Мета: 1) Формувати предметні компетентності у вивченні матеріалу, що стосується скульптури України ІV-XVIII ст, розглянути найяскравіші зразки;
2) Розвивати навички систематизації й узагальнення; вміння знаходити головне; творчу уяву;
3) Виховувати ціннісне ставлення до національних надбань та історико-мистецьких пам'яток галузі скульптури
Урок 28
Тема: Скульптура. Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура. Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля: статуї Собору Св. Юра у Львові, ратуші в Бучачі. Іконостаси
Мета: 1) Формувати предметні компетентності у вивченні матеріалу, що стосується скульптури України ІV-XVIII ст, розглянути найяскравіші зразки;
2) Розвивати навички систематизації й узагальнення; вміння знаходити головне; творчу уяву;
3) Виховувати ціннісне ставлення до національних надбань та історико-мистецьких пам’яток галузі скульптури
Тип уроку: комбінований
Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, художня драматургія, діалог культур
Очікуваний результат: вміння інтегрувати предметні знання, розвиток комунікативних якостей, логіки
Хід уроку:
1.Актуалізація опірних знань
Назвати види і засоби виразності скульптури
2. Мотивація навчання
Мистецтво скульптури на теренах України виникло дуже давно. Здебільшого воно пов’язане з архітектурою. Які зразки вважаються найбільш значними?
3.Етап засвоєння нових знань
Як і в інших регіонах світу, археологи до цього часу знаходять невеличкі за розмірами фігурки жінок — «палеолітичних Венер» із кістки, каменю, глини. Серед артефактів трипільської культури чимало жіночих фігурок, пов’язаних із культом Богині-матері — покровительки роду та землеробства. Ці глиняні статуетки використовували в магічних ритуалах.
Трипільська культура (перегляд відео)
https://www.youtube.com/watch?v=4_B66FbVZW4
До скарбниці нашої стародавньої культури належать зразки пластичного мистецтва скіфів та античних міст Північного Причорномор’я — древнього коріння нашого народу.
Статуї, які прикрашали міста, на жаль, не збереглися, але віднайдені витвори декоративного мистецтва є показовими щодо становлення мистецтва рельєфного зображення в наших пращурів. Світоглядні уявлення східних слов’ян були анімістичними, вони вірили в духів — мавок, русалок, лісовиків, чортів тощо. На капищах вони ставили статуї богів — «ідолів» у вигляді стовпів із дерева або каменю. У річці Збруч на Тернопільщині знайдено триметрову статую Святовида (ІХ ст.), яка відображає язичницькі вірування слов’ян. На трьох рівнях стовпа викарбувані зображення, що символізують три світи: вищий — небесний з образами богів, середній — земний із фігурками людей і нижній — підземний, де бог тримає Землю. Об’єднує зображення чотирьох сторін стовпа спільна шапка.
Пластика Ренесансу тісно пов’язана з архітектурою. На каплиці Кампіанів у Львові розміщено рельєфи на тему страстей Христових: «Зняття з хреста», «Воскресіння», «Христосгородник» (автор А. Бемер). У фондах музею Олеського замку зберігаються пофарбовані сакральні скульптури з дерева, а також мармурове погруддя польської королеви Барбари Радзивілл. Усі ці стародавні твори мистецтва пластики належать до Ренесансу
В оздобленні багатьох споруд Львова значну роль відігравала декоративна скульптура. У цьому місті місцеві митці творили поряд із митцями з різних європейських країн, творчо переосмислюючи стильові впливи західного мистецтва на національному ґрунті. Зокрема, під впливом мистецтва Відродження в ХVІ столітті виникає скульптурний портрет, що набув поширення в надгробних пам’ятниках. Скульптори Західної України працювали в мармурі, відливали метал, різьбили камінь. Яскравою пам’яткою доби бароко є каплиця Боїмів у Львові (скульптор Галуш Пфістер), фасад якої вкрито скульптурами у два яруси, а інтер’єр просто вражає пишністю і багатством різьблення по каменю. У скульптурі яскраво виявився дух поривання та неспокою, характерний для мистецтва бароко. Наприклад, творам Іоанна Георга Пінзеля властиві підвищена емоційність і динамізм, надання формам життєвих рис, експресія. Найзагадковішим скульптором вважається Іоанн Георгій (Йоганн Георг) Пінзель (1707—1761), якого називають українським Мікеланджело. Відомостей про його біографію мало. Він жив і працював у Галичині в першій половині ХVІІІ ст. Створив низку творів, які вражають несподіваними ракурсами й динамікою руху, небаченою вигадливістю пластичної форми, емоційністю образів. Зокрема, його статуї прикрашають споруди собору Святого Юра у Львові й ратуші в Бучачі.
Герої майстра (переважно з біблійних сюжетів) перебувають у русі, несподіваних ракурсах‑ у позах, жестах і виразах облич утілено різноманітні емоційні стани.
Перегляд відеоролика про творчість Г.Пінзеля
https://www.youtube.com/watch?v=WFItky6zhGc
Які ознаки, притаманні стилю бароко, проявилися у скульптурних зображеннях?
У центральній Україні барокова скульптура (здебільшого дерев’яна) виявилася переважно як декорація архітектури або дерев’яне різьблене обрамлення ікон, вівтаря і навіть створення цілих іконостасів, які в цей період розвинулися в багатоярусну стінку, що перегороджувала церкву, підіймаючись угору аж до висоти найвищої церковної бані. Інколи вівтарні перегородки набували вигляду густо різьбленого дерев’яного мережива (часто позолоченого) – витонченого, вибагливого. Такі іконостаси збереглися в Єлецькому соборі і Троїцькій церкві в Чернігові та Преображенській церкві у Великих Сорочинцях.
Самобутнє явище українського мистецтва — монументальні іконостаси, які розвивали національні традиції дерев’яного різьблення з химерною рослинною орнаментикою. У добу бароко іконостаси споруджували у вигляді багатоярусної стінки, що перегороджувала церкву. Вони дивують складністю композицій, розмаїттям декору. Дух українського бароко репрезентують іконостаси Андріївської церкви в Києві та Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці на Полтавщині. Колорит із домінуванням золотавого кольору створює ефект сяйва.
https://www.youtube.com/watch?v=vR6_1ijTUjA (іконостас – Львів)
4.Творче завдання
Групи учнів виготовляють з паперових листків інсталяцію, переглянувши відеоролик (кліпове мислення; образ, який першим спаде на думку)
https://www.youtube.com/watch?v=lvNTebhLPZE
5. Підсумково-рефлексійний етап
Найяскравіші зразки скульптури середніх віків – бароко;
Найвизначніші постаті серед скульпторів
Класицизм відродив античний ідеал зображення людини, що спричинило інтерес митців до мистецтва скульптури.