Конспект уроку мистецтва для 10 класу з теми "Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. Боллівуд"

Про матеріал
Тема: Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. Боллівуд – найбільша у світі кіно-індустрія. Творчість режисера і актора Раджа Капура Мета: 1) ознайомити учнів із кіномистецтвом Індії, історією створення Боллівуду, особливостями індійського кіно, творчістю режисера і актора Раджа Капура; 2) розвивати здібності осмислювати матеріал, мистецькі компетентності, вміння використовувати у пошуковій діяльності різні джерела інформації; 3) виховувати ціннісне ставлення до діячів індійського кіномистецтва, вдячного глядача, спостережливість, аналітичне чуття
Перегляд файлу

                                               Урок 43

Тема:  Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. Боллівуд – найбільша у світі кіно-індустрія. Творчість  режисера і актора Раджа Капура

Мета: 1) ознайомити учнів із кіномистецтвом Індії, історією створення Боллівуду, особливостями індійського кіно, творчістю режисера і актора Раджа Капура;

2) розвивати  здібності осмислювати матеріал, мистецькі компетентності, вміння використовувати у пошуковій діяльності різні джерела інформації;

3) виховувати ціннісне ставлення до діячів індійського кіномистецтва, вдячного   глядача, спостережливість, аналітичне чуття

Тип  уроку: комбінований  

Обладнання уроку: ноутбук, презентація, відеоматеріал

Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, пошуковий,  діалог культур, художня драматургія

Очікуваний результат: вміння характеризувати самобутність культури кіно Індії, аналізувати  й порівнювати твори різних шкіл кіномистецтва, інтегрувати предметні знання

                                              Хід уроку:

  1. Актуалізація опірних знань

Яке місце танцювальної музики в мистецтві Індії?

Де в індійській культурі зустрічаються танці?

 

  1. Мотиваційний етап

Що таке Боллівуд? Що відомо нам про індійські фільми? Які особливості індійського кіно? В чому секрет популярності кінематографу Індії?

 

  1. Етап засвоєння нових знань

(варіант: робота в групах, пошук інформації –  1) – індійська кіноіндустрія; 2 – риси індійського кіно (танці, спецефекти); 3 – найвідоміші діячі індійського кінематографу)

1) Боллівуд – це синонім кіноіндустрії індійського міста Мумбаї (колишня Бомбей), названої так за аналогією з Голлівудом в Каліфорнії (США). "Термін "Боллівуд" - винахід кінця ХХ століття, який з'явився після того, як мумбайська кінопродукція вразила уяву Заходу", - каже історик кіно з Південної Азії Насрін Рехман.

Щодня близько 14 мільйонів індійців ходять до кінотеатру на перегляд нової картини. Оскільки майже 40% індійців безграмотні, кіно там основне джерело інформації.

Перегляд фільмів у кінотеатрі перетворюється на справжнє шоу. Під час пісень публіка в залі виходить в проходи між рядами і починає танцювати.

Кіно Індії знімається не тільки в Боллівуді. Боллівуд – це фільми, переважно зняті на хінді. На півдні країни діють Толлівуд (фільми на телугу) і Коллівуд (фільми  тамільською мовою).

Відомими кіностудіями Боллівуда є Filmalaya і Film City, розташовані в північній частині Мумбаї. Щорічно на кіностудіях Боллівуда випускається близько 200 фільмів, в основному на мові хінді, але також і на урду і панджабі.

Індійські фільми демонструються на екранах більше ніж 90 країн світу.

Індія бере участь у міжнародних кінофестивалях. Індійський уряд відправляв кіноделегації до інших країн, таких як США і Японія, тоді як Гільдія кінопродюсерів направляла аналогічні делегації в Європу.

Індія є найбільшим у світі виробником фільмів. Забезпечення 100% прямих іноземних інвестицій зробило індійський кіноринок привабливим для іноземних компаній, таких як 20th Century Fox, Sony Pictures Entertainment, Walt Disney Pictures і Warner Bros. Податкові пільги сприяли буму мультиплексів (багатозальних кінотеатрів) в Індії. До 2003 року як мінімум 30 кінокомпаній мали лістинг акцій на Національній фондовій біржі Індії.

https://www.youtube.com/watch?v=SX5toV4Sidk

 

2) У кожному прояві фільму відчувається світ незвичайної країни Індії.

 ОСОБЛИВОСТІ:

      Індійське кіно характеризується шаблонним сюжетом – поведінка героїв майже завжди стереотипна і не є несподіванкою (зазвичай це герой, активно бореться зі злом, і, звичайно, перемагає його). Але, незважаючи на це, фільми вражають нас своєю щирістю і музичною складовою. І справді, кожен фільм в основному спирається на музику, пісні, вокал і танці –  навіть саундтреки до фільмів часто випускаються до прем'єри, що досить незвично для нас.

БІЙКИ

     Ця подія обов'язково має бути присутнім в будь-якому індійському фільмі. І чим більше, тим краще! Там немає крові і насильства, проте можна знайти в мережі аматорські відео на тему «п'ять кращих бійок в індійському кіно», подивившись які, неможливо не посміхнутися –  так здорово головний герой простим ударом відштовхує супротивника метрів на 50. Перед індійськими героями немає ніякої перешкоди – ні стін, ні землі – вони все подолають!

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=PqvjsTHNLRg

 

ЦІКАВІ ФАКТИ

    *Індійські фільми в сучасному розумінні – це мюзикли. Не існує жодного фільму без музичної складової. Індійські глядачі очікують від кінематографа саме цього – пісень, нарядів, танців, любовної історії зі щасливим кінцем.

*В основному у фільмах присутні три види танців – класичні, історичні та народні. Останнім часом головні герої виступають разом з іншими танцюристами, напевно, в якості підтримки.

*Хронометраж індійських фільмів дивує: в основному тривалість становить три години. Ну а як мінімум менше 2,5 годин індійці просто не вміють знімати кіно.

*Можна додати про «кіноляпи»  – досить подивитися на бійку з порушенням законів фізики.

*Ашиш Шарму зробив найтриваліший перегляд індійських фільмів: 120 годин (безперервно!). Молода людина встиг подивитися 48 плівок.

*4 години 25 хвилин – стільки триває найдовший індійський фільм, LOC Kargil.

*А ось фільм «Непохіщенная наречена» побив усі рекорди за тривалістю показу в кінотеатрах: цілих 700 тижнів.

*Найдовший поцілунок тривав чотири хвилини у фільмі «Карма».

*1990 рік став рекордним за кількістю фільмів на рік – 948 фільмів.

*Сатьяджит Рей, відомий режисер, отримав свого часу 34 міжнародних нагороди в області кіноіндустрії, що, безумовно, є рекордом.

*Найдовше виробництво фільму: зйомки стрічки «Любов і Бог» тривали протягом 20 років.

ЕСТРАДНІ ТАНЦІ (або танці у кінострічках) з’явилися одночасно з так званими комерційними фільмами. У тригодинних стрічках танцювально-музичні паузи допомагають створити сценарій.

У минулому зірки Боллівуду регулярно танцювали навколо дерев, освідчуючись в коханні.

Найпростіша відповідь, чому ця формула пережила кілька поколінь, полягає в тому, що вони не були хорошими танцюристами.

В останні десятиліття актори Боллівуду довели, що вони дійсно можуть рухатися.

Популярності кінотанців сприяв прихід в кіноіндустрію професійних танцівниць (Віджаянтімалі, Падміні, Хемі Маліні та ін.). Танець у кінострічках — суміш класичних, народних і європейських танців. Він завжди відповідає духу часу, використовує сучасні мелодії і ритми, комп’ютерну графіку і спецефекти. В наші дні для акторів комерційного кіно уміння танцювати є не менш важливим, ніж приваблива зовнішність.

Майстри індійського танцю повинні володіти акробатичними та гімнастичними навичками, стежити за кожним рухом і поглядом, виразом свого обличчя. Систему міміки і жестів індійського танцю описано у спеціальних трактатах, де передбачено 13 рухів голови, 7 рухів брів, 6 рухів носа, 36 різноманітних поглядів.

Музика індійського танцю підкреслює його магічне ритуальне значення: пульсуючі та чаруючі ритми передають рух Всесвіту. Традиційний одяг і прикраси є невід’ємною частиною образу індійського танцюриста. Прикраси, грим використовують як жінки, так і чоловіки, — все це дозволяє краще налаштуватися на потрібний лад.

Як танець, так і пісня використовуються для передачі ейфорії від любові, а також як сполучна ланка в оповіді.

"Коли пісні і танці стали обов'язковою приправою, виявилося, що знайти комбінацію правильного обличчя і правильного голосу не так просто, що призвело до частого використання фонограми",зазначає пан Рехман.

Перегляд відео

https://www.youtube.com/watch?v=C3pe997XWzU

 

3) Батьком першого індійського звукового кіно став Ардешір Ірані – визначна постать в історії Болівуду. Письменник, продюсер, актор, кінематографіст, поліглот започатковує традицію пісні і танцю у кіно, яка сьогодні є просто візиткою індійського кіно. Використовуючи свій сорокарічний досвід роботи в студії "Alexander Cinema", він щоразу засновує нову власну студію, кожна з яких успішно створює немало фільмів. "Star films" – 17, "Majestic" – 15, Imperial – 24. У свої 40 років Ірані став заслуженим кінематографістом Індії, і майже всі його німі фільми пізніше відзняли зі звуком із тим самим акторським складом. Він не переставав прагнути більшого, в Англії вивчав секрети звукозапису, завдяки чому зумів значно вдосконалити вітчизняне кіно.

Через вісімнадцять років після "Махабхарати" Фалька, у 1931 році, барви індійського фільму зазвучали. Ірані випускає Alamara – "Світло світу", під час прем'єри якого, за свідченням сучасників, "довелося залучати поліцію, щоб стримувати натовп". Сюжет: інтриги у палаці, принцеса, вихована циганами, кохання до принца, перепони, вороги, викриття і покарання зла та щасливе возз'єднання коханих.

На жаль, після пожежі в Архіві вітчизняного кіно у Пуні 2003 року, яка знищила останні записи класичних фільмів, "Аламара" не існує в її оригінальному форматі.

       Ірані випустив 158 фільмів за 25 років, у проміжку між Світовими війнами, свою останню стрічку відзнявши у 1945 році. Він став не лише батьком звуку і кольору індійського кіно. Його можна назвати родоначальником жанрового розмаїття, адже навіть сьогодні важко відшукати стрічку, яка б не використовувала хоча б якусь тему з фільмів Ардешіра. Він став новатором мовного і національного розмаїття Болівуду, залучаючи до виробництва акторів із національних меншин (парсі), намагався відобразити повну картину індійської культури, використовуючи спадщину телугу, тамілів та інших регіонів країни.

Поява звукового кіно ознаменувала підйом кіноіндустрії в країні. По всій країні створювалися кіностудії, та найбільшими серед них були New Theatres (Калькутта), Prabhat (Пуна), Bombay Talkies.

Період з кінця 1940-х і до 1960-х років вважається «Золотим століттям» індійського кіно. У цей період був знятий ряд знакових картин, які на даний момент визнані класикою жанру.

Серед найвідоміших режисерів того періоду виділялися Мехбуб Кхан, К. Асіф, Біма Рой, Камал Амрохі, Віджай Бхатт. Фільми Гуру Датта «Жага» і «Паперові квіти» були включені в список 100 кращих фільмів усіх часів за версією журналів Time і Sight & Sound, а сам режисер названий одним з найвидатніших режисерів всіх часів.

50-ті роки для індійського кіно стали "золотою епохою". Одним із найяскравіших фільмів тих років став Awaara (1951 р.) режисера Радж Капура.

Дев Аланд став другою зіркою в індійському кіно 50-х років.

Третьою зіркою є Діліпа Кумара.

У 1952 році в Індії пройшов перший міжнародний кінофестиваль.

На рубежі 1960-х і 1970-х років в боллівудську моду увійшли романтичні фільми з елементами бойовиків. Романтична складова сюжету часто розгорталася на тлі бандитських сутичок. У середині 1970-х Амітабх Баччан створив образ «сердитого молодої людини», поліцейського, самостійно протистоїть злу.

У 1972 на екрани всього світу виходить фільм "Зіта та Гіта". Успіхом цей фільм завдячує переважно акторці Хемі Маліні, яку вважають родоначальницею нової ери в індійському кіно. Найбільш відомі індійські жінки-режисери Гуріндер Чадхі ("Грай як Бекхем") та Міра Наір ("Весілля в сезон дощів") здобули славу своєю роботою в Європі та Голівуді.

У 1975 році на екрани вийшли такі знакові для Боллівуда фільми, як “Помста і закон”, “Стіна”, «Salaam Bombay!» .

У 1990-ті роки на перший план вийшли комедійні фільми з екшн-сценами.

В останні десятиліття боллівудські фільми стали набувати популярності в західних країнах. З здобувших популярність картин виділяються - «Hum Dil De Chuke Sanam» («Навіки твоя», 1998), «Kabhi Khushi Kabhie Gham» («І в смутку і в радості ...», 2001), «Kal Ho Naa Ho» («настане завтра чи ні », 2003).

У 2000-ті роки якість зйомки в Боллівуді фільмів неухильно зростало. Багато фільмів стали затребуваними не тільки на азіатському, але і на світовому ринку. Серед таких картин виділяються «Мене звуть Кхан» (2010), що піднімає гострі соціальні та міжнаціональні питання.

Значна частина аудиторії – представники нижчих верств населення країни, даний фактор також враховується при зйомці фільмів. Центральне місце в сюжеті часто займає проста людина, яка силою свого духу може протистояти несправедливості і злу. Достаток фарб, красивих костюмів і музики допомагають глядачам на кілька годин забути про життєві проблеми.

НАЙВІДОМІШІ АКТОРИ БОЛЛІВУДУ

Амітабх Баччан, Мітхун Чакраборті, Акшай Кумар, Шахрух Хан, Рані Мукерджи, Айшварія Рай, Салман Кхан, Рітік Рошан, Аамір Хан, Санджай Датт, Саіф Алі Хан, Пріті Зінта, Мадхурі Дікшит

Індійський актор Мітхун Чакраборті, який є одним з найпопулярніших і високооплачуваних акторів Індії, засвітився майже в 400 фільмах.

Ранбір Радж Капур – легендарний індійський актор і режисер 20 століття. Роль, яку зіграв у кіномистецтві Капур, допоможуть краще розкрити його народні титули. Великого індійського актора Раджа Капура називали «індійським Чарлі Чапліним». У своїй країні він також іменувався «королем індійського кіно». Він по праву вважається піонером нової епохи індійського кіно, в світі ж він був "емблемою" своєї країни. Самими знаменитими фільмами, в яких він зіграв, були "Пан 420" і "Бродяга". Саме за ним його впізнавали у всіх куточках планети. Свої ролі він виконував з віртуозним майстерністю, при цьому не тільки грав роль, але і танцював, співав, виконував різні акробатичні трюки. Вважається, що досі індійське кіно не має більш талановитого і ємного артиста, як Радж Капур. У цієї культової кінострічки Радж Капур вперше постав перед глядачами в образі безжурного бродяги, який отримав розвиток у комедії «Пан 420». Особливо полюбилися глядачеві пісні з цієї картини, тому що ті пісні були визнані класикою романтичних композицій індійської фабрики мрій. Перший кольоровий фільм за участю Раджа Капура був знятий в 1964 році. Він називався «Санг». Наприкінці 80-х років кінематографічні інтереси Р Капура дедалі більше тяжіють до комерційного напрямку. Його підтримує рідний брат Шаші Капур, який упродовж наступного десятиліття був одним і найпопулярніших акторів індійського кіно, а згодом і сини Рандхир та Ріші, відомі за фільмами «Клятва й обіцянки», «Закон помсти», «Боббі», «Лейла і Меджнун» та ін.

 Однак Капур продовжував свою продюсерську і режисерську діяльність, рідко з’являючись на кіноекрані. За всю свою творчу кар'єру він встиг зняти і зіграти близько 80 картинах.

        Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=TtCt2ak5PxA       або

https://www.youtube.com/watch?v=vjCv8F04b1o - "На мне японские ботинки, брюки из Англии. На мне шляпа из России. Но мое сердце из Индии..." - вся Индия в одной песне…

  1. Етап закріплення засвоєних знань

Прокоментувати цитати з індійських фільмів

Життя надто коротке, щоб витрачати його на ненависть…

Життя довге, але часу в нас замало…

Є люди, подібні іменам, які написані на піску – один порив вітру, і їх зносить

- Якщо на серці таємниця, не можна тримати її в собітреба відкритися…

Гора здається неприступною тільки здалеку.

Неприємності дістаються людині безкоштовно, а за радості приходиться платити…

Коли нам здається, що ми беремо життя під контроль, значить, під контроль нас бере воно…

 

5. Етап перевірки засвоєних знань

*Порівняйте можливості різних кінематографічних шкіл світу.

* Поясніть вислів «Якщо в бойовику зброя, що висить на стіні, обов’язково вистрілить, то в індійському фільмі вона співатиме і танцюватиме».

 

6. Підсумковий етап

     Останнім часом інтерес до кінематографу Індії дещо знизився (насамперед це зумовлено зростанням популярності динамічних, технічно досконалих фільмів американського та азіатського виробництва), проте феномен індійської мелодрами мав належне місце і в історії світового кіно, і в культурі цієї країни. Кінематограф Індії справив помітний вплив на розвиток культур  країн Азії та інших континентів. Водночас «країна мудреців» Індія  є незмінно загадковою країною…

7. Рефлексія

  • Головні риси індійського фільму – …
  • Найвідоміші актори індійського кіно – …
  • Фільми індійського кінематографу, що підкорили світ – …
docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
7 травня
Переглядів
303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку