Конспект програмного уроку з української літератури для 5 класу
Тема: Народне уявлення про добро і зло в казці «Ох»
Епіграф: Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Л.Забашта
Мета:
навчальна – проаналізувати казку «Ох», дати характеристику її героям, визначити, хто з них втілює добро, а хто – зло;
розвивальна – формувати кругозір, навички виразного читання та вміння висловлювати власну думку; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло;
виховна – виховувати шанобливе ставлення до народної творчості, повагу до дорослих, почуття справедливості.
Обладнання: зошити, підручники з української літератури.
Тип уроку: комбінований.
Ланцюжок навчальних ситуацій
1. Повідомлення теми та мети уроку
2. Актуалізація опорних знань у формі бесіди
3. Сприйняття та засвоєння матеріалу
4. Закріплення вивченого матеріалу
5. Підсумок уроку
6. Оцінювання роботи учнів на уроці, коментарі
7. Домашнє завдання та інструктаж до нього
Хід уроку
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Хроно- метраж |
1. Повідомлення теми та мети уроку 2. Актуалізація опорних знань у формі бесіди 1. Що таке казка?
2. На які групи поділяються казки за змістом?
3. Яку будову мають казки?
3. Сприйняття та засвоєння матеріалу. У душі кожної людини завжди живуть дві несумісні речі — добро і зло. Хто з них переможе, такою і буде людина. Дуже важливо, щоб душі більшості з нас були чистими, щедрими, щоб зло не мало змоги оселитися там і перемогти. Пригадайте ті казки, які розповідали вам бабусі,— у них завжди перемагають справедливість, правда, добро, незважаючи на важкі перешкоди та вчинки поганих персонажів. У творах герої знешкоджують страховиськ, відьом, підступних тварин. Завжди в казках є щасливий кінець. Завдяки ним ви знайомитесь з добрими героями: хоробрими воїнами, відважними принцами, богатирям, і намагаєтесь наслідувати їх, та недолюблювати поганих — Чахлика Невмирущого, Бабу-Ягу. А добрі стають втіленням дитячих мрій і зразком наслідувань. Казки вчать доброти, милосердя, любові, вони — наші перші вчителі. Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з однією казкою та побачимо, чого вона зможе нас навчити. Тож перейдімо до читання казки. 1. За допомогою клоуз – тесту перевіримо, чи уважні ви читачі. А) Жив собі убогий чоловік із жінкою, а в них був… Б)Сидить син на печі та пересипається … В) Тільки це сказав, аж з того пенька – де не взявся – вилазить… Г) Як вийде рік, то прийдеш за ним, коли пізнаєш – бери, а не впізнаєш… Д) Приходить Ох – аж він спить. Він його взяв, звелів наносити дров, поклав на дрова зв’язаного наймита і … Е)Ідуть та ідуть, аж там на узліссі собаки ганяють… Є) Чоловік пішов, узявши гроші, додому, а циган – на коня та й поїхав, а то не циган, то… Ж) А з тієї пшонини перекинувся дуже гарний… 2. Проблемне питання нашого уроку . Чого вчить нас народна казка «Ох»? 3. Аналіз казки «Ох» у формі бесіди за питаннями. - Хто є головними героями казки? - Чому батьки скаржилися на сина? - Що робив син на кожній новій роботі? - За яких обставин герої познайомилися з Охом? - Яку умову запропонував Ох батькові, чи погодився він на це? - Який ритуал проводив Ох, щоб зробити з ледачого парубка моторного козака? - Хто навчив батька, як визволити сина від Оха? Чи вдалося це батьку? - Що зробив Ох, щоб повернути собі наймита? - Як хлопцю вдалося здобути волю? - Чи можна стверджувати, що в цій казці добро перемогло зло? 4. Закріплення вивченого матеріалу Щоб закріпити вивчене проведемо гру. «Хто найуважніший?» Установіть відповідність між роком праці та твариною, на яку перетворював парубка Ох. 1. 1-й рік праці А голуб 2. 2-й рік праці Б півень 3. 3-й рік праці В вовк Г баран 4. Син А щука Б хорт В кінь 5. Ох Г циган Д старий Є сокіл 5. Підсумок уроку Спробуємо дати відповідь на проблемне питання нашого уроку. Казка «Ох» вчить нас того, що праця навіть із самого ледащого парубка може зробити гарного моторного хлопця. Лише ті, хто живе по правді і використовує свої знання та досвід заради добрих справ, отримують гідну винагороду. Що для себе ви взяли з цього уроку? 6. Оцінювання роботи учнів на уроці, коментарі 7. Домашнє завдання та інструктаж до нього. Підібрати прислів’я та приказки про працю, добро і зло. Прочитати казку «Летючий корабель» Урок закінчу словами Миколи Сингаївського: «Хто про інших добре дбає, Той ніколи не вмирає. Намагайтесь так рости, Щоб добро у світ нести!»
|
Запис у зошиті: «число, класна робота», теми та епіграфа.
Учні: Казка – усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні Про тварин, побутові, фантастичні. Початок (зачин), основна частина, кінцівка Учні слухають новий матеріал.
Діти: читають казку.
Учні: А) … одним – один син.
Б) … пшонцем.
В) … маленький дідок.
Г) … ще рік служить в мене буде.
Д) … підпалив дрова.
Е) … лисицю.
Є) … Ох перекинувся циганом.
Ж) … парубок.
Учні: протягом уроку намагаються знайти відповідь на це питання.
Ох, батько та син.
Бо він не хотів працювати,тільки їв. Нічого, тікав з тієї роботи.
У лісі, коли батько сів на пеньок.
Взяти сина в наймити, батько погодився. Палив дрова, а одну вуглину обливав живущою водою.
Дід, який був вбраний у все біле. Так, вдалося.
Перевтілився у цигана та викупив коня в батька. Він став зерниною, яка закотилася під ногу царівні. Так, бо було подолано Оха , який і був злом.
Учні: 1 – Б 2 – Г 3 – А
4 – Б, В, Є
5 – А, Г, Д
Учні висловлюють свої думки.
Учні приносять щоденники на виставлення оцінок за урок. Запис домашнього завдання до щоденників. |
2 хв.
4 хв.
11 хв.
4 хв.
1 хв.
7 хв.
8 хв.
3 хв.
3 хв.
2 хв.
|