Конспект уроку мистецтва для 10 класу з теми " Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в Агрі"

Про матеріал
Тема: Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в Агрі Мета: 1) Формувати предметні компетентності: ознайомити з архітектурою індійського регіону; прослідкувати за синтезом релігійних традицій, втілених в архітектурних пам’ятках; 2) формувати ключові компетентності: - обізнаність: уміння характеризувати гармонійність, симетричність, ювелірну майстерність архітекторів і скульпторів Індії; - комунікація: розвивати уміння висловлюватись, роздумувати; 3) формування громадянських компетентностей: виховувати ціннісне ставлення до шедеврів архітектури індійського регіону Тип уроку: поглиблення у тему Обладнання: ноутбук, відео-матеріал, презентація Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, діалог культур, художня драматургія Очікуваний результат: вміння інтегрувати предметні знання, висловлювати власну думку, робити висновки
Перегляд файлу

                                                      Урок 38

Тема: Архітектура епохи Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть Джамі Масджид в Делі,  Тадж-Махал в Агрі

Мета: 1) Формувати предметні компетентності: ознайомити з архітектурою індійського регіону; прослідкувати за синтезом релігійних традицій, втілених в архітектурних пам’ятках;

2) формувати ключові компетентності:

- обізнаність: уміння характеризувати гармонійність, симетричність, ювелірну майстерність архітекторів і скульпторів Індії;

- комунікація: розвивати уміння висловлюватись, роздумувати;

3) формування громадянських компетентностей: виховувати ціннісне ставлення до шедеврів архітектури індійського регіону

Тип уроку: поглиблення у тему

Обладнання: ноутбук, відео-матеріал, презентація

Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, діалог культур, художня драматургія

Очікуваний результат: вміння інтегрувати предметні знання, висловлювати власну думку, робити висновки

                                                         Хід уроку:

  1. Актуалізація опірних знань
    • Які споруди є візиткою індійської архітектури?
    • Яка тематика скульптурних зразків храмових комплексів?
  2. Етап мотивації навчання

     Інколи відомі твори мистецтва овіяні легендами, через що стають відомими. У всі часи правителі споруджували будівлі, які ставали шедеврами, дякуючи красі й унікальності. Тадж-Махал, Червоний форт, мечеть Джамі Масджид мають свої історії і є національною гордістю Індії…

  1. Етап засвоєння нових знань

     Цей період розвитку індійської архітектури був обумовлений ще однією мусульманською  навалою. Бабур, перший правитель династії Моголів, завдав поразки династії Лоді в легендарній битві при г.Паніпат в 1526 році. Всього за чотири роки він заклав фундамент імперії, яка мала необмежену владу над більшою частиною Індії протягом наступних 300 років. Імперія, проте, була заснована не стільки стараннями Бабура, скільки мудрістю великого афганського правителя Шер-хана, який примусив сина Бабура Хумаюна відмовитися від Делі, і сам керував містом протягом п'ятнадцяти років. Шер-хан зробив величезний внесок в розвиток архітектурних традицій. Квіла-Кухна-Масджид в Пурана-Квіла в Делі стали прототипом розвитку архітектурних форм Моголів, а гробниця Шер-хана в Сазарамі (штат Біхар) є найвищим досягненням в ряду восьмикутних гробниць, побудованих династіями Туглакідів і Лоді. Шер-хан був повалений сином Бабура, який знову підтримав мусульманську традицію в Делі і залишив Індії великий дар – свого сина Акбара.

       З Акбара почалася епоха небувалого будівництва. В період його правління перські риси злилися з індуськими і буддійськими традиціями, в результаті чого виник стиль настільки ж неповторний і еклектичний, як сама особистість Акбара. Наочним прикладом служить гробниця Хумаюна в Делі і численні споруди в новій столиці, яка була зведена Акбаром - Фатіхпур - Cікрі, а також гробниця самого Акбара в Сикандре, м Агра.

        Фатіхпур - Сікрі- місто, зведене Акбаром на гірському кряжі за межами Агри, відображає індивідуальність самого Акбара. Архітекторам, ремісникам і будівельникам з усіх кінців країни було дозволено втілювати свої ідеї та місцеві архітектурні традиції під загальним доброзичливим, але суворим наглядом. Змішання індуського і мусульманського стилів призвело до єдності, яке пояснюється використанням однакового матеріалу для будівництва – червоного пісковика, що видобувається на вершині гребеня, на якому був зведений місто. Естетика урбаністичної планування була позбавлена ​​умовностей, що давало вражаючі результати: планування міста носить невимушений характер, а несхожі один на одний будинки групуються навколо палаців і садів неправильної форми. За час свого майже півстолітнього правління Акбар не тільки відродив архітектурні, адміністративні та художні традиції періоду мусульманського правління в Індії, але також залишив своїм наступникам Індійську імперію, яка не досягала подібних розмірів протягом майже двох тисячоліть. Син Акбара Джахангир не був видатним будівельником, він вважав за краще висловлювати свою індивідуальність в розведенні численних садів. Він також змінив величний аскетизм піщаної архітектури Акбара на витонченість і блиск чистого і білого мармуру. Саме до цього матеріалу звернувся наступник Джахангира Шах-Джахан.

  В архітектурі Індії епохи імператорської династії Великих Моголів (сер. XVI-XVII ст.) ісламські канони поєдналися з місцевими індійськими, а також перськими стилями. Це зумовило виникнення споруд неймовірної витонченості із симетричністю композицій і багатством декору.

              Джама-Масджид (перс. —«мечеть, що відображає світ»)  головна мечеть в Делі, розташована у Старому Делі, найбільша мечеть країни, двір якої може одночасно умістити до 25 тис. відвідувачів. Вона була збудована за наказом могольського імператора Шаха Джахана і відкрита у 1656 році. У мечеті зберігаються кілька реліквій, зокрема Коран, записаний   на шкірі оленя.  Делійська соборна мечеть або Джама-Масджид - найбільша мечеть в Індії, а тому найбільш відвідувана пам'ятка Нью-Делі. «Джама» означає «п'ятнична» (соборна) мечеть. Знаходиться вона на північному заході від Червоного Форту.  Відвідування вільне. Але під час молитви не мусульманам               заходити              в              мечеть заборонено.
        Джама-Масджид – зразок релігійної архітектури XVII століття. Мечеть стоїть на вершині пагорба, з-за чого здалеку вона виглядає більше, ніж є насправді. Візуальний ефект збільшення досягається також за рахунок широких сходів на схилах пагорба і величних трьох куполів з білого мармуру, які тягнуться високо в небо і блищать на сонці. У величезному центральному дворі шириною 28 метрів може поміститися одночасно до 20 000 чоловік. А в центрі двору облаштовано басейн для ритуального обмиванняДукка. Мечеть має чотири кутові башти і два мінарети з червоного пісковика, що підносяться на 40 метрів над землею. Червоний пісковик прорізають біломармурові вертикальні смуги. За окрему плату служки мечеті дозволяють забратися на південний мінарет для огляду околиць з висоти пташиного польоту.

        Шах-Джахан став завзятим будівельником з пісковика і мармуру і довів традиції могольскої архітектури до їх вершини, що проявилося в знаменитому мавзолеї Тадж-Махал в Агрі. Але до того, як був побудований Тадж-Махал («корона палаців»), майстри Шах-Джахана освоїли застосування мармуру в якості будівельного матеріалу, зводячи такі споруди, як Диван-і-кхасі і Диван-і-ам, зали для приватних і публічних аудієнцій і Моті-Масджид , або Перлову Мечеть, в форті міста Агра. Їх навички та майстерність досягли найбільшого розквіту і втілилися в будівлі мавзолею Тадж-Махал. Зведений в саду, що було обов'язковим при будівництві могольских гробниць, мавзолей був розміщений ближче до початку саду, ніж до його центру, створюючи враження просторової глибини і перспективи при погляді на фасад з прекрасно витриманими пропорціями. Чотири мінарети, що оточують центральну будову, утворюють просторову раму для арочного фасаду і спрямованого вгору купола.

      Він був побудований за наказом падишаха Шах-Джахана на згадку про його померлу під час пологів дружину Мумтаз-Махал. Будівництво почалося в 1632 році і закінчилося в 1653-му році. Падишах належав до династії Великих Моголів, які вели своє походження від знаменитого Тамерлана. Цей унікальний пам'ятник архітектури гармонійно поєднує в собі кілька стилів: арабський, індійський, перський. Тадж-Махал є видатною спорудою династії Моголів і по праву вважається "перлиною мусульманського мистецтва Індії".

        Історики схильні вважати, що архітектором Тадж-Махала був Іса Мухаммед Ефенді, (турецького  походження). Будівництвом мавзолею керували відразу кілька видатних архітекторів того часу, а сам Падишах постійно контролював процес. За свідченнями сучасників, в будівництві брали участь більше 20 000 робочих. Всередині самого мавзолею розташовані дві гробниці: Падишаха і його дружини.

      Внутрішнє оздоблення Тадж-Махала вражає своєю пишністю. Стіни, викладені спеціальним напівпрозорим мармуром, прикрашені чудовим орнаментом і інкрустовані самоцвітним камінням. Не менш цікаве і зовнішнє оформлення комплексу. Купол і стіни Тадж-Махала облицьовані білим мармуром, який змінює свій колір залежно від часу доби.  Споруда прикрашена ажурними деталями, коштовним камінням (агат, бірюза, сердолік, малахіт, яшма). По кутах 4 стрункі мінарети. Навколо мавзолею розташовану паркову зону з озерами і фонтанами. У сонячний день мавзолей сліпучо білий, в променях заходу його поверхня забарвлюється в багряні тони, а вночі він відображає сріблясте світло місяця і виглядає просто чарівно.

    Турбота про збереження комплексу проявляється на найвищому рівні. Тадж-Махал в силу свого унікального архітектурного і культурного значення було внесено до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО і приносить країні чималий дохід, адже комплекс щорічно відвідують десятки тисяч туристів.

       Залежно від пори дня та від співвідношення світла й тіні Тадж-Махал справляє різне враження на спостерігача. У ньому немає монументальної тяжкості мавзолею, чого цілком можна було б чекати. Скоріше здається, що він лине між небом і землею: його пропорції, симетричність архітектури, навколишні сади і дзеркало вод створюють враження, від якого незліченним відвідувачам  перехоплює подих.

       Колись двері Тадж- Маxалу були зі срібла. Усередині знаходився парапет із золота, а всіяна перлами тканина лежить на гробниці принцеси, встановленій на місці її спалення. Злодії викрали ці коштовні предмети й неодноразово намагалися вибити коштовні камені інкрустації. Але, незважаючи на це все, мавзолей і сьогодні вражає кожного відвідувача.

       До знаменитого храму не можна під'їхати на автомобілі: транспорт доведеться залишити на спеціальній стоянці і прогулятися пішки. Це зроблено для того, щоб вихлопні гази не чинили негативного впливу на спорудження. Крім того, керівництво країни навіть закрило ряд особливо брудних промислових підприємств Агри, щоб вони своїми викидами в атмосферу не псували сяючої білизни Тадж-Махала. Як відзначають фахівці, забруднюючі речовини все одно осідають на поверхні комплексу і його доводиться регулярно чистити. Примітно і те, що над Тадж-Махалом заборонено літати літакам. Але пожовтіння мармуру і осідання пилу - це не найстрашніше, що турбує сьогодні керівництво комплексу. Не так давно в стінах Тадж-Махала було виявлено тріщини. При детальному обстеженні вченим вдалося встановити, що причиною цього, швидше за все, є обміління річки Ямуна, яка протікає неподалік. Справа в тому, що в цьому регіоні Індії в останні роки спостерігається виразна тенденція аридизації клімату: опадів випадає все менше, а посухи стають тривалішими. Мілка річка привела до того, що відбулася зміна в будові грунтів і просідання грунту. Як зупинити цей процес фахівці поки не знають, тому благополуччя Тадж-Махала викликає серйозну заклопотаність вчених і громадськості.

     Після смерті дружини, для якої він збудував Тадж-Махал, Шах-Джахан забажав перенести свою імператорську резиденцію a Arpи до Делі або, точніше, до нового міста, названого Шахджахан-абад. Там він побудував Червоний форт – як власне імператорське місто.

     Червоний форт, або Лал-кіла, розташований у столиці Індії Делі, завдячує своею назвою червоному пісковику, з якого споруджені його стіни. Форт був збудований між 1039 і 1848 роками. Він відомий своїм багатством: мармуром, сріблом, золотом, а також коштовним оздобленням. Із роками багато скарбів зникло, а деякі оригінальні споруди були зруйновані. Але й те, що лишилося, дає яскраве уявлення про імперію великих Моголів у період розквіту, У планування кожного монгольського двору входили дві зали для аудієнцій: Диван-Ам і дивані-Kхас. Перша використовувалася для офіційних прийомів у володаря, друга – для приватних. Дивані-Ам – це велика, побудована на цоколі зала, з трьох боків відкрита у внутрішні двори. Тут можна було збирати багато людей, і прохання подавалися правителеві публічно. Дивані- Kхас була тим місцем, де імператор радився зі своїми чиновниками або з іноземними посланцами. Колись тут був просторий внутрішній двір із мармуровою підлогою та стелею зі срібла.

       Шах-Джахан наказав виготовити для Дивані-Кхас славетний Павиний трон. Він був із надзвичайною розкішшю прикрашений коштовним камінням. На виготовлення його знадобилося 7 років. У 1739 році трон вивезли до Персії.

       Колись у Червоному форті було шість королівських палаців (махал). У Мумтаз Махал сьогодні знаходиться музей. Інший називається Ранг-Махал (Писаний Палац), от тільки розпис давно зник. Кхас-Махал складається з трьох частин. Приміщення слугували для сну або молитви, а довгу залу з мальованими стінами та стелеко використовували як їдальню.

      Один мандрівник у XVII ст. сказав про Червоний форт, що «цей палац красивіший за ті, що обіцяють нам на небесах». У його внутрішніх дворах дзюрчать фонтани, а в садах ростуть кипариси».

4. Етап закріплення засвоєних знань

Перегляд відео фрагментів про вищевказані архітектурні шедеври:

https://www.youtube.com/watch?v=1D9EonWF8BY

https://www.youtube.com/watch?v=IBh_ZHjASpA

https://www.youtube.com/watch?v=ocJptbD4o10

5. Етап перевірки засвоєних знань

 

  • Що означає купол у формі перлини?
  •            Що символізує квадрат будівлі під ним?
  •            Поміркуйте над тим, чому індійський поет Рабіндранат Тагор назвав Тадж-Махал «сльозою на щоці вічності»

 

6. Етап висновків

       Епохою Великих Моголів завершився розвиток індійської культури, який був перерваний вторгненням західноєвропейської цивілізації у XVIII ст. Унікальні зразки художньої творчості цієї епохи, у яких з’єдналися мусульманські й індійські традиції показують, як можуть співіснувати різні культурні традиції.

 

7. Рефлексія

*Які релігійні вірування проявляються в архітектурних зразках Індії?

*Культова споруда, місце для здійснення релігійних обрядів в ісламі - …

*Монументальна похоронна споруда називається…

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. гончар богдан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 березня 2019
Переглядів
5699
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку