Конспект уроку "Маркіян Шашкевич - зачинатель нової української літератури в Галичині"

Про матеріал
Цей конспект уроку-екскурсії містить цікавий краєзнавчий матеріал про М. Шашкевича та його малу батьківщину - с. Підлисся Золочівського р-ну Львівської обл.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

 

Конкурс «Славетні імена України – 2011.

Маркіян Шашкевич»

за напрямом «Конкурс на кращу

 методичну розробку»

 

 

 

 

 

 

 

Будитель духу Галичини

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконавець – Боднарчук Ганна Адамівна,

вчитель української мови і літератури

Черницької ЗОШ І-ІІ ступенів

с. Черниця Бродівського р-ну

Львівської обл.

Контактний телефон: 32-716 (робочий)

32-714 (домашній)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011 р.


 

Вступ

 

2011 рік Львіська обласна рада оголосила роком Маркіяна Шашкевича.

 

6 листопада виповнюється 200 років від дня народження визначного поета і громадського діяча, священика і просвітителя української нації Маркіяна Шашкевича. Саме він став організатором і лідером молодіжного громадсько-культурного угрупування, славнозвісної «Руської Трійці», до якої входили також Іван Вагилевич і Яків Головацький. Разом вони працювали з молоддю, намагаючись розбудити у юнаків і дівчат національну свідомість. Маркіян Шашкевич був натхненником видання альманаху українською мовою «Русалка Дністровая», уклав першу українську читанку на західноукраїнських землях; будучи священиком, впровадив у літургію українську мову.

Тому ми, вчителі української мови і літератури, повинні не тільки ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом Маркіяна Шашкевича, а й показати ту велику роль його як зачинателя української літератури на західних землях, допомогти зрозуміти значення діяльності митця в національному відродженні українців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект навчального заняття

 

Тема. Маркіян Шашкевич – зачинатель нової української літератури на західних землях.

 

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Маркіяна Шашкевича як зачинателя нової української літератури в Галичині; зосередити їхню увагу на історичній добі, в якій проживав поет; довести значимість праці митця в духовному відродженні українців, актуальності його творів; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, культуру зв’язного мовлення, культуру поведінки в громадських місцях; виховувати почуття любові, поваги до творчості і діяльності Шашкевича, почуття гордості за український народ, нашу історію, культуру, мову; здійснювати національне виховання школярів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-екскурсія.

Випереджаюче домашнє завдання: розучити вірші, пісні про М. Шашкевича, здійснити дослідження про увіковічення пам’яті митця.

Епіграф: Хто   не шанує видатних людей свого народу,

   той сам не вартий пошани.

         М. Рильський


Хід заняття

І. Організаційна частина.

1. Бесіда-інструктаж з основ безпеки життєдіяльності на час екскурсійної поїздки до с. Підлисся Золочівського району.

2. Бесіда про культуру поведінки в громадських місцях.

ІІ. Основна частина.

1. Музична хвилинка.

Виконання пісні з репертуару Теодора Кукурудзи

 «Шашкевичів край»

Тут на варті віків стала Біла гора

І хрестом Маркіяна торкнулася душ заповітних,

Щоб світила довічно Вкраїні яскрава зоря

Повсякчас із Підлисся у світ крізь століття.

Приспів:

Шашкевичів край,

Все минуле ти нам пригадай,

Шашкевичів край,

Нас любити Вітчизну навчай,

Шашкевичів край,

Теплом і добром всіх вітай.

Шашкевичів край,

Всі родини вкраїнські єднай.

«Шашкевичів край» – жебонять свої думи карпатські потоки,

І русалки Дністрові виходять з озер уночі,

І летять, наче чайки козацькії, роки,

Щоб вертались до нас журавлині ключі.

У всіх думах є сила Шашкевича слова,

А в озерах – краси української цвіт,

У роках є вогонь української мови,

Що колись чарувала й завжди чаруватиме світ.

Приспів.

Оглянімось назад – все нуртує історії вир,

Обійдуть наша гордість і наша неслава.

Йде Богдан на Варшаву, ведуть Роксолану в ясир,

Й оживають щоразу наші зборови й полтави.

Кличуть Крути до Бога, палає волинська земля,

Тернопільська, покутська, гуцульська і бойківщини.

І герої з віків нам звитяжний показують шлях,

Щоб росли та мужніли відважні сини України.

Приспів.

2. Зупинка 1. Золочівщина вітає нас.

Учитель. Діти, ось ми з вами ступили на ту святу землю, на ту стежину, з якої пішов у світ будитель національного духу Галичини Маркіян Шашкевич.

3.  Зупинка 2. Біля криниці.

Учитель. Діти, ось перед нами – музей-садиба Маркіяна Шашкевича – куточок мальовничої підлисецької природи з хатою і господарськими будівлями, криницею, розлогими старезними дубами, які оспівав поет у своїй поезії.

Учень-декламатор читає вірш М. Шашкевича «Підлиссє»

Шуми, вітре, шуми, буйний,

На ліси, на гори,

Мою журну неси думку

На підлиські двори.

Там спочинеш, моя думко,

В зеленій соснині,

Журбу збудеш, потішишся

У лихій годині.

Там ти скаже дуб старенький

І єдин, і другий,

Як там жив-єм ще маленький

Без журби, без туги.

Там ти скаже та соснина

Й всяка деревина,

Як там грало серце моє,

Світала година.

У садочку соловійчик

Щебетав пісеньки,

Розвивав ми пісеньками

Літа молоденькі.

Там колодязь студененький,

А дуб воду тягне;

Не так щастя, як той води

Моя душа багне.

Веселая сторононько!

До серця-сь припала,

Душа тебе, як милого

Мила забажала.

Там-то любо, там солодко,

Весело і мило!

З миленькою у любощах

Вік би ся прожило!

- Діти, ось один з тих дубів ще й до нині стоїть на сторожі біля криниці і ніби припрошує нас напитися студеної води. Інший, на жаль, не витримав і здався природній стихії. Тепер, хоч і безсилий, але могутній ось лежить неподалік. А посеред двору отець Маркіян на високому п’єдесталі ніби вітає гостей.
4.  Розповідь учителя. З історії музею.

На початку 80-х років минулого століття приїздив у Підлисся директор Львівської національної галереї мистецтв, Герой України Борис Возницький (на фото) з Олесем Гончарем.

Тут була пустка, лише старий колодязь нагадував про отця Маркіяна. Тоді і виникла ідея повернути із забуття будителя українського народу. Хоч і непросто це було у ті часи, але у 1986 році на місці колишньої садиби дідуся Шашкевича по маминій лінії, отця Романа Авдиковського, було відкрито музей-садибу Маркіяна Шашкевича (фундамент хати зберігся). Від часів Шашкевича тут є залишки саду, криниця і старий дуб. Росте і набирається сили й тополя, яку колись посадили Олесь Гончар і Дмитро Павличко. Хату, стодолу, комору відновлено на основі архівних даних та літературних джерел і аналогів типових садиб першої половини ХІХ століття.

4.  Зупинка 3. На подвір’ї.

5. Зупинка 4. У музеї.

Розповідь екскурсовода.

Маркіян Шашкевич народився 6 листопада 1811 р. у селі під Лисою горою. Батько був священиком у с. Княже. Хата священика Романа Авдиковського, діда Маркіянового, стояла у найкращому місці села Підлисся. Сім’я  Семена і Єлизавети Шашкевичів була велика. Крім Маркіяна, росло четверо синів — Микола, Антон, Осип, Захар і дві дочки — Марія та Юля.

Маркіян вчився у початковій школі Золочева, а потім — у Бережанській гімназії. Майже в дитячі роки втратив батька. Бідна мати, як   могла, так зі своїми сиротятками з останнього тягнулася. У 1829 р. Маркіян вступив до духовної семінарії у Львові. Старе муроване приміщення семінарії зі своєю вологістю і холодом позначилося на його здоров’ї. За надуману недисциплінованість його виключили з семінарії. На деякий час Маркіяна приютив Захар Авдиковський, його вуйко. У 1836 р. написав Шашкевич поезію про лиху долю.

Ой ти доле, моя доле, гадино їдлива,

Переїла-сь моє щастя, гіренька годино!

Запустила-сь в мою душу журбу і розпуку,

Учинила-сь мому серцю з гараздом розлуку.

Ой місяцю-місяченьку, тихенько думаєш,

Моєй тяжкой недоленьки, відай, ти не знаєш.

Ой не знаєш, ой не знаєш і не будеш знати,

Як то тяжко сиротинці в світі загибати.  

Згодом Маркіян поновив навчання у духовній семінарії. Після рукоположення 1838 р. став священиком. Змінював кілька разів місце священицької діяльності. Це були села Львівщини: Гумнисько, Нестаничі, Новосілки. Усе своє життя Маркіян Шашкевич не хотів багатства, він тільки хотів бути добрим, Богу милим, і щоб його любили люди. Про це він говорив у поезії “Не хочу багатства”, написаній за Юліаном Величковським.

Не хочу багатства

Ані грошей мати,

Ні паном-бояром,

Ні царем ся звати;

Лиш добрий най буду

І Богу миленький,

Най люблять мя люди,-

Тоді я щасненький.

За короткий період свого нелегкого життя  Шашкевич багато зробив на поетичній ниві та ниві просвітницької діяльності. Отець Маркіян, за прикладом Михайла Максимовича, зі студентських часів збирав народну творчість разом з учасниками гуртка “Руська трійця”, до якого входили ще Я. Головацький та І. Вагилевич. У 1833 р. просвітяни уклали перший рукописний збірник “Син Русі”, де помістили поезії Маркіяна Шашкевича. “Руська трійця” готувала альманах “Зоря”, але він не був виданий.

У 1836 р. Вийшла книга “Азбука і Абецадло”, в якій поет засудив тих, які намагалися в українському письменстві штучно впровадити латинський алфавіт. Підготував “Читанку”, давши українським дітям підручник. У підручнику подав відомості про нашу землю, вселенну, короткі повісті про святих, біблійні легенди, байки. Книга пройнята християнською мораллю. З цього підручника вчився український поет і письменник Іван Верхратський. Він говорив: “Се перша читанка, написана язиком галицько-руського люду...”

У 1837 р. Видано “Русалку Дністрову” - “досвітню зіроньку”. Вона невеличка за обсягом — 153 сторінки, малого формату. Але саме вона збудила зі сну галицький люд. На рівні з “Кобзарем” Т. Шевченка, “Русалка” була знана майже у кожній галицькій родині кінця ХІХ—початку ХХ ст.

У 1835 р. Маркіян виголосив у семінарії промову українською мовою в честь 67-х роковин австрійського монарха. Він говорив казання в церкві тільки українською мовою, за долю якої нестерпно боліла його душа:

Руська мати нас родила,

Руська мати нас повила,

Руська мати нас любила:

Чому ж мова єй не мила?

Чом ся нев встидати маєм?

Чом чужую полюбляєм?..

Шашкевич увів народну мову в західноукраїнську літературу. Вперше відстоював ідею соборності українських земель Наддніпрянської України й Галичини.

Шашкевич помер рано – у 32 роки. Про причину смерті Маркіяна писав Іван Франко: “Шашкевич, набідувавшися в школах, швидко вмер бідним сільським попом”. Цього не помітили сучасники, і про його смерть не було опубліковано жодного некрологу в тогочасних газетах. Ще у 1835-1836 рр. Шашкевич написав вірш “Веснівка”. У ньому йдеться про долю квітки, яка нагадує долю самого Маркіяна.

Цвітка дрібная

Молила неньку,

Весну раненьку:

“Нене рідная!

Вволи ми волю -

Дай мені долю...

“Доню, голубко!

Жаль мені тебе...

Бо вихор свисне,

Мороз потисне,

Буря загуде, -

Краса змарніє...

Головоньку склониш,

Листоньки зрониш...

Отця Маркіяна поховали традиційно. Він лежав у місцевій церкві Преображення Господнього у Новосілках, а на третій день його поховали у чужій гробниці, де він спочивав 50 років. Тільки через 37 років (1880 р.) у Коломийському часописі “Весна” з’явилася замітка про поїздку львівських студентів на могилу Маркіяна Шашкевича.

Одна з найцікавіших сторінок – особисте життя Шашкевича. Дружина Юлія Крушинська, яку газети називали найвродливішою жінкою Галичини, походила зі села Деревні Жовківського повіту. З нею Маркіян прожив лише 5 років. А потім вона одна доживала до 92 літ. Спершу в Новосілках, потім – з батьками, а останні роки – у Львові. Пережила смерть двох синів: Святослав помер, не проживши й року, Володимир – у 46 (від туберкульозу).  Бачила величне перепоховання свого чоловіка.  

Пройшли роки... І тільки у відділі філії товариства “Просвіти” у Кам’янці Струмиловій на засіданні 19.07.1892 р. вперше прийняли постанову зібрати кошти на перепоховання і встановлення пам’ятника М. Шашкевичу.

У 1893 р. в присутності повітового лікаря відкрито гробницю, в якій стояла домовина Маркіяна поруч з п’ятьма іншими. Домовина Шашкевича, зроблена з сосни, збереглася добре. Мощі знайдено в цілості. У домовині була воскова кадильниця і такий же хрест.

31.10.1893 р. останки переклали у металеву домовину і відправили до Львова на залізничний вокзал Підзамче. 1 листопада траурна процесія проходила містом кілька годин у супроводі львівського митрополита Сильвестра Сембратовича. Прощальну промову виголосив письменник, священик Омелян Огоновський.

У 1906 р. заходами Львівського товариства “Просвіта” на кошти українських товариств споруджено надмогильний пам’ятник Маркіяну Шашкевичу, на місці, де було поховано його дружину Юлію у 1896 р., а згодом туди перенесено і поховано (1906 р.) сина Володимира — українського поета, автора поетичної збірки “Зільник”. Досі на цій спільній родинній усипальниці не вказано прізвища матері і сина.

 На церемонії перепоховання Маркіяна Шашкевича був присутній Богдан Лепкий. Їй він присвятив вірш “Гарна осінь, ясна днина”.

Гарна осінь, ясна днина,

Листє з дуба облітає.

На спомин павутина

Над могилою літає.

І як нитка павутини

Похоронна пісня в’ється;

Від старого до дитини

Всьо до гробу преться, преться:

Відчинили і добули

Тую трумну ту соснову...

Люди, люди! Чи ви чули

Тої трумни плач і мову?

Як би чули, то з розпуки

Ви б не плакали, а вили,

І двигли б єї на руки

В бій пішли і побідили.

Тепер щодо живописних портретів Маркіяна. За життя Шашкевича ніхто з тодішніх художників його не малював. На поч. ХХ ст. галицький художник Іван Труш відтворив у живописі уявний портрет Маркіяна на основі спогадів та схожої зовнішності його сина. Пізніше Шашкевича малювали В. Кравченко, В. Чабаник, Р. Коваль, Я. Левицький та ін.

Втілено образ Маркіяна і в скульптурних пам’ятниках. У 1911 р. з нагоди 100-річчя уродин поета на Білій горі поблизу с. Підлисся встановлено на його честь високий кількаметровий пам’ятний  хрест.

Перше погруддя Маркіяна Шашкевича у 1910 р. Виконав український скульптор Михайло Гаврилко. 24.09.1944 р. відкрито пам’ятник  будителю у Вінніпезі, 7.10.1961 — у с. Підлиссі.

Відкривалися і урочисто освячувалися отцю Маркіяну меморіальні дошки, переважно по церквах. Перший почин зробила адміністрація Львівської духовної семінарії греко-католицької церкви у 1911 р. Митрополит Андрей Шептицький особисто брав участь у відкритті цієї дошки.

 

6.  Зупинка 5. Уклін Шашкевичу

7.  Сходження на Білу гору.

8.  Зупинка 6. Лиса гора.

Розповіді учнів-дослідників.

Дослідник 1. Славне і гірке минуле Білої гори.

Ще в юнацькі роки наш просвітитель Маркіян про Підлисецьку гору писав:

...Підлисецька горо Біла!

 Як тебе не бачу,

Так ми тяжко, так ми сумно,

 Що мало не плачу.

Немов виконуючи волю автора рядків, у століття від дня народження Маркіяна Шашкевича український народ на власні пожертви, організовані товариством «Просвіта», у 1911 році побудував величавий пам'ятник будителю Галицької землі. Тоді під впливом цього благородного вчинку у Золочеві було організовано і товариство ім. Маркіяна Шашкевича, яке очолив тодішній парох Соколівки о. В.Кальба.

Вже в 1911 році улюблена Маркіянова Біла гора стає другим Каневом, місцем традиційних велелюдних прощ, а товариство ім. М.Шашкевича стає всебічним опікуном цієї святині.  Щорічно, почавши з 1911 року, величезні маси народу збиралися під Маркіянів пам'ятник - 25-метрової висоти Хрест, щоб набратися правдивої християнської віри, національного духу та напитися з криниці снаги до науки, боротьби та праці.

Щоби позбавитись перепон і заборон доступу до пам'ятника на Білу гору, товариство ім. М.Шашкевича вирішило відкупити повністю гору, яка належала польському магнатові Яблонському. Так і сталось, хоч він забажав за неї 100000 золотих, думаючи, що не під силу буде товариству зібрати такі гроші, але він помилився. Для святої справи кожен свідомий українець вніс свою лепту охоче і рішуче, щоб зробити цю гору справжньою Меккою, святинею України. Тут мали будувати величаву церкву, Народний дім, бібліотеку-читальню, будинок для перестарілих і немічних, які б могли там у скруту перебути та безкоштовно харчуватись, дитячий садок, пластунські табори, спортивні майданчики і концертний зал просто неба для зведених хорів і т.п.

Святкові дні, які там щороку проводилися, були дуже величними і тріумфальними. У ювілейні роки села і містечка прибирались квітами, маєм та синьо-жовтими прапорцями, біля воріт окремих хат висіли вишивані рушники та портрети М.Шашкевича, на столах і стільцях у дзбанках та глечиках були напої: молоко, компоти та у відрах джерельна вода. Скрізь по селах і містах було дуже чисто, двори і вулиці позамітані, частоколи та будівлі вибілені, кожний господар старався якнайкраще прибрати своє господарство, поле і фігури, які там стояли, хоч тоді й так вони утримувались у великому пошанівку. Церковні братства, спортивні товариства і хори йшли з піснями, маршові колони притримувались здебільшого належного порядку і строю, хоч курява на гостинцях і битих доріженьках добряче перешкоджала завзятим співакам гуртових хорів сіл. Стежечками та межами пливли потоки святково прибраних дорослих і малих мандрівників. Святковим одягом відрізнялись одні від других, прапорами та   хоругвами, мов у калейдоскопах, проглядалися окремі лави: Золочівщини, Зборівщини, Кам'янки Струмилової, Радехівщини і Сокальщини, Брідщини та прибулих поїздом до Ожидова делегацій Гуцульщини, Тернопільщини, Дрогобича, Самбора; Коломиї, Стрия, Городка, Яворова та багатьох інших. У колонах проглядались кінні і піші загони у козацьких строях.

Над Дніпром Гора Чернеча сонцем засвітила,

 А над Бугом в Прикарпатті світить гора Біла.

 Як Шевченко, так Шашкевич світять не віднині

 Ясним сонцем і Зорею по всій Україні!

 Постать Маркіяна Шашкевича завжди буде нашим світочем, а Біла гора після Канева другою святинею. Хочеться вірити, що відродиться товариство ім. М.Шашкевича і подбає з церковними та державними структурами про розбудову Білої гори - справжньої святині, про яку мріяли наші попередники, тодішні духовні особи та вчені  Галицької землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідник 2. О. В. Кальба – будівничий Маркіянового хреста.

Володимир Кальба – парох с. Соколівка Золочівського району. Найбільшою його працею в останні роки життя були старання про поширення культу та ідей о. Маркіяна Шашкевича. В 1910 році на засіданні Головного Виділу Товариства «Просвіта» у Львові о. Кальба запропонував побудувати пам'ятник о. Маркіяну на Білій горі біля його рі­дного села Підлисся. 18 серпня І9ІІ року відбуло­ся перше засідання буді­вельного комітету, який очолив о. Володимир Кальба (до речі, він віддав на побудову пам'ятника майже все своє майно). За своїм проектом пам'ятник був подібний до Ейфелевої вежі в Пари­жі, висота цоколя 9 метрів, а металево­го хреста — 16 метрів. Три місяці напруженої праці комітету по збору пожертв, підвезенні буді­вельних матеріалів та їх монтажу, організації свята увінчалися успіхом. 29 жов­тня 1911 року при великій кількості людей (біля ЗО тисяч) на вершині улюбленої Маркіянової гори відбулося посвячення пам'ятника будителю галицької землі. Неза­бутнє враження на присутніх справив збірний хор із 12 навко­лишніх сіл, все святкове дійст­во. Головний організатор свята здвигнення Хреста на підлиській горі о. В. Кальба у своїй промові сказав, що «сей пам'ятник нехай нам усе, як нині, на­гадує ім'я й ідею Маркіяна, не­хай стане посестрою Тарасової могили і сюди нехай спішить кожний зачерпнути віри і надії в кращу долю народу.

Високо піднесене знам'я Хреста нехай благословить український нарід дійти через Хрест до воскресіння... Склада­ємо тобі присягу, що будемо йти тією дорогою, яку ти нам ука­зав, аж до здобуття самостійної нашої Матері-України».

Від того часу здвиг народ­них мас звідусіль у серпневий недільний день став традицій­ним святом пошани Пробудите­леві Галицької землі і перетво­рився на загальнокраєву мані­фестацію патріотичного люду. Ініціатором цього щорічного свята стало товариство ім. Ма­ркіяна Шашкевича з осідком у Золочеві, засновником і пер­шим головою якого став о. Во­лодимир Кальба. І ніякі пере­шкоди чужинських влад не мо­гли знищити чи зупинити народ­ної стихії, що всіма шляхами й стежками пливла на Білу гору, яка стала українською націо­нально-релігійною святинею. 6 червня 1912 року о. Кальба ор­ганізував насипання кургану-могили на Підлиській горі біля пам'ятника, вивіз перші тачки землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідник 3. З історій товариства «Просвіта» села Черниця.

Парохом нашого села у 1927-1943роках був о. Степан Клепарчук, який обирався головою тов. «Просвіта» у Бродах, а згодом – у Підкамені. Він також, як і М. Шашкевич, дбав про національне відродження українців, разом з молоддю Брідщини бував під час сходження на Білу гору і в своїй книзі «Дорогами і стежками Брідщини» описує релігійно-національні торжества на підлиській горі, розміщує таку світлину:

Тут, на горі, поруч хреста є могили двох січових стрільців.

Ось що про них розповідає о. С. Клепарчук:

«По Службі Божій (після українсько-польської війни) на гробах двох українських стрільців, які на цій горі згинули геройською смертю в бою з поляками і там біля пам’ятника були поховані, правилася Панахида. Люди щиро молилися за душі полеглих і за кращу долю України.

Одного року, коли на цім торжестві я був присутній, під час Панахиди питав один хлопчина батька: «Тату, хто тут похоронений?» «Двох українських стрільців, наших героїв, які згинули тут у часі боїв з поляками, нашими ворогами, в обороні України», - відповів батько. «Клякнімо, сину, і помолимся за їх душі»,- сказав батько до сина. Сльози покотилися тому хлопчині по лиці. Він клякнув з батьком і помолився».

 

Поетична сторінка (читання творів про Шашкевича).

 

Сладчайший друже, красненький соколе –

Ти соловієм з руського серденька,

Як о дитині люб’ящая ненька,

О руськім щастю плачеш і недоли.

Ти гаї наші, ріки, гори, доли

Будиш з немочі – даєш їм оченька,

Даєш їм голос, гарнеє личенько –

І нас думати з ними вчиш поволи.

(Микола Устиянович)

Ой, вже вийшла гора Біла

З сивого туману,

Поклонімось, добрі люди,

Тричі Маркіяну:

Що му доля дарувала короткого віку,

Що з народом настраждався

Без міри і ліку,

Що не зрадив України

За золото й срібло,

Що те слово Маркіяна

Не вмерло й не зблідло.

(Ольга Кіс)

А мовою, що наче ніжна квітка,

Він просвітив народ свій у ярмі,

Коли здалось, що помочі нізвідки

Нам не шукать, а гинути в пітьмі.

Наш любий отче, брате Маркіяне,

Хай муза ця, що хрест цілує твій,

Там, на могилі, із живими встане.

І усміхнеться в славі віковій!

(Роман Дурбак)

Ми виконаєм твою волю, Маркіяне!

Ти в пам’яті  нашій вічно живий!

Ти заповів нам любов

До материнського слова.

В сяйві новітніх будов

Встала “Русалка Дністрова”.

 

ІІІ. Заключна частина.

Учитель. Діти, а зараз тут, на Білій горі, давайте разом візьмемось за руки. Послухайте вірш поета, який я вам прочитаю, постарайтеся зрозуміти його зміст і перейнятись тим патріотичним духом, відчути гордість за те, що ми – українці.

СЛОВО ДО ЧТИТЕЛЕЙ РУСЬКОГО * ЯЗИКА

Дайте руки, юні други,

Серце к серцю най припаде,

Най щезають тяжкі туги,

Ум, охота най засяде.

Разом, разом, хто сил має,

Гоніть з Русі мраки тьмаві,

Зависть най нас не спиняє,

Разом к світлу, други жваві!

 

Повернення додому. Обмін враженнями про поїздку.

Домашнє завдання.

Здійснити художній аналіз поезії М. Шашкевича (за вибором),

написати твір-роздум «Чи можна вважати Шашкевича Великим Українцем?»

Скласти поетичні рядки «Пам’яті Шашкевича» - для творчих учнів.

 

Висновки

У народі живе чудове прислів’я: «Краще один раз побачити, ніж сто почути». В мудрості цих слів я ще раз переконалась після екскурсії в Підлисся. Учні побували у тому загадковому для них світі, в якому жив і творив Маркіян Шашкевич; побачили його батьківщину – колиску дитинства, душею торкнулись краси підлисецького краю, за якими  так тужив поет у своїх віршах.

Сходження на Білу гору… Роздуми, обмін враженнями…

І ось ми біля символічного хреста – символу вічної пам’яті  Будителю Галичини. А перед нами – неперевершена краса рідної землі. І душа кожного з нас сповнюється вдячністю українському народу, що так гідно поцінував і полюбив того, хто вів народ з пітьми до світлого майбутнього.

Хочеться вірити, що саме такі уроки-екскурсії  під відкритим небом надовго западуть у дитячі серця і допоможуть їм краще усвідомити  славне і гірке минуле нашого народу, пройнятись любов’ю до рідної землі, спонукають творити добро. 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку