Конспект уроку «Квадратні рівняння. Неповні квадратні рівняння»
Мета: Ввести означення квадратного рівняння, поняття неповного квадратного рівняння. Формувати вміння розв’язувати неповні квадратні рівняння. Розвивати пам’ять, логічне мислення, обчислювальні навички. Виховувати уважність і старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: опорна схема, таблиця, презентація учителя, портрет АльбрехтаДюрера, інтерактивна дошка.
Девіз уроку: «Необхідно, щоб той, хто що-небуть уміє, навчав цього інших, які мають у цьому потребу».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Історична довідка:
Розв’язувати квадратні рівняння вміли ще у Стародавньому Вавилоні 4 тис. років тому. Згодом розв’язували їх також у Китаї та Греції. Займались вивчення квадратних рівнянь такі видатні математики як Евклід і Діофант, Омар Хайям і Франсуа Вієт, Рене Декарт і Нільс Абель.
Особливу увагу квадратним рівнянням приділяв Мухаммед аль-Хорезмі (ІХ ст.). Він показав, як знаходити додатні корені рівнянь.
Індійські вчені у вирішені цього питання пішли далі. Математик Бхаскара (1114-1178), розв’язуючи рівняння знаходив і відֹ’ємні корені, зауважуючи при цьому, що їх « не слід брати, бо люди не схвалюють від’ємних абстрактних чисел».
Французького математика Франсуа Вієта називають «батьком» алгебри. Він першим почав у рівняннях позначати буквами не тільки змінні, а й коефіцієнти, що дало можливість узагальнити способи розв’язування рівнянь.
Сучасні способи розв’язування квадратних рівнянь поширились завдяки працям Рене Декарта (1596-1650) та Іссаака Ньютона (1643-1727).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб зрозуміти і добре засвоїти нову тему, пригадаємо, що ми знаємо про рівняння.
Усні вправи.
а)4х – 2 = х + 4 і 3х – 6 = 0;
б) 5х – 1 = 3х – х2 і х2 + 2х – 1 = 0;
в) 5х2 – 10х + 25 = 0 і х2 – 2х + 5 = 0.
2) Розв’яжіть рівняння.
а) у – 8 = 0 ; г) 2х - = 0;
б) х + 0,3 = 0 ; д) у + = 0 ;
в) 7х = 0 ; е) х ( х – 3 ) = 0.
VI. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення нового матеріал проводиться у супроводі презентації « Квадратні рівняння».
З деякими квадратними рівняннями ви вже зустрічались. Наприклад, без зусиль ви можете розв’язати кожне з рівнянь: х2 = 0, х2 – 4 = 0, х2 + 3х = 0, та х2 – 4х + 4 = 0. Усі вони мають вигляд ах2 + вх + с = 0.
Означення: Рівняння виду ах2 + вх + с = 0, де х – змінна, а, в, с – числа, причому а ≠ 0 називається квадратним.
Назва такого рівняння походить від відповідного степеня многочлена лівої частини рівняння.
Число а називають першим (старшим) коефіцієнтом, в – другим коефіцієнтом, с – вільним членом.
Наприклад: Рівняння 2х2 + 3х – 7 = 0 має такі коефіцієнти: а = 2, в = 3, с = - 7.
Квадратне рівняння, перший коефіцієнт якого дорівнює 1, називається зведеним. Наприклад: х2 – 2х + 0,5 = 0.
Квадратне рівняння, в якому, хоча б один із коефіцієнтів в або с дорівнює нулю, називають неповним квадратним рівнянням.
Існують три види неповних квадратних рівнянь.
Розв’яжемо неповне рівняння кожного виду.
х = 0 -єдиний корінь;
х ( ах + в ) = 0
х = 0 або ах + в = 0
ах = - в
х = - - два корені;
ах2 = - с
х2 = -
при х = √ - або х = - √ - - два корені;
при - коренів немає.
Результати підсумовує така таблиця.
Значення коефіцієнтів в і с |
Рівняння |
Корені |
в = с = 0 |
ах2 = 0 |
х = 0 |
в ≠ 0, с = 0 |
ах2 + вх = 0 |
х1 = 0, х2 = - |
в = 0, - |
ах2 + с = 0 |
Коренів немає |
в = 0, - |
ах2 + с = 0 |
х1= √ , х2 = - √ - |
Зауваження: Квадратне рівняння може мати не більше двох коренів.
х2 = 0
х = 0 ;
3) 9х2 – 16 = 02) 8х2 – 24х = 0 \ :8
(3х)2 – 42 = 0 х2 – 3х = 0
( 3х – 4)( 3х + 4) = 0 х ( х – 3) = 0
3х – 4 = 0 або 3х + 4 = 0 х = 0 або х – 3 = 0
3х = 4 3х = - 4 х = 3;
х = х = -
х = 1 х = - 1 .
V. Формування вмінь.
Учні виконують завдання на мультимедійній дошці. Використовується навчальний ресурс LearningApp.org ( інтерактивна вправа «Класифікація») за посиланням
Для квадратних рівнянь з вправи знайдіть значення їх коефіцієнтів.
Виберіть серед них:
Усні вправи.
Складіть квадратне рівняння, у якому:
Письмові вправи
1. Розв’яжіть рівняння.
5х2 = 20 |:5 3х2 = 18 |:3
х2 = 4 х2 = 6
х = 2 або х = -2 ; х = √6 або х = - √6;
х( х + 7) = 0 3х( х – 8) =0
х =0 або х + 7 = 0 х = 0 або х – 8 = 0
х = -7; х = 8;
5) 49х2 – 9 = 0 6) х2 + 25 = 0
49х2 = 9 х2 = - 25
х2 = х2 ≥ 0 , - 25 < 0
х = √ або х = - √ коренівнемає.
х = або х = - ;
2. Розв’яжітьрівняння.
10х2 + 2х – 15х – 3 – (х2 – 36) + 13х = 0
10х2 – 3 - х2 + 36 = 0
9х2 + 33 = 0
9х2 = -33 |:3
3х2 = -11
х2 = -
х2 ≥ 0, - < 0
рівняння не маєкоренів;
4х2 – 28х + 49 - 49 + 28х = 0
4х2 = 0
х2 = 0
х = 0;
х2 – 10х + 25 + 10х - 5 = 0
х2 + 20 = 0
х2 = - 20
х2 ≥ 0, - 20 < 0
рівняння не маєкоренів.
3. Розв'язатирівняння.
1) = скористаємось властивістю пропорції
4(5 – х2) = 3(3х2 – 2)
20 – 4х2 = 9х2 – 6
20 + 6 = 9х2 + 4х2
26 = 13х2 |:13
2 = х2
х = √2 або х = - √2.
2) =
(z + 1)( z – 1) = 8
z2 – 1 = 8
z2 = 8 + 1
z2 = 9
z = 3 або z = - 3.
VI. Підбиття підсумків.
Пропонується сервіс для обміну ідеями та матеріалами – універсальна спільна дошка Padlet.
VII. Д/з. Підручник Г. П. Бевз, В. Г. Бевз § 19 ст. 182, №№ 869, 876, 879 б).
Опорна схема Існують три види неповних квадратних рівнянь.
Розв’яжемо неповне рівняння кожного виду.
х = 0 -єдиний корінь;
х ( ах + в ) = 0 х = 0 або ах + в = 0 ах = - в х = - - два корені;
ах2 = - с х2 = - при х = √ - або х = - √ - - два корені; при - коренів немає.
|
Таблиця
Значення коефіцієнтів в і с |
Рівняння |
Корені |
в = с = 0 |
ах2 = 0 |
х = 0 |
в ≠ 0, с = 0 |
ах2 + вх = 0 |
х1 = 0, х2 = - |
в = 0, - |
ах2 + с = 0 |
Коренів немає |
в = 0, - |
ах2 + с = 0 |
х1= √ , х2 = - √ - |