24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Конспект уроку літератури рідного краю на тему:"Андріан Кащенко - славетний співець українського козацтва. Історичне оповідання "Над Кодацьким порогом (Про гетьмана Івнана Сулиму)"

Про матеріал
Розробка уроку присвячена творчості дніпровського письменника, автора відомих історичних оповідань та нарисів - Андріану Кащенку.
Перегляд файлу

Конспект уроку літератури рідного краю

Тема: Андріан Кащенко — славетний співець українського козацтва. Історичне оповідання “Над кодацьким порогом (Про гетьмана Івана Сулиму)”.

Мета: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменника-земляка Андріаном Кащенком, зацікавити його творчістю, проаналізувати історичне оповідання; розвивати критичне мислення, інтерес до минулого, зацікавлення історією рідного краю; виховувати почуття патріотизму, загальнолюдські цінності, повагу до історії нашого народу.

Обладнання: текст оповідання “Над кодацьким порогом”, ілюстрації до твору, збірки оповідань Андріана Кащенка, презентація “Андріан Кащенко - співець українського козацтва”.

                                                                                                Епіграф

 

                                                                              Гей ви, козаченьки, вітер в                                                                                                                чистім полі,
                                                                      

           Научіть нащадків так                                                                                      любити волю.   

                                                                                               Вадим Крищенко

                                                      Було колись – в Україні                                                                                        ревіли гармати.
                                                                                Було колись – запорожці                                                                                      вміли  панувати

                                                                                                Тарас Шевченко

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

Бесіда з учнями

  • Чим славляться Дніпровські землі?
  • Кого з письменників - земляків ви знаєте?
  • Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Послухайте вислів Олеся Гончара про письменника, творчість якого ми розглянемо на уроці. Що ви можете про нього сказати? Яка тематика його творчості?

“…таким Адріан Кащенко був для нас, таким і нині постає – талановитим повістярем, чиє правдиве уславлення української історії є таким доречним сьогодні, коли Україна виробила свою державність і коли кожен чесний твір здатен пробуджувати в читачі почуття лицарського побратимства, прекрасне й людяне почуття національної гордості, гідності й честі…” Олесь Гончар

  1.  Оголошення теми, мети уроку.
  2. Основний зміст уроку.
  1. Перегляд презентації про життєвий і творчий шлях Адріана Кащенка, створеної учнями, та її коментування.

Орієнтовний матеріал

Адріан Кащенко народився 19 вересня 1858 року в Катеринославської губернії, на хуторі Веселому, що належав його батькові. Рід Кащенків веде свій лік з часів розквіту Запорозької Січі та славетних походів на турків.

Батько Адріана, Феофан Гаврилович, був небагатим поміщиком. У Адріана було четверо сестер і четверо братів. Батьки зробили усе, аби діти одержали гарну освіту. Двоє менших дітей – Микола та Адріан прославили своє прізвище: Микола Кащенко став ученим, засновником і директором Київського ботанічного саду, Андріан – українським етнографом, письменником і видавцем.

Адріан, не закінчивши класичної гімназії, вступив до юнкерського училища, згодом прослужив кілька років офіцером. Після цього вступив на посаду контролера у потягах. Працював на залізниці у Пермі та Петербурзі, а вже у Туапсе дослужився до генеральського чину.

Адріан Кащенко повернувся до рідного Придніпров’я у 1914 р. Останні роки його життя були дуже продуктивними. Він стає власником видавництва та друкує на власні кошти свої та чужі твори, працює заступником голови товариства «Просвіта». В ці роки свого життя він закінчив і опублікував «Оповідання про славне Військо Запорозьке низове». Помер письменник 16 березня 1921 р. Його поховали за козацьким звичаєм, а траурна процесія розтягнулася на багато кілометрів.

Андріан Кащенко починав свій шлях у літературу з друкування народних легенд, переказів, казок. У 1883 році виходить книга «Жар-птиця, або З паном не братайся, у прийми не бери і жінці правди не кажи».

Критики поділяють твори Кащенка на дві групи. В основу типології покладено ставлення письменника до творчого завдання та цільової аудиторії повістей.

Так, до першої групи відносять «Під Корсунем», «Борці за правду», «В запалі боротьби», «Зруйноване гніздо». Характерна риса цих творів – ґрунтовність в описі історичних подій і психології героїв, розгорнутий сюжет.

Друга група – популяризаторські твори. Цільова аудиторія цих повістей – читачі, що знайомляться із темою вперше, а також – діти та підлітки.

Письменник створив цілу галерею героїв. Це сильні, мужні, шляхетні люди, готові за Батьківщину і своє козацьке братство піти на смерть та ворожі тортури.

Майже все своє життя митець працював над книгою «Оповідання про славне Військо Запорозьке низове». Для неї Адріан Кащенко зібрав велику кількість документів, карт, фотографій тих місць, де були розташовані колишні Січі. Цей твір є документом, у якому зібраний дуже цінний матеріал. Книжка вийшла аж трьома виданнями: у 1917, 1918 та 1919 роках.

Окрім історико-психологічних повістей, Адріан Кащенко пише й історико-географічні нариси. Центральна тема цих творів – ставлення до природи. Письменник із болем спостерігає за тим, як гине природа від рук людей. Адріан Кащенко бачить тісний зв’язок між знищенням природи та духовним занепадом народу:

«Хутко, невпинно біжить час. Рік по року відходять у вічність минулого й відносять з собою не тільки людей, свідків колишніх подій, але й зовнішні ознаки давнього життя і природи... І те, чого ми через свою недбайливість не хочемо бачити сьогодні, того вже не зможемо побачити завтра» (А. Кащенко).

Книги автора:

  1. З Дніпра на Дунай: оповідання для юнацтва з часів скасування Запорозької Січі.– К.: Веселка, 1993.– 64 с.: іл.– (Золоті ворота).
  2. Збірка творів.– Харків: Оберіг, 2008.– 480 с.
  3. Зруйноване гніздо: історичні повісті та оповідання. – К.: Дніпро, 1991.– 647 с.
  4. Над кодацьким порогом: історичні повісті та оповідання.– К.: Дніпро, 2001.– 600 с.– (Б-ка істор. прози).
  5. Оповідання про славне військо низове Запорозьке. – Дніпропетровськ: Січ, 1991.– 493 с.
  6. Оповідання про славне Військо Запорозьке низове: коротка історія Війська Запорозького з малюнками, картами й планами.
  7.  Оповідання. Для середнього та старшого шкільного віку.– К.  Веселка, 1992.– 268 с.
  8. Сіркова могила // Гусейнов Г.Д. На землі, на рідній...– Кривий Ріг, 2000. Кн. 3: Дорогою стріли. Літературні твори.– С. 35–38.
  1. Робота над історичним оповіданням “Над Кодацьким порогом (Про гетьмана Івана Сулиму”).
  1. Проблемне запитання : доведіть, що “Над Кодацьким порогом...” - оповідання.(Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету).
  2. “ У слід за автором” (обговорення першої частини оповідання).

Бесіда

  • Коли на Запорізькій Січі отаманив Іван Сулима та як саме він став отаманом? (1635 року за гетьмана Сагайдачного здобув воєнну вправність та славу серед козаків).
  • Як Іван Сулима позбувся неволі? (турецька галера брала участь у бою з італійцями у Середземномор’ї. Під час бою, коли невольники лишилися без нагляду, І. Сулима скинув кайдани, а потім, вночі, звільнив інших побратимів).
  • Яка мрія була у гетьмана, коли він повернувся до України? (зруйнувати фортецю Кодак - символ покріпачення України і польської сваволі).
  • Чому козацький отаман вирушає до Азову? (щоб здобути золото й срібло для того, щоб прохарчувати і озброїти військо запорізьке).
  • Коротко опишіть воєну стратегію отамана Сулими.
  • Що було головним для І. Сулими, коли вони перемагали турків? (звільнити невільників).
  • Розкажіть про ставлення отамана до звільнених козаків. Як це характеризує самого Сулиму? (кошовий за будь-яку ціну звільняв козаків, давав їм зброю і благословляв на “добрий путь”. Можна сказати, він був демократичним ватажком, який поважав волю кожного козака).
  • Як у творі показано воєний хист отамана? Наведіть цитати.

Словникова робота

Кодак - колишня фортеця на правому березі Дніпра навпроти Кодацького порогу, що була розташована 10 км нижче сучасного Дніпра, на території села Старі Кодаки.

Реєстрове козацтво - частина українського козацтва, прийнята на військову службу владою Речі Посполитої і записана в окремий список — реєстр, звідки й назва — реєстрові козаки.

Робота над II-ю частиною оповідання

Бесіда

  1. Опишіть фортецю Кодак. Яке значення вона мала?

“...і справді, француз Боплан приклав тут всього свого досвіду, щоб зробити Кодак необоримою фортецею: глибокі, як провалля, були круг Кодака рівчаки; мов добрі скирти, були за рівчаками вали, а по тих валах ще була висока дубова засіка з вікнами й дірками задля гармат та рушниць. Брама в Кодаку була тільки одна, й та дуже міцна, залізом кована, а обабіч брами стояли дві башти, збиті з міцних дубових кряжів. Зі сходу й з півдня фортецю захищали кручі Дніпра, з півночі — глибокі байраки, з заходу ж був рівний степ, що на ньому можна було далеко бачити ворогів, і з цього боку фортеця мала найглибші рівчаки, найвищі вали і найбільше по стінах гармат.”

  1. Чому І. Сулима хоче зруйнувати фортецю?
  2. Дайте характеристику реєстровим козакам. Як ви ставитеся до них?
  3. Як гетьман Сулима вчинив з бранцем? Як вчинили б ви?
  4. Через кого загинув Іван Сулима? Опишіть момент зради.

Робота над образом Івана Сулими

Створити інформаційне гроно “Іван Сулима” (патріот, відчайдушний, хоробрий, принциповий, чесний і справедливий, альтрїст, справжній лідер, мудрий воєначальник, духовно незламний).

  1. Закріплення вивченого матеріалу
  • Чи зацікавила вас особистість письменника-земляка?
  • Чи виникло у вас бажання розповісти комусь про нього?
  • Що нового ви дізналися про запорізьких козаків та їх отаманів?

Метод “Незакінчене речення”

“Мені сподобався Іван Сулима, бо він...”

  1.                    Підсумок уроку

Технологія “Створення ситуації успіху”. Вчитель підсумовує роботу учні, використовуючи висловлювання:

  • Ти добре попрацював;
  • Я задоволена твоєю роботою;
  • Наступного разу будь уважнішим;
  • Гарно попрацював, але можеш краще
  • Молодець!
  1.                  Оцінювання навчальної діяльності учнів.
  2. Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи з теми “Усна народна творчість. Давня ураїнська література”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Струтинський Олександр Дмитрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
573
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку