Конспект уроку з біології
Вчителя біології і хімії
Верхньогусненського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Ловас Лариси
Тема: Харчування і травлення
Мета:
1) навчальна: удосконалити знання учнів про будову травної системи людини;
2)розвиваюча: сприяти розвитку інтересу до предмету через наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, здоров'я і добробут, підприємливість і фінансова грамотність;
3)виховна: виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду.
Обладнання: портрети вчених, таблиці, схеми, конверти з ключовими літерами.
Тип уроку: урок-квест
Місце проведення: приміщення школи
Тривалість квесту: 30хв.
Епіграф уроку
«Ми їмо для того щоб жити, а не живимо для того щоб їсти»
(Стародавні римляни)
Чи погоджуємося ми з цими словами ?
Вступ
Для виконання квесту вам необхідно детально проаналізувати інформацію про будову травної системи людини, встановити взаємозв’язки між будовою та виконуваними функціями різних складових частин травної системи, розкрити її значення для успішного функціонування людського організму.
Проблема. Ви коли-небудь замислювалися про процеси свого травлення? Швидше за все, ні. Це просто чергова функція організму, про яку взагалі мало хто думає. Але чи знали ви що потрібно близько семи секунд, щоб їжа пройшла по стравоходу до шлунка, або, що ваш шлунок використовує хлоридну кислоту для перетравлення їжі, а для захисту від кислоти він виробляє слиз? Ось про те, що коли ваш шлунок бурчить — це означає, що кишечник наповнений гарячим повітрям ви точно не знали!
Травна система являє собою одну з найбільш важливих систем організму, з якою людина контактує найчастіше. З її допомогою ми отримуємо поживні речовини, а також усуваємо відходи життєдіяльності. Тому багатьом буде цікаво познайомиться з унікальними фактами про систему травлення.
- За своє життя людина з’їдає 40 тонн їжі та вдихає 380 тисяч кубічних метрів повітря.
- За все своє життя людина виробляє стільки слини, що її вистачило б на два великі басейни.
- Тонка кишка людини за життя має довжину близько 2,5 метри. Після її смерті, коли мускулатура стінки кишки розслаблюється, її довжина досягає 6 метрів.
- Шлунковий сік людини містить 0,4 % хлоридної кислоти (НСl).
- Через печінку протягом однієї хвилини протікає 1,5 літра крові, а за добу — близько 2000л.
- Кожна людина за рік з’їдає в середньому 4 кілограми харчових добавок, консервантів, барвників, згущувачів та ін.
- На 1 см2 слизової оболонки шлунка припадає близько ста залоз, які виділяють травний сік.
- Численні дослідження показали, що чоловік проковтує одним ковтком у середньому 21 мл рідини, а жінка — 14 мл.
- Коли ви червонієте, ваш шлунок червоніє теж.
- Відбитки язика в усіх людей індивідуальні.
- У людському тілі вистачить жиру на сім шматків мила
Сподіваюсь, що вам буде цікаво подорожувати по просторах інтернет, а інформація з якою ви будете працювати буде для вас корисною.
Процес.
Станція №1 (бібліотека). Вкажіть портрет та прізвище українського вченого, що присвятив свої наукові праці фізіології травлення.
__________________ __________________ __________________
Станція №2 (їдальня). Розгадайте ребус.
Станція №3 (кабінет хімії). Розгадайте кросворд.
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1.Один із найголовніших органів підтримання сталості внутрішнього середовища — гомеостазу (печінка).
3. Кісткові органи, що розташовані у ротовій порожнині (зуби).
5. Захворювання, що спричиняється нестачею вітамінів (гіповітаміноз).
6. Продукт секреції слинних залоз (слина).
По вертикалі:
2.Найбільш розширена частина травного каналу (шлунок).
4. Фермент , який сприяє загоєнню ран. (лізоцим).
7.Вузька вертикальна трубка(стравохід).
Станція №4 (кабінет біології). Допишіть пропущені назви органів.
1 ________________
2 ________________
3 - глотка
4 ________________
5 ________________
6 ________________
7 – товстий кишківник
8 ________________
9 ________________
10 _______________
11 - анальний отвір
Станція №5 (кабінет англійської мови). Подумайте та з'єднайте, які продукти шкодять зубам, а які – ні?
coffee |
|
milk |
|
cheese |
|
alcohol |
|
cabbage |
|
apples |
|
pizza |
|
sweets |
|
fish |
|
ice cream |
Станція №6 (кабінет української мови). Встановіть відповідність між частинами прислів’я.
Хто довго жує, |
тим довше життя |
Апетит приходить |
а хліб буде |
Чим тонша талія, |
той довго живе |
Аби зуби, |
а вечерю віддай ворогу |
Ненажера риє собі яму |
під час їжі |
Сніданок з’їж сам, обідом поділись з товаришем, |
власними зубами |
Станція №7 (кабінет біології). Знайдіть та викресліть зайве слово.
Станція №8 (кабінет фізики). Розв’яжіть задачу.
Вирахуйте, скільки енергії витрачено під час написання контрольної роботи, якщо під час письма на 1 кг маси людина витрачає 6,3 кДж за 1 год.
Роботу писали 45хв, а маса учня – 45 кг.
Підсумок. Визначаємо групу переможця, оцінюємо учнів та нагороджуємо їх. Задаємо домашнє завдання. Зробити презентацію по даній темі (вибрати орган травної системи, описати можливі захворювання притаманні цьому органу та профілактику їх).
Список джерел: