Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі «Пошук Петром Попельським свого місця у світі. Роль мистецтва у долі героя»

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі «Пошук Петром Попельським свого місця у світі. Роль мистецтва у долі героя»
Перегляд файлу

Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі  «Пошук Петром Попельським свого місця у світі. Роль мистецтва у долі героя»

 

Тема: Пошук Петром Попельським свого місця у світі.Роль мистецтва у долі героя

Мета: проаналізувати сюжет повісті, з’ясувати чинники формування характеру головного героя; розвивати навики роботи з художнім текстом, вміння висловлювати свої думки та погляди під час дискусії; виховувати в учнів людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.

Обладнання:  текст повісті «Сліпий музикант», робочі зошити, епіграф.

 

… Музика теж велика сила, що дає

                                                            можливість володіти серцем натовпу.

                                                           Так, він прозрів… він відчуває і людське

                                                            горе, і людську радість, він прозрів і зуміє

                                                             нагадати щасливим про нещасних.

                                                                                              В.Г.Короленко

Перебіг уроку

 

І. Орг.момент. Прогноз погоди: (хмара і сонечко), визначення настрою на початку уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Скласти план повісті.  С.р.
  2.  Скласти розповідь життя Петруся від імені дядька Максима. Д.р.
  3.  Скласти сюжетний ланцюжок основних подій твору; дібрати цитати для характеристики Петра Попельського.      В.р.

(Народження сина у сім’ї Попельських, хлопчик сліпий, надмірна опіка матері, захоплення Петра грою конюха Іоахима, придбання піаніно, знайомство з Евеліною Яскульською, відчуття своєї неповноцінності Петром, закоханість у Евеліну, знайомство з синами Ставрученка, тривога Петра, знайомство із сліпими дзвонарями, зустріч з жебраками, хвороба Петра, мандрівка із сліпими співцями до Почаєва, одруження з Евеліною, народження здорового сина,  тріумф Петра-музиканта.)

  1. Повторити міф про Дедала та Ікара, пов’язати його з повістю Короленка (усна відповідь

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

                                                     Тест

  1.                     Яка вада була у Петра Попельського?

А) німий;          Б) сліпий;        В) кульгав.

  1.                     За допомогою чого Петрусь сприймає світ?

А) розповідей мами;

Б) розповідей конюха;

В) через звуки, запахи відчуття.

  1.                     Яке мистецтво було до душі малому хлопцеві?

А) гра конюха на сопілці;

Б) гра мами на піаніно;

В) гра Евеліни на скрипці.

  1.                     Які почуття виникли в Евеліни до Петра Попельського при їх першій зустрічі ?

А) ненависть;

Б) здивування;

В) любов.

  1.                     Хто проявляв надмірну опіку над хлопчиком?

А) батько;

Б) мама;

В) дядько.

  1.                     Хто вселив у Петра віру в себе?

А) сліпі дзвонарі;

Б) сліпі співці;

В) мама.

  1.                     Кому належать слова: «… у малого не має очей, а з часом не буде ні рук, ні ніг, ні волі…»?

А) Максиму Яценку;

Б) батьку;

В) Іоахиму.

  1.                     Хто такий Максим Яценко?

А) сусід Попельських;                           

Б) брат мами Петра;

В) батько Евеліни.

  1.                     Кому належать слова: «Але тільки щастя не завжди створене для людини»?

А) Максиму Яценку;

Б) Ставрученку;

В) Петру Попельському.

  1.                Куди мандрував Петро зі сліпими співцями?

А) до Києва;

Б) до Почаєва;

В) до Полтави.

  1.                Хто називає Петра Попельського егоїстом?

А) дядько;

Б) батько;

В) Евеліна.

  1.                Що є кульмінацією повісті?

А) придбання закордонного піаніно;

Б) одруження з Евеліною;

В) зустріч із сліпими дзвонарями.

 

Відповіді: 1б, 2в, 3а, 4б, 5б, 6а, 7а, 8б, 9в, 10б, 11а, 12в.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя

     Перед кожною людиною у житті в певний час постає питання про подальший життєвий шлях, про взаємостосунки між людьми. Світ навколо величезний, у ньому є тисячі доріг, а майбутнє кожної людини залежить від правильного вибору тієї однієї стежини, яку йому слід здолати. Життя вимагає від кожного з нас не тільки уміння виживати, а й пройти свій шлях з користю. І лище зрозумівши й обравши для себе стежину, взявши відповідальність за свій вибір, людина може спокійно йти у майбутнє. Ось про пошуки Петром Попельським свого місця у світі ми і поведемо сьогодні мову на уроці. 

V. Оголошення теми та мети уроку

VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Відповіді на запитання

-Над яким головним питанням замислюється автор повісті? (Для чого створено людину?)

-Яку ж відповідь він сам пропонує? ( «Людина створена для щастя , як птах для польоту».)

-А якою є відповідь Петра? (Відповідь була іронічною: « Але тільки щастя не завжди створене для людини».)  

2.Дискусія  «Що таке щастя?»

-Що ви розумієте під словом «щастя»?

-Де його межі?

-У чому сутність щастя?

-Чи довго людина почувається щасливою?

-А як довго людина може почуватися нещасною?

3.Характеристика образу головного героя

Коментар учителя

     Сюжет повісті можна умовно поділити на 2 частини:   

-розповідь про сліпого хлопчика, який тягнувся до світла, до життя;

- історія про те, як людина, приречена власним нещастям на жалюгідне існування, зуміла знайти в собі сили здолати пасивне страждання, знайшла своє місце в житті і виховала у собі розуміння та співчуття до всіх знедолених.

4. Пошукова робота за варіантами

     Завдання: з’ясувати етапи та чинники формування особистості головного героя повісті.

1 варіант

-Коли вперше відбувається пізнання хлопчиком природи? (Приблизно у 3 роки.)

-Як Петрусь сприймає світ? (Прислухається до звуків, відчуває запахи, сприймає відчуття.)

-Виписати з І глави 6 розділу образи, за допомогою яких герой повісті сприймає прихід весни. ( Гамір, шум,  журчання весняної води,, шепіт гілок, дзвін скла від ударів гілок, пісня краплин води, що стікають із бурульок, крики журавлів та ін.)

-Які почуття викликає у хлопчика цей світ? ( Цікавість і страх.)

-Де спочатку відбувається знайомство Петруся із зовнішнім світом?

 ( У будинку та в межах помістя.)

     Висновок.    Світ хлопчик сприймає через звуки, запахи, відчуття. Все нове викликає у душі дитини і цікавість, і водночас страх. Та мати і дядько Максим допомагають хлопчику пізнати світ, пояснюючи йому все, що відбувається навколо. Саме мати і дядько спочатку відіграють особливу роль у формуванні особистості Пера Попельського.

2 варіант

-У якому віці хлопчик знайомиться із мистецтвом? ( У 5 років.)

-Яке це було мистецтво?  ( Гра на сопілці конюха Іоахима.)

-Якою була реакція матері на таке захоплення сина? (Мама почала ревнувала і запропонувала свій інструмент – закордонне піаніно, яке довгий час лякало хлопчика.)

-Коли хлопчик полюбив музику матері? (Коли мама зрозуміла, що Петруся вабить проста, жива народна мелодія.)

-Хто ще впливає на формування особистості головного героя повісті, крім мами та дядька? (Іоахим, Евеліна, Ставрученки, сліпі дзвонарі, жебраки.)

     Висновок.   У подальшому житті розширюється світ, який пізнає Петро. Світ його пізнання виходить за межі помістя. Він дізнається, що на світі є люди ще набагато нещасніші за нього. А він навчився розуміти мистецтво, яке приносить йому задоволення. Та й інші в захопленні від його таланту. Оволодіння народною музикою принесло Петру душевний спокій. А згодом він оволодів і високою класичною музикою.

5. Робота із цитатним матеріалом

        (Учні зачитують цитати, які підготували вдома. Роблять висновки про риси характеру героя, його моральні цінності і складають у зошитах асоціативне гроно «Петро Попельський».

VІІ. Підсумок

1. Запишіть у зошит висновок: що допомогло Петру повернутись до повноцінного життя?    ( Любов рідних і близьких, милосердя оточуючих, життя у реальному світі з його проблемами, власна воля і прагнення знайти своє місце у житті.)

Заключне слово вчителя

     Короленко писав: «Очі, - сказав хтось, - дзеркало душі. Мабуть, вірніше було б порівняти їх з вікнами, якими вливаються в душу враження яскравого, блискучого, кольорового світу.» Так великий гуманіст у цьому творі спробував відповісти на вічні питання про те, що таке щастя, яку роль у житті відіграють любов і мистецтво. А кожен із вас також має вирішити для себе: що таке щастя і як його досягти? І, звичайно, працювати наполегливо та йти вперед, долаючи будь-які труднощі, ніколи не здаватися, не опускати руки.

Рефлексія

- На уроці я…

VІІІ. Домашнє завдання

  1. 1 в. Образ Петра-юнака (цитати)
  2. 2. В. Образ Евеліни-дорослої дівчини (цитати)
  3. Повторити міф про Нарциса, Пігмаліона і Галатею, пов’язати міфічні образи з героями твору.

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
7901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку