Конспект уроку математики 6 клас на тему "Додавання двох чисел з різними знаками."

Про матеріал

Цікавий конспект уроку-дослідження з математики для 6 класу.

В даній розробці використовуються інноваційні методи та прийоми, які вчитель може застосувати для кращої активізації пізнавальної та креативної діяльності учнів на уроці.

Перегляд файлу

Тема уроку. Додавання двох чисел з різними знаками.

Мета уроку:

  • навчальна:формувати вміння складати алгоритм навчання,  уявлення учнів про зміст дії додавання раціональних чисел з різними знаками (в тому числі й протилежних чисел), також виробити вміння використовувати це правило для розв’язування вправ;
  • розвивальна:  розвивати пізнавальну діяльність, усне мовлення (наводити приклади, пояснювати хід практичних дій); розвивати увагу, логічне мислення (вміння лаконічно висловлювати математичну думку); розвивати вміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, кмітливість; формувати комунікативні, здоров’язбережуючі і соціальні компетенції, навички раціонального використання часу;
  • виховнана:  виховувати взаємоповагу, здорове суперництво, охайність записів, працьовитість, інтерес до математичних знань; виховувати вміння вислухати інших, активність, самокритичність, самостійність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання та наочність: план-конспект, картки із задачами, демонстраційний термометр

Епіграф уроку.

                                                                                 

Методи, форми, прийоми:

  • словесні, наочні, практичні;
  • індивідуальна, групова, колективна;
  • прийом «Інтерв’ю»;
  • гра «Загублені знаки»;
  • рефлексія.

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Перевірка домашнього завдання.

Діти, усе в нашому житті поєднується в трикутник.  Що ж об’єднує такі поняття як завдання, вміння і навички? Звичайно, домашнє завдання.

Тести

  1. Яке з наведених чисел є цілим, від’ємним?

  1. 2;
  2. –(-35);
  3. -19;
  4. 8/2.

  1. Яке з наведених чисел розташовано на координатній прямій між числами -6,2 і -5,8?

  1. -7;
  2. -6;
  3. -5;
  4. -4.

  1. Яке з наведених рівнянь не має розв’язків?

  1. ІхІ=1/3;
  2. ІхІ=0;
  3. ІхІ=46;
  4. ІхІ=-1

  1. .
  1. Яке з наведених чисел є найбільшим?

  1. -4,04;
  2. -4,44;
  3. -4,404;
  4. -4,044.

  1. Порівняйте числа -4 і -5

  1. -4=-5;
  2. -4>-5;
  3. -4<-5;
  4. -4≥-5;

  1. Яке з наведених тверджень є неправильним?
  1. Існує два числа, модуль яких дорівнює 5;
  2. Протилежні числа мають рівні модулі;
  3. Одне і те саме число може мати два різних модулі;
  4. Модуль від’ємного числа є протилежне йому число.

 ІІІ  Мотивація навчальної діяльності.

      Я хочу розпочати наш урок із казки «Пряник і колосок», яку написав своєму сину відомий педагог В. О. Сухомлинський.

Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.

- Хто ти такий? - запитав Пряник.

- Я Колосок.

- Ой, який ти колючий! Яка з тебе користь? Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:

- Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе, Прянику.

- Отже, - каже Пряник, - все від тебе. Але хто ж над тобою старший?

- Праця, - відповідає Колосок, - вона все дає. Але праця в руках Людини. Праця і Людина - найголовніше.

Отже, я вас закликаю до наполегливої праці на уроці.

Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»                                  

  • Чи існують числа які не є ні додатними, ні від’ємними?
  • Які числа називаються протилежними?
  • Наведіть приклади.
  • Що таке модуль числа?
  • Що можна сказати про модулі протилежних чисел?
  • Наведіть приклади.
  • Чому дорівнює модуль додатного числа?
  • Чому дорівнює модуль від’ємного числа?
  • Сформулюєте правило порівняння від’ємних чисел.
  • Наведіть приклади.
  • Сформулюйте правило порівняння додатного і від’ємного  чисел.
  • Наведіть приклади.
  • Що більше -5 чи -4?
  • Що більше 5 чи -4?
  • Як давні індуси називали додатні числа? (від’ємні)

 

V Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємось, як додають числа з різними знаками, навчимося додавати числа з різними знаками. Діти,  пам’ятайте: «Математику не можна вивчати спостерігаючи,  як це робить сусід» (А.Нівен)

Саме ці слова є епіграфом нашого уроку.

VІ Формування нових знань.

Сьогодні наш урок – це урок ідей. І хоча їх ще не можна назвати великими, пам’ятаймо велике починається з малого. Разом навчатися і змагатися не тільки легше й цікавіше, але значно ефективніше.

  1. Дослідження (Робота в групах)                     

Завдання. Розв’язати задачі. Сформулювати правило додавання двох чисел з різними знаками.

Група 1 «Замок»

Задачі

(Герда потрапила до замку. Замок розмежований на дві половини: територія Принцеси і територія Короля (проводиться інсценування).)

1. Герда знаходиться на половині Принцеси за 7 кроків від лінії поділу. Вона зробила 7 кроків у напрямку до Короля. Де зараз знаходиться Герда? (7+(-7) = ...)

2. Герда зробила 3 кроки на половину Короля, потім повернулася на 6 кроків у сторону Принцеси. Де зараз знаходиться Герда? (-3+6= ...)

3. Герда повільно зробила 3 кроки на половину Короля і швидко пробігла 5 кроків на сторону Принцеси. Де зараз знаходиться Герда? (-3+5= ...)

4. Герда стояла на межі й зробила 6 кроки на сторону Короля. Де зараз знаходиться Герда? (0+(-6)= ...)

Група 2 «Метеорологи»

(Дослідження на демонстраційному термометрі)

Задача.

Проблемне запитання 2: Увечері температура повітря була 10 градусів морозу, а за ніч знизилася ще на 7 градусів. Яка температура повітря стала вранці?

Потім на день піднялась на  8 градусів, а на вечір знов опустилась на 6.

Група 3 «Банк»

Задача.

  1. Проблемне запитання 1: Нехай у березні фермер узяв у банку кредит 5 тис. грн., а у квітні - ще З тис. грн. Скільки грошей фермер заборгував банку?
  2. Підприємець  в банку взяла позику 1000 грн. Через деякий час людина повернула борг 1000 грн. Скільки грошей на даний момент на рахунку людини? (-1000+1000= ….)
  3. Бізнесмен в банку взяла позику 2000 грн. Бізнес налагодився і він за деякий час заощадила 5000 грн. і повернув позику. Скільки грошей на даний момент на рахункубізнесмена? -2000+5000 = …)
  1. Представники кожної групи демонструють, як проходили їхні дослідження та роблять висновки ,до яких вони прийшли.
  2. Формулювання правила додавання двох чисел з різними знаками.
  3. Робота з підручником (учні читають правило на с. )
  4. Хвилинка-цікавинка                       

   Відомо, що додатні і від’ємні числа біли відомі ще давнім індусам. Брахмагупта  індійський  математик, який жив  у  VII столітті. Одним  з перших  він почав   використовувати  додатні та від’ємні числа.  Додатні  числа  він      назвав   «майно»,  від’ємні – «борг».

-  майно+майно є майно

- богр+богр є борг

Завдання. Спробуйте перевести вивчене сьогодні правило додавання двох чисел з різними знаками на мову давніх індусів.

VІІ Фізкультхвилинка

    Комплекс вправ гімнастики для очей

 

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

 

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разі


 


VІІІ Первинне застосування набутих знань.

Усно.                                                      

  • Визначте  знак суми

  1. -25+20;
  2. 14+(-16)
  3. -10+17
  4. 25+(-15)

  • Виконайте додавання

  1. 18+(-10)
  2. -18+10
  3. -40+25(скільки грошей винен сусід?)
  4. -1+4/7

  • Знайти суму цілих розв’язків нерівності ІхІ≤1.

ІХ Формування вмінь і навичок.

  • Колективне розв’язання під контролем вчителя вправи №1023,№ 1026 з підручника.
  • Експрес-контроль (індивідуальна робота) – кожен учень отримує «тренажер» і виконує завдання.

                               Таблиця для індивідуальної роботи

сума

-4

-13

-22

-10

-18

-37

-5

 

 

 

 

 

 

-6

 

 

 

 

 

 

-8

 

 

 

 

 

 

-10

 

 

 

 

 

 

-14

 

 

 

 

 

 

 

  • Гра «Загублені знаки» Замість зірочок поставити знак «+» або «-»

(*15)+(*11)=-4

(*15)+(*11)=+4

(*7)+(*7)=0

(*15)+(*15)=30


  • Установіть відповідність між виразами (1-4) та їхніми числовими значеннями (А-Д)

  1. -4.5+5,5                                      А.5
  2. 13,7+(-4,7)                                 Б.2
  3. 5,7+(-5,7)                                    В.1    
  4. -18,2+27,2                                   Г.9

                                                    Д.0

Рефлексія.        Метод «Хвилинка хвальби». Кожен учень повинен продовжити речення, яке починається такими словами: «Сьогодні я хочу похвалити себе за те, що…»

Домашнє завдання Опрацювати П. 39 (с. 189), виконати вправи№1024(І), №1027 (ІІ), №1032

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коноваленко Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
4197
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку