з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не їдять м’ясо. У святвечір після вечірньої меси родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Одне з частувань –зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом).  Як відбувається ця традиція в Україні?      (Слайд №14)
  3.  Головна різдвяна страва англійців – качка з яблуками й капустою або запечена індичка, а ще пудинг. А яка різдвяна страва головна в українців?
  4. Католики на Різдво дарують усім подарунки. За традицією, без подарунків не можна залишити жодного родича чи знайомого. А в Україні дарують подарунки на Різдво?
  5. Головний герой Різдва – це, як правило, не новонароджений спаситель, а Санта Клаус. Саме від Санти діти, розвісивши над комином красиві

шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків?   (Слайд №15)

  1. Католики  на Різдво прикрашають не тільки ялинку, але й будинок традиційними вінками з омели або з гостролисту. Як прикрашають оселю українці?      (Слайд №16)
  2. Напередодні Різдва на центральних вулицях міст споруджують відкриті ясла, ставлять фігурки Христа, Богородиці та Йосипа, годівниці для тварин, відтворивши таким чином обстановку вертепу. А чи є такі вертепи в Україні?   (Слайд №17)
  • А хто знає, що таке вертеп? ( Різдвяна вулична вистава про народження  Христа ).   (Слайди №18-19)

Учитель

       Напередодні Різдва в Україні згадують  М.Гоголя та його відомий твір «Ніч перед Різдвом». До нас завітали гості За цитатами ви повинні назвати героїв твору Гоголя.     (Слайд №20)

9. Гра «Парад героїв повісті – казки»: «актори» - представники групи «українців» представляють кожен свого персонажа,зачитуючи цитати – характеристики. Учні – «англійці» впізнають героя.

1) «…їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі»  (Оксана)   (Слайд №21)

2) «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному»   (Солоха)   (Слайд №22)

3) «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі»   (Вакула)     (Слайд №23)

4) «Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней , кругленьким пятачком…У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди…»  (Чорт)     (Слайд №24)

5) «…він сидів на підлозі по-турецькі перед невеликою діжкою... роззявив рота, поглянув  на вареники й ще сильніше роззявив рот. Тоді вареник вистрибнув із миски, хлюпнувся в сметану, перевернувся на другий бік, підстрибнув угору й потрапив просто йому до рота»  ( Пацюк )   (Слайд №25)

6) « Та  його побоювання було іншого роду: він боявся більше того, щоб не дізналась його половина, що й без того вже страшною рукою своєю зробила з його товстої коси таку тоненьку. «Бога ради, доброчесна Солохо,- говорив він, тремтячи всім тілом. - Ваша добрість, як сказано в писанії Луки, глава трина... трин... Стукають, їй-богу, стукають! Ой, сховайте мене куди - небудь»  ( Дяк )    (Слайд №26)                    

10. Робота в групах

  Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта – «українці»;  Оксани і Солохи – «англійці»

( Сміливість, хитрість, розум, підступність, богобоязливість, слабкість, вірність, скромність, мстивість )

Висновки: чорт і Вакула мають абсолютно протилежні риси характеру.

                   Оксана і Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві

                   мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.

 

11. Бесіда за змістом повісті «Ніч перед Різдвом»:

  • Хто з героїв викликав вашу симпатію?
  • Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.  (Чорт, Солоха має двоїсту природу – перевтілюється у відьму).    (Слайд №27)
  • Чому чорт не любив Вакулу?
  • Яке бажання Оксани виконував Вакула?
  • Чи виконав він свою обіцянку?  Хто допоміг йому принести черевички?   (Слайд №28)
  • Що змінило Оксану?  Чому вона змінилась?
  • Чим закінчується повість?    (Слайд №29)
  • Чи схожий цей твір на казку?  ( Так, багато фантастики, щасливий фінал).

 

Учитель

     Події  повісті закінчилися добре. Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана ж «майже всю ніч картала себе вголос».                                       Це була не проста ніч, а різдвяна. Коли  очищається душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу, і навіть черевички їй не потрібні. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання!

    В Україні в ніч проти Різдва під вікнами співають колядки. Тому, хто колядує, завжди господар кине в торбу ковбасу чи хліб, гроші чи цукерки, хто чим багатий.

 

11. Перегляд відеоролика «Колядки. Український вертеп»

 

12. Учні співають вивчені різдвяні пісні

     Із Різдвом Христовим

     Я щиро вітаю!

     Щастя і здоровя

     Вам усім бажаю!

     Нехай віра в серці

     Кожного засяє,

     Матір Божа з неба

    Усіх привітає!

 

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого

Рефлексія

Учитель

Отже, і «Різдвяна пісня в прозі» Діккенса і «Ніч перед Різдвом» Гоголя містять в собі характерні ознаки жанру різдвяної повісті. Назвіть їх.

     Особливості  «різдвяної» повісті:

  1. Дія відбувається напередодні Різдва.
  2.  Різдвяна ніч дарує диво – перетворює героїв  ( Скрудж перетворюється на доброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи).
  3. Фантастичні герої та події. ( Подорож  Скруджа з Духами часу – подорож Вакули на чортові до Петербурга – чорт украв місяць – Солоха перетворюється на відьму).
  4. Щасливий фінал. ( Скрудж зустрічає Різдво в родині небожа, знаходить щастя в сім’ї; Оксана і Вакула теж одружаться. Вся нечисть вигнана і з села і з людських душ. Перемагає добро, краса і любов).    (Слайд №30)

 

 

V. Оцінювання роботи учнів за допомогою  кількості  зірочок.

 

VІ. Домашнє завдання.

Напишіть твір – мініатюру за однією з тем:

«Традиції святкування Різдва в моїй сім’ї»

«Моя мрія у різдвяну ніч»

«Моя різдвяна історія»         (Слайд №31)

 

VІІ. Підведення  підсумку  уроку

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте  речення:  «Різдвяні повісті  Ч.Діккенса та  М.Гоголя  змусили мене замислитись над тим, що…»          (Слайд №32)

 

Учитель

     Ми побачили, як змінилися герої розглянутих нами творів.  Памятайте, що людина завжди може змінитися. Тож поспішайте робити добро і вірте в те, що все і всі змінюються на краще  у різдвяну ніч. Будьте уважними до людей, нікого не ображайте, даруйте радість  і подарунки.

   А наш урок нехай стане для вас приємною згадкою про дивовижне свято душевної чистоти, любові, милосердя і співчуття.   (Слайди №33-34)

   Не можу закінчити наш урок без приємних подарунків (діти отримують подарунки до свят).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

  1. Коли святкують Різдво в Англії? ( Святкують католицьке Різдво англійці з 24 на 25 грудня. У багатьох країнах святкування починають  ще за тиждень).   А коли ж святкують Різдво українці?

В Україні Різдво святкують з 6 на 7січня. Розпочинається святкування 6 січня різдвяною вечерею - це святвечір. Молодь колядує, а діти носять вечерю хрещеним. 7 січня люди вітають один одного словами «Христос народився, славимо його!»

 

2) Як католики готуються до Різдва?  ( Посту як такого немає. Є так званий  Адвент – час очікування свята. Ревні католики протягом місяця перед

Різдвом намагаються більше часу присвячувати  молитвам і відвідуванню церкви, спілкуванню з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не

їдять м’ясо. У святвечір після вечірньої меси родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Одне з частувань – зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом).  Як відбувається ця традиція в Україні?

 

В Україні віруючі постяться перед Різдвом. 6 січня взагалі не їдять нічого цілий день, аж доки на небі не зявиться перша зірка .В святвечір господиня ставить на стіл 12 пісних страв: кутю, узвар, вареники, млинці, пироги з капустою та інше. Після вечері колядують. В цей день не можна сваритися, злитися, говорити погане.

 

  1. Головна різдвяна страва англійців – качка з яблуками й капустою або запечена індичка, а ще пудинг. А яка різдвяна страва головна в українців?

Головна страва на Різдво це кутя і узвар. Кутя – солодка каша з пшениці, тертого маку, горіхів, ізюму та меду

 

  1. Католики на Різдво дарують усім подарунки. За традицією, без подарунків не можна залишити жодного родича чи знайомого. А в Україні дарують подарунки на Різдво?

Так, дарують.  Після вечері батьки обдаровують дітей, гостей і один одного грошима і подарунками, що символізує майбутній достаток і багатство.

 

  1. Головний герой Різдва – це, як правило, не новонароджений спаситель, а Санта Клаус. Саме від Санти діти, розвісивши над комином красиві шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків?

Подарунків діти чекають від батьків, а ще на святвечір вони носять вечерю своїм хрещеним, а ті дарують їм подарунки.

 

 

  1. Католики  на Різдво прикрашають не тільки ялинку, але й будинок традиційними вінками з омели або з гостролисту. Як прикрашають  оселю українці?

 

Перед Різдвом господиня  обовязково прибирає оселю. Традиційно українці прикрашають  оселю рушниками, ставлять сніп жита чи пшениці – Дідух, щоб не переродився рід, щоб родило жито, пшениця і всяка пашниця. А ще кладуть сіно чи то під стіл, чи то під скатертину.

 

 

  1. Напередодні Різдва на центральних вулицях міст споруджують відкриті ясла, ставлять фігурки Христа, Богородиці та Йосипа, годівниці для тварин, відтворивши таким чином обстановку вертепу. А чи є такі вертепи в Україні?

Так, є. Вони відтворюють умови  народження Христа і схожі на лялькову виставу.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку