Г. С. Сковорода. “Всякому місту звичай і права”. “De libertate”Підготувала Наталія ШВАРЦ, учителька української мови й літератури вищої категорії Глобинського ліцею № 5 Глобинської міської ради
Номер слайду 2
Снігова куля(актуалізація опорних знань)Слово - речення - питання - відповідь (за вказівкою вчителя певні учні називають слово, що стосується теми минулого уроку, речення і т.д., продовжуючи ланцюжок)Наприклад: Слово (1-й учень) - філософ. Речення (2-й учень) - Г. Сковорода - мандрівний філософ. Питання (3-й учень) - На якій основі базується філософія Г. Сковороди?Відповідь (4-й учень)- Філософія Г. Сковороди має біблійну основу. Григорій Сковорода. Життя і творчість, християнські морально-етичні ідеали. “Сад Божественних пісень”, “Байки Харківські”, філософські трактати. Повчальний характер і художні особливості байки “Бджола та Шершень” (тема попереднього уроку)
Номер слайду 3
“Сад Божественних пісень, що проросли із зерен Святого Письма”. Особливості поетичної збірки30 віршів, написаних протягом 1757-1785 років. До кожного твору влучний епіграф із Біблії. Літопис душевних переживань. Щира сповідь благородної людини. Спілкування з навколишнім світом. Прагнення осмислити явища природи й по-філософськи поєднати їх із явищами людського життя. Вплив народнопісенної творчості. Різноманітність тематики. Осмислення пристрастей суєтного світу й спрямування людського життя на виконання Божих заповідей.
Номер слайду 4
“Всякому місту звичай і права”Хорея козацькаІз цього зерна: "Блажен муж, що в премудрості помре i що в разумі своїм повчається святині" (Сирах)
Номер слайду 5
Робота над змістом поезіїЯкі суспільні вади викриває Г. Сковорода у вірші?{136 FAC2 D-C4 EE-4445-AEDD-7189115 FB58 D}Рядки із вірша. Суспільні вади. Панські Петро для чинів тре кутки,підлабузництво, прислужництво. Федір-купець обдурити прудкий,шахрайство Той зводить дім свій на модний манір,хворобливе захоплення модоюІнший гендлює, візьми перевір!спекуляція, баришництво. Той безперервно стягає поля,жадоба до наживи. Ті на ловецтво готують собак,В сих дім, як вулик, гуде від гуляк.розгульне життя багатіїв. Ладить юриста на смак свій права,закон як дишло. З диспутів учню тріщить голова,схоластична освіта. Тих непокоїть Венерин амур.розпуста
Номер слайду 6
Робота над змістом вірша. Яким є ставлення Г. Сковороди до виписаних в попередніх рядках персонажів?Які моральні чесноти протиставляє автор суспільним вадам?Про яких людей поет сказав, що в них “совість, як чистий кришталь”?Що найбільше турбує ліричного героя твору?Як ви розумієте слова “ясний розум”?Який провідний мотив твору?Через які художні засоби автор реалізує цей мотив?Яку головну думку стверджує Г. Сковорода?Як вона узгоджується із його філософськими поглядами?
Номер слайду 7
Паспорт вірша
Номер слайду 8
Як ви розумієте таку цінність, як свобода людини? Чи це те ж, що й воля? А для країни?De libertate. Що є свобода? Добро в ній якеє?Кажуть, неначе воно золотеє?Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,Проти свободи воно лиш болото. О, якби в дурні мені не пошитись,Щоб без свободи не міг я лишитись. Слава навіки буде з тобою,Вольності отче, Богдане-герою!Підсумковий слайд із попереднього уроку
Номер слайду 9
Робота на змістом вірша. Вірш “De libertate” не увійшов до збірки “Сад Божественних пісень”. Це реакція Г. Сковороди на запровадження царською владою кріпацтва й знищення Запорозької Січі. Що Г. Сковорода розуміє під поняттям “свобода”?Чому поет ставить свободу вище за золото?Чому свобода, на думку Г. Сковороди, є найбільшою цінністю для людини?Як він доводив цю думку своїм життям?Чому Б. Хмельницького названо у вірші “вольності отче”?
Номер слайду 10
Паспорт вірша
Номер слайду 11
Рефлексія. Есе-п’ятихвилинка. Поміркуйте над такими афоризмами Г. Сковороди: Не все те неправильне, що тобі незрозуміле. З усіх утрат утрата часу найтяжча. Прикладіть їх до власних життєвих спостережень, знайдіть приклади з української чи зарубіжної літератури.
Номер слайду 12
Домашнє завдання. Вивчити напам’ять вірш Г. Сковороди “Всякому місту звичай і права”. Підготуватися до його виразного читання. Дякую за плідну працю й співпрацю на уроці!
Номер слайду 13
Використані джерела. Зображення Гугл. Матеріали ВШОПавлів І. В. Уроки української літератури для 9 класу: навч. посіб./І. В. Павлів.-К.: Дивослово, 2018. - 616 с. Поетичні твори Г. Сковороди