Конспект уроку літературного читання для 3 класу .«Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово! Т. Шевченко „ Село! І серце одпочине...”, „ І досі сниться: під

Про матеріал
Інтерактивний урок літературного читання у 3 класі. Розкрити художню красу Шевченкового слова, його уміння передавати любов до рідної землі через відтворення величі її природи. Формувати вміння визначати співзвучність картин природи з настроєм людей. Удосконалювати вміння виразного читання поезій, образного бачення зображеного поетом і відтвореного художником, уміння знаходити образні вислови.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок читання

в 3 класі

Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово!

Т.Шевченко „Село! І серце відпочине...”, І досі сниться: під горою...”, „Тече вода із-за гаю”

 

 

 

 

 

                           Бондар Т.М.

Ушомирська СЗШ І-ІІІ ст.

                                         Коростенського району

 

Тема:  Вчитайся, вслухайся в Шевченкове слово!

            Т. Шевченко „ Село! І серце одпочине...”,

            „ І досі сниться: під горою...”,

            „ Тече вода із-за гаю”.

 

 

Мета: Розкрити художню красу  Шевченкового слова, його уміння

            передавати любов до рідної землі через відтворення величі її природи.

            Формувати вміння визначати співзвучність картин природи з настроєм

            людей. Удосконалювати вміння  виразного читання  поезій, образного

            бачення зображеного поетом і відтвореного художником, уміння

            знаходити образні вислови. Розвивати мислення. Виховувати любов

            до природи рідного краю.

 

 

 

Обладнання:  Портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка (збірка поезій

                          Т.Г.Шевченка для дітей), „Кобзар”, картки зі складами, картки

                           із словами, картки із завданнями для роботи в групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мовна розминка.

1. Вправи на тренування дихального апарату.

„ Здмухни сніжинку”, „Погрій руки”

2. Розчитування.

Читання складів за таблицею.

3. Читання рядків з вірша Т.Шевченка, роз’єднавши слова.

Сонцегріє, вітервіє

зполянадолину,

надводоюгнезвербою

червонукалину:

накалиніодиноке

гніздечкогойдає,-

адеждівсясоловейко?

Непитай,незнає.

 

-Це уривок із вірша Т.Г.Шевченка.

 

ІІІ. Мотивація.

- На минулих уроках ми дізналися, яке важке дитинство та життя було у

Тараса Шевченка. Пророчі слова батька, Григорія Івановича, який сказав

перед своєю смертю, що з сина  вийде не абищо, справдились, бо з малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний поет,

наша гордість. Українці називають його своїм Кобзарем.

 

*Довідкове бюро. „Мікрофон”

Раніше кобзарів було багато на Україні. Вони ходили містами й селами

країни, співали пісні та думи про боротьбу відважних героїв-українців з

ворогами під акомпанемент кобзи (бандури).

 

- Т.Шевченко, як кобзар, розповідав українському народу про його життя.

Та й книгу, яку він писав усе життя, поет назвав „Кобзар”.

(Демонструється „Кобзар” у різних виданнях.)

- Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке

життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж і сам зазнав сирітського життя.

 Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед ма-

льовничої природи, українських людей, які із уст в уста передавали, пере-

повідали легенди, билини, казки, повір’я чумаків, козаків.

Поет кохався в природі рідного краю, і тому, мабуть, кожен рядок вірша

переливається краплинами любові до природи.

І ви, діти, сьогодні познайомитесь з цими рядками.

ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних

навчальних результатів.

- Сьогодні на уроці ми спинимось ще на одній сторінці великої творчої спадщини Тараса Шевченка  - оспівування природи рідного краю.

Але давайте пригадаємо вірші, які ми вже вивчали.

 

V. Робота в парах.

 Складання назв віршів Т.Шевченка із розсипаних слів.

- Із розсипаних слів складіть назви творів Т.Г.Шевченка, які ви вже читали.

„ з-під, вода, Тече, явора”;

„ край, палає, Світає, неба”;

„ моя, Зоре, вечірняя”;

„ калина, у, лузі, Зацвіла, червона”;

„ землю, Встала, сонну, весна, чорну, розбудила”;                                                                                                                                                                                                                              

 

Читання дітьми напам’ять названих віршів. „Мікрофон”

 

VІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка „Село! І серце одпочине...”.

1. Читання вірша вчителем.

2. Словникова робота.

-Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.

 

сам                 Бог

село                диво

сині                неначе

сади               Україні

серце             Дніпром

стоять            широколисті

 

- Прочитайте усі іменники.

- У якому слові „заховалися” два слова?

- Поясніть слово „палати”.

- Поясніть правопис слів, написаних з великої букви.

3. Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.

- В яку пору року описане село? Чому ви так думаєте?

4. Аналіз змісту. Робота над порівняннями.

- Які почуття  охопили поета при згадці про село?

- Як поет описав село? Що росте біля села?

- Які порівняння вжив поет?

- Що хотів поет сказати останнім рядком вірша?

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Читання „буксиром” за учнем.

б)Робота в парах.  Гра „Знайди прикметник”.

Учитель називає іменник з вірша, а учні у тексті шукають, з яким прикмет-

ником він вжитий: гори (сині), тополі (широколисті), гаєм (зеленим).

6. Робота з ілюстрацією до вірша.

- Які рядки вірша зобразив художник? Що б ви ще домалювали?

7. Виразне читання вірша.

 

VІІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка „ І досі сниться...”.

1. Самостійне читання вірша мовчки.

- Краєвиди рідної природи, спогади дитинства не раз приходили до поета

у снах на далекій чужині. І все це виливалось у чудові вірші.

- Прочитайте вірш мовчки. Який сон побачив поет?

2. Словникова робота.

-Прочитайте слова, вставляючи пропущені букви.

 

м..ати               сн..ться

дит..                 си..ить

в..уча                бав..ть

д..д                    ви..шла

 

3. Повторне читання вірша вголос.

- Які картини малює ваша уява, коли ви читаєте вірш?

4. Аналіз змісту.

- Які дві картини приснилися автору?

- Як ви думаєте, поет описав те, що колись бачив, чи свої мрії?

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Робота в парах. Напівголосне читання сусіду по парті, взаємоконтроль.

б) Робота в парах. Гра „Знайди і прочитай”

 - Прочитайте рядки вірша, де зустрічаються слова з І колонки.

6. Робота в парах.  Мовно-логічне завдання.

- Утворіть правильні словосполучення з слів І і ІІ колонки.

7. Виразне читання вірша.

 

VІІІ. Опрацювання вірша Т.Шевченка „ Тече вода із-за гаю”.

У другому класі ми вже вивчали уривок з поезії „ Тече вода з-під явора”,

а сьогодні на уроці ми дочитаємо його до кінця.

Ця поезія створена Т.Шевченком за місяць до його смерті. Саме в цей час

хворий поет душею рвався в Україну, з Петербурга. Своїм друзям казав, що

дочекається весни – і в Україну, там полегшає йому. А поки що його душа

линула на рідну землю, і в поезії оживала її чарівна краса.

 

1. Виразне читання вірша вчителем.

2. Словникова робота.

Читання „ сходинок” слів.

 

гай                       зять

качур                   ряска

качечка                погуляти

качаточка            порадитись

- Які слова споріднені?

- Доберіть синоніми до слова гай.

- Яке значення слова „зять”?

3. Повторне читання вірша учнями (вголос).

-Яка пора зображена поетом?

4. Осмислення змісту вірша.

- Як зображено природу у вірші?

- Що робить качечка? Яка в неї сім’я?

- Куди вийшло дівча?

- Яку розмову ведуть між собою батьки?

5. Вправи на вдосконалення навичок читання.

а) Читання „ланцюжком” по рядочку.

б) Вибіркове читання.

- Прочитайте, які рослини і  які живі істоти згадуються у вірші.

- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б побачити, а що –почути.

в) Робота в парах.  Гра „Знайди рими”.

Горою (осокою), погуляти (звати), випливає (розмовляє), своїми (ними).

6. Виразне читання вірша.

 

ІХ. Робота в групах. Розгадування кросвордів.

І група

Вставити пропущені слова в кросворд.

1. Любо, любо стало, ... зраділа. ( пташечка)

2. Світає, край ... палає. (неба)

3. Тече ... з-під явора. (вода)

4. Зоре моя ... , зійди над горою. (вечірняя)

5. Зацвіла у лузі ... калина. (червона)

6. Встала весна, чорну землю ... розбудила. (сонну)

7. Садок вишневий ... хати. (коло)

8. Пишається ... , явір молодіє. (калинонька)

- Якщо правильно записати слова по горизонталі, то по вертикалі прочитаємо прізвище. ( Шевченко)

 

ІІ група

Дати відповіді на тестову вікторину. Ці відповіді вписати у кросворд по

горизонталі. По вертикалі прочитаємо ім’я. (Тарас)

 

* Довідкове бюро. „Мікрофон”

Ім’я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій „тарактіос” означає

бунтівливий, бунтівник.

 

 

Тестова вікторина

1. В 11 років Т.Шевченко став...

а) художником;     б) поетом;     в) сиротою.

 

2.Батьки Тараса Григоровича були ...

а) робітниками;     б) кріпаками;     в) панами.

 

3. Тарас в дитинстві мріяв стати ...

а) співаком;     б) поетом;     в) маляром.            

 

4. Книга Т.Г.Шевченка називається...

а) „Кобзар”;     б) „Чумаки”;     в) „Садок вишневий коло хати”.

 

5. За волелюбні вірші поета відправили...

а) в Україну;     б) на заслання;      в) в тюрму.

 

Х. Підбиття підсумків (рефлексія).

Важко відшукати більшу відповідність значення імені Тарас  і характеру людини, яка носила  ім’я Тарас  Шевченко. Бо мав він бунтівну, волелюбну натуру . І куди б не закидала його доля, поет завжди пам’ятав і любив рідний край – Україну.

Любіть і ви Україну, як любив її Тарас Шевченко. Бережіть її, як берегли

ваші діди і прадіди.

Читайте його твори і ваша мова теж буде гарною, чарівною, барвистою,

бо українська мова  - одна з найкращих мов світу.

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 червня 2020
Переглядів
2273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку