Конспект уроку із ЗЛ для 11 класу

Про матеріал
Розробка уроку №4 для 11 класу за календарним плануванням О.Г.Куцінко. Урок розвитку зв'язного мовлення. З готовими до друкування додатками
Перегляд файлу

27.11.2019

Конспект уроку із зарубіжної літератури

№12 для 11 класу

Тема. РМ (усно). Традиції Й. В. Ґете, Г. С. Сковороди, Е. Т. А. Гофмана, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського в романі М. О. Булгакова (компаративне аналізування творів)

Мета – формувати компетентності:

  • предметні (знання змісту Нового Заповіту та творів М. О. Булгакова, Й. Ґете, Г.Сковороди, Е. Т. А. Гофмана, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського; навички компаративного аналізу; навички сприйманні інформації на слух; уміння визначати символіку твору; культуру мовлення; критичне мислення; любов до мистецтва; естетичний смак);
  • ключові (уміння вчитися: навички самостійної роботи; прагнення нових знань; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурні: зацікавленість спадщиною світової культури; прагнення літературної освіченості; читацькі інтереси; кращі моральні якості особистості).

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.

Міжпредметні зв’язки: мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Й. Ґете, Г.Сковороди, Е. Т. А. Гофмана, М. В. Гоголя, Ф.М.Достоєвського (Додаток 1).

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Інтерактивний прийом «Ґронування»

Складіть гроно за темою «Основні образи роману М. Булгакова «Майстер і Марґарита»».

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

   «Рукописи не горять…» Ця фраза є лейтмотивом твору, символізуючи безсмертя людського духу, творчості, добра, любові, волі, християнських ідеалів.

   Останні рядки роману «Майстер і Марґарита» пройняті світлою надією та передчуттям спокою. Однак, щоб зрозуміти роман загалом, необхідно знати джерела, використані автором: це традиції багатьох митців зарубіжної літератури, сторінки Святого письма (яке М. Булгаков знав практично досконало), різні міфи тощо. Читаючи роман, можна також помітити, що автор добре знався на образотворчому мистецтві, яке використовувало біблійні сюжети. Із деякими із цих джерел ми сьогодні познайомимось.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Вступне слово вчителя (виділене записуємо до зошита)

   «Майстер і Марґарита» - це роман у романі. Композиція роману побудована за принципом контрапункту (тобто поєднання різних, відносно незалежних сюжетних ліній, які розвиваються з різною швидкістю). Характерною ознакою композиції є також те, що ліричну оповідь поєднано з епічними відступами, у яких виявляється авторська позиція. Однак читачеві інколи здається, що описана ситуація йому вже чимсь відома. Пояснити це можна тим, що М. О. Булгаков спирався на літературні традиції Й. В. Ґете («Фауст»), Е. Т. А. Гофмана («Золотий горнець»), М. В. Гоголя («Вечори на хуторі біля Диканьки», «Мертві душі»), Г. Сенкевича ( «Куди йдеш?»), Ж.Е. Ренана («Життя Ісуса»), Анатоля Франса («Прокуратор Іудеї»), А. Дюма-батька («Граф Монте Крісто»), Ф. М. Достоєвського («Брати Карамазови», «Біси» та ін.), О.С.Пушкіна, Л. М. Толстого, Г. С. Сковороди та ін. Багато співзвучного є з поезією провансальських трубадурів та сторінками Євангелій. Критики шукали витоки роману передусім у творах видатний світових класиків та філософів. Безперечно, освіченість і енциклопедична начитаність Михайла Опанасовича давали на те всі підстави.

2. Компаративне аналізування літературних творів (робота в групах)

Завдання для груп

З’ясувати у 5 групах паралелі між романом Михайла Булгакова «Майстер і Марґарита» й іншими творами: 1-ша група -  Григорія Савича Сковороди «Потоп зміїний», «Вступні двері до християнської добронравності»;  2-га група -  Йогана Вольґанґ Ґете «Фауст»; 3-тя група -  Ернеста Теодора Амадея Гофмана «Золотий горнець»; 4-та група – Миколи Васильовича Гоголя «Мертві душі»; 5-та група -  Федора Михайловича Достоєвського «Ідіот»; 6-та група – Новим Заповітом.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Узагальнювальне слово вчителя (виділене записуємо до зошита)

   В основу роману «Майстер і Марґарита» покладено філософські теорії Володимира Соловйова та Григорія Сковороди. Автор також демонструє глибоку обізнаність у галузі світової літератури, активно використовує елементи давньослов’янських, німецьких, біблійних (євангельських) та інших міфів. Завдяки цьому «Майстра і Марґариту» одним із перших і російській та світовій літературі ХХ ст.. філософським романом-міфом.

   Традиції в романі М. О. Булгакова три світи показано уже на перших сторінках роману, коли під липами представники земного життя Берліоз і Іван Бездомний ведуть розмову про Ісуса Христа (біблійний образ), а перед ними з’являються посланці космічного світу – спочатку дивного виду прозорий громадянин (Коров’єв Фагот), а потім і сам маестро Воланд. Якщо Мефістофель приходить спокусити, то Воландові спокушати не потрібно, жителі Москви вже достатньо зіпсовані. Його призначення – викрити, покарати, провчити, нагородити (роздати по заслузі). Він у романі уособлює правосуддя.

2. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

Сформулюйте основну особисто для вас ідею М. О. Булгакова «Мастер  і Марґарита». Свій вибір поясніть.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивний прийом «Однією фразою»

Однією фразою по черзі підбийте підсумки уроку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Підготуватись до контрольної роботи.

2. Виконати онлайн тест

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1
Й. В. Ґете

C:\Users\USER\Desktop\264px-Григорий_Сковорода.jpg

Г. Сковорода

Результат пошуку зображень за запитом "гоголь"

М. В. Гоголь

Результат пошуку зображень за запитом "достоєвський" Результат пошуку зображень за запитом "достоєвський"

C:\Users\USER\Desktop\Dostoevsky_1879.jpg

Ф. М. Достоєвський

docx
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку