Конспект уроку з мистецтва для 10 класу "Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях. Храмова, народна та світська (придворна) музика."

Про матеріал
Тема: Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях. Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага. Характерна ознака мистецтва Індії – сангіт, синтез поезії, музики, хореографії Мета:1) ознайомити учнів з національними особливостями індійської музики, охарактеризувати храмову, народну і світську музику; формувати навички естетичного сприймання та оцінної діяльності; 2) розвивати образне мислення, асоціативну пам'ять та уяву, вміння аналізувати і порівнювати (мелодія – рага, ритм –тал); 3) виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва Індії.
Перегляд файлу

                                                           Урок 39

Тема: Звучання і рух Всесвіту в індійській музиці і танцях. Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа індійської музики – рага. Характерна ознака мистецтва Індії сангіт, синтез поезії, музики, хореографії

Мета:1) ознайомити учнів з національними особливостями індійської музики, охарактеризувати храмову, народну і світську музику; формувати навички естетичного сприймання та оцінної діяльності;

2) розвивати образне мислення, асоціативну пам'ять та уяву, вміння аналізувати і порівнювати (мелодія – рага, ритм –тал);

3) виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва  Індії.

Тип уроку: поглиблення у тему

Обладнання: ноутбук, відеоматеріал, презентація

Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, діалог культур, художня драматургія

Очікуваний результат: вміння інтегрувати предметні знання, висловлювати власну думку, робити висновки

                                                         Хід уроку:

1.Актуалізація опірних знань

  • Які види декоративно-ужиткового мистецтва поширені в Індії?
  • Який жіночий одяг вважають національним індійським?
  • Яку прикрасу для тіла на зразок тату використовують індійці?

2. Мотиваційний етап

    За щонайменше п'ять тисячоліть Індія виробила і зберегла глибоко оригінальну культуру, що належить до великих досягнень світової цивілізації. Література Індії величезна. Її перші пам'ятки — священні книги Веди виникли за тисячоліття до початку нашої ери. Індійський народ – не тільки великий ардчий і віршотворець. Він також надзвичайно музичний. Його творчість багатонаціональна. Музикантам відводилась роль пророків, бо тільки з допомогою музики можна піднести душу над рамками життя. Розглянемо музичне мистецтво Індії.

3. Етап засвоєння нових знань

      Музичне мистецтво Індії багате й різноманітне за темами, жанрами, місцевими стилями та мелодичними варіантами.  В основі індійської музики – гармонійне поєднання вокалу, інструментальної музики й танцю.

    З незапамятних часів пісні індійського народу відображали картини життя і праці трудівників своєї землі. Поезія такої щоденної праці, й гіркота, звуки, ритм – усе це втілено в музиці майстерністю, що поєднує художню правду, емоційність і вишуканість форми.

      Індіяземлеробська країна, тому ще в давнину тут виникли селянські пісні про врожай. Індія – це також країна величної архітектури, древніх міст із палацами, храмами, вишуканими будівлями. Звідси стародавні пісні будівельників - мулярів, покрівельників, різьбярів із дерева й каменю. Індія — країна великих рік і морських узбережж, де здавна співають свої пісні корабельники, човнярі, веслярі. Пісенне мистецтво індійського народу відобразило й інші своєрідні риси праці, побуту, природи, флори і фауни країни. До числа дуже давніх належать пісні погоничів слонів і буйволів, пенджабські пісні погоничів верблюдів — маппа, пастуші пісні, пунги — пісні приборкувачів кобр.

     В Індії виникли, поширились і на тисячоліття глибоко вкоренилися брахманізм, буддизм, індуїзм. Ідеї й образи цих релігій дуже вплинули на життя, побут і мистецтво народу. У I тисячолітті до н. е. в Індії склався високо мистецький епос - всесвітньо відомі поеми «Махабхарата» і «Рамаяна. Уривки з цих поем були покладені на музику. Камкаха були творцями і виконавцями цих епічних пісень. Священні гімни Веди виконувались речитативом. Поряд з культовою, храмовою існувала світська (придворна) та народна музика.

      У суспільстві музичному мистецтву надавали великого значення. Вважали, що воно має чудодійну силу, впливає на природу, тварин. Співом, на думку давніх індусів, можна викликати пожежу. Індуси вірили, що під час посухи наспівом можна було викликати дощ, приборкати розлючених слонів, вони вміли мелодією на флейті заклинати змій.

Система побудови індійської музичної композиції включає 2 поняття: рага

(форма мелодії) і тал (ритмічна складова).

   Найхарактернішою рисою художньої культури Індії є синтез мистецтв - поезії, музики (вокальної та інструментальної), хореографії,  що створював оригінальний жанр –  танцювальну драму. Він дістав назву сангіт. На такому синтезі побудовано гру в традиційному народному театрі Індії. Існували також лялькові театри, тіньові, класична драма (мовою санскрит).

   Під впливом синтезу мистецтв виник унікальний вид національного живопису на музичні теми ваніка, де сім звуків асоціювалися з сімома кольорами та з певними графічними формами. Індійцям загалом притаманні космологічні уявлення про музику: сім звуків символізували сім відомих на той час планет Сонячної системи. Звук розглядали як енергію Космосу, а ритм  як розвиток Всесвіту. Для теорії музики, що розроблялася індусами, характерна числова містика (число «7 вважалося священним).

Індійська музика має безліч місцевих варіантів. Іi типова особливість наявність інтервалів, менших за півтону (шруті). Головні національні­ інструменти віна, cитap, тимбура (шипкові), саранеі, саринда (смичкові).ь  табла, банія (ударні).

     Класична музика ділиться на північну школухиндустані, і південну - карнатік. Друга відрізняється прискореним темпом і підкресленою ритмікою школи півночі і півдня мають тривалу традицію розвитку. Викладання співу, інструментального виконання і танцю ведеться представниками каст, що успадковують свою професію протягом дуже тривалого часу.

    Тому кожне покоління народжує видатних музикантів, співаків і танцюристів. В даний час неперевершеним виконавцем гри на ситaрi е вже протягом декількох десятків років Раві Шанкар. Він не тільки видатний ситарист, але і композитор, і наставник молодих виконавців. Його син Шубхендра успадкував талант батька і продовжує вдосконалювати свою майстерність. Порівняно недавно європейська скрипка теж стала виконуючим соло і супроводжуючим інструментом, Є і віртуозні виконавці національних мелодій на цьому інструменті. До них відносяться Л. Джанраман, Т.Н.Кришнан. Індійські музиканти – віртуози виконавці і композитори – давно намагаються вирішити проблеми синтезу північного і південного класичних стилів, проблему організації національного симфонічного оркестру з традиційних інструментів і створення творів для такого оркестру.

      Аранжування оркестрових творів для інструментів складного звучання і представляє головну перешкоду при створенні великих національних оркестрів, та до того ж із додаванням європейських інструментів.

І якщо у майстрів високого класу і вдавалися деякі експерименти (типу ситара і скрипки), то це виявилося можливим ще і тому, що на ситарі грав Раві Шанкар, а на скрипці Ієгуді Менухин. Тому, коли сьогодні говорять про класичну індійську музику, то мають на увазі, як правило, соліста-виконавця а невеликим оркестром фону. І саме така музика отримує широке визнання в самій Індії і за її межами.

4. Етап закріплення засвоєних знань

Перегляд відеоматеріалу  https://www.youtube.com/watch?v=87QBETaQAzU

 

5. Етап перевірки засвоєних знань

*Що таке тал? Рага?

*Що таке ваніка?

*Яке відношення до музики мали Рамаяна і Махабхарата?

*Як називають музичний театр, в якому поєднано музику, хореографію, спів?

*Якою мовою озвучують вистави?

*Що таке шруті?

6. Підсумки уроку

Любов до природи, схиляння перед її могутністю та багатством, життя, урочистим і прекрасним в усіх його виявах,  головна тема індійського мистецтва.

  Музична культура Індії справила помітний вплив на розвиток музичних культур країн Азії та інших континентів. У столиці Індії Делі створено Академію музики, танцю і драми, видаються спеціальні музичні журнали.

7. Рефлексія

  • Який з музичних жанрів найкраще розкрився в мистецтві Індії?
  • Нові факти про музичну культуру індійців – це…
  • Найбільше в даній темі мене вразило…

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Сушко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. гончар богдан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Городна Іванна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Додано
25 квітня 2019
Переглядів
11527
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку