Конспект уроку літературного читання за підручником О.Вашуленко Літературне читання "У хаті гульки, а на городі - ні цибульки. Л. Глібов "Коник-стрибунець".

Про матеріал
Конспект уроку літературного читання за підручником О.Вашуленко Літературне читання 3 клас. Тема: "У хаті гульки, а на городі - ні цибульки. Л. Глібов "Коник-стрибунець". Інсценування за текстом байки. Продовжувати знайомити учнів із жанром байки на прикладі творчості Л.Глібова.
Перегляд файлу

Літературне читання

3 клас

 

Тема.   У хаті гульки, а на городі – ні цибульки. Леонід Глібов

« Коник-стрибунець». Інсценування за текстом байки.

 

Мета. Продовжити знайомити учнів із жанром байки, розширювати знання про творчість Л. Глібова, вчити передавати в  інтонації характери дійових осіб, оцінювати  їхні    вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, уміння працювати у парах, , розвивати творчу уяву, допитливість, увагу, артикуляційні здібності; виховувати бережне ставлення до природи та комах.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: портрет Л.Глібова, мультимедійна презентація, аудіозапис байки «Коник-стрибунець», картки, маски коника і мурашки.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу. Привітання.( учні вітаються)

1.   Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, зелені дубки!

Доброго ранку, люди привітні!

Ми всім бажаєм, щоб посмішки квітли.

 

2.   Урок читання починаємо, 

Гарного настрою всім бажаємо. 

Те що вивчили — пригадаємо, 

Поміркуємо, почитаємо. (слово вчителя)

- Любі, діти! Я хочу почати цей урок з прохання: подаруйте один – одному дружню посмішку. У мене сьогодні  гарний настрій. А який настрій маєте ви? Підійдіть до нашого «Смайлика» і покажіть кожен свій настрій.

 

II. Вправи на розчитування та артикуляцію. 

          

- Але перш ніж розпочати вивчати матеріал уроку, давайте зробимо розминку для наших ротиків, щоб вони були слухняними.

 

1. Робота зі скоромовкою.

Вивчимо скоромовку.

Великі мурахи гралися у шахи. А маленькі мурашки гралися у шашки.

( Читання скоромовки  кілька разів з прискоренням.)

2. Робота з картками „ Друкар ”.

Діти „ віддруковують" скоромовку на картках.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань.  Перевірка домашнього завдання.

 

Девіз нашого сьогоднішнього уроку

 

 «Мудрим ніхто не вродився , а навчився»

 

- Діти, давайте пригадаємо, з творами якого жанру ми  познайомились на минулому уроці? Його назву ви пригадаєте, коли розшифруєте колограму.

Ключ:читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Що таке байка?

 - Як називають автора байок? (Байкар)

- Хто є першим байкарем? (Езоп)

 (Відповіді дітей)

 

- Прочитайте висловлювання про байку, що міститься на презентації.

Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
Або моторнії сини та внуки!
Читайте байку для науки.

 

Хто його автор ви дізнаєтесь, виконавши слідуюче завдання.

 

ІV. Вивчення нової теми.

 

1.Знайомство з українським байкарем — Леонідом Глібовим


«Зашифрування»


- Є  один відомий український байкар,. Ви зможете розшифрувати його прізвище, закресливши літери, що повторюються.


ПЕТГПЕТЛПЕТІПЕТБПЕТОПЕТВПЕТ
(Глібов)


- Так, це класик української байки Леонід Глібов.

 

 

Леонід Глібов

 

2. Ознайомлення з біографією Л. Глібова.

 

Цікаве дізнатись про життя і творчість Леоніда Глібова  нам  допоможе «Пошукове бюро».

( Слово надається«Пошуковому бюро». Два учні розповідають біографію Глібова.)

 

  • Видатний байкар Леонід Глібов народився 5 березня 1827 р. в селі Веселий Поділ на Полтавщині.
  • В дитинстві хлопчик заслуховувався народною піснею, зачаровувався народними звичаями та обрядами.
  • В дитинстві Леонід Глібов любив усякі рослини, мав свою грядочку. Часто його біла голівка виднілась серед квітів, за що його родичі й знайомі називали "Льолик – квітчастий королик".
  • В 13 років Л. Глібов вступив до Полтавської гімназії, яку не зміг закінчити через хворобу. Потім учився в Ніжинському ліцеї вищих наук.
  • Довгий час Глібов викладав географію та історію. Був учителем Петра Антоновича Косача – батька Лесі Українки.
  • Свої твори для дітей Л. Глібов друкував у журналах "Дзвіночок" та "Зоря" під псевдонімом "Дідусь Кенар". Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть про це і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей.

 Для дітей писав Л. Глібов вірші, загадки, жарти, байки.

Іван Франко назвав Л. Глібова "найкращим українським байкописом". У творчому доробку поета 107 байок. Уже не одне покоління дошукується у них мудрості. Давайте заглянемо й ми в цю чудову скарбницю.

 Тож часу більше не гаймо, до роботи приступаймо.

 

 3. Підготовка до сприймання байки

 

  За сюжетом езопівського твору написана ще одна байка, яку ми сьогодні будемо вивчати. Хто її герої, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки: (діти читають загадки)

 

Стрибає пружинка
Зелена в неї спинка
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку.
(Коник-стрибунець).

Всі біжать і поспішають,
на собі все щось таскають.
Вміють місто будувати
Без відра і без лопати.
(Мурашки).

- Чи доводилось вам раніше бачити цих комах? Чи спостерігали за їхньою поведінкою?

- Де живуть мурахи? Що ви знаєте про цих комах?

 -Отже, герої цієї байки — комахи.

 

Юні натуралісти розкажуть нам усе, що знають про них. (Розповіді учнів групи про комах, демонстрування слайдів.)

 


15.03.2015-1-6ббб 

 

 

       1-й  у ч е н ь. 

Коник – стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається перелітаючи і стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх у траві майже не можливо.

 

2-й  у ч е н ь. 

Мурахи – працьовиті комахи. Живуть великими родинами, створюють власне житло.На нашій планеті налічується понад 12 тисяч видів. Ці комахи ніколи не сплять. Коли настають холоди, вони скупчуються в певних місцях і так зимують. Ці комахи корисні й потребують охорони.

 

V. Оголошення теми й мети уроку.

        Саме ці комахи є героями байки Леоніда Глібова "Коник-Стрибунець". Вони допоможуть нам поміркувати над темою уроку (читають хором з дошки):

 

"У хаті гульки, а на городі – ні цибульки. "

 

VI. Сприймання нового матеріалу.

 1. Випереджальне завдання. Прогнозування


- Мураха і Коник є дійовими особами байки Л. Глібова. Прочитайте назву твору, розгляньте ілюстрації та спрогнозуйте, про що може йтиметься у байці.

 

15.03.2015-1-7ббб

 

2.Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

(Слухання аудіозапису байки «Коник-стрибунець»)

 - Послухайте байку. З яким проханням звернувся Коник до Мурахи?

 

- Про що попросив Коник у Мурахи?

 Хто був працьовитим? А хто - безтурботним?

Якої пори відбувалася подія?

 

3.Робота з підручником. (с. 100-101)

           Відкрийте підручники на сторінці 100 і знайдіть байку «Коник-стрибунець».

Зараз ви прослухаєте байку й спробуєте створити у своїй уяві малюнок до твору.

 

 4.Вправа «Якби я був художником….» (Розповіді учнів)

 

  5. Словникова робота.

Прочитайте на картках слова та тлумачення до них.

 вдатний – здібний               

досхочу - вдосталь  

розкошував – жив у достатку                        

проворний – швидкий, спритний

небораче – невдаха

небоже - бідолахо        

байдуже – не звертав уваги ні на що

непереливки – дуже погано, скрутно

- Прослухайте як правильно читаються ці слова та прочитайте самі мовчки.

 

- Які з них вам незнайомі?

- Тепер прочитайте разом .

 

6. ФІЗХВИЛИНКА.

 

 Вправа для очей.

 

Танцювальні рухи під пісню "Зелений коник".( Слова М. Луківа, муз. Л. Попернацького.)

Зелений коник залетів у дім,
Зелений коник – на четвертий поверх.
Зелений коник проти мене сів, -
Такий смішний, такий химерний коник

 

7. Повторне читання байки мовчки

Прочитайте виділені слова. Якого персонажа байки вони стосуються?

- Як змінювалася поведінка Коника? Чому?

 

8. Читання «Ланцюжком».

 

9.  Читання байки в особах.

 

10. . Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

- Яким був Коник? Прочитайте його опис.

- Яким було його життя влітку?

- Що змінилося з приходом зими?

- Зачитайте, що просив Коник у Мурав'я?

- Що відповів йому Муравей? Знайдіть ці рядки.

- Як ви зрозуміли ці слова?

- Як по-вашому провів літо Муравей?

- Хто вам подобається? Чию поведінку засуджуєте? Чому?

- Знайдіть слова, в яких зазначено мораль байки. Що автор в них засуджує?

- Від яких рис характеру нас застерігає?

- Пригадайте прислів’я в яких засуджувалася б лінь. (відповіді учнів)

  • Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
  • Лінивому все ніколи.
  • І за холодну воду не береться.
  • Ховається від роботи, як пес від мух.
  • Хто як скородить, так йому і родить.


 

VІІ. Інсценування байки. (Інсценізація трьома учнями (автор, Коник, Мураха)

Передайте голосом, жестами, виразом обличчя своє ставлення до персонажів твору.

 

VІІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.  

 

- Діти, чому вчить нас ця байка? Ми знаємо, що в байках через образи тварин, птахів, комах засуджуються людські вади і повчають нас діяти злагоджено, бути працьовитими, як у байці «Коник — стрибунець». А як ви гадаєте, якби в природі тварини, птахи, звірі були безтурботними, не подбали про житло, їжу. Чим би це їм загрожувало? Тому в природі все влаштовано раціонально, взаємопов’язано. А коли виникає небезпека ми можемо прийти на допомогу: підгодувати пташку, убезпечити мурашник. Бо ми  люди істоти розумні, свідомі і дбаємо не лише про своє життя, а й турбуємося про братів наших менших.

 

 

ІХ. Підсумок уроку.

 

  • Як ви думаєте, то чому байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (ці байки цікаві, повчальні, змістовні)
    - Чи впоралися ми з поставленими на початку уроку завданнями?
  •       Що, на вашу думку вдалося найкраще?
    -  Які ваші враження від уроку? (Учні ставлять смайлики відповідно до настрою)
     

Робота за методиками критичного мислення на уроках читання.

Прийом Сенкан.

  •                   Підсумок нашого уроку ми проведемо використовуючи прийом Сенкан
    - Назвіть іменник, який називає тему нашого розділу.

                                              Байка
- Означення цього іменника (два прикметники)

                                      Цікава, повчальна
- Дія іменника (три дієслова)

                               Схвалює, засуджує, виховує
- Речення, що є визначенням цього поняття.

                   Байка – віршований твір повчального змісту

 

 


 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Котляр Галина
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку