Конспект уроку математики з використанням підручника та робочого зошита «Математика. 4 клас. С.О.Скворцова, О.В. Онопрієнко»

Про матеріал

Вчити зіставляти задачі на пропорційне ділення та на знаходження невідомих за двома різницями, визначати відмінності в умовах задач та досліджувати їх вплив на розв'язання; перевіряти правильність розв'язання задачі на пропорційне ділення. Ознайомити зі способом перевірки розв'язків задачі на знаходження невідомих за двома різницями шляхом знаходження різницевого відношення знайдених чисел та порівняння одержаного числа із заданим в умові.

Перегляд файлу

Конспект уроку математики за підручником «Математика. 4 клас. С.О.Скворцова, О.В. Онопрієнко»

 

Математика                                                                          Дата_________

Тема: Обзнайомлюємось із задачами на знаходження невідомих за двома різницями.

 Мета: формувати уміння розв’язувати задачі на знаходження невідомих за двома різницям; Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати

спосіб розв’язування задач на знаходження однакової величини за двома

різницями; уміння змінювати запитання задачі і досліджувати вплив цієї зміни

на розв’язання, ознайомлювати із задачами на знаходження невідомих за

двома різницями; вчити змінювати ситуацію задачі, числові дані та досліджувати вплив цієї зміни на розв’язування; узагальнити математичну

структуру та план розв’язування задач на знаходження невідомих за двома

різницями, в яких однаковою є величина одиниці виміру, а шуканими – два

значення загальної величини. Розвивати логічне мислення, пам'ять. Виховувати культуру математичного мовлення, охайність в роботі, інтерес до математики.

Зміст уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

З тобою ми невпинно ростемо,

З тобою – підкоряємо природу.

Твої досягнення ми віддамо

На благо рідного народу.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Сьогодні на уроці ви познайомитесь із задачами на знаходження невідомих за двома різницями.

ІІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ

1. Перевірка домашнього завдання. 

2. Усна лічба. 

Завдання №1,с.23.(підручник).

(78 : 39 • 30 : 12 • 36) + (720 : 3 • 4 – 40 • 4) = 980

  №33 із РЗ виконується учнями самостійно.

3. Актуалізація уміння розв’язувати задачі на знаходження однакової величини за двома різницями.

Завдання № 2 (1) виконується колективно. Всі записи виконуються лише на дошці.
1) 7 – 5 = 2 (авт.) – більше автобусів для другої групи;
2) 16 : 2 = 8 (ос.) – було в одному автобусі.
Відповідь: 8 туристів було в одному автобусі.
ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення із задачею на знаходження невідомих за двома різницями

шляхом зміни запитання підготовчої задачі.

Завдання №2 2) виконується колективно.

За схемою аналізу, поданою у підручнику проводимо аналітичний пошук

розв’язування задачі:

  • Що достатньо знати, щоб відповісти на перше запитання задачі?

«Скільки туристів в першій групі?»? (Достатньо знати два числові

значення: 1 – кількість туристів в 1 автобусі, невідома; ІІ – кількість автобусів,

відома 5.

  • Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією

множення ( щоб знайти загальну кількість людей треба кількість туристів в 1

автобусі помножити на кількість автобусів).

  • Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, ми не знаємо кількість туристів в 1 автобусі, однакову величину.)
  •  Як в цій задачі можна знайти кількість людей в 1 автобусі –

однакову величину? (В цій задачі знайти однакову величину можна за двома

різницевими відношеннями загальної кількості туристів в групах та кількості

автобусів.)

  • Що достатньо знати, щоб дізнатися про кількість людей в 1

автобусі? (Достатньо знати два числові значення: І – різницеве відношення

загальної кількості туристів, на скільки більше туристів в ІІ групі, ніж в І групі

туристів, відомо на 16 туристів, та ІІ – різницеве відношення кількості

автобусів, які перевозили туристів ІІ і І групи, поки що невідомо.)

  • Якою арифметичною дією відповімо на це запитання задачі? (Дією ділення (щоб знайти кількість туристів в 1 автобусі, треба загальну кількість туристів розділити на кількість автобусів.)
  • Чи можна одразу відповісти на це запитання? (Ні, ми не знаємо різницеве відношення (різницю) кількості автобусів.)
  •  Що достатньо знати, щоб дізнатися на скільки більше автобусів

перевозило туристів ІІ групи, ніж І групи? (Достатньо знати два числові

значення: І – скільки автобусів перевозило туристів ІІ групи, відомо 7, та ІІ –

скільки автобусів перевозило туристів І групи, відомо, 5.)

  •   Якою арифметичною дією відповімо на це запитання задачі? (Дією віднімання.)
  •   Чи можна одразу відповісти на це запитання? (Так, нам відомі обидва числові значення.)
  •   Таким чином, ми від першого запитання задачі перейшли до числових даних.
  •   Що достатньо знати, щоб відповісти на друге запитання задачі? (Достатньо знати два числові значення: І – кількість туристів в 1 автобусі – однакову величину, ми про неї дізнаємось відповідаючи на перше запитання задачі, та  ІІ – кількість автобусів, які перевозили туристів ІІ групи, відомо 7.)
  •   Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією множення.)

Складаємо план розв’язування задачі:

1) дізнаємось про різницеве відношення кількостей автобусів (на скільки більше автобусів перевозили туристів ІІ групу туристів, ніж І групу), другу різницю, дією віднімання;

2) дізнаємось про кількість туристів в 1 автобусі –однакову величину, дією ділення;

3) відповімо на перше запитання задачі, дією множення; 4) відповімо на друге запитання задачі, дією множення.

Отже розв’язання даної задачі, порівняно із задачею 1, передбачає виконання

ще двох арифметичних дій, якими ми відповідаємо на два запитання задачі.

На дошці виконуються зміни у розв’язанні: дописується ще 3-тя та 4-та дії.

Розвязання

1) 7 - 5 = 2 (шт.) – на стільки більше автобусів перевозило туристів ІІ

групи, ніж І; друга різниця;

2) 16 : 2 = 8 (л.) – кількість туристів в 1 автобусі, однакова величина;

3) 8  5 = 40 (л.) – кількість туристів в І групі;

4) 8 7 = 56 ( л.) – кількість туристів в ІІ групі.

Можна записати розв’язання задачі виразами:

16 : ( 7 - 5) 5 = 40 (л.)

16 : (7 - 5) 7 = 56 (л.)

Для перевірки правильності одержаних розв’язків додаємо знайдені числові

значення вартостей, і якщо одержимо число 135, що дано в умові задачі, то ми

задачу розв’язали правильно.

Перевірка: 56 – 40 = 16(л.)

Задача 2 – це задача нового типу, яка має назву  «задача на знаходження невідомих за двома різницями».

V. Розвиток математичних знань.

  1. Дослідження можливості застосування залежності значення добутку від

зміни одного з множників для раціоналізації множення на 125, 1250;  залежність значення частки від зміни дільника для раціоналізації ділення на 125, 1250.

Завдання №5 виконується колективно.

  1. Вдосконалення уміння знаходити значення виразів на кілька дій.

Завдання № 4 виконується учнями самостійно

VІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ

Завдання №3 – розв’язати задачу, записавши її коротко в формі таблиці,

спробувати «впізнати» задачу та пригадати узагальнений план розв’язування

таких задач, якщо «впізнати» не вдалося, то виконати аналітичний пошук

розв’язування задачі. Завдання №6 – знайти тривалість подорожі потягами.

VІІ.ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

  • З якими задачами ви познайомились сьогодні на уроці?
  •  На які ознаки слід орієнтуватися, щоб «впізнати» задачі на знаходження невідомих за двома різницями?
  • Що є ключем до розв’язання задач на знаходження невідомих за двома різницями?
  • У чому полягає спосіб знаходження однакової величини, який застосовується в таких задачах?
  • Розкажіть план розв’язування задач на знаходження невідомих за двома різницями.

Розкажіть про результати власних навчальних досягнень:

Я розумію… Я можу пояснити…

Я вмію … Мені цікаво…

В мене добре виходить…

Мені ще слід попрацювати над …

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
1991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку