До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку Конспект уроку з української літератури в 7 класі на тему " Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут»

Про матеріал

Розробка комплексно - хвильового уроку з української літератури в 7 класі, де вдало поєднуються історична повість І Франка " Захар Беркут" із загальною темою " Вода"

Перегляд файлу

Урок української літератури  7 клас: Тема: Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут»

Мета:

  • Навчальна: поглибити знання школярів про життєвий і творчий шлях Івана Яковича Франка, розпочати роботу над ідейним змістом твору «Захар Беркут», розкрити його історичну основу, дослідити як вода може переплітатися із творчістю видатного письменника;
  • Розвивальна: розвивати вміння учнів виразно читати, логічно мислити, робити висновки; розширювати словниковий запас школярів;
  • виховна: виховувати почуття поваги до українських митців, прищеплювати інтерес до історичного минулого України.

Тип уроку: засвоєння нових знань(комплексно – хвильовий)

Обладнання: підручник, портрет Івана Франка, бібліотечка його творів, фотографії з краєвидами Тухлі, зображення монголів, зображення окремих епізодів твору, роздатковий матеріал, епіграфи

                                                        ПЕРЕБІГ УРОКУ

                                                                             За рідний край і життя віддай

                                                                                              Народна творчість

                                                                             Вода – джерело життя

                                                                                              Народна творчість

І. Організаційний момент

( На партах склянки наповненні  водою, серветки. Учні досліджують, рідину, охарактеризовують прикметниками)

  1. Інформаційне гроно

 

                                          Холодна, бурхлива                                                                                       

 

ВОДА                                                Тепла, дружелюбна                                                                                                                     

 

                                                       Прозора, містична                                                                                                    

                                         Смачна

  • Отож, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці? ( Так, про звичайну і таку незвичайну воду)

                                                   План уроку

1.Робота в парах « Склади пазл»

2.Перевірка д/з у формі літературної гри « Знайди нісенітниці»

3.Інформаційна хвилинка про монголо – татарське іго

4.Робота в групах « Дослідження»

5.Відвідування Музею води

6.Робота з текстом

7.Підведення підсумків уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Чи задумувались ви коли – небудь , чому вода є найзагадковішою рідиною в побуті?
  1. Слово вчителя

Є у мене для вас дуже цікава розповідь про воду.

Ще з давніх – давен люди намагалися опанувати знання про природу. Але багато речей вони не могли зрозуміти, тому й почали вдаватися до фантазії. В літературу всі ці уявлення ввійшли під назвою « Фольклор».

  • А що таке фольклор?
  1. Робота в парах « Склади пазл»

( На партах для кожної групи лежить пазл у формі загадок, прислів’їв, приказок. Учні мають скласти всі частинки й прочитати вислови)

  • Чимало відомостей в усній народній творчості можна знайти про культ вшанування води. Люди своєю вірою вдавалися до ворожіння, замовлень, заклинань, заклять, заговорів будь – яких речей з-за допомогою води.  Ось вам приклад шумерського лікарського замовляння від головного болю ( в перекладі І. Франка):

« Нехай розв’яжеться помішання

 З отсеї голови людської!

Нехай хороба голови, Що туманить її, немов мара,

Віддалиться від неї!

Нехай слово Інкі,

Прожене її від нього!

Нехай богиня Дамгалнунна

Приверне тобі здоровя

Нехай подоба Мірі – Дугги,

Первородного сина беззодні,

Буде все прихильна тобі!»

  1. Перевірка домашнього завдання
  • Вашим домашнім завданням було ознайомлення із життєвим і творчим шляхом І. Франка. Опрацювати зміст І розділу повісті « Захар Берку»
  1. Літературна гра «Знайди нісенітниці»

Іван Петрович (Якович) Франко народився 27 вересня ( серпня) 1856 року в с. Нагуєвичі на Полтавщині ( Дрогобицького повіту) в родині землероба ( коваля). Навчався Іван Франко у Львівській (Дрогобицькій) гімназії, де здобув ґрунтовні знання з історії та математики,  зміг опанувати іноземні мови. Після гімназії Іван Франко поїхав до Австрії (Відня) і там закінчив університет. Перша збірка поета називалася «З вершин і низин». Іван Франко ніколи не брав творчих псевдонімів. Повість «Захар Беркут» була написана Іваном Франком для участі в конкурсі на кращий фантастичний (історичний ) твір.

  1. Бесіда

- Яка подія відбулася у І розділі повісті « Захар Беркут»?

- Хто брав участь у ловах?

- Що сталося під час полювання?

- Чим закінчилися лови?

- Які ваші враження від першого знайомства з героями твору?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

IV.  Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань

  • Отож, ви вже ознайомились з І розділом  історичної повісті. А чи знаєте ви, як створив свій твір І Франко?
  1. Словниковий диктант ( робота в зошиті)

Історична повість — це епічний прозовий твір, сюжет якого побудований на історичному матеріалі. Тут широко представлені важливі події, видатні діячі минувшини на широкому тлі сучасних їм епох. І звичайно, таким творам притаманний історичний колорит. Він передбачає наявність таких прикмет минулого, як імена історичних героїв, давні географічні назви, описи старовинних звичаїв, вживання історизмів та архаїзмів.

- Що ж вам відомо з історії про боротьбу українського народу проти монголо – татарів?

- Хто такі монголи, татари?

8. Розповідь учителя ( з демонстраціє наочності про монголо – татарів)

(1241 року внук Чингісхана — засновника й хана Монгольської імперії —

Хан Батий вогнем і мечем плюндрував землі Київської Русі. Орда безжалісно нівечила долі сотень людей, несучи їм зубожіння, рабство та смерть. В історичій повісті «Захар Беркут» усі герої є вигаданими, проте це не зашкодило історизмові твору й не суперечило його художній правді. Так, уся сюжетна канва базується на достовірному факті — нападі монголо-татар. Іван Франко точно називає імена ватажків, накреслює маршрути походів, згадує про битву на р. Калці. Другим джерелом для повісті став фольклор — перекази й легенди. Таким чином, «Захар Беркут» — це художній сплав історії та легенд у художній інтерпретації.

Що вам відомо про Карпати та населені пункти поблизу Карпат?

Село Тухля, про яке пише Іван Франко, існує насправді й розташоване

мальовничій лісистій місцевості неподалік від м. Стрий на Львівщині. Знайдіть це місце на карті.

Збереглися народні перекази про походження назви села. В одному з них ідеться про те, що колись біля Тухлі загинула велика кількість ординців, від яких по всій околиці йшов поганий (тухлий) запах. Також у творі згадано с. Корчин (Сколівський район), Синевідське (нині Нижнє й Верхнє Синьо-видне), р. Стрий та Опір.)Але події, описані в повіст, выдбулися не там, де тепер розташоване село, а як стверджує сам автор « … у стн могутнього Земеля» ( гора на Пн. Сход від сучасної Тухлі – висота 1177 м.)

- Так, як головні події у повісті «Захар Беркут» пов’язані з водою, а саме за допомогою води врятувалися тухольці, то можна з упевненістю сказати, що вода греблю рве . А з брудної води ще ніхто чистим не вийшов. ( Т. Вовк зі своїми злими намірами)

9. Метод « Дослідження». Робота в групах

( На дошці схеми – шифри « Води України». Їх треба відгадати і вказати водоймища нашої держави)

10. « Інформаційна хвилинка»

 У 2003 році в Україні втілили данський проект і відкрили Водно – інформаційний центр ( або Музей води). ( Демонстрація фото музею). Його розмістили  в найстарішій водонапірній вежі в м. Києві. Тут безліч розваг та попри це, основна місія центру – освітня. Тут на кожному кроці закликають берегти воду та застерігають від неекономного її використання.

Окрім бульбашок та ручної риби, якими найбільше запам’ятовується відвідувачам Музей води, тут також дуже багато інформаційного матеріалу. Зібрані науковцями відомості допомагають усвідомити , чому нині якість та кількість водних резервів регулярно стають предметом обговорення на найвищому рівні.

До речі, 22 березня – Всесвітній день води.

11. Робота з текстом

( Учні опрацьовують ІІ розділ повісті . Зазначають у тексті опис села Тухля, с. 42)

12. Бесіда за змістом

- Визначте тему, ідею та основну думку розділу.

( Тема: відтворення картини життя тухольців: побут, вірування, звичаї; зображення ненависті Т. Вовка до простого люду.

Ідея: возвеличення синівської любові до свого народу, рідного краю; краси кохання; засудження підступності, жадності, заздрості, користі.

Основна думка: « доля звичайно тих найвище підносить, кого думає найнижче зіпхнути»).

Тож, знайомлячись далі зі змістом твору, ми зможемо простежити, як громада виведе Т. Вовка на чисту воду.

V. Підсумок уроку

13.« Вільний мікрофон»

- Чи цікавим був урок?

- Що найбільше сподобалося, запам’яталося ?

- Як ви гадаєте, чому тема « Вода» була порушена на уроці української літератури?

14. Робота з епіграфами

- Що означають слова: « За рідний край і життя віддай»?

- Яке значення слів: « Вода – джерело життя»?

- Як їх можна поєднати з сьогоднішньою темою уроку?

 

VІ.Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати чотири розділи повісті «Захар Беркут», опрацювати їхній зміст.

Скласти план( для всіх учнів). Зробити презентацію до образів головних героїв

( учні високого й достатнього рівнів)

  • А урок сьогоднішній хочеться закінчити таким віршем:

               ВОДА ЗНАЙОМА ТА ЗАГАДКОВА

З глибин землі, відчувши силу,

Води живої джерело

З-під кручі цівкою забило,

Струмком співучим потекло.

У дружбі з ним квітують трави,

Зважнілі зерном колоски,

І спраглий день іде в заплави,

Черпає ту воду, п’є з руки.

Воно ж вирує в неспокої,

Відбивши сонце і блакить,

І вже, як сил душі людської,

Його не випить, не спинить.

                              (М.Масло)

C:\Users\user\Pictures\Новая папка\23844437_178462902736434_497285221148089357_n.jpgC:\Users\user\Pictures\Новая папка\24294366_178462976069760_250670706720506738_n.jpg

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
3 січня
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку