Вчити зіставляти задачі на пропорційне ділення та на знаходження невідомих за двома різницями, визначати відмінності в умовах задач та досліджувати їх вплив на розв'язання; перевіряти правильність розв'язання задачі на пропорційне ділення. Ознайомити зі способом перевірки розв'язків задачі на знаходження невідомих за двома різницями шляхом знаходження різницевого відношення знайдених чисел та порівняння одержаного числа із заданим в умові.
Конспект уроку математики за підручником «Математика. 4 клас. С.О.Скворцова, О.В. Онопрієнко»
Математика Дата_________
Тема: Обзнайомлюємось із задачами на знаходження невідомих за двома різницями.
Мета: формувати уміння розв’язувати задачі на знаходження невідомих за двома різницям; Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати
спосіб розв’язування задач на знаходження однакової величини за двома
різницями; уміння змінювати запитання задачі і досліджувати вплив цієї зміни
на розв’язання, ознайомлювати із задачами на знаходження невідомих за
двома різницями; вчити змінювати ситуацію задачі, числові дані та досліджувати вплив цієї зміни на розв’язування; узагальнити математичну
структуру та план розв’язування задач на знаходження невідомих за двома
різницями, в яких однаковою є величина одиниці виміру, а шуканими – два
значення загальної величини. Розвивати логічне мислення, пам'ять. Виховувати культуру математичного мовлення, охайність в роботі, інтерес до математики.
Зміст уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
З тобою ми невпинно ростемо,
З тобою – підкоряємо природу.
Твої досягнення ми віддамо
На благо рідного народу.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Сьогодні на уроці ви познайомитесь із задачами на знаходження невідомих за двома різницями.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Усна лічба.
Завдання №1,с.23.(підручник).
(78 : 39 • 30 : 12 • 36) + (720 : 3 • 4 – 40 • 4) = 980
№33 із РЗ виконується учнями самостійно.
3. Актуалізація уміння розв’язувати задачі на знаходження однакової величини за двома різницями.
Завдання № 2 (1) виконується колективно. Всі записи виконуються лише на дошці.
1) 7 – 5 = 2 (авт.) – більше автобусів для другої групи;
2) 16 : 2 = 8 (ос.) – було в одному автобусі.
Відповідь: 8 туристів було в одному автобусі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення із задачею на знаходження невідомих за двома різницями
шляхом зміни запитання підготовчої задачі.
Завдання №2 2) виконується колективно.
За схемою аналізу, поданою у підручнику проводимо аналітичний пошук
розв’язування задачі:
«Скільки туристів в першій групі?»? (Достатньо знати два числові
значення: 1 – кількість туристів в 1 автобусі, невідома; ІІ – кількість автобусів,
відома 5.
множення ( щоб знайти загальну кількість людей треба кількість туристів в 1
автобусі помножити на кількість автобусів).
однакову величину? (В цій задачі знайти однакову величину можна за двома
різницевими відношеннями загальної кількості туристів в групах та кількості
автобусів.)
автобусі? (Достатньо знати два числові значення: І – різницеве відношення
загальної кількості туристів, на скільки більше туристів в ІІ групі, ніж в І групі
туристів, відомо на 16 туристів, та ІІ – різницеве відношення кількості
автобусів, які перевозили туристів ІІ і І групи, поки що невідомо.)
перевозило туристів ІІ групи, ніж І групи? (Достатньо знати два числові
значення: І – скільки автобусів перевозило туристів ІІ групи, відомо 7, та ІІ –
скільки автобусів перевозило туристів І групи, відомо, 5.)
Складаємо план розв’язування задачі:
1) дізнаємось про різницеве відношення кількостей автобусів (на скільки більше автобусів перевозили туристів ІІ групу туристів, ніж І групу), другу різницю, дією віднімання;
2) дізнаємось про кількість туристів в 1 автобусі –однакову величину, дією ділення;
3) відповімо на перше запитання задачі, дією множення; 4) відповімо на друге запитання задачі, дією множення.
Отже розв’язання даної задачі, порівняно із задачею 1, передбачає виконання
ще двох арифметичних дій, якими ми відповідаємо на два запитання задачі.
На дошці виконуються зміни у розв’язанні: дописується ще 3-тя та 4-та дії.
Розвязання
1) 7 - 5 = 2 (шт.) – на стільки більше автобусів перевозило туристів ІІ
групи, ніж І; друга різниця;
2) 16 : 2 = 8 (л.) – кількість туристів в 1 автобусі, однакова величина;
3) 8 5 = 40 (л.) – кількість туристів в І групі;
4) 8 7 = 56 ( л.) – кількість туристів в ІІ групі.
Можна записати розв’язання задачі виразами:
16 : ( 7 - 5) 5 = 40 (л.)
16 : (7 - 5) 7 = 56 (л.)
Для перевірки правильності одержаних розв’язків додаємо знайдені числові
значення вартостей, і якщо одержимо число 135, що дано в умові задачі, то ми
задачу розв’язали правильно.
Перевірка: 56 – 40 = 16(л.)
Задача 2 – це задача нового типу, яка має назву «задача на знаходження невідомих за двома різницями».
V. Розвиток математичних знань.
зміни одного з множників для раціоналізації множення на 125, 1250; залежність значення частки від зміни дільника для раціоналізації ділення на 125, 1250.
Завдання №5 виконується колективно.
Завдання № 4 виконується учнями самостійно
VІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №3 – розв’язати задачу, записавши її коротко в формі таблиці,
спробувати «впізнати» задачу та пригадати узагальнений план розв’язування
таких задач, якщо «впізнати» не вдалося, то виконати аналітичний пошук
розв’язування задачі. Завдання №6 – знайти тривалість подорожі потягами.
VІІ.ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Розкажіть про результати власних навчальних досягнень:
Я розумію… Я можу пояснити…
Я вмію … Мені цікаво…
В мене добре виходить…
Мені ще слід попрацювати над …