Конспект уроку із зарубіжної літератури в 7 класі "Мудрість щирого подарунку" (за новелою О.Генрі "Дари волхвів")

Про матеріал
Конспект уроку містить інтерактивні вправи для творчого розвитку учнів, проблемні питання, завдання для перевірки знань учнів з теми
Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури в 7 класі:

 

«Мудрість щирого подарунку»

( за новелою О.Генрі «Дари волхвів»)

 

Підготувала

учитель російської мови

та зарубіжної літератури

ЗОШ І – ІІІ ст. №9

Піперкова В.Я.

 

2017

 

Тема: «Мудрість щирого подарунку» ( за новелою О.Генрі «Дари волхвів»)

Мета: 1) проаналізувати оповідання О.Генрі «Дари волхвів», учити школярів аналізувати та інтерпретувати невеликий за обсягом художній твір, виділяти ключові епізоди;  формувати навички ведення дискусії;                                                                                                                      2)  розвивати вміння аналізувати художній образ, навички  образного та критичного мислення;  розвивати комунікативну компетентність, логічне мислення учнів;                                                                                                           3)  виховувати найкращі людські якості: взаєморозуміння, взаємоповагу, здатність на самопожертву заради ближнього, розкрити важливість духовного начала в людині, чистоту морального світу, могутню силу любові.

НЛ: громадянське виховання ( учні висловлюють судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки та утвердження справедливості, цінують щирість людських стосунків)

Очікувані результати:  учні досконало володіють текстом твору, коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми, висловлюють своє ставлення до проблем оповідання

Ключові компетентності: комунікативна, соціальна, міжпредметна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна    

Методи і прийоми:робота в творчих групах, бесіда,  інтерактивні вправи, робота з текстом, перегляд буктрейлера, дискусія,  випереджувальні завдання

Тип уроку: проблемний, інтерактивний

Обладнання: портрет письменника О.Генрі, текст оповідання «Дари волхвів», мультимедійна презентація, буктрейлер до оповідання, репродукції картин  Гвідо Рени «Поклоніння пастухів»,  Карло Дольчи «Поклоніння волхвів», Герард Давид «Поклоніння волхвів»,  Джото «Поклоніння волхвів», Веласкес «Поклоніння волхвів»,  музика Шуберта «Аве Марія»

 

Епіграф:                                                      Найменше благо в житті – це                   багатство; найбільше – мудрість.

Г.Е.Лессінг

 

Хід уроку

І.Вступне слово учителя

Найважливішою частиною нашого духовного життя є святкування Різдва. Це свято очікування чудес і  подарунків,  осяяне вогнями різдвяних ялинок, наповнене дзвоном дзвіночків, що сповіщають народження Божественного Немовляти; воно наповнює наші домівки теплом, радістю та світлом, а серця – вірою, надією та любов’ю. Сила цих Божественних почуттів допомагає людині долати негаразди, горе та біль.      (Слайд №1)

Сьогоднішній урок подарує нам зустріч із прекрасною новелою О.Генрі «Дари волхвів» з глибокими, світлими, справжніми почуттями подружжя Юнгів. Це зворушлива розповідь про життя двох закоханих, Деллу і Джима, які, зовсім не маючи грошей, зробили один одному гідні подарунки на Різдво

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перегляд бук трейлера
  2. Бесіда ( за бесідою складається гронування «Дари волхвів») ( Сл.№2)
  • Отже, оповідання має біблійну назву. Давайте пригадаємо, хто такі волхви?

( За біблійною легендою – це мудреці, які прийшли привітати Ісуса Христа з Днем народження).

  • Що подарували немовляті волхви?    ( Золото, ладан, мирро)

Пояснення вчителя.

Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем -  на знак земної влади. Ладан – як знак Божественного походження і небесної влади. Третій дар – мирро. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа – то смерть жертовна, бо Він приніс Себе в жертву за кожного з нас.

  • Як ви думаєте, що символізують ці дари?

( Золото – це наші добрі справи, моральні чесноти.

 Ладан – це образ молитви. Мирро – це жертовна допомога ближнім – не заради когось і чогось, а заради Христа).

3.Повідомлення учнів  «Дари волхвів у наші дні» (випереджуюче завдання)   ( Слайд №3)

4.Робота з репродукціями картин

  •   Сюжет про поклоніння волхвів Ісусу став одним з найулюбленіших в живописі, музиці, літературі. Давайте переглянемо репродукції картин. Як ви думаєте, чому до цього сюжету так часто звертаються художники, композитори, письменники?   (Слайд №4)
  •   У якому з вивчених творів ми зустрічалися з волхвами?
  •   В якому значенні було вжито слово «волхв» у цьому творі?

( Волхви – чарівники, ворожбити, мудреці)      (Слайд №5)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Мозковий штурм»

  •        Яку людину ми називаємо мудрою?  ( розумну, розсудливу, здатну зрозуміти інших, освічену, досвідчену, вміє знайти вихід із складної ситуації, може вирішити різні проблеми, дати доречну пораду).  (Слайд №6)
  •        Яке значення слова  «мудрість» ви знайшли у тлумачному словнику?
  •        Як ви думаєте, чому ми зараз говоримо про «мудрість»? Чи має це відношення до оповідання О.Генрі?

  

ІУ. Підготовка учнів до активного та свідомого засвоєння нового матеріалу

    1.Оголошення теми, епіграфу уроку    ( Слайд № 7-8 )

    2.Формулювання разом з учнями цілей та завдань уроку

      Чого ви очікуєте від цього уроку?

    3.Постановка проблемного питання    (Слайд № 9)

О.Генрі в кінці оповідання пише: «..я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей…які зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами». Але автор ніби суперечить собі, тому що далі говорить: «до відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші».

Отже, давайте спробуємо з’ясувати, чи були мудрими герої новели Джим  і Делла? Хто вони – «двоє дурненьких дітей» або « наймудріші з усіх дарувальників»? Марна або виправдана була жертва героїв? Якщо жертва була не марна, то в чому полягає мудрість їхнього вчинку?

У. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

   1. Робота у групах ( під час роботи учні складають гронування «Делла і Джим            мудреці?»

  • Можливо,герої дійсно вчинили непрактично? Давайте розглянемо варіанти:
  1. герої могли  продати що -  небудь інше;
  2. заощадити гроші заздалегідь;
  3. купити щось інше, не таке дороге.

Дослідіть ці варіанти у групах.

Завдання для груп   ( Слайд № 10 )

Перша група

Знайдіть опис житла Делли і Джима, опис одягу Делли. Які кольори і чому переважають при описі квартири і стану героїні? На підставі прочитаного обґрунтуйте відповідь на першу версію.

Друга група

Подумайте, чому новела починається з фрази «Один долар вісімдесят сім центів». Чому так часто упродовж твору зустрічається ця сума? Прокоментуйте другу версію.

Третя група

Знайдіть в тексті рядки, в яких Делла говорить про своє ставлення до Джима. Чому вона не могла подарувати йому скромніший подарунок, наприклад, шкіряний ремінець? Прокоментуйте третю версію.

Доповіді груп            (Слайд № 12 )

І група

Подружжя Делли і Джима переживають не найкращі часи, внаслідок чого в інтер’єрі їх квартири, яка знаходиться на верхньому поверсі, панують не злидні, а красномовно мовчить бідність: поштова скринька зламана, кнопка дзвінка давно не працює, табличка на дверях потьмяніла, на підлозі «старий червоний килим», біля стіни «старенька кушетка», трюмо ледве поміщається в простінку між вікнами.

За вікном  Делла бачить «сірого кота, який прогулювався по сірому паркану в сірому дворі».  Сірий колір – він відповідає настрою Делли, нею опановує  почуття безнадії, безпорадності, смутку.

Діллінгеми давно не купували нового одягу. У Делли «старенький коричневий жакет», «старенький коричневий капелюшок». Джиму «давно вже потрібно було нове пальто», «руки мерзнули без рукавичок», «годинник висів на шкіряному ремінці».  Коричневий колір – це колір бідності, в сім’ї немає місця яскравим фарбам. У них немає що продати.

ІІ група

У творі 15 разів згадуються грошові суми, прибутки і витрати сім’ї. Цим автор підкреслює бідність Делли і Джима. Найчастіше повторюється сума 1 долар і 87 центів – це усе, що вдалося заощадити Деллі за довгі місяці, коли вона намагалася «відвоювати» гроші на подарунок улюбленому Джиму. «Вона відвойовувала кожну монетку, торгуючись із бакалійником, зеленярем, м’ясником так запекло, що аж вуха палали від мовчазного осуду її скупості, викликаної надмірною ощадливістю»

У сім’ї невеликий дохід – 20 доларів на тиждень, і Делла старається на всьому заощаджувати. Підраховуючи гроші, вона згадує, як місяцями заощаджувала кожен цент, як принизливо торгувалася з бакалійником, продавцем овочів, - і плаче від відчаю. Усі її приниження і економія зовсім ні до чого не привели. Заощадити більшої суми   заздалегідь не вдалося.

ІІІ група

Делла заощаджувала кошти на подарунок для свого коханого чоловіка Джима. Вона хотіла купити «щось особливе, рідкісне, коштовне, хоч трохи гідне високої честі належати Джимові». За цим її гарячим бажанням простежується безмежна любов і повага до нього, захоплення його чеснотами.

Висновки учнів

Інші варіанти героями не розглядалися, тому що вони  по-справжньому кохали один одного, і їм хотілося на Різдво подарувати коханому щось особливе, гідне. Тому вони пожертвували своїми скарбами.

 

  • .Пожертвували? А може, жертви ніякої і не було, вибір дався героям легко, і те, з чим вони розлучилися, зовсім не скарб? Що спонукало героїв до такого вчинку?

Завдання для груп              (Слайд №11)

Перша група

Які скарби були у сім’ї Юнг? Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість?

Друга група

Зайдіть в тексті рядки, в яких описується, як Делла приймала рішення. Зробіть висновок, чи важко їй було розлучатися зі своїм скарбом. Як змінився її настрій після прийнятого рішення?

Третя група

Уявіть себе на місці Джима.  Опишіть, як він готував подарунок для Делли, чи важко йому було розлучатися з годинником? Про що він думав і як діяв?

Доповіді груп                                  ( Слайд № 12 )

І група

У сім’ї  Діллінгем  Юнг були два скарби: «золотий годинник Джима, що належав його батьку і дідові, та прекрасне волосся Делли, яке розсипалось каштановими хвилями, сяючи, мов струмені водоспаду. Воно спадало нижче її колін і вкривало, наче плащем, майже всю її постать».

Розповідаючи про скарби Делли і Джима, автор порівнює їх з біблійними персонажами – царицею Савською і царем Соломоном. За легендою, цариця Савська принесла Соломонові коштовні подарунки, щоб той навчив її божественної мудрості, але, як стверджує Біблія, мудрості не можна навчитися, вона лише в тому серці, котре відкрите Богові та людям.

Автор використовує це порівняння, щоб підкреслити значущість скарбів для Делли і Джима. Адже їх можна порівняти лише із скарбами біблійних персонажів, і вони згоріли б від заздрощів, дивлячись на єдині цінності молодих американців.

ІІ група

Деллі важко було прийняти рішення, та заради коханого вона готова здійснити цю жертву. «дві чи три сльози впали на потертий  червоний килим. Делла кинулася до дверей і вибігла на вулицю, а в очах у неї поблискували діамантовими краплями сльози». Думаючи про подарунок для коханого, вона не торгується в перукарні. 20 доларів вже нечуване багатство, до того ж час не чекає, треба зайнятися пошуками подарунка.

Вона не жаліє за свій вчинок. Отримавши гроші за подарунок, Делла провела наступні дві години «на рожевих крилах». Вона бігала по магазинах у пошуках чогось особливого для свого Джима. Душа її сповнена радісним, піднесеним настроєм. Тепер світ для неї наповнився яскравими фарбами, до нього влилася радісна музика.

У одній з крамниць вона знайшла нарешті те, що повинне «належати Джиму», «платиновий ланцюжок для кишенькового годинника, простий і строгий. Він навіть був гідний годинника. Він був такий, як Джим. Скромність і гідність – ці якості були у них обох».

ІІІ група

Джим, ймовірно, думав, як дорожче продати свій скарб – золотий годинник. Йому було важко продати таку цінну річ. Але йому хотілося порадувати Деллу на Різдво, побачити її радісні, щасливі очі.

Що подарувати Деллі, він знав давно: «дивні гребені»,  «справжні черепахові», якими вона багато разів «милувалася в одній з вітрин Бродвею». Він був щасливий, що зможе принести для коханої такий бажаний для неї подарунок.

Висновки учнів

Джим і Делла дійсно віддавали найдорожче, що у них було.

Справжня вартість подарунків Делли і Джима полягає не в їхній коштовності, а в тому, що вони є символом самовідданого кохання. 

 ( Слайд №11 )

2.Бесіда з класом

  • Який момент оповідання є найнапруженішим?  (Зустріч героїв )
  • Коментуючи цю сцену, автор філософськи зауважує:                             «Що більше – вісім  доларів в тиждень або мільйон в рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного».                                           Чому саме у цей момент автор вперше згадує про волхвів та вживає слово «мудрець»?  Який сенс воно тут має?

( О.Генрі згадує про волхвів у момент дарування подарунків, тому що саме від волхвів пішов цей дивний звичай. Волхви вважалися мудрецями, провісниками, тому і з’являється слово «мудрець», але тут воно ближче по значенню до прикметників «розумний, розсудливий, розважливий», оскільки поряд із словом «мудрець» стоїть слово «математик»).

  • Що означають слова автора: «Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного»?

( За біблійною легендою, дари, принесені Немовляті волхвами, були, швидше, знаком шанування, визнання його влади, ніж дарами любові. Тому автор і говорить, що серед їх дорогоцінних дарів «не було одного» - любові).

Пошукова робота

Знайдіть в останньому абзаці тексту слова про волхвів та героїв

( Слайд №13 )

Волхви: «дари їхні були мудрі», «винайшли звичай робити різдвяні подарунки», «надзвичайно мудрі люди».

Делла і Джим: «дурненькі діти», «немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами», «ці двоє були наймудріші», «подарунки Делли і Джима були мудрими теж», «вони і є волхви».

  • У чому ж  полягає справжня мудрість, за думкою автора?

( За  думкою автора, саме такі люди, як Джим і Делла – наймудріші, тому що вони змогли відмовитися від власного скарбу заради коханого.

Деллу більше хвилювало, що їй подарувати Джиму, а не що він їй подарує. Вони обоє безкорисливі. І це, на думку автора, робить їх мудрецями – волхвами).

  1. Метод «Павутинка дискусії»                  ( слайд № 14 )

Питання для дискусії:

Як, на вашу думку, марна або виправдана була жертва героїв?

 

Марна або виправдана жертва героїв?

Так, жертви Джима і Делли були марними.

Ні, жертви героїв були виправдані.

  1. Герої залишилися без своїх «скарбів».
  1. Герої проявили свою любов одне до одного.
  1. Герої залишилися без грошей.
  1. Вони здатні були пожертвувати найдорожчим заради одне одного.
  1. Шукаючи подарунок, вони дуже хвилювалися, переживали і марно згаяли час.
  1. Їх подарунки зі значенням, на все життя.

 

  1. Герої подарували одне одному щастя.

Висновок

З практичної точки зору герої вчинили і  безглуздо, і непрактично.

 Герої проявили велике кохання та турботу одне про одного. А такі почуття неможливо купити, навіть за мільйон!

 

УІ. Узагальнення вивченого

  1. Учитель
  • Отже, мудрі наші герої або, навпаки, схожі на безглуздих дітей?

У чому полягає мудрість їхнього вчинку?

( Незважаючи на таку невдачу  з подарунками, Делла і Джим подарували один одному щось більше. Герої довели, що, незважаючи на усі труднощі життя, кожен з них піклується в першу чергу про кохану людину, а не про себе.

Мудрість їхнього вчинку полягає у тому, що кожен з них пожертвував найціннішим, що у нього було, аби його друга половина була щаслива. У світі немає нічого ціннішого за любов, і ніякі подарунки, навіть найдорожчі, не можуть замінити це почуття. І тільки той, хто нічого не жаліє для іншого і готовий віддати усе, щоб подарувати йому радість, і є справжній мудрець, мудрий не розрахунком, а серцем, сповненим любові ).

  1. Пояснення епіграфу
  2. Метод  «припущення на основі зорових образів"   ( під музику Шуберта «Аве Марія» )                               ( Слайд № 15 )
  • Подивіться на образи на слайді, подумайте та поясніть, що можна подарувати близьким, не маючи грошей, щоб зробити їх щасливішими?
  • Безмежне небо та загадкові зорі     ( щоб вірити у мрії та  здійснювати їх);
  • Яскраве сонце         ( щоб на душі було тепло і радісно);
  • Барвисту веселку    (щоб вона розфарбувала своїми кольорами   сірі думки);
  • Щиру посмішку       (щоб ніколи не було смутку та горя);
  • Чарівну музику        (щоб підняти настрій);
  • Безмежну любов      (щоб вона зігрівала серце протягом всього життя).

УІІ. Домашнє завдання                           ( Слайд № 16 )                                                                    Написати твір за однією з тем:  «Кращий подарунок у моєму житті»,                                                                «Хто більше щасливий: той, хто дарує, або хто приймає подарунок?»

УІІІ. Рефлексія

  1. Інтерактивна вправа «Сенкан»

Готуючись до уроку,  кожна творча група отримала завдання скласти сенкан до слова «любов».     ( Слайд № 17 )

Групи представляють свої роботи.

Любов

Божественна, мудра

Жертвує, ощасливлює, відчуває

У закоханих одне серце

Це дар                                                                                                                              

2.Інтерактивна вправа «Продовж речення»

   1. Найбільш вражаючим для мене було …

         2.Я вважаю, що головні герої новели «Дари волхвів»…

         3.На мою думку, найголовніше в житті людини…

        3. Запитання до учнів: Чи досягли ви мети, яку поставили перед собою    на початку уроку?

       4.Підсумкове слово учителя

 Мені здається, що сьогодні  у нас з вами відбулася дуже щира і відверта розмова про любов, людяність і щастя. І я сподіваюся, ви зрозуміли, у чому полягає справжня мудрість. Це мудрість нашого серця, здатного на велике, всеперемагаюче кохання.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 12
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 9 відгуків
docx
Додано
12 січня 2021
Переглядів
6061
Оцінка розробки
5.0 (12 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку