Мета уроку: дати означення квадрата;
навчальна: розглянути його властивості, спираючись на відомі учням властивості вивчених видів паралелограма; розглянути задачі на застосування властивостей квадрата;
розвивальна: розвинути у дітей навички для розв’язування задач, логіку і мислення;
виховна: виховати почуття відповідальності і самостійності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Квадрат».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
З місця за готовим рисунком один з учнів пояснює розв’язання задачі середнього рівня. Інший учень пише на дошці розв’язання задачі достатнього рівня. Також після опрацювання нової теми дам самостійну роботу для закріплення тем паралелограм, прямокутник і квадрат.
Задача №121 (а) Знайдіть кути ромба, якщо висота, проведена з вершини тупого кута, відтинає від ромба рівнобедрений трикутник.
Розв’язання
Так як висота відтинає від ромба рівнобедрений трикутник і утворює зі стороною прямий кут, то інші два кути будуть мати по 45°, тобто гострий кут ромба буде дорівнювати 45°. А отже, гострий кут дорівнюватиме 135°.
Відповідь: 45°, 120°, 45°, 120°.
Самостійна робота (додаток 1)
ІІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку
IV. Актуалізація опорних знань учнів
Пропоную учням самостійно накреслити квадрат.
Запитання до класу:
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель звертає увагу на правильність усіх даних означень і пропонує виходячи з них назвати ознаки і властивості квадрата та самостійно скласти таблицю «Квадрат».
Квадрат
Означення квадрата |
|
|
Квадрат – це паралелограм, у якого всі кути прямі і всі сторони рівні. Квадрат – це чотирикутник, у якого всі сторони і кути рівні. Квадрат – це прямокутник, у якого всі сторони рівні. Квадрат – це ромб, у якого всі кути прямі |
Ознаки квадрата |
|
|
|
Властивості квадрата |
|
|
|
VI. Формування умінь
Розв’язування задач
Задача № 113. Периметр квадрата дорівнює 40 м. Знайдіть відстань від точки перетину діагоналей квадрата до його сторони.
Розв’язання:
Нехай АВСD – квадрат, АС,BD - діагоналі, що перетинаються в точці О; КО – відстань від точки перетину до сторони квадрата. Якщо Р=40 і з властивості квадрата всі сторони рівні, то сторона дорівнює 10 м. Показати, що КО дорівнює половині сторони квадрата, і дорівнює 5м.
Відповідь: 5 м.
Задача №123. Діагональ квадрата дорівнює 18 см, а його сторона є діагоналлю іншого квадрата. Знайдіть периметр другого квадрата.
Розв’язання:
Нехай дано квадрат АВСD i KBMA. AM – сторона квадрата KBMA, АС – діагональ квадрата АВСD і дорівнює 18 см і АМ дорівнює половині АС, тобто АМ=9 см. Так як це квадрат, то всі сторони рівні і Р=4*9=36 (см).
Відповідь: 36 см.
VII. Підбиття підсумків уроку
На цьому уроці ми ознайомилися з останнім видом чотирикутника – квадратом, який має всі вивчені раніше властивості паралелограма. Учні ще раз формулюють ці властивості.
VIII. Домашнє завдання
Повторити усі види чотирикутника, їх властивості і ознаки. Для закріплення пройденого матеріалу виконати домашню контрольну роботу. Задача 1. У ромбі АВСК бісектриса кута АВК проходить через середину сторони АК. Знайдіть кути ромба. (Відповідь: 60°, 120°, 60°, 120°.)
Задача 2. З вершини одного з кутів паралелограма проведені бісектриса цього кута і висота. Кут між ними дорівнює 30°. Знайдіть кути паралелограма. (Відповідь: 60°, 120°, 60°, 120°.)
Задача 3. У прямокутнику ВСКМ бісектриса кута В утворює з діагоналлю ВК кут 20°. Знайдіть кути між діагоналями прямокутника.