Конспект уроку: Класифікація хімічних реакцій за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну"

Про матеріал
Розвиток пізнавальних інтересів учнів на уроках забезпечую через реалізацію інформаційного компонента змісту хімічної освіти, залучаючи учнів до самостійного здобуття знань, виробляючи навички самостійного переносу раніше здобутих знань у нову ситуацію. Для цього поєдную традиційні методи навчання з інтерактивними. Конспект даного уроку розроблений з використанням інтерактивної технології – «Ажурна пилка».
Перегляд файлу

Тема: Класифікація хімічних реакцій за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну. (9клас)

  А.В. Цвєткова, учитель хімії Бердичівської СЗОШ №17.

Мета:

  • поглибити і розширити знання учнів про типи хімічних реакцій;
  • розкрити особливості реакцій сполучення, розкладу, заміщення, обміну;
  • вдосконалювати навички складання рівнянь хімічних реакцій;
  • виховувати вміння спілкуватись один з одним, допомагати один одному вчитися, навчаючи.

Тип уроку: застосування нових знань і вмінь.

Обладнання: Індивідуальний інформаційний пакет для кожного учня, таблички з кольоровими позначками, підручник (Попель П.П. Хімія: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П. Попель, Л.С. Крикля. – К.: ВЦ «Академія», 2017).

Методи: „Ажурна пилка”, бесіда.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап.

 Повідомлення теми, мети і завдань уроку, основних видів роботи на уроці.

Сьогодні на уроці ми будемо з вами працювати за технологією колективно-групового навчання „Ажурна пилка”.  Спочатку ви працюватимете в „домашній„ групі. Потім розійдетесь в інші групи, де будете виступати в ролі „експертів” з питання, над яким ви працювали в „домашній” групі, та отримаєте інформацію від представників інших груп. В останній частині заняття ви знову повертаєтесь в свою „домашню” групу, для того щоб поділитися тією новою інформацією, яку отримали від учасників інших груп.

     II. Актуалізація опорних знань:

бесіда.

  1. Які явища називаються хімічними?
  2. Що показує рівняння хімічних реакцій?
  3. Які речовини називаються реагентами й продуктами реакції?
  1. Якого закону слід дотримуватися під час складання хімічних рівнянь?
  1. Які існують типи хімічних реакцій?
  2. За яких умов реакції обміну відбуваються до кінця?

 

     III. Вивчення нового матеріалу:

Вчитель:

На сьогоднішньому уроці ми детальніше розглянемо типи хімічних реакцій за числом вихідних і кінцевих речовин.

1 етап

(учні поділяються на „домашні” групи, які отримують назви типів хімічних реакцій).

  1. Сполучення.
  2. Розкладу.
  3. Заміщення.
  4. Обміну.

Кожен учень одержує квадрат певного кольору (червоний, жовтий, синій чи зелений). Кожна група одержує своє завдання.

Завдання для „домашніх” груп:

* Сполучення:

1. Прочитайте в підручнику про тип хімічної реакції – сполучення (§ 14).

2. Визначити речовини А та В. Записати рівняння реакцій, визначити їх тип.

Mg + A 2MgO

S + A SO2

MgO + B Mg(OH)2

SO2 + B H2SO3

* Розкладу.

1. Прочитайте в підручнику про тип хімічної реакції – розкладу (§ 14).

2. Напишіть рівняння реакцій, визначив речовини А, В, С та тип реакцій..

2HgO 2Hg + A

CaCO3 CaO + B

2Fe(OH)3 Fe2O3 + 3C

2C A + 2H2

* Заміщення.

1. Прочитайте в підручнику про тип хімічної реакції – заміщення (§ 14).

2. Визначити речовини А, В та С. Записати рівняння реакцій, визначити їх тип.

2Na + A 2NaOH + B

Zn + 2C ZnCl2 + B

Fe2O3 + 3B 2Fe + 3A

2Al + 6C 2AlCl3 + 3B

* Обміну.

1. Прочитайте в підручнику про тип хімічної реакції – обміну (§ 14).

2. Напишіть рівняння реакцій, визначив речовини А, В, Д, С та тип реакцій.

Ba(OH)2 + 2A BaCl2 + 2B

BaCl2 + D BaSO4 + 2C

BaO + 2A BaCl2 + 2B

Mg(OH)2 + H2SO3 MgSO3 + 2B

2 етап

Учні об‘єднуються в „експертні” групи таким чином, щоб у першу ввійшли учні, що мають червоний квадрат, у другу – жовтий, у третю – синій, у четверту – зелений.

Кожен учасник інформує решту учнів про зміст обробленої інформації, розповідає про свій тип хімічної реакції. „Експертна” група аналізує матеріал цілком.

Завдання для „експертів”:

Визначте тип реакції за загальною схемою та заповніть пусті графи таблиці:

Тип

Загальна схема

Приклади рівнянь

1

А + В = АВ

 

2

АВ = А + В

 

3

АВ + С = СВ + А

 

4

АВ + СD = AD + CB

 

 

3 етап

Учні повертаються в початкові групи для того, щоб поділитися знаннями, отриманими в „експертних” групах.

На цьому етапі відбувається коригування й узагальнення всієї інформації.

Для закріплення знань групам пропонуються завдання.

Завдання для „домашніх” груп:

*Сполучення:

1. Напишіть рівняння перетворень, вкажіть тип реакцій:

S SO2 K2SO3

2. Вкажіть тип реакцій, розставте коефіцієнти:

BaO + HCl BaCl2 + H2O

MgCO3 MgO + CO2

*Розкладу:

1. Здійсніть перетворення, вкажіть тип реакцій:

HCl H2 Fe

2. Вкажіть тип реакцій, розставте коефіцієнти:

Zn + O2 ZnO

Fe2O3 + HNO3 Fe(NO3)3 + H2O

*Заміщення:

1. Запишіть рівняння наступних перетворень, вкажіть тип реакцій:

H2O H2 HCl

2. Вкажіть тип реакцій, розставте коефіцієнти:

N2 + H2 NH3

KClO3 KCl + O2

*Обміну:

1. Здійсніть перетворення, вкажіть тип реакцій:

Mg MgO Mg(OH)2

2. Вкажіть тип реакцій, розставте коефіцієнти:

Zn + HCl ZnCl2 + H2

H2O H2 +O2

Кожна група знайомить клас з умовою свого завдання та рішеннями.

IV. Підбиття підсумків роботи на уроці:

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Чи все було зрозуміле?

3. Що викликало утруднення?

4. Що найбільше сподобалося на уроці?

Виставлення оцінок

V.  Домашнє завдання: §13 №98 (№99*).

*Напишіть рівняння відомих вам типів реакцій, у яких вода є:

а) реагентом; б) продуктом реакції.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Парфьонова Наталія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
1557
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку