Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі «Пошук Петром Попельським свого місця у світі. Роль мистецтва у долі героя»
Тема: Пошук Петром Попельським свого місця у світі.Роль мистецтва у долі героя
Мета: проаналізувати сюжет повісті, з’ясувати чинники формування характеру головного героя; розвивати навики роботи з художнім текстом, вміння висловлювати свої думки та погляди під час дискусії; виховувати в учнів людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.
Обладнання: текст повісті «Сліпий музикант», робочі зошити, епіграф.
… Музика теж велика сила, що дає
можливість володіти серцем натовпу.
Так, він прозрів… він відчуває і людське
горе, і людську радість, він прозрів і зуміє
нагадати щасливим про нещасних.
В.Г.Короленко
Перебіг уроку
І. Орг.момент. Прогноз погоди: (хмара і сонечко), визначення настрою на початку уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Народження сина у сім’ї Попельських, хлопчик сліпий, надмірна опіка матері, захоплення Петра грою конюха Іоахима, придбання піаніно, знайомство з Евеліною Яскульською, відчуття своєї неповноцінності Петром, закоханість у Евеліну, знайомство з синами Ставрученка, тривога Петра, знайомство із сліпими дзвонарями, зустріч з жебраками, хвороба Петра, мандрівка із сліпими співцями до Почаєва, одруження з Евеліною, народження здорового сина, тріумф Петра-музиканта.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Тест
А) німий; Б) сліпий; В) кульгав.
А) розповідей мами;
Б) розповідей конюха;
В) через звуки, запахи відчуття.
А) гра конюха на сопілці;
Б) гра мами на піаніно;
В) гра Евеліни на скрипці.
А) ненависть;
Б) здивування;
В) любов.
А) батько;
Б) мама;
В) дядько.
А) сліпі дзвонарі;
Б) сліпі співці;
В) мама.
А) Максиму Яценку;
Б) батьку;
В) Іоахиму.
А) сусід Попельських;
Б) брат мами Петра;
В) батько Евеліни.
А) Максиму Яценку;
Б) Ставрученку;
В) Петру Попельському.
А) до Києва;
Б) до Почаєва;
В) до Полтави.
А) дядько;
Б) батько;
В) Евеліна.
А) придбання закордонного піаніно;
Б) одруження з Евеліною;
В) зустріч із сліпими дзвонарями.
Відповіді: 1б, 2в, 3а, 4б, 5б, 6а, 7а, 8б, 9в, 10б, 11а, 12в.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя
Перед кожною людиною у житті в певний час постає питання про подальший життєвий шлях, про взаємостосунки між людьми. Світ навколо величезний, у ньому є тисячі доріг, а майбутнє кожної людини залежить від правильного вибору тієї однієї стежини, яку йому слід здолати. Життя вимагає від кожного з нас не тільки уміння виживати, а й пройти свій шлях з користю. І лище зрозумівши й обравши для себе стежину, взявши відповідальність за свій вибір, людина може спокійно йти у майбутнє. Ось про пошуки Петром Попельським свого місця у світі ми і поведемо сьогодні мову на уроці.
V. Оголошення теми та мети уроку
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Відповіді на запитання
-Над яким головним питанням замислюється автор повісті? (Для чого створено людину?)
-Яку ж відповідь він сам пропонує? ( «Людина створена для щастя , як птах для польоту».)
-А якою є відповідь Петра? (Відповідь була іронічною: « Але тільки щастя не завжди створене для людини».)
2.Дискусія «Що таке щастя?»
-Що ви розумієте під словом «щастя»?
-Де його межі?
-У чому сутність щастя?
-Чи довго людина почувається щасливою?
-А як довго людина може почуватися нещасною?
3.Характеристика образу головного героя
Коментар учителя
Сюжет повісті можна умовно поділити на 2 частини:
-розповідь про сліпого хлопчика, який тягнувся до світла, до життя;
- історія про те, як людина, приречена власним нещастям на жалюгідне існування, зуміла знайти в собі сили здолати пасивне страждання, знайшла своє місце в житті і виховала у собі розуміння та співчуття до всіх знедолених.
4. Пошукова робота за варіантами
Завдання: з’ясувати етапи та чинники формування особистості головного героя повісті.
1 варіант
-Коли вперше відбувається пізнання хлопчиком природи? (Приблизно у 3 роки.)
-Як Петрусь сприймає світ? (Прислухається до звуків, відчуває запахи, сприймає відчуття.)
-Виписати з І глави 6 розділу образи, за допомогою яких герой повісті сприймає прихід весни. ( Гамір, шум, журчання весняної води,, шепіт гілок, дзвін скла від ударів гілок, пісня краплин води, що стікають із бурульок, крики журавлів та ін.)
-Які почуття викликає у хлопчика цей світ? ( Цікавість і страх.)
-Де спочатку відбувається знайомство Петруся із зовнішнім світом?
( У будинку та в межах помістя.)
Висновок. Світ хлопчик сприймає через звуки, запахи, відчуття. Все нове викликає у душі дитини і цікавість, і водночас страх. Та мати і дядько Максим допомагають хлопчику пізнати світ, пояснюючи йому все, що відбувається навколо. Саме мати і дядько спочатку відіграють особливу роль у формуванні особистості Пера Попельського.
2 варіант
-У якому віці хлопчик знайомиться із мистецтвом? ( У 5 років.)
-Яке це було мистецтво? ( Гра на сопілці конюха Іоахима.)
-Якою була реакція матері на таке захоплення сина? (Мама почала ревнувала і запропонувала свій інструмент – закордонне піаніно, яке довгий час лякало хлопчика.)
-Коли хлопчик полюбив музику матері? (Коли мама зрозуміла, що Петруся вабить проста, жива народна мелодія.)
-Хто ще впливає на формування особистості головного героя повісті, крім мами та дядька? (Іоахим, Евеліна, Ставрученки, сліпі дзвонарі, жебраки.)
Висновок. У подальшому житті розширюється світ, який пізнає Петро. Світ його пізнання виходить за межі помістя. Він дізнається, що на світі є люди ще набагато нещасніші за нього. А він навчився розуміти мистецтво, яке приносить йому задоволення. Та й інші в захопленні від його таланту. Оволодіння народною музикою принесло Петру душевний спокій. А згодом він оволодів і високою класичною музикою.
5. Робота із цитатним матеріалом
(Учні зачитують цитати, які підготували вдома. Роблять висновки про риси характеру героя, його моральні цінності і складають у зошитах асоціативне гроно «Петро Попельський».
VІІ. Підсумок
1. Запишіть у зошит висновок: що допомогло Петру повернутись до повноцінного життя? ( Любов рідних і близьких, милосердя оточуючих, життя у реальному світі з його проблемами, власна воля і прагнення знайти своє місце у житті.)
Заключне слово вчителя
Короленко писав: «Очі, - сказав хтось, - дзеркало душі. Мабуть, вірніше було б порівняти їх з вікнами, якими вливаються в душу враження яскравого, блискучого, кольорового світу.» Так великий гуманіст у цьому творі спробував відповісти на вічні питання про те, що таке щастя, яку роль у житті відіграють любов і мистецтво. А кожен із вас також має вирішити для себе: що таке щастя і як його досягти? І, звичайно, працювати наполегливо та йти вперед, долаючи будь-які труднощі, ніколи не здаватися, не опускати руки.
Рефлексія
- На уроці я…
VІІІ. Домашнє завдання