Додавання і віднімання раціональних чисел.
Мета: Створити умови для свідомого засвоєння учнями способів додавання та віднімання раціональних чисел; сформувати вміння виконувати додавання та віднімання чисел із різними знаками.
Розвивати логічне мислення, пам'ять, усний рахунок, зосередженість, спонукати до самостійного здобуття знань, виховувати культуру записів.
Компетентності, що формуються:
математична – уміння оперувати числовою інформацією, уміння виконувати віднімання двох раціональних чисел;
ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя.
Тип уроку: урок-тренінг, відпрацювання практичних навичок.
Обладнання: мультимедійний комплекс, демонстраційний термометр, роздатковий матеріал, таблиця.
Девіз уроку:
Міркуємо швидко!
Відповідаємо правильно!
Обчислюємо точно!
Пишемо гарно!
Обіцяємо бути:
Уважними, старанними, активними, дисциплінованими.
Хід уроку
І. Знайомство.
Рефлексія. У кожного учня на парті лежить набір смайлів , , . За проханням учителя учень піднімає той смайлик, з яким настроєм він прийшов сьогодні на урок.
- задоволений, - незадоволений, - байдужий.
ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація.
Учитель ставить перед учнями проблемне запитання, на яке треба дати відповідь до закінчення уроку: як можна раціональні числа додавати та віднімати ?
ІІІ. Очікування.
Учитель просить учнів на стікерах написати, чого саме вони чекають від уроку. Після цього кожен учень зачитує свої очікування і приклеює листок на намальований на ватмані «Берег надій».
ІV. Правила роботи:
Учитель разом з учнями формулюють правила роботи на уроці і записують на видному місці. Наприклад:
Графічний диктант
Учні дають відповідь на запитання «Так» або «Ні». Якщо відповідь «так», то учні малюють , якщо «Ні» то _ .
В: ___ __ _
V. Засвоєння нових знань.
1. Робота в парах.
На кожній парті лежить демонстраційний термометр з рухомим «стовпчиком», що показує температуру. Учні з допомогою вчителя розв’язують задачі і результати записують в зошити.
Задача 1. Вранці температура повітря була +5?С. За день вона знизилася на 5?С. Якою стала температура повітря ввечері?
Розв’язання. +5 + (-5) = 0
Задача 2. Вранці температура повітря була -3?С, за день вона підвищилася на 3?С. Якою стала температура за день?
Розв’язання. -3 + (+3) = 0
Висновок. Бачимо, що сума протилежних чисел дорівнює 0.
Задача 3. Термометр показував температуру +5?С, а потім вона знизилася на 3?С. Яку температуру показує термометр після зниження?
Розв’язання. 5 + (-3) = 2
Задача 4. Термометр показував температуру -6?С, а потім вона підвищилася на 4?С. Якою стане температура повітря?
Розв’язання.-6 + (+4) = 2.
Висновок. Щоб додати два числа з різними знаками, треба від більшого модуля відняти менший і перед результатом поставити знак того числа, модуль якого більший.
Задача 5. Термометр показував температуру -2?С, а потім вона знизилася на ще на 2?С. Якою стане температура повітря?
Розв’язання. -2 + (-2) = -4.
Задача 6. Термометр показував температуру -4?С, а потім вона знизилася ще на 1?С. Якою стане температура повітря?
Розв’язання. -4 + (-1) = -5.
Висновок. Щоб додати два від’ємних числа, треба додати їх модулі і перед результатом поставити знак мінус.
Зауваження. Кожен висновок супроводжується показом алгоритму додавання раціональних чисел на екрані.
2. Робота в групах.
Учитель ділить учнів на дві групи: «Плюс» і «Мінус». Кожна група отримує картки із записаним алгоритмом додавання раціональних чисел (одна картка – одне слово). Група «Плюс» отримує алгоритм додавання від’ємних чисел, група «Мінус» - додавання чисел з різними знаками.
Завдання: скласти слова в певній логічній послідовності так, щоб утворилося правило додавання раціональних чисел і виконати вправи:
Група «Плюс» Група «Мінус»
-17 + (-8) = 85 + (-94) =
-9 + (-57) = -19 + 76 =
-6 + (-300) = -94 + 0 =
-23 + (-56) = -12 + 6 =
-48 + (-8) = 21 + (-81) =
-710 + (-28) = 16 + (-42) =
Після того, як групи виконали завдання, один або два учасники з групи представляють свою роботу так, щоб донести до відома іншої групи.
Алгоритми додавання чисел висвітлюються на екрані разом з прикладами для перевірки правильності виконання завдання
Алгоритм №1 (для групи «Плюс»)
Щоб додати два від’ємних числа, треба:
а) додати їх модулі;
б) перед результатом поставити знак мінус.
Наприклад: -20 + (-15) = -( |-20| + |-15|) = -35
Алгоритм №2 (для групи «Мінус»)
Щоб додати два числа з різними знаками, треба:
а) від більшого модуля відняти менший;
б) перед результатом поставити знак того числа, модуль
якого більший.
Наприклад: -20 + 25 =( |25| - |-20|) =5;
-18 + 7 =-( |-18|-|7|) = -11.
VІ. Закріплення вивченого.
Перевірка знань за допомогою тестування на сайті «На Урок» за посиланням
https://naurok.com.ua/test/dodavannya-i-vidnimannya-racionalnih-chisel-31545.html
VІІ. Підсумок уроку.
Математичний диктант (на картках в кожного учня).
Перевірка математичного диктанту. Повернення до очікувань. Виставлення оцінок за урок з коментуванням.
VІІІ. Домашнє завдання.
https://learningapps.org/watch?v=pupg8mqqn19
Математичний диктант
__________________ і перед результатом поставити_______________.
Математичний диктант
__________________ і перед результатом поставити_______________.
Алгоритм №1 (для групи «Плюс»)
Щоб додати два від’ємних числа, треба:
а) додати їх модулі;
б) перед результатом поставити знак мінус.
Наприклад: -20 + (-15) = -( |-20| + |-15|) = -35
Алгоритм №2 (для групи «Мінус»)
Щоб додати два числа з різними знаками, треба:
а) від більшого модуля відняти менший;
б) перед результатом поставити знак того числа, модуль якого більший.
Наприклад: -20 + 25 =( |25| - |-20|) =5;
-18 + 7 =-( |-18|-|7|) = -11.
Поділ на «перший-другий-третій-...» - спосіб простий, але його можна прикрасити, якщо розподіл відбувається на іноземній мові. Наприклад, на шведському: ЕТТ, тво, тре, фюра, фем, секс ... (1, 2, 3, 4, 5, 6 ...). Можна запитати у тих учасників, хто знає який-небудь незвичайний мову.
1