Конспект уроку математики в 6 класі на тему "Додавання і віднімання раціональних чисел"

Про матеріал
Розробка уроку -треніннгу , призначена для відпрацювання навичок додавання та віднімання раціональних чисел
Перегляд файлу

Додавання і віднімання раціональних чисел.

Мета: Створити умови для свідомого засвоєння учнями способів додавання та віднімання раціональних чисел; сформувати вміння виконувати додавання та віднімання чисел із різними знаками.

Розвивати логічне мислення, пам'ять, усний рахунок, зосередженість, спонукати до самостійного здобуття знань, виховувати культуру записів.

Компетентності, що формуються:

математична – уміння оперувати числовою інформацією, уміння виконувати віднімання двох раціональних чисел;

 ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя.

Тип уроку: урок-тренінг, відпрацювання практичних навичок.

Обладнання: мультимедійний комплекс, демонстраційний термометр, роздатковий матеріал, таблиця.

Девіз уроку:                            

Міркуємо швидко!

Відповідаємо правильно!

Обчислюємо точно!

Пишемо гарно!

Обіцяємо бути:

Уважними, старанними, активними, дисциплінованими.

 

Хід уроку

І. Знайомство.

Рефлексія. У кожного учня на парті лежить набір смайлів , , . За проханням учителя учень піднімає той смайлик, з яким настроєм він прийшов сьогодні на урок.

- задоволений,   - незадоволений,    - байдужий.

ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація.

Учитель ставить перед учнями проблемне  запитання, на яке треба дати відповідь до закінчення уроку: як можна раціональні числа додавати та віднімати ?

ІІІ. Очікування.

Учитель просить учнів на стікерах написати, чого саме вони чекають від уроку. Після цього кожен учень зачитує свої очікування і приклеює листок на намальований на ватмані «Берег надій».

ІV. Правила роботи:

Учитель разом з учнями формулюють правила роботи на уроці і записують на видному місці. Наприклад:

  • бути позитивними;
  • користуватися «правилом піднятої руки»;
  • слухати і чути кожного;
  • говорити по черзі;
  • бути активними.

Графічний диктант

 Учні дають відповідь на запитання «Так» або «Ні». Якщо відповідь «так», то учні малюють ,  якщо «Ні» то _ .

  1. -2  -від′ємне число.
  2. 0  -натуральне число.
  3. –(- 5) = 5
  4. 2,5 –ціле число.
  5. │-7 │= 7
  6. – 7 ˃ 0
  7. – 7 + 4 = 3
  8. 10 – 16 = - 6
  9. 3 ˃ - 3
  10. – 5 + 5 = 0
  11. 3+(-8)= 5
  12. │-13 │=-13

В: ___ __ _

 

V. Засвоєння нових знань.

1. Робота в парах.

На кожній парті лежить демонстраційний термометр з рухомим «стовпчиком», що показує температуру. Учні з допомогою вчителя розв’язують задачі і результати записують в зошити.

  1. Додавання двох протилежних чисел.

Задача 1. Вранці температура повітря була +5?С. За день вона знизилася на 5?С. Якою стала температура повітря ввечері?

Розв’язання. +5 + (-5) = 0

Задача 2. Вранці температура повітря була -3?С, за день вона підвищилася на 3?С. Якою стала температура за день?

Розв’язання. -3 + (+3) = 0

Висновок. Бачимо, що сума протилежних чисел дорівнює 0.

  1. Додавання двох раціональних чисел з різними знаками.

Задача 3. Термометр показував температуру +5?С, а потім вона знизилася на 3?С. Яку температуру показує термометр після зниження?

Розв’язання. 5 + (-3) = 2

Задача 4. Термометр показував температуру -6?С, а потім вона  підвищилася на 4?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання.-6 + (+4) = 2.

Висновок. Щоб додати два числа з різними знаками, треба від більшого модуля відняти менший і перед результатом поставити знак того числа, модуль якого більший.

Задача 5. Термометр показував температуру -2?С, а потім вона  знизилася на ще на 2?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання. -2 + (-2) = -4.

Задача 6. Термометр показував температуру -4?С, а потім вона  знизилася ще  на 1?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання. -4 + (-1) = -5.

Висновок. Щоб додати два відємних  числа, треба додати їх модулі і перед результатом поставити знак мінус.

Зауваження. Кожен висновок супроводжується показом алгоритму додавання раціональних чисел на екрані.

2. Робота в групах.

      Учитель ділить учнів на дві групи: «Плюс» і «Мінус». Кожна група отримує картки із записаним алгоритмом додавання раціональних чисел (одна картка – одне слово). Група «Плюс» отримує алгоритм додавання від’ємних  чисел, група «Мінус» - додавання чисел з різними знаками.

Завдання: скласти слова в певній логічній послідовності так, щоб утворилося правило додавання раціональних чисел і виконати вправи:

Група «Плюс»                                                       Група «Мінус»

-17 + (-8) =                                                          85 + (-94) =

-9 + (-57) =                                                         -19 + 76 =

-6 + (-300) =                                                        -94 + 0 =

-23 + (-56) =                                                        -12 + 6 =

-48 + (-8) =                                                          21 + (-81) =

-710 + (-28) =                                                      16 + (-42) =

Після того, як групи виконали завдання, один або два учасники з групи представляють свою роботу так, щоб донести до відома іншої групи.

Алгоритми додавання чисел висвітлюються на екрані разом з прикладами для перевірки правильності виконання завдання

 

              

 

             Алгоритм №1 (для групи «Плюс»)

               Щоб додати два відємних  числа, треба:

               а) додати їх модулі;

               б) перед результатом поставити знак мінус.

               Наприклад: -20 + (-15) = -( |-20| + |-15|) = -35

                                          

                     

 

 

                         Алгоритм №2 (для групи «Мінус»)

                      Щоб додати два числа з різними знаками, треба:

                      а) від більшого модуля відняти менший;

                      б) перед результатом поставити знак того числа, модуль

                       якого більший.

                           Наприклад: -20 + 25 =( |25| - |-20|) =5;

                                       -18 + 7 =-( |-18|-|7|) = -11.

 

VІ. Закріплення вивченого.

Перевірка знань за допомогою тестування на сайті «На Урок» за посиланням

https://naurok.com.ua/test/dodavannya-i-vidnimannya-racionalnih-chisel-31545.html

VІІ. Підсумок уроку.

Математичний диктант (на картках в кожного учня).

  1. Щоб додати два від’ємні числа, треба додати їх модулі і перед результатом поставити знак_мінус_.
  2. Сума модулів чисел -2,3 і -5,7 дорівнює    8.
  3. Сума чисел -2,3 і -5,7 дорівнює    - 8.
  4. Щоб знайти суму додатного і від’ємного чисел, треба від більшого модуля відняти менший  і перед результатом поставити знак більшого модуля.
  5. Різниця модулів чисел -8,5 і 5,5 дорівнює 3.
  6. Різниця чисел -8,5 і 5,5 дорівнює -3.

Перевірка математичного диктанту. Повернення до очікувань. Виставлення оцінок за урок з коментуванням.

VІІІ. Домашнє завдання.

https://learningapps.org/watch?v=pupg8mqqn19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Математичний диктант

  1. Щоб додати два від’ємні числа, треба ________________їх модулі і перед результатом поставити знак____________________________________.
  2. Сума модулів чисел -2,3 і -5,7 дорівнює _________________________.
  3. Сума чисел -2,3 і -5,7 дорівнює ________________________________.
  4. Щоб знайти суму додатного і від’ємного чисел, треба______________

__________________ і перед результатом поставити_______________.

  1. Різниця модулів чисел -8,5 і 5,5 дорівнює ________________________.
  2. Різниця чисел -8,5 і 5,5 дорівнює _______________________________.

 

 

 

Математичний диктант

  1. Щоб додати два від’ємні числа, треба ________________їх модулі і перед результатом поставити знак____________________________________.
  2. Сума модулів чисел -2,3 і -5,7 дорівнює _________________________.
  3. Сума чисел -2,3 і -5,7 дорівнює ________________________________.
  4. Щоб знайти суму додатного і від’ємного чисел, треба______________

__________________ і перед результатом поставити_______________.

  1. Різниця модулів чисел -8,5 і 5,5 дорівнює ________________________.
  2. Різниця чисел -8,5 і 5,5 дорівнює _______________________________.

 

 

 

 

 

 

 

               Алгоритм №1 (для групи «Плюс»)

     Щоб додати два відємних  числа, треба:

               а) додати їх модулі;

               б) перед результатом поставити знак мінус.

   Наприклад: -20 + (-15) = -( |-20| + |-15|) = -35

                                          

        

                         Алгоритм №2 (для групи «Мінус»)                    

 Щоб додати два числа з різними знаками, треба:

        а) від більшого модуля відняти менший;

        б) перед результатом поставити знак того числа, модуль   якого більший.

       Наприклад: -20 + 25 =( |25| - |-20|) =5;

                              -18 + 7 =-( |-18|-|7|) = -11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поділ на «перший-другий-третій-...» - спосіб простий, але його можна прикрасити, якщо розподіл відбувається на іноземній мові. Наприклад, на шведському: ЕТТ, тво, тре, фюра, фем, секс ... (1, 2, 3, 4, 5, 6 ...). Можна запитати у тих учасників, хто знає який-небудь незвичайний мову.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
1088
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку