12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Конспект уроку мистецтва для 11 класу з теми ": Скульптура. Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура. Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля"

Про матеріал

Мета: 1) Формувати предметні компетентності у вивченні матеріалу, що стосується скульптури України ІV-XVIII ст, розглянути найяскравіші зразки;

2) Розвивати навички систематизації й узагальнення; вміння знаходити головне; творчу уяву;

3) Виховувати ціннісне ставлення до національних надбань та історико-мистецьких пам'яток галузі скульптури

Перегляд файлу

                                                      Урок 28

Тема: Скульптура. Керамічна скульптура Трипілля. Збруцький ідол. Сакральна скульптура. Експресія бароко у творчості І. Г. Пінзеля: статуї Собору Св. Юра у Львові, ратуші в Бучачі. Іконостаси

Мета: 1) Формувати предметні компетентності у вивченні матеріалу, що стосується скульптури України ІV-XVIII ст, розглянути найяскравіші зразки;

2) Розвивати навички систематизації й узагальнення; вміння знаходити головне; творчу уяву;

3) Виховувати ціннісне ставлення до національних надбань та історико-мистецьких памяток галузі скульптури

Тип уроку: комбінований

Методи: аудіовізуальний, комплексний вплив мистецтва, художня драматургія, діалог культур

Очікуваний результат: вміння інтегрувати предметні знання, розвиток комунікативних якостей, логіки

                                                      Хід уроку:

1.Актуалізація опірних знань

Назвати види і засоби виразності скульптури

2. Мотивація навчання

       Мистецтво скульптури на теренах України виникло дуже давно. Здебільшого воно пов’язане з архітектурою. Які зразки вважаються найбільш значними?

3.Етап засвоєння нових знань

Як і в інших регіонах світу, археологи до цього часу знаходять  невеличкі за розмірами фігурки жінок — «палеолітичних Венер» із кістки, каменю, глини. Серед артефактів трипільської культури чимало жіночих фігурок, пов’язаних із культом Богині-матері — покровительки роду та землеробства. Ці глиняні статуетки використовували в магічних ритуалах.  

Трипільська культура (перегляд відео)

https://www.youtube.com/watch?v=4_B66FbVZW4

        До скарбниці нашої стародавньої культури належать зразки пластичного мистецтва скіфів та античних міст Північного Причорномор’я — древнього коріння нашого народу.

Статуї, які прикрашали міста, на жаль, не збереглися, але віднайдені витвори декоративного мистецтва є показовими щодо становлення мистецтва рельєфного зображення в наших пращурів. Світоглядні уявлення східних слов’ян були анімістичними, вони вірили в духів — мавок, русалок, лісовиків, чортів тощо. На капищах вони ставили статуї богів — «ідолів» у вигляді стовпів із дерева або каменю. У річці Збруч на Тернопільщині знайдено триметрову статую Святовида (ІХ ст.), яка відображає язичницькі вірування слов’ян. На трьох рівнях стовпа викарбувані зображення, що символізують три світи: вищий — небесний з образами богів, середній — земний із фігурками людей і нижній — підземний, де бог тримає Землю. Об’єднує зображення чотирьох сторін стовпа спільна шапка.

       Пластика Ренесансу тісно пов’язана з архітектурою. На каплиці Кампіанів у Львові розміщено рельєфи на тему страстей Христових: «Зняття з хреста», «Воскресіння», «Христосгородник» (автор А. Бемер). У фондах музею Олеського замку зберігаються пофарбовані сакральні скульптури з дерева, а також мармурове погруддя польської королеви Барбари Радзивілл. Усі ці стародавні твори мистецтва пластики належать до Ренесансу

В оздобленні багатьох споруд Львова значну роль відігравала декоративна скульптура. У цьому місті місцеві митці творили поряд із митцями з різних європейських країн, творчо переосмислюючи стильові впливи західного мистецтва на національному ґрунті. Зокрема, під впливом мистецтва Відродження в ХVІ столітті виникає скульптурний портрет, що набув поширення в надгробних пам’ятниках. Скульптори Західної України працювали в мармурі, відливали метал, різьбили камінь. Яскравою пам’яткою доби бароко є каплиця Боїмів у Львові (скульптор Галуш Пфістер), фасад якої вкрито скульптурами у два яруси, а інтер’єр просто вражає пишністю і багатством різьблення по каменю. У скульптурі яскраво виявився дух поривання та неспокою, характерний для мистецтва бароко. Наприклад, творам Іоанна Георга Пінзеля властиві підвищена емоційність і динамізм, надання формам життєвих рис, експресія. Найзагадковішим скульптором вважається Іоанн Георгій (Йоганн Георг) Пінзель (1707—1761), якого називають українським Мікеланджело. Відомостей про його біографію мало. Він жив і працював у Галичині в першій половині ХVІІІ ст. Створив низку творів, які вражають несподіваними ракурсами й динамікою руху, небаченою вигадливістю пластичної форми, емоційністю образів. Зокрема, його статуї прикрашають споруди собору Святого Юра у Львові й ратуші в Бучачі.

 Герої майстра (переважно з біблійних сюжетів) перебувають у русі, несподіваних ракурсах у позах, жестах і виразах облич утілено різноманітні емоційні стани.

 Перегляд відеоролика про творчість Г.Пінзеля

https://www.youtube.com/watch?v=WFItky6zhGc

Які ознаки, притаманні стилю бароко, проявилися у скульптурних   зображеннях?

              У центральній Україні барокова скульптура (здебільшого дерев’яна) виявилася переважно як декорація архітектури або дерев’яне різьблене обрамлення ікон, вівтаря і навіть створення цілих іконостасів, які в цей період розвинулися в багатоярусну стінку, що перегороджувала церкву, підіймаючись угору аж до висоти найвищої церковної бані. Інколи вівтарні перегородки набували вигляду густо різьбленого дерев’яного мережива (часто позолоченого) – витонченого, вибагливого. Такі іконостаси збереглися в Єлецькому соборі і Троїцькій церкві в Чернігові та Преображенській церкві у Великих Сорочинцях.

       Самобутнє явище українського мистецтва — монументальні іконостаси, які розвивали національні традиції дерев’яного різьблення з химерною рослинною орнаментикою. У добу бароко іконостаси споруджували у вигляді багатоярусної стінки, що перегороджувала церкву. Вони дивують складністю композицій, розмаїттям декору. Дух українського бароко репрезентують іконостаси Андріївської церкви в Києві та Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці на Полтавщині. Колорит із домінуванням золотавого кольору створює ефект сяйва.

https://www.youtube.com/watch?v=vR6_1ijTUjA      (іконостас –  Львів)

4.Творче завдання

     Групи учнів виготовляють з паперових листків інсталяцію, переглянувши відеоролик (кліпове мислення; образ, який першим спаде на думку)

https://www.youtube.com/watch?v=lvNTebhLPZE

5. Підсумково-рефлексійний етап

Найяскравіші зразки скульптури середніх віків – бароко;

Найвизначніші постаті серед скульпторів

      Класицизм відродив античний ідеал зображення людини, що спричинило інтерес митців до мистецтва скульптури.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванова Лілія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
2649
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку